طبع و خواص عرق گل ختمی در طب سنتی
طبع و خواص عرق گل ختمی در طب سنتی

طبع و 22 مورد از خواص عرق گل ختمی + مضرات و مصلحات

تاریخ نگارش

فوریه 28, 2023

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق گل ختمی، آب غلیظ یا عصاره ی خالص حاصل از گل های گیاه ختمی است که با روش تقطیر آب به دست می‌آید.
این عرق دارای خواص مختلف دارویی است و بیماری های مختلف را بهبود بخشیده و درمان میکند. این عرق به درمان سرفه، سرماخوردگی، تب و مشکلات معده کمک می کند.

طبع عرق گل ختمی سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع عرق گل ختمی سوالاتی نظیر: طبع عرق گل ختمی چیست؟ و یا، طبع عرق گل ختمی گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع عرق گل ختمی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع عرق گل ختمی گرم و تر است.
بنابراین عرق گل ختمی برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی عرق گل ختمی

در این بخش از طب شناس به معرفی خواص فوق العاده ی عرق گل ختمی خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  1. کاربرد در مشکلات تنفسی و برونشیت
  2. عاملی برای کاهش و کنترل دیابت
  3. دارا بودن خواص ضد سرطانی
  4. تقویت سیستم ایمنی بدن
  5. جلوگیری از ابتلا به کبد چرب
  6. ضد درد و ضد باکتری و بهبود دهنده ی علائم سرما خوردگی
  7. درمان زخم معده و پیچش شکم
  8. تنظیم کننده ی قاعدگی در بانوان
  9. خلط آور و ضد گلودرد
  10. کاهش التهاب دستگاه گوارش
  11. ادرار آور و درمان کننده ی پیچش شکم
  12. ملین و بهبود عارضه ی یبوست
  13. درمان کننده ی زخم
خواص عرق گل ختمی
خواص عرق گل ختمی

عرق گل ختمی و درمان تب و گلودرد

عرق این گیاه در قرون باستان برای فروکش کردن تب های بالا مورد استفاده قرار می گرفته است. تب یک علامت به معنای درگیری بدن با ویروس ها و باکتری هاست، بنابراین با استفاده از خواص ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیکی که این گیاه دارد منجر به کاهش تب شده و علائم سرما خوردگی را بهبود می بخشد.

مصرف عرق این گیاه احتقان بینی را نیز از بین می برد. مصرف یک فنجان عرق گیاه در روز تسکین سوزش های داخلی ناشی از سرما خوردگی را تسکین می دهد.

عرق این گیاه به درمان گلودرد کمک می کند. برای طعم دادن به عرق این گیاه هنگام مصرف، می توان مقداری عسل اضافه نمود تا نوشیدن آن گواراتر شود. از این ترکیب برای درمان سرفه ی خشک و سوزش گلو می توان بهره برد.

درمان بیماری های دستگاه گوارش

عرق این گیاه ارزشمند به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و و تسکین دهندگی مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد. این مشکلات گوارشی می تواند:

شکم درد، سندرم روده ی تحریک پذیر(که امروزه در بسیاری از افراد شایع است)، اسهال و یا انواع زخم های گوارشی مانند زخم معده باشد. تحقیقات بیشتر نشان داده است که از عرق این گیاه می توان در درمان کولیت، زخم های دهانی و فتق شکمی هم بهره برد.

رفع مشکلات تنفسی با عرق گل ختمی

از مزایا عرق گل ختمی حل مشکلات تنفسی به روش پاکسازی غشای مخاطی مسدود شده می باشد. همچنین به دلیل خواص ضد التهابیش، التهابات گلو را کاهش می دهد. بنابراین با تاثیراتی که عنوان شد مصرف این عرق می تواند تنفس را بهبود بخشد.

عرق گل ختمی و افزایش اشتها

مصرف عرق گل ختمی باعث افزایش اشتها می شود. برای افزایش خواص آن می توان دمنوش ریشه ی گل ختمی را نیز به عرق آن اضافه نمود و اینگونه از خواص شگفت آور این گیاه سود برد.

درمان سوختگی و زخم های پوستی

استفاده از ریشه و ساقه های این گیاه باعث بهبود سوختگی و تاول شده و مصرف عرق گل ختمی باعث کاهش تورم و درد سوختگی می شود. محققان برآنند این عرق با آبرسانی به مناطق آسیب دیده موجب بهبود علائم خواهد شد.

یکی دیگر از مصارف این عرق استفاده از آن در مار زدگی ست. همچنین در درمان خارش ناشی از نیش حشرات نیز مورد استفاده دارد.

زخم های چرکی و دردناک را می توان با مصرف این عرق بهبود بخشید. برای تسریع در عملکرد درمان می توان از برگ های جوشانده شده ی این گیاه به طور مستقیم برروی زخم استفاده کرد تا علائم بهبودی به مرور ظاهر شود.

بهبود گردش خون با عرق ختمی

عرق این گیاه شگفت انگیز باعث بهبود در وضعیت گردش خون خواهد شد. افزایش گردش خون در بدن کارکرد بهتر اندام ها شده و نشاط و سرزندگی را به انسان هدیه می دهد.

کمک به حفظ سلامت مو

شستن مو ها با ترکیبی از آب و عرق این، موهایی درخشان و صاف را به ارمغان می آورد. از عرق این گیاه می توان به عنوان یک نرم کننده ی گیاهی که عملکرد مناسبی هم دارد استفاده نمود.

عرق این گیاه خشکی مو را از بین برده و به طور کلی سلامت مو را بهبود می بخشد. قدرت آبرسانی این عرق گیاهی از باعث باز شدن گره های موجود در مو خواهد شد.

گل ختمی یک رنگ موی طبیعی

گل ختمی می تواند به عنوان یک رنگ موی طبیعی عمل کند. برای رنگ کردن موهایتان با گل ختمی به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا گل های آبی رنگ شان را در آب بجوشانید. سپس، اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس صافش کرده و استفاده نمایید. با استفاده از این رنگ موی طبیعی هم موهای صافی خواهید داشت و هم آنها را رنگ کرده اید.

گله ای بنفش آبی رنگ گل ختمی را در آب داغ به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. بعد از سرد شدن، آن را در یک ظرف ریخته و موهای خود را با آن اسپری کرده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، سپس موهای خود را بشویید و از صافی و درخشانی آن نیز لذت ببرید.

در این روش ها هایلایت زرد رنگی در موهای خاکستری ایجاد می شود، با مصرف این رنگ گیاهی یک تغییر زیبا در موهایتان ایجاد خواهد شد.

همچنین می توان به هر اندازه که لازم است از این روش ها استفاده کرد تا هایلایت های زرد پنهان باقی بماند. با هفته ای دو بار استفاده از این رنگ موی طبیعی می توان موهایی با رنگ زیبا، درخشان و صاف داشت.

عرق گل ختمی برای نوزادان

می توان از عرق این گیاه دهان شویه درست کرد و در نوزادانی که دندان هایشان درحال رویش است مصرف نمود. مصرف عرق این گیاه می تواند درد و التهاب ناشی از رویش دندان ها را کاهش دهد.

مضرات و منع مصرف های عرق گل ختمی

عرق گل ختمی، یکی از انواع عرق های گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوع ماده گیاهی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛

اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده ی گیاهی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای عرق گل ختمی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این عرق گیاهی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به عرق گل ختمی خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • کم شدن بینایی
  • کاهش اشتها
  • مشکلات ریه ای
  • ناراحتی معده
  • سقط جنین
  • زنان باردار و شیرده بدون نظر و اجازه ی پزشک مربوطه نباید از این عرق استفاده کنند.
  • در افراد سرد مزاج نیز عوارض عرق گل ختمی ممکن است بروز کند و باعث بهم خوردن تعادل بدن گردد. در این موارد می توان برای از بین بردن عوارض عرق گل ختمی از مقداری عسل استفاده نمود.
  • عوارض ناخواسته ی دیگر تداخل دارویی است. این عرق با داروی استامینوفن تداخل دارویی دارد.
  • یکی از خواص این گیاه کاهش قند خون در بدن است، اما این مورد در عمل های جراحی می تواند مشکل ایجاد کند و منجر به کاهش قند خون در حین عمل جراحی گردد. بنابراین به مدت ۲ هفته قبل از هر عمل جراحی از مصرف عرق گل ختمی باید اجتناب گردد.

مصلحات عرق گل ختمی

عرق گل ختمی را میتوانید به همراه مقداری عسل میل کنید تا طبع و مزاج این عرق گیاهی اصلاح شود چرا که عسل،یکی از مصلحات این عرق گیاهی به شمار می‌رود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *