درمان آرتروز زانو با تدابیر طب سنتی
درمان آرتروز زانو با تدابیر طب سنتی

درمان آرتروز زانو با تدابیر طب سنتی+ 10 توصیه برای درمان آرتروز

تاریخ نگارش

ژانویه 7, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آرتروز این روزها مهمان هر خانه ای می تواند باشد. ساعت های طولانی کار با کامپیوتر و وسایل الکترونیکی، عدم توجه به نحوه صحیح نشستن و راه رفتن، بالا و پایین رفتن مکرر از پله ها و… باعث شده که آرتروز به یکی از بیماری های شایع این عصر تبدیل شود.

ارتروز یک بیماری التهابی مفاصل است و در نقاط مختلف بد بروز می کند. شایع ترین نوع ارتروزف آرتروز زانو است. پس از آن می توان گفت که آرتروز می تواند در انگشتان، گردن و لگن نیز بروز کند. ابتلا به ارتروز با دردهای ناخوشایندی همراه است که گاه از طاقت و تحمل فرد خارج است. آرتروز همچنین می تواند حرکات و فعالیت های روزمره را با اختلال و سختی مواجه کند.

بر حسب علل بروز آرتروز و میزان شدت آن، روشهای مختلفی برای کنترل و درمان آرتروز وجود دارد. طب سنتی نیز تدابیری برای بهتر شدن بیماران آرتروزی به ویژه مبتلایان به آرتروز زانو ارائه داده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

درمان آرتروز زانو با طب سنتی

روش هایی که در ادامه می ایند نسبی هستند و نمی توان از انها به عنوان درمان قطعی نام برد. همانطور که گفتیم آرتروز یک بیماری التهابی است و این روشها اغلب به کنترل التهاب و کاهش التهاب اضافی در اراف مفاصل می انجامند و در بهبود آرتروز موثر هستند.

درمان آرتروز با سرکه سیب

سرکه سیب میزان کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر بالایی دارد. مصرف سرکه سیب باعث سم زدایی از بدن و کاهش التهابات مضر می شود. همچنین کلسیم آن استحکام و سلامت مفاصل را تقویت می کند. برای این منظور کافی است یک قاشق سرکه سیب را به یک لیوان اب ولرم اضافه کرده و هر روز به صورت ناشتا میل کنید. این ترکیب همچنین اثر قلیایی دارد و میزان اسیدیته بدن را تنظیم می کند.

درمان آرتروز زانو
درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو با زنجبیل

زنجبیل یکی از موثرترین داروهای ضد التهابی گیاهی است که می توانید استفاده کنید. زنجبیل را می توانید به صورت دمنوش یا چای مصرف کنید یا به عنوان یک ادویه در غذاهایتان مورد استفاده قراردهید. علاوه بر آن می توانید زنجبیل تازه را پوست کنده و به صورت خام همراه با غذاهایتان میل کنید.

برخی نیز به کمک زنجبیل ضماد مخصوصی ساخته و بر زانو می گذارند و برای درمان آرتروز زانو از آن کمک می گیرند. همچنین می توان از روغن زنجبیل برای ماساژ مفاصل به ویژه زانو استفاده کرد که هم تسکین دهنده است و هم از التهابات می کاهد.

معجون زنجبیل برای درمان آرتروز: 6 قاشق پودر زنجبیل + 6 قاشق تخم زیره + 3 قاشق پودر فلفل سیاه را با هم مخلوط کرده و در روز نصف قاشق از این ترکیب را در اب ولرم حل کرده و بنوشید.

درمان آرتروز زانو با زردچوبه

اگر به طور منطم از زردچوبه استفاده کنید می توانید التهاب مفاصل خود را کاهش داده و درمان کنید. کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضد التهابی بالایی به این ادویه معروف داده است. کورکومین از مواد بسیار موثر در درمان آرتروز و آرتریت است. بنابراین مصرف آن به افراد مبتلا به آرتروز به شدت توصیه می شود.

مصرف شیر زردچوبه یا آب زردچوبه تازه بسیار مفید است.

خواص دارچین برای درمان آرتروز

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارچین باعث شده که این ادویه خوش عطر نیز در لیست واروهای گیاهی درمان کننده آرتروز قرار بگیرد.

نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان اب ولرم ریخته و خوب مخلوط کنید تا عسل کاملا حل شود. مصرف این نوشیدنی به صورت ناشتا تاثیر شگرفی در کاهش عوارض و علائم آرتروز زانو دارد.

همچنین می توانید از ترکیب دارچین و عسل ضمادی ساخته بر مفصل زانوی خود ماساژ دهید.

زیره سیاه و درمان آرتروز زانو

دو قاشق زیره سیاه یا پودر آن را را در یک لیوان آب بریزید و بجوشانید تا میزان آب آن حدودا نصف شود. این جوشانه را می توانید هر روز صبح به صورت ناشتا میل کنید. زیره سیاه این توانایی را دارد که مانند یک انتی اکسیدان قوی عمل کرده و التهابات مضر بدن به ویژه التهابان انباشته شده در اطراف مفاصل را کاهش دهد. زیره سیاه همچنین با داشتن اسید سالیسیلیک در تسکین درد موثر است.

رازیانه و درمان آرتروز زانو

آنتول یکی از ترکیبات اصلی موجود در رازیانه است که در کاهش التهاب موثر است و رازیانه همچنین خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و ویتامین ث موجود در آن هم مقدار قابل توجهی دارد. همه این عوامل باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد و از بین رفتن التهابات مضر می شوند. و در بهبود آرتروز و جلوگیری از تحلیل رفتن مفاصل موثرند.

سعی کنید مصرف رازیانه را در برنامه روزنانه خود قرار دهید و آن را همراه با غذا یا به صورت چای و دمنوش مصرف کنید. همچنین می توانید یک قاشق رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب گرم حل کرده و ده دقیقه به آن استراحت بدهید. سپس آن را با شیرین کننده دلخواه خود شیرین کرده و میل کنید. این نوشیدنی بدون شیرین کننده نیز طعم خوبی دارد و می توانید آن را 2 تا 3 مرتبه در روز استفاده کنید.

تخم شنبلیله

میزان فیبر و پروتئین موجود در تخم شنبلیله مقدار بالایی دارد. از طرفی تخم شنبلیله قادیر قابل قبولی آهن، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین C، فسفات، فلانوئید و آلکالوئید در ترکیب خود دارد که موجب شده تخم شنبلیله هم در تسکین دردها و هم در بهبود التهابات و درمان آرتروز زانو موثر باشد.

تخم شنبلیله را می توانید به روشهای مختلف مورد استفاده قرارد هید. یکی از این روشها این است که تخم های شنبلیه را یک شب تا صبح در اب خیسانده تا نرم شوند و سپس آن ها را بجوید. اگر طعم آن را دوست ندارید، می توانید تخم های شنبلیله را مانند قرص همراه با اب قورت دهید.

همچنین می توان از ان در طبخ غذاها استفاده کرد یا پودر کرده و در آب حل کرده و سپس به صورت ناشتا بنوشید.

آرتروز زانو
آرتروز زانو

ماساژ با روغن های گیاهی

روغن های گیاهی فراوانی در طب سنتی وجود دارد که می تواند در تسکین و درمان درد مفاصل به شما کمک کند. اغلب این روغن ها خاصیت ضد التهابی نیز دارند که به درمان آرتروز و سایر بیماری های التهابی مفاصل مانند آرتریت و رماتیسم نیز کمک می کنند.

برخی از موثرترین این روغن ها را در ادامه نا می بریم. می توانید روزانه از این روغن ها برای ماساژ زانو دیگر مفاصل خود استفاده کنید.

  • روغن خردل
  • روغن زیتون
  • روغن گردو
  • روغن آووکادو
  • روغن سبوس برنج
  • روغن کانولا
  • روغن اکالیپتوس

روغن ماهی نیز اگرچه گیاهی نیست اما از روغن های موثر و پرخاصیت برای ماساژ مفاصل است.

کدام مواد غذایی در درمان آرتروز زانو موثرند؟

در کنار استفاده از داروهای گیاهی و روغن ها و ضمادها و… رعایت رزیم غذایی درست و مناسب برای درمان بیماری های التهابی مانند آرتروز ضروری است.

بهتر است در رزیم غذایی خود توجه ویژه ای به مصرف مواد غذایی ضد التهاب داشته باشید. مصرف غذاهای سرخ شده را کاهش دهید و قید مصرف مواد فراوری شده و فست فودها را هم بزنید.

مصرف میوه های تازه، سبزیجان، غلات، ماهی و روغن زیتون، سیر، پیاز، و مغزها را جایگزین تنقلات و غذاهای بی خاصیت کنید.

مصرف چای یا دمنوش بابونه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. چای بابونه هم در کاهش التهاب و هم در تسکین دردها موثر است.

مصرف 3 تا 4 فنجان پای سبز در روز نیز یکی از عوامل موثر بر درمان آرتروز است. چای سبز آنتی اکسیدان و پلی فنول بالایی دارد و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک شایانی می کند.

میخک را فراموش نکنیدو استفاده از میخک به صورت ادویه در غذاها یا چای و دمنوش یکی دیگر از مواد موثر بر درمان فوری آرتروز و التهاب زانو است. میخک را می توانید در ترکیب با سایر گیاهان دیگر نیز به صورت دمنوش میل کنید.

تاثیر شنا بر درمان آرتروز

پزشکان اغلب به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می کنند به ورزش در آب روی بیاورند. راه رفتن در آب و یا انجام نرمش های مخصوص در آب و شنا کردن و… در بهبود بیماران مبتلا به آرتروز زانو و آرتروز لگن بسیار موثر بوده است. راه رفتن در آب میزان فشار وزن بر بدن را کاهش می دهد و باعث می شود زانو و لگن در حالت استراحت بیشتری قرار بگیرند و فشار کمتری را تحمل کنند.

بر اساس بررسی های انجام شده، ورزش در اب، میزان انعطاف پذیری مفاصل را نیز تقویت می کند. این کار همچنین در تسکین و کاهش دردهای مفصلی و کمردرد و… موثر است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *