طبع مربا گل محمدی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع مربا گل محمدی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع مربا گل محمدی سرد است یا گرم؟ خواص و مضرات مربا گل محمدی

تاریخ نگارش

فوریه 7, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مربا گل محمدی یک مربا سنتی ایرانی است که از برگ های تازه یا خشک شده گل محمدی تهیه می شود. روش های متفاوتی برای تهیه مربا گل محمدی وجود دارد. اما آنچه ثابت است، وجود برگ گل محمدی و شکر است. برخی نیز این مربا را با استفاده از عسل تهیه می کنند.

طبع مربا گل محمدی برای همه گروه های مزاجی مناسب است و می توانیم بگوییم که مربا گل محمدی از آن دسته مرباها است که نمی توانیم فردی با مزاج خاصی را از خوردن ان منع کنیم. در این مقاله با طبع مربا گل محمدی و برخی از خواص آن اشنا خواهید شد.

طبع مربا گل محمدی

بررسی منابع متعدد طب سنتی نشان می دهد که مربا گل محمدی طبع معتدلی دارد. طبع مربا گل محمدی برای همه گروه های مزاجی مناسب است و سرد مزاج و گرم مزاج می توانند به راحتی از این مربا خوشمزه و خوش عطر در وعده های صبحانه و عصرانه خود استفاده کنند. البته مربا گل محمدی بسیار ملین است و زیاده روی در مصرف آن می تواند دردسر ساز باشد!

طبع مربا گل محمدی
طبع مربا گل محمدی

خواص مربا گل محمدی در طب سنتی

مربا گل محمدی بسیاری از خواص شگفت انگیز گل محمدی مانند

  • ضد سرطان بودن
  • پاکسازی پوست
  • جلوگیری از چین و چروک پوست
  • ملین بودن
  • تقویت کردن سیستم ایمنی بدن
  • تقویت کردن دستگاه گوارشی
  • و…

را در خود گنجانده است.

همه محصولات هیه شده توسط گل محمدی این خواص را در خود دارند. از گل محمدی می توان گلاب و روغن گرفت، دمنوش تهیه کرد، مربا درست کرد و…

خواص چای گل محمدی

  1. سلامت پوست: دمنوش یا چای گل محمدی با خواص آنتی اکسیدانی بالا موجب از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود و پوست را از آلودگی های سطحی مانند گرد و غبار و دوده و آلدگی های محیطی پاکسازی می کند. همچنین چای گل محمدی در کاش چین و چروک صورت و پیشگیری از ایجاد چین و چروک بر پوست موثر است. برای این منظور می توانید علاوه بر نوشیدن چای یا دمنوش گل محمدی با عسل، صورت خود را نیز با آن بشویید.
  2. رفع افسردگی: گل محمدی مظهر عشق و دوستی است. سالیانی درازی است که گل محمدی به عنوان یک نماد شور انگیز و عاشقانه شناخته می شود. علت این موضوع شاید عطر بسیار خوش گل محمدی باشد. بررسی ها نشان می دهد که عطر گل محمدی باعث ترشح هورمون های آرامبخش و شادی آور در بدن می شود. به همین دلیل مصرف چای گل محمدی یک راه پیشگیری و مثابله با افسردگی است و اضطراب را کاهش می دهد.
  3. تقویت نیروی جنسی: طبق تحقیقات انجام شده، محصولات حاوی گل محمدی مانند دمنوش گل محمدی، مربا گل محمدیف گلاب و… می توانند موجب تقویت نیروی جنسی در زنان و مردان شوند.
  4. کبد و کلیه: خواص دیورتیک گل محمدی باعث افزایش حجم ادرار می شود و این امر کلیه ها را فعال نگه می دارد. به همین دلیل می تواند در جلوگیری از بیماری های کلیی و سنگ کلیه موثر باشد. همچنین مصرف چای گل محمدی برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی مفید و تسکین دهنده است و کبد را سم زدایی می کند.
  5. التهاب مفاصل: محصولات حاوی گل محمدی ضد التهاب هستند و می توانند باعث رفع التهابات اضافه شوند. به عنوان مثال دمنوش گل محمدی باعث تخلیه اب درون بافتی در اطراف مفاصل می شود و به درمان و بهبود بیماری هایی مانند آرتروز، آرتریت و رماتیسم کمک می کند.

عوارض و مضرات مربا گل محمدی

مربا گل محمدی بسیار ملین است و زیاده ری در مصرف آن باعث اسهال می شود.

مربا گل محمدی قند بالایی دارد و برای بیماران دیابتی مضر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *