درمان خر و پف در طب سنتی
درمان خر و پف در طب سنتی

6 روش فوق العاده برای درمان خروپف در طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 17, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بسیاری از افراد هستند با مشکل خروپف مواجه اند و به دنبال راهی برای درمان خروپف می گردند. در حالت کلی اغلب افراد ممکن است در موقع خواب دچار خروپف شوند و باید گفت که معمولا این حالت گذرا است و نیاز به درمان جدی نیست. اما اگر مدت زمان این عارضه طولانی شد شما می توانید به دنبال راهی برای رفع آن باشید.

روش های گوناگونی برای درمان خروپف در طب سنتی وجود دارد که بعضی از آن ها جزو راه های فوری برای درمان خروپف می باشند. اگر دچار این عارضه هستید و به دنبال راهی مطمئن برای درمان ان می گردید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به درمان خروپف در طب سنتی بپردازیم.

دلایل ایجاد خروپف چیست؟

خر و پف صدایی بلند و آزاردهنده است که وقتی شما خواب هستید از مجاری تنفسی، دهان یا بینی به وجود می آید و موجب آزار دیگران و یا حتی بی خوابی آنان می شود.

خروپف به سبب ارتعاش هایی که در بافت های نرم دستگاه تنفسیتان به وجود می آید ایجاد می شود که وقتی نفس می کشید، این ارتعاش ها ممکن است در هر قسمتی از راه های هوایی فوقانی موجود در دستگاه تنفسیتان به وجود آید و موجب ایجاد خروپف شود.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد خروپف، وجود نقص در بینی است که اغلب افراد برای درمان آن نزد پزشک متخصص جراحی بینی می روند تا با عمل بینی سبب درمان خروپف شوند. اما دلایل مهم دیگری نیز وجود دارند که ممکن است موجب ایجاد خروپف شوند:

  • اضافه وزن: وقتی میزان چربی زیاد باشد به گلو شما فشار وارد می شود و موجب ایجاد خروپف می شود.
  • قرص های خواب آور: زیاده روی در مصرف قرص های خواب آور ممکن است موجب ایجاد خروپف در شما به هنگامی که خواب هستید بشود.
  • مشکل در بافت پشت گلو: اگر بافت پشت گلوی شما مشکل داشته باشد (مانند سقف دهان نرم) می تواند موجب ایجاد خر و پف در شما بشود.
  • استفاده از دخانیات: استفاده از دخانیات ممکن است موجب تورم بافت پشت گلو و در نتیجه ایجاد خر و پف شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که خر و پف عارضه ای است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیوفتد پس پیر و جوان ندارد اما افراد بین 40 تا 60 سال بیشتر به این عارضه دچار می شوند. این عارضه در آقایان بیشتر از خانم ها رخ می شود. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند لوزه، سرماخوردگی و… در کودکان نیز رخ دهد. خوابیدن به پشت می تواند موجب تشدید این عارضه شود.

عوارض خروپف چیست؟

خروپف گاهی علاوه بر مزاحمت عوارض و مشکلات دیگری نیز به همراه دارد. خروپف در هنگام خواب می تواند باعث آزاد دیگر شود اما اگر این عارضه ناشی از OSA باشد مکان دارد که شما در معرض عوارض گوناگونی قرار داشته باشید. خروپف خفیف شاید کیفیت خواب را کاهش ندهد اما با برخی عوارض همراه است:

  • احساس خواب آلودگی در طول روز
  • احساس نا امیدی و عصبانیت های پی در پی
  • ایجاد مشکل در تمرکز
  • احتمال افزایش سطح فشار خون و ابتلا به بیماری و مشکلات قلبی و عروقی
  • افزایش احتمال سکته مغزی
  • بالا رفتن احتمال مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری، مشکل در یادگیری و…
  • بالا رفتن احتمال تصادف به دلیل خواب آلودگی
درمان خر وپف

روش های سریع برای درمان خروپف:

  • ایجاد تغییر در موقعیت خوابیدن: گاهی اوقات بلند کردن سر به اندازه 10 سانتی متر میتواند به درمان این عارضه کمک شایانی نمایند. با انجام این روش، فک و زبان شما به جلو حرکت می کند و باعث از بین رفتن وقفه های کوتاه در تنفس به هنگامی که شما خواب هستید می شود. توجه کنید که این راه معمولا بر خروپف های خفیف تاثیر گذار است. شما میتوانید بالش های مخصوصی که برای درمان این عارضه وجود دارند را نیز تهیه و استفاده نمایید.
  • پاک کردن خلط بینی: اگر بینی شما پر از مخاط است بهتر است که قبل از خواب سینوس های خود را شست و شو دهید. اگر جزو افرادی هستید که آلرژی و حساسیت دارید سعی کنید در اتاق خواب خود گرد و غبار، اثرات حیوان خانگی و… را از بین برده و از داروهای مخصوص حساسیت استفاده نمایید.
  • به پهلو بخوابید: برخی افراد این سوال را دارند که وقتی خواب هستیم اختیار خود را نداریم پس چگونه سعی کنیم که به پهلو بخوابیم؟ در ادامه به شما روشی را آموزش می دهیم که به کمک آن می توانید خروپف را درمان کنید و به پهلو بخوابید. شما می توانید یک توپ کوچک مانند توپ تنیس را به پشت لباس خود وصل کنید. این کار باعث می شود وقتی شما خواب هستید به پشت نخوابید زیرا توپ وصل شده به لباس موجب ناراحتی شما می شود. بعد از گذشت چند روز شما عادت می کنید که به پهلو بخوابید و دیگر نیازی به استفاده از توپ نیست.

درمان خروپف در طب سنتی:

بسیاری از افراد دوست دارند که از روش های طب سنتی برای درمان بیماری و مشکلات خود استفاده نمایند. در واقع روش های زیادی برای درمان خروپف در طب سنتی موجود است که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت. شما با این روش ها میتوانید بدون مراجعه به دکتر یا استفاده دارو، خروپف خود را درمان نمایید. به این نکته توجه کنید که اگر از این روش ها نتیجه نگرفتید باید برای درمان خروپف به پزشک مراجعه نمایید.

درمان خروپف با عسل:

افراد زیادی هستند که برای درمان خروپف از روش درمان خروپف با عسل در طب سنتی استفاده می نمایند. عسل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهاب دارد. مصرف عسل به دلیل ضد التهاب بودنش سبب کاهش تورم های راه های هوایی می شود.

وقتی گلو شما متورم است اندازه راه های هوایی کاهش پیدا می کند و ممکن است بافت ها باعث ایجاد خروپف شوند. در این جا مصرف عسل یک گزینه عالی برای درمان خروپف است.

عسل خط گلو را روان می سازد و با این کار سبب از بین رفتن لرزش بافت می شوند. برای درمان خروپف، قبل از خواب یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه چای یا آب گرم میل نمایید.

درمان خروپف با روغن سیاه دانه:

روغن سیاه دانه نیز یک روش در طب سنتی برای درمان خروپف است. به این منظور شما باید هر شب حدود سه قطره از روغن را در یک بینی و شب بعد در بینی دیگر بریزید. این کار را تا دو هفته به صورت مداوم انجام دهید و بعد یک هفته استراحت دهید و مجدد دو بار دیگر تکرار کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

درمان خروپف با روغن بنفشه:

روغن بنفشه همانند روغن سیاه دانه به درمان خروپف کمک زیادی می کند. برای استفاده از روغن بنفشه باید همانند روغن سیاه دانه هر شب حدود سه قطره از روغن بنفشه را در یک بینی و شب بعد در بینی دیگر بریزید. این کار را به مدت دو هفته به صورت مداوم تکرار کنید و بعد یک هفته استراحت دهید و مجدد دو بار دیگر تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

درمان خروپف با چای:

چای یک گزینه عالی در طب سنتی برای درمان خروپف است.برای درمان این عارضه قبل از اینکه بخوابید کمی چای بنوشید، اینکه چه نوع چایی استفاده می کنید مهم نیست مهم این است که گرمای چای به از بین رفتن خلط هایی که در راه های تنفسی شما قرار دارند کمک می کند.

برخی متخصصین بر این باورند که چای بابونه، چای سیاه و چای سبز بهتر از دیگر چای ها نتیجه می دهند و تاثیر گذارتر می باشند. بهتر است که چای خود را همراه با عسل میل کنید که نتیجه بهتری بگیرید. اگر جزو افرادی هستید که آلرژی دارید می توانید ازچای سبز یا چای سیاه کم رنگ استفاده کنید، این کار به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می نماید.

درمان خروپف با خوردن ماهی:

شاید ماهی روشی قطعی و موثر برای درمان خروپف نباشد اما خوب است بدانید که استفاده از گوشت ماهی به جای گوشت قرمز باعث می شود میزان خروپف شما کاهش پیدا کند. یکی از دلایلی که ممکن است منجر به ایجاد خروپف شود مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز است.

گوشت قرمز خاصیت التهابی دارد و قادر است گلو را متورم سازد که در نتیجه موجب ایجاد خروپف در موقع خواب نیز می شود.

درمان خروپف با استفاده از عصاره نعنا:

یکی دیگر از روش های عالی برای درمان خروپف در طب سنتی استفاده از نعنا است. برای این منظور شما می توانید از عصاره نعنا نیز بهره ببرید. نعنا از خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهاب برخوردار است که استفاده آن قبل از خواب می تواند به برطرف شدن التهاب گلو و راه های تنفسی کمک نماید و سبب از بین رفتن خروپف شود.

برای استفاده از عصاره نعنا باید چند قطره از این عصاره را در یک لیوان که حاوی آب ولرم است بریزید و ترکیب کنید سپس آن را میل نمایید. شما می توانید برای درمان خروپف از چای نعنا یا دمنوش نعنا نیز قبل از خوابیدن استفاده نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که چای یا دمنوش نعنا باید فاقد کافئین باشد تا کیفیت خواب شما را کاهش ندهد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *