درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی
درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی

معضلی به نام سندرم روده تحریک پذیر!

تاریخ نگارش

فوریه 7, 2023

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سندرم روده تحریک پذیر(IBS) یک بیماری مزمن است که در بین آقایان و خانم‌ها شیوع دارد و موجب ایجاد اختلالات گوارشی و دردهای شکمی می‌شود.

جدول دسترسی سریع

سندرم روده تحریک پذیر علت مشخص ندارد ولی مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، سبک زندگی و رژیم غذایی، تغییرات هورمونی در خانم‌ها، نقص عملکرد عضلات سیستم گوارش موجب ایجاد آن می‌شود. درمان روده تحریک پذیر در طب سنتی راه‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درمان روده تحریک پذیر با طب سنتی

خیلی از افراد می‌پرسند داروی گیاهی سندرم روده‌ی تحریک پذیر چیست؟ و طب سنتی چه درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کند؟

طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها  با استفاده از گیاهان دارویی راه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. گیاهان دارویی را به شیوه‌های مختلف مانند استفاده از دمنوش، عرقیات گیاهی یا به صورت خام می‌توان استفاده کرد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی با دمنوش‌های گیاهی

درمان گیاهی روده تحریک پذیر با استفاده از دمنوش شیوه‌ی بسیار موثر با کاربردی آسان است. در طب سنتی انواع مختلفی از دمنوش‌های گیاهی برای درمان روده تحریک پذیر وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دمنوش بابونه درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

بابونه گیاهی با خاصیت گرم و خشک است که درمان بسیار موثر و آرامشبخش برای سیستم عصبی است. همچنین بابونه می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند و از تشکیل گاز و نفخ جلوگیری کند. دمنوش بابونه عطر و طعم خوبی دارد اما درصورتی که طعم آن باب میل شما نبود می‌توانید آن را با نعنا ترکیب کنید.

برای آماده کردن دمنوش بابونه باید چند قاشق چایخوری بابونه خشک را داخل قوری بریزید. روی حرارت غیر مستقیم آن را دم کنید.

دمنوش نعنا درمان سندرم روده تحریک پذیر

نعنا گیاهی شفابخش در درمان مشکلات گوارشی است و می‌تواند درد شکمی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر را درمان کند. دمنوش نعنا را می‌توانید با نعنای تازه یا نعنای خشک شده تهیه کنید. به این صورت که مقداری برگ نعنای شسته شده را داخل آب جوشیده‌ی سرد شده بریزید و با حرارت غیر مستقیم کتری یا روی توری دم کنید.

میزان مصرف مجاز دمنوش نعنا دو یا سه بار در روز و هر بار یک فنجان است و دقت داشته باشید مصرف بیش از اندازه‌ی نعنا فرد را دچار عارضه‌هایی مانند بی اشتهایی تهوع و گرفتگی می‌کند.

دمنوش چای سبز درمان سندرم روده تحریک پذیر

چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند با بالابردن میزان ادرار مواد زائد بدن را دفع کند. به این ترتیب با مصرف روزانه‌ی چای سبز می‌توان علاوه بر تقویت دستگاه گوارش مشکلات و اسپاسم‌های گوارشی را درمان نمود.

دمنوش رازیانه درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

رازطبع رازیانه سرده یا گرم؟ + خواص در طب سنتییانه در تسکین درد، نفخ و اسپاسم‌های روده موثر است. همچنین رازیانه با شل کردن عضلات روده یبوست را رفع می‌کند. برای تهیه‌ی دمنوش می‌توانید دو قاشق غذاخوری رازیانه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن یک نعلبکی بگذارید و پس از ده دقیقه بنوشید.

نکات مهم در تهیه‌ی دمنوش‌های گیاهی برای درمان قطعی سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

دمنوش را حتماً به شیوه‌ای تهیه کنید که دم بکشد و جوش نخورد. جوش خوردن باعث از بین رفتن خواص دارویی گیاه می‌شود.

استفاده از برخی دمنوش‌ها برای خانم‌های باردار مضر است. به همین جهت خانم‌های باردار با مشکل معده و گوارش داروی گیاهی را حتماً باید تحت نظر دکتر استفاده کنند.

برای تهیه‌ی دمنوش چند داروی گیاهی را با هم ترکیب نکنید و هر کدام را جداگانه دم کنید که درصورت بروز عارضه متوجه شوید عارضه مربوط به کدام گیاه است.

کسانی که از داروهای شیمیایی خاصی استفاده می‌کنند باید در مورد مصرف داروی گیاهی و امکان تداخل آن‌ها با هم با پزشک معالج مشورت کنند.

درمان روده ی تحریک پذیر در طب سنتی با زنجبیل

درمان گیاهی روده تحریک پذیر با زنجبیل بسیار موثر و کارآمد است. زنجبیل گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که موجب بالا رفتن مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. زنجبیل به دلیل طبع گرم آن در تقویت دستگاه گوارش و رفع مشکلات آن نیز تاثیرگذار است. برای استفاده از زنجبیل دو شیوه وجود دارد.

روش اول: دمنوش زنجبیل

 برای تهیه‌ی دمنوش زنجبیل می‌توانید چند تکه از زنجبیل تازه را داخل قوری حاوی آب جوشیده بریزید و بعد از دم کشیدن استفاده کنید. میزان مصرف دمنوش تا ۵ فنجان درروز مجاز است و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

روش دوم: زنجبیل و سرکه

شیوه‌ی دیگر استفاده از زنجبیل برای درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر تهیه‌ی ترشی زنجبیل تازه است. برای این‌کار باید زنجبیل تازه را به صورت ورقه‌های ریز درآورید و آن را داخل یک شیشه بریزید روی آن سرکه بریزید. این شیشه‌ی دربسته را به مدت یک هفته در جای خنک بگذارید و هر زمان دچار مشکلات گورشی مانند دل پیچه شدید چند تکه از زنجبیل را بخورید.

آلوئه‌ورا درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درصورتی‌که می‌خواهید بدانید چه داروی گیاهی برای سندرم روده تحریک پذیر خوب است گیاه آلوئه‌ورا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این گیاه متوجه خواص درمانی فوق العاده آن می‌شوید. آلوئه‌ورا گیاهی با ژل شفاف است که اثرات درمانی برای بیماری سندرم روده تحریک پذیر دارد. آلوئه‌ورا درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر یبوست غالب است و با خاصیت ملین می‌تواند علاوه بر یبوست نفخ  را هم درمان کند.

کلم درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درمان گیاهی روده تحریک پذیر با کلم یک شیوه‌ی اثربخش است. برای استفاده باید آب کلم را تهیه کنید و روزانه چند مرتبه به جای آب آشامیدنی از آن استفاده کنید. اما دقت داشته باشید استفاده‌ی بیش از حد از آن ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی مانند نفخ شود.

کنگرفرنگی درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

کنگرفرنگی حاوی ترکیبی به نام سیناروپیکرین است که مطابق یافته‌های یافته‌های پژوهشگران می‌تواند درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست باشد. کنگر فرنگی را هم به صورت خام و هم به صورت ترکیب در غذا یا آب پز هم می‌توان استفاده کرد. برای ثربخشی درمان طول مدت درمان را باید حدود ۴ تا ۶ هفته در نظر گرفت.

زردجوبه درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

زردجوبه درمان قطعی روده تحریک پذیر با طب سنتی است که می‌تواند علائم سندرم را کنترل کند. در کشور ما زردجوبه به طور سنتی در پخت و پز غذاها استفاده می‌شود. زردجوبه نقش مهمی در هضم غذا و کنترل نفخ دارد.

خواص زردجوبه به دلیل وجود ماده‌ای به نام کورکومین است که موجب ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی و بهبود اختلالات گوارشی شده است. در واقع کورکومین با مسدود کردن کانال کلسیم موجب بالا رفتن اثربخشی می‌شود.

هویج درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درمان گیاهی روده تحریک پذیر با هویج بسیار ساده و اثر بخش است. استفاده از آب هویج به صورت روزانه می‌واند یبوست را از بین ببرد. همچنین هویج پخته شده و استفاده از آن در میان وعده‌ها می‌تواند علائم اختلالات گوارشی را از بین ببرد.

بلغور جوی دوسر درمان سندرم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درمان نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر با استفاده از بلغور جوی دوسر امکان پذیر است. جوی دو سر آماده را می‌توانید به صورت ترکیب با شیر با آب داغ در وعده‌ی صبحانه مصرف کرد یا این‌که آن را ترکیب با ماست و میوه استفاده کرد.

در برخی افراد شروع استفاده از جو دوسر با نفخ همراه است که با چند روز استفاده علائم کاهش می‌یابد و فرد رو به بهبود می‌رود.

عسل درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی

عسل گیاه شفابخش در درمان انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر است. عسل برای روده تحریک پذیر از این جهت مفید است که می‌تواند گرفتگی عضلات شکم، اسهال و نفخ را از بین ببرد و با بهبود حال جسمانی موجب بالا بردن کیفیت زندگی فرد ‌شود. عسل شامل ۲۵ نوع قند است که ۳۵ درصد آن فروکتوز است و موجب بهبود علائم روده تحریک پذیر می‌شود. تاثیرات عسل به قدری زیاد است که اگر به تاپیک عسل برای روده تحریک پذیر در نی نی سایت مراجعه کنید می‌توانید تجربیات مفید کاربران از آن را مشاهده کنید.

راه‌های درمان روده تحریک پذیر در طب سنتی با دارچین

دارچین سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و با طبع گرم و طعم تند در درمان روده‌ی تحریک پذیر تاثیر زیادی دارد. همچنین آنتی اکسیدان قوی است و سرشار از فنول است. به همین جت استفاده از آن می‌تواند سندرم روده تحریک پذیر را درمان کند. شیوه‌های مختلف استفاده از دارچین شامل موارد زیر است.

روش اول: چای دارچین

دم کردن دارچین و نوشیدن آن علاوه بر این‌که به دلیل کالری کم موجب چاقی نمی‌شود می‌تواند اختلالات گوارشی و نفخ و دل پیچه را درمان کند. تهیه‌ی آن مانند انواع دمنوش‌های دیگر است و باید مقداری چوب دارچین خشک را داخل قوری بریزید و دم کنید. درصورتی‌که استفاده‌ی بیش از اندازه از چای دارچین موجب یبوست شود باید مصرف آن را قطع کنید.

روش دوم: دارچین و عسل

ترکیب پودر دارچین با عسل و استفاده‌ی روزانه از آن علائم گوارشی آزاردهنده را کم می‌کند. حتی می‌توان از این ترکیب به صورت  ناشتا استفاده کرد. زیرا هم قند بدون ضرر به بدن می‌رساند و سیر کننده است و هم مشکلات گوارشی را درمان می‌کند.

مزایای درمان سندرم روده تحریک پذیر با طب سنتی چیست؟

استفاده از شیوه‌های طب سنتی برای درمان روده تحریک پذیر مزایایی دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنیم.

شیوه‌های طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی برای درمان روده تحریک پذیر آسان است.

برای افرادی که هزینه‌ی درمان اهمیت دارد استفاده از شیوه‌های طب سنتی بسیار مناسب است. چون این شیوه‌ها ارزان هستند و هزینه‌ی زیادی به فرد تحمیل نمی‌کند.

داروهای گیاهی برای درمان سندرم تحریک پذیر در دسترس هستند و تهیه‌ی آن‌ها سخت نیست.

محدودیتی در استفاده از داروی گیاهی برای درمان روده تحریک پذیر وجود ندارد و همه‌ی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط خانم‌های باردار یا کسانی که حساسیت به داروی گیاهی داشته باشند باید در مورد مصرف آن احتیاط کنند.

منبع: اقتصادآنلاین

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *