طبع و خواص شربت گل پنیرک در طب سنتی+ 14 خاصیت فوق العاده شربت گل پنیرک
طبع و خواص شربت گل پنیرک در طب سنتی+ 14 خاصیت فوق العاده شربت گل پنیرک

طبع و خواص شربت گل پنیرک در طب سنتی+ 14 خاصیت فوق العاده شربت گل پنیرک

تاریخ نگارش

مارس 5, 2024

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت گل پنیرک یکی از انواع شربت های سنتی ایرانی است که معمولا در ماه رمضان تهیه می شود.
پنیرک یک گیاه سرشار از خواص دارویی است. خواص پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مورد توجه است. از برگ و گل پنیرک برای تهیه داروی گیاهی استفاده می‌کنند.
از برخی نام‌های دیگر پنیرک می‌توان به پین دیره، خطمی کوچک، گیاه توله، ملوخیا، ختمی مشک بو، خبازی، حباجی و خیرو نام برد.

طبع شربت گل پنیرک چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع شربت گل پنیرک سوالاتی نظیر: طبع شربت گل پنیرک چیست؟ و یا، طبع شربت گل پنیرک گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شربت گل پنیرک تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شربت گل پنیرک سرد و تر است.
بنابراین شربت گل پنیرک برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی شربت گل پنیرک

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی شربت گل پنیرک، با طرز تهیه ی این نوشیدنی خوشمزه آشنا شوید:

  • برای تهیه شربت گل پنیرک سنتی ابتدا تخم شربتی را تمیز می کنیم، سپس داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و ۳ قاشق غذاخوری آب اضافه می کنیم تا تخم شربتی حالب ژله ای پیدا کند و آب را به طور کامل جذب کند.
  • حالا به تعداد نفراتی که می خواهیم شربت درست کنیم، لیوان اماده می کنیم و درون هر لیوان ۲ قاشق غذاخوری گل پنیرک می ریزیم. برای اینکه گل پنیرک رنگ زیبای خود را پس بدهد روی گل های پنیرک چند قالب یخ می ریزیم.
  • پس از اینکه یخ ها به طور کامل آب شد و رنگ گل پنیرک خارج شد، به هر لیوان ۲ قاشق غذاخوری گلاب، ۱ قاشق غذاخوری شکر و ۱ قاشق مرباخوری تخم شربتی خیسانده شده اضافه می کنیم و باقی لیوان را با آب سرد پر می کنیم
  • در صورتی که دوست دارید شربت ها شیرین تر باشند می توانید مقدار شکر را به اندازه دلخواه افزایش دهید. در پایان داخل هر شربت یک برگ نعناع قرار می دهیم و لیمو ترش را به صورت تزیینی در کنار لبه لیوان قرار می دهیم.

برای تهیه شربت گل پنیرک در رنگ های مختلف به شکل زیر عمل کنید:

  • آبی کاربنی: مقدار بیشتری عصاره گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر و عرق مورد نظرتان مخلوط کنید.
  • آبی فیروزه‌ای: عصاره کمتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر و عرق مورد نظرتان را مخلوط کنید.
  • سبز: عصاره بیشتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر، عرق مورد نظر و کمی زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کنید.
  • صورتی کمرنگ: برای درست کردن شربت پنیرک به رنگ صورتی کمرنگ باید عصاره کمتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر و آبلیمو مخلوط کنید.
  • صورتی سرخابی: عصاره بیشتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر، عرقیجات مورد علاقه و کمی آبلیمو مخلوط کنید.

حال که با طرز تهیه ی شربت گل پنیرک آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص گل پنیرک موجود در این نوشیدنی محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این شربت خواهیم پرداخت:

خواص ضد التهابی شربت گل پنیرک

شاید شما هم تا‌به‌حال در موقعیت‌هایی قرار گرفته باشید که بر اثر نیش حشرات یا سوختگی، پوستتان دچار التهاب و خارش شده باشد. خواص پنیرک اینجا به کارتان می‌آید. در این موقعیت‌ها می‌توانید از پماد‌های حاوی گیاه پنیرک استفاده کنید. چرا که ترکیبات این گیاه در کاهش التهاب و ورم تأثیر بسیار زیادی دارد.

اگر به پماد‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از روغن گیاه پنیرک استفاده کنید یا گیاه را در یک آسیاب خرد کنید و روی محل تورم بگذارید.

خواص شربت گل پنیرک برای درمان بیماری‌ های تنفسی

زندگی در زمانه‌ای که آلودگی‌ هوا به صورت مدام در آن جریان دارد، باعث می‌شود سیستم تنفسی به مرور ضعیف شده و افراد به مرور زمان دچار گرفتگی سینه و بیماری‌های تنفسی مثل آسم شوند. گیاه پنیرک می‌تواند به تمیز کردن مجاری تنفسی کمک دهد و سبب تسکین غدد تنفسی که دچار التهاب شده‌اند، شود.

خواص شربت گل پنیرک در تقویت سیستم گوارشی

یکی دیگر از کاربرد‌های پنیرک، تأثیر آن بر سیستم گوارشی است. این گیاه می‌تواند به کمک بخش هضم و دفع این سیستم بیاید و اثر ملینی داشته باشد. البته به خاطر گیاهی بودن این ترکیب، پنیرک عوارض دارو‌های شیمایی موثر بر دستگاه گوارش را ندارد.

درمان مشکلات خواب

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که خواب منظم، کافی و با کیفیت ندارند، بازدهی بسیار کمتری در طول روز خواهند داشت‌. برای جلوگیری از مشکلات خواب و تنظیم ساعات استراحت خود می‌توانید از دمنوش پنیرک استفاده کنید که خاصیتی آرامش‌بخش دارد.

تسکین درد‌های موضعی

استفاده از گیاه پنیرک به صورت ضماد بر روی زخم‌های سطحی، می‌تواند تأثیری ضد درد و التیام دهنده داشته باشد. جالب است بدانید استفاده از دمنوش این گیاه نیز می‌تواند در بهبود درد‌های داخلی موثر باشد و آن‌ها را بهبود دهد.

تسکین درد‌های سنگ کلیه

درد سنگ کلیه می‌تواند بسیار آزار‌دهنده و زیاد باشد. از خواص پنیرک تسکین درد کلیه است می‌توانید از عرق پنیرک برای افزایش حجم ادرار خود استفاده کنید که این کار سبب زود‌تر جدا شدن سنگ از کلیه و دفع راحت‌تر آن می‌شود. به‌ علاوه دمنوش پنیرک و بابونه نیز می‌تواند در کاهش درد و عفونت‌های دستگاه دفع ادرار موثر باشد.

درمان سرماخوردگی

در طب سنتی از تخم شربتی برای درمان سرماخودگی استفاده می شود. تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های مفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین جهت برای پیشگیری و درمان سرماخودگی مفید است.

ضد آفتاب قوی و طبیعی

شربت گل پنیرک سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که همین امر باعث شده است تخم شربتی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی شناخته شود. برای محافظت از پوست در مقابل اشعه های مضر نور خورشید باید از تخم شربتی به صورت موضعی استفاده شود.

فواید شربت گل پنیرک برای دهان و دندان

یکی دیگر از فواید تخم شربتی این است که به دلیل اینکه خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد می تواند باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها شود. ضمن اینکه مصرف تخم شربتی باعث از بین رفتن بوی بد دهان و خوش بوتر شدن بوی دهان نیز می شود.

بهبود اسهال و یبوست

تخم شربتی پس از مخلوط شدن با آب یک لایه ژله ای ایجاد می کند که این لایه حاوی مقادیر غنی از فیبر است. به همین جهت تخم شربتی می تواند باعث بهبود حرکات و پاکسازی روده شود. در نتیجه می تواند به درمان یبوست و اسهال کمک شایانی کند.

رژیم های لاغری و کاهش وزن

تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از ویتامین ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که به همین جهت می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این تخم شربتی کالری پایینی دارد.

تخم شربتی پس از ورود به معده با جذب آب حجم بیشتری از معده را پر می کند و باعث می شود فرد احساس سیری کند. ضمن اینکه تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث کاهش یافتن اشتها و در نتیجه جلوگیری از پرخوری می شود.

رفع چین و چروک های پوست

همانطور که می دانید رادیکال های آزاد اگر کنترل نشوند می توانند باعث ایجاد چین و چروک های متعدد روی پوست صورت و گردن شوند. تخم شربتی با دارا بودن مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها می تواند رادیکال های آزاد را کنترل کند و باعث جوان سازی و رفع چین و چروک روی پوست شود.

درمان عفونت

یکی از خواص تخم شربتی این است که می تواند به درمان انواع عفونت های بدن کمک شایانی کند. از عفونت هایی که می توان با روغن تخم شربتی آنها را درمان کرد می توان به عفونت جای زخم، بریدگی، عفونت پوست، عفونت مثانه و غیره اشاره کرد.

درمان سرفه و بیماری های تنفسی

یکی از خواص مهم تخم شربتی درمان سرفه است. مخلوط تخم شربتی به همراه زنجبیل و عسل برای درمان سرفه و برخی بیماری های تنفسی مفید است. این معجون می تواند برای درمان بیماری هایی مثل آسم، سرفه های شدید و آنفولانزا مفید باشد.

مضرات و منع مصرف های شربت گل پنیرک

شربت گل پنیرک نوشیدنی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای شربت گل پنیرک بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نوشیدنی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به شربت گل پنیرک ج خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • کاهش فشار خون: مصرف تخم شربتی می تواند باعث کاهش فشار خون شود که به همین دلیل برای افراد مسن و کسانی که بیماری های نظیر فشار خون پایین دارند مناسب نیست. البته این افراد می توانند برای مصرف تخم شربتی با مشاور تغذیه یا پزشک مشورت کنند.
  • مصرف بیش از حد شربت گل پنیرک می تواند باعث سر گیجه در فرد مصرف کننده شود.
  • از دیگر معایب مصرف بیش از حد شربت گل پنیرک، میتوان به ایجاد اختلال در بینایی افراد اشاره کرد.

مصلحات شربت گل پنیرک

با توجه به طبع سرد شربت گل پنیرک، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بادرنجبویه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج شربت گل پنیرک اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *