درمان قاعدگی نامنظم با تدابیر طب سنتی
درمان قاعدگی نامنظم با تدابیر طب سنتی

13 راه برای درمان قاعدگی نامنظم در طب سنتی+ دارو های گیاهی فوق العاده

تاریخ نگارش

دسامبر 19, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خانم ها به مدت یک هفته در هرماه دچار قاعدگی می شوند. چرخه طبیعی و نرمال قاعدگی بین بیست و یک تا سی و پنج روز است و اگر بنا به دلایلی این زمان با تاخیر مواجه شود یا خونریزی به کلی متوقف شود در حالتی که خانم باردار یا یائسه نباشد دچار بی نظمی قاعدگی شده و باید به دنبال راهی مناسب برای درمان قاعدگی نامنظم باشد.

در این حالت هیچ جای استرس و نگرانی نیست زیرا در اغلب موارد شما میتوانید با کمک طب سنتی یا داروهای گیاهی، مجدد دوره قاعدگی را منظم کنید. اگر به دنبال راهی مناسب برای درمان قاعدگی نامنظم می گردید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به درمان قاعدگی نامنظم با داروی گیاهی و درمان قاعدگی نامنظم با طب سنتی بپردازیم.

دلایل بی نظمی در قاعدگی چیست؟

علت های گوناگونی برای برهم خوردن تنظیم هورمونی که در آخر موجب بی نظمی پریودی می شود وجود دارد. در حالت کلی خوب است که شما برای بررسی دلیل بی نظمی قاعدگی به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا دلیل این اتفاق شناسایی و مورد درمان قرار گیرد. همانطور که گفتیم قاعدگی نامنظم دلایل متعددی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • بهم خوردن تنظیم هورمونی
  • استرس زیاد
  • ابتلا کم خونی
  • فیبروئید رحم
  • مشکل های زنان و زایمان
  • ناهنجاری های رحم
  • ابتلا به افسردگی
  • اضافه وزن یا کاهش وزن زیاد
  • تغذیه نا سالم
  • بیماری های مزمن مانند سل
  • استفاده بی رویه قرص های پیشگیری از بارداری
  • استفاده برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و…
  • انجام ورزش های شدید
  • استفاده زیاد از مشروبات الکلی
  • مصرف بیش از حد دخانیات
  • ابتلا به دیابت
  • یائسگی
  • مشکل های کبدی
  • سقط جنین یا زایمان
  • انجام پرتو درمانی
  • قرار داشتن در دوران شیردهی
درمان قاعدگی نامنظم
درمان قاعدگی نامنظم

درمان قاعدگی نامنظم با طب سنتی:

اگر جزو افرادی هستید که به دنبال راهی طبیعی و مناسب برای درمان قاعدگی نامنظم خود می گردید، دارو های گیاهی و روش های درمانی سنتی که در ادامه گفته می شود به شما در درمان بی نظمی پریود کمک می نمایند.

درمان قاعدگی نامنظم با زعفران:

زعفران یک گزینه عالی برای درمان قاعدگی نامنظم است. زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و مصرف آن به کاهش استرس که ممکن است دلیل قاعدگی نامنظم شما باشد کمک بسزایی می کند. برای استفاده از زعفران کافیست حدود یک قاشق چایخوری زعفران را به یک دوم لیوان آب جوش اضافه نمایید و روی حرارت قرار دهید. جوشانده را روی حرارت بجوشانید تا به اندازه یک قاشق چایخوری برسد. ترکیب به دست آمده را سه قسمت کنید و در طول روز میل نمایید.

درمان قاعدگی نامنظم با رازیانه:

دانه های رازیانه دارای ترکیبی خاص هستند که بر درمان بی نظمی پریود موثر می باشد. رازیانه به تقویت روند قاعدگی کمک می نماید و یک دمنوش عالی برای مصرف در طول پریودی است زیرا به تسکین درد های این دوره کمک می نماید. برای استفاده از دمنوش رازیانه به منظور درمان قاعدگی نا منظم باید حدود دو قاشق غذاخوری از دانه های این گیاه را به یک لیوان آب جوش اضافه نمایید و بجوشانید. جوشانده به دست آماده را از صافی رد کنید و به صورت مرتب روزانه دو مرتبه نوش جان کنید.

رازیانه سرشاز از استروژن است که قادر است اختلال های هورمونی که موجب بی نظمی در پریود می شوند را درمان کند. رازیانه بر افزایش تخمک گذاری و تعادل هورمونی نیز موثر می باشد. شما می توانید از دانه های رازیانه به شکل دمنوش، عرق، خیس کردن در آب و جویدن نیز استفاده نمایید.

درمان بی نظمی قاعدگی با گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از راه های درمان قاعدگی نامنظم است. شما برای استفاده از آن کافیست روزانه دو الی سه لیوان از آب گوجه فرنگی استفاده نمایید. انجام این کار به بهبود جریان خون و در نتیجه درمان بی نظمی پریود کمک بسزایی می نماید.

چغندر و درمان بی نظمی پریود:

چغندر یکی از داروهای گیاهی مفید برای درمان بی نظمی قاعدگی به شمار می رود. آب چغندر تازه به شما در درمان این بی نظمی کمک می نماید. شما می توانید از چغندر تازه نیز به این منظور استفاده نمایید.

کرفس بر درمان قاعدگی نامنظم موثر می باشد:

متخصصین طب سنتی بر این باورند که کرفس به دلیل داشتن ماده ای با نام بوتیلیدن فتالاید می تواند باعث خونریزی قاعدگی شود. پس اگر با مشکل بی نظمی قاعدگی مواجه هستید بهتر است از کرفس در برنامه غذایی خود استفاده نمایید. مصرف دانه های کرفس نیز به این درمان کمک می نماید.

بابونه و درمان بی نظمی پریود:

اگر جزو افرادی هستید که در زندگی روزانه خود با استرس و اضطراب زیادی مواجه هستید و این مسئله بر عادت ماهیانه شما نیز تاثیر گذاشته است بهتر است از بابونه استفاده نمایید. بابونه گیاهی خوش طعم است که خاصیت ملین دارد و ضد اسپاسم می باشد. این گیاه پر خاصیت به درمان قاعدگی نامنظم کمک می نماید. به این منظور کافیست شما به صورت روزانه از دمنوش یا چای بابونه استفاده نمایید.

سنبل درختی:

سنبل درختی گیاهی دارویی است که قاعده آور است. شما برای درمان بی نظمی پریود می توانید از عصاره سنبل درختی یا چای ریشه آن استفاده نمایید. توجه کنید که این گیاه باید حتما تحت نظر پزشک مصرف شود.

ریشه تک شاخ:

اگر دچار بی نظمی در قاعدگی هستید مصرف ریشه تک شاخ را فراموش نکنید. طبق نظر متخصصین طب سنتی، ریشه تک شاخ قاعده آور است و یک راه طبیعی و عالی برای درمان ناباروری نیز می باشد. این گیاه نیز باید تحت نظر پزشک استفاده گردد.

پونه:

پونه نیز یک گیاه دارویی پرخاصیت است که قاعده آور می باشد. این گیاه بر تحریک دستگاه تناسلی موثر می باشد. با مصرف دمنوش پونه می توانید قاعدگی خود را منظم کنید. توجه داشته باشید که در مصرف این گیاه نباید زیاده روی کرد.

آب جعفری:

آب جعفری نیز یک پیشنهاد عالی برای درمان قاعدگی نا منظم است. جعفری دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که قادر است عادت ماهیانه را به حالت عادی برگرداند. برای استفاده از این گیاه باید کمی از برگ های تازه جعفری را بشویید و خرد کنید. به برگ های خرد شده کمی آب بیافزایید. نوشیدنی به دست آمده را به صورت مرتب هر روز صبح میل کنید تا پریود شما به حالت عادی برگردد.

زنجبیل:

اگر به فکر درمان قاعدگی نامنظم خود هستید، مصرف زنجبیل را فراموش نکنید. زنجبیل یک گیاه دارویی فوق العاده است که دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و می تواند به بهبود جریان خون کمک نماید و همه اختلال های قاعدگی را برطرف نماید.

برای استفاده از زنجبیل باید حدود یک قاشق غذاخوری زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بجوشانید. صبر کنید که دمنوش کاملا خنک شود سپس آن را بنوشید. برای طعم بهتر این دمنوش می توانید از شیرین کننده های طبیعی همچون عسل استفاده کنید.

بذر تربچه:

شاید باورش برای شما سخت باشد اما بذر تربچه به درمان قاعدگی نامنظم بسیار کمک می کند. این بذر جریان خون را بهبود می بخشد و باعث تنظیم عادت ماهیانه می شود. برای استفاده از آن کافی است کمی از پودر دانه تربچه را در یک لیوان آب ولرم بریزید. این نوشیدنی را میل کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

دانه کنجد:

دانه های کنجد نیز یکی دیگر از راه های طبیعی برای درمان بی نظمی پریود است. این دانه های بینظیر جریان خون را تقویت می کنند و بر تعادل هورمون ها موثر می باشند. برای درمان بی نظمی قاعدگی کافیست مقداری از دانه های کنجد را بجوشانید سپس خشک نمایید. دانه های خشک شده را با یک قاشق نیشکر ترکیب کرده و هر روز صبح به صورت ناشتا میل نمایید.

نکاتی برای درمان قاعدگی نامنظم:

علاوه بر داروهای گیاهی گفته شده در بالا باید یکسری نکته نیز در رابطه با درمان بی نظمی قاعدگی رعایت نمایید.

  • ورزش: یکی از دلایلی که می تواند سبب بی نظمی قاعدگی شود، چاقی و اضافه وزن است. تمرین های ورزشی به شما کمک می کند که به وزن مناسب برسید. پس انجام حرکات ورزشی سبک در طول روز می تواند به شما در درمان بی نظمی قاعدگی کمک نماید.
  • استرس و اضطراب: یکی دیگر از علت های بی نظمی عادت ماهیانه استرس و اضطراب است پس سعی کنید عوامل استرس زا را از زندگی روزانه خود دور کنید یا بکوشید که آن ها را کنترل نمایید.
  • خواب: نداشتن خواب کافی در طول شب موجب آثاری منفی بر سلامتی از جمله بی نظمی قاعدگی می شود. هر فرد باید به صورت طبیعی حدود هفت تا هشت ساعت در طول شبانه روز بخوابد.
  • الکل و سیگار: استفاده از مشروبات الکلی بسیار مضر است و موجب بر هم خوردن تنظیم قاعدگی می شود پس به همین دلیل باید از مصرف آن خودداری کرد. استفاده زیاد سیگار نیز تاثیر منفی بر قاعدگی دارد و بهتر است از مصرف آن پزهیز نمایید.
  • کافئین: مصرف محصولات کافئین دار مانند قهوه می تواند سبب ایجاد اختلال در عادت ماهیانه شود و به همین دلیل بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و میزان مصرفی آن را محدود نمایید.
  • رژیم غذایی مناسب: از مصرف بیش از حد غذاهای چرب و کربوهیدرات خودداری نمایید. سعی کنید در برنامه غذایی خود از میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایید. از محصولاتی که دارای آهن هستند نیز مانند لوبیا، اسفناج، جگر و… نیز مصرف کنید. سعی کنید از مصرف لبنیات کم چرب و پروتئین نیز غافل نشوید.
  • قرص جلوگیری از بارداری: قبل از مصرف این قرص ها حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. مصرف خودسرانه این دارو ها می تواند بر قاعدگی شما موثر باشد و موجب اختلال در قاعدگی شود. برای پیشگیری از بارداری سعی کنید از روش های دیگر جلوگیری استفاده نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *