درمان دلپیچه و اسهال با طب سنتی
درمان دلپیچه و اسهال با طب سنتی

درمان دلپیچه و اسهال با 17 دستور خانگی بر مبنای طب سنتی

تاریخ نگارش

آوریل 13, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دلپیچه و اسهال یکی از عارضه‌های گوارشی است که هر کسی در زندگی خود تجربه می کند. دل درد یکی از دردهای رایج بین همه است و امکان ندارد که تا به حال کسی آن را تجربه نکرده باشد. اصولا در بیشتر اوقات رویکرد ما برای درمان دل پیچه و اسهال این است که با خود درمانی یا توجه نکردن به دردمان خودش بهبود پیدا می‌کند اما این روش همیشه هم جوابگو نیست.

گاهی اوقات دل درد و دل پیچه خود نشانه‌ای از دردی بزرگتر است و برای همین باید برای درمان و بررسی به دکتر گوارش مراجعه کرد.
در این مطلب از طب شناس با علت های دل پیچه و اسهال، علائم دل پیچه و اسهال، درمان های خانگی دل پیچه و اسهال، روش های پیشگیری از دل پیچه و اسهال و نیز زمان مراجعه به پزشک را بررسی خواهیم کرد.

علل دل پیچه و اسهال

دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند:

  • پر خوری: اگر پرخوری کنید، معده شما تحریک شده و اندازه آن بزرگ می‌ شود تا بتواند مقدار زیادی مواد غذایی را در خود جای دهد.
  • غذاهای تند یا چرب: خوردن غذاهای جدید یا سنگین که سیستم گوارشی شما به آن‌ها عادت ندارند، اغلب سبب ناراحتی معده می‌شوند.
  • محصولات لبنی: بدن برخی افراد قادر به هضم محصولات لبنی مانند شیر، ماست یا بستنی نیست.
  • گلوتن: پروتئینی است که در دانه‌هایی مانند گندم و جو یافت می‌ شود. افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند؛ باید از خوردن آن اجتناب کنند.
  • مشکلات گوارشی: برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:
  • یبوست: اگر حرکات روده منظم نباشد منجر به تورم شکم یا چسبندگی در شکم شده و درد و ناراحتی ایجاد می‌شود.
  • زخم معده: این زخم‌های دردناک معده که به عنوان زخم معده شناخته می‌شوند، اغلب توسط باکتری‌ها به وجود آمده‌اند.
  • درد شکمی و عملکردی: این درد یکی از رایج‌ترین دردهایی است که مربوط به مشکل فیزیکی شکمی نیست. این شرایط که سندروم درد شکمی نیز نامیده می‌شود، در اغلب موارد قابل درمان است.
  • بیماری التهابی روده: التهاب بیش از حد روده دردناک است و ممکن است با درد یا بثورات مشترک و اغلب اسهال یا حرکت روده همراه با خون باشد.

علائم دل پیچه و اسهال

  • درد در شکم
  • احساس نفخ
  • دفع گاز یا آروغ زدن
  • احساس سوزش در معده
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • اسهال مرتبط با آن
درمان دلپیچه و اسهال
درمان دلپیچه و اسهال

درمان خانگی دل پیچه و اسهال

در این بخش از طب شناس به بررسی روش های درمانی خانگی دل پیچه و اسهال خواهیم پرداخت:

استفاده از پد حرارتی و درمان دل پیچه و اسهال

هنگامی که احساس دل پیچه می‌کنید، یک پد حرارتی یا بطری آب گرم را می‌توانید پیدا کنید که شما را آرام کند. گرما بر روی معده، گرفتگی و درد را از شما رد می‌کند و همچنین می‌ تواند ماهیچه‌های شما را آرام کند و حالت تهوع شما را کاهش دهد. با این حال، استفاده بیش از حد و طولانی از آن می‌تواند به پوست شما آسیب بزند.

استفاده از آب برنج و درمان دل پیچه و اسهال

آب برنج دقیقا همان آبی است که پس از پختن برنج اضافه می‌ آید و می‌تواند به عنوان تسکین دهنده عمل کند. آب برنج به این صورت عمل می‌کند که با ایجاد پوششی آرام کننده، ماده‌ای ضدالتهاب بر روی معده شما شکل گرفته و درد دل‌ پیچه را تسکین می‌ دهد.

آب لیموی گرم و درمان دل‌پیچه و اسهال

اگر مشکل شما سوء هاضمه باشد، آب لیمو به دل دردتان کمک می‌کند. در این حالت شما می‌بایست آب لیمو را مقداری گرم کرده و مصرف کنید.

ریشه زنجبیل و درمان دل‌پیچه و اسهال

از زمان‌های قدیم، زنجبیل را به عنوان درمانی برای هرچیزی از دل درد گرفته تا تهوع می‌دانستند. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می‌تواند یک درمان بسیار موثر برای برخی از ناراحتی های معده باشد. دل پیچه را می شود با زنجبیل هم درمان کرد.

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است که در بسیاری از فرم‌ها موجود است و می‌تواند به همه کمک کند. جویدن آن و استفاده از مکمل آن آسان است. با این وجود افرادی ترجیح می‌دهند از آن به شکل دمنوش زنجبیل استفاده کنند. برای درمان دل پیچه یک زنجبیل طبیعی را امتحان کنید یا این که ریشه تازه آن را ریز ریز کرده و با چای بنوشید.

بابونه و درمان دل‌پیچه و اسهال

یک فنجان از چای بابونه می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب به کاهش درد ناشی از ناراحتی معده کمک کند. این خواص ضد التهابی به ماهیچه‌های شکم کمک می‌کند که آرام باشند، و در نتیجه می‌تواند درد، گرفتگی و اسپاسم را کاهش دهد و در درمان دل پیچه و اسهال در کوتاه‌ترین زمان کمک کننده است.

نعناع و درمان دل‌پیچه و اسهال

چای نعناع تازه می‌تواند به آرام شدن عضلات شکم کمک کند. همچنین به بهبود ترشح صفرا نیز کمک می‌کند که سبب هضم بهتر می‌شود. استفاده از نعناع، به خصوص در صورتی که از سوء هاضمه، نفخ، دل پیچه و اسهال رنج می‌برید، می‌تواند مفید باشد.

استراحت کافی و رژیم غذایی سالم

در هنگام دل پیچه و اسهال نیاز است به اندازه کافی استراحت کرده و سعی کنید مایعات و الکترولیت‌های از دست داده بدن را با خوردن زیاد مایعات و غذا‌های ساده نظیر سوپ ساده، برنج به شکل کته، پاستا‌ها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده جبران کنید.

سیب و درمان دل‌پیچه و اسهال

جهت درمان دل پیچه و اسهال در این روش شما می‌بایست سیب را رنده کرده و در بشقاب بگذارید تا قهوه‌ای شود. سپس آن را له کرده و یک بار در روز میل کنید. این روش برای درمان اسهال و دل پیجه بسیار توصیه شده است.

جوشانده هل

از دیگر شیوه‌های درمان خانگی اسهال و دل پیچه نوشیدن جوشانده هل است. به این منظور شما می‌بایست یک غلاف هل سبز را پوست کنده و دانه‌هایش را پودر کنید. نصف قاشق چای‌خوری پودر دانه‌ ها را در یک فنجان آب جوشانده، سرد کنید و به حالت سرد بنوشید و در صورت اسهال مزمن و دل پیچه می توانید آن را گرم میل کنید.

چای سیاه و درمان دل‌پیچه و اسهال

از دیگر شیوه‌های درمان خانگی اسهال و دل پیچه نوشیدن جوشیده ای است که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده را داراست و نیز دارای خاصیت ضد اسهال بوده و در شرایط عادی می‌تواند سبب ایجاد یبوست شود. نوشیدن چای سیاه میتواند در درمان دل پیچه و اسهال موثر واقع شود.

خاکشیر و درمان دل‌پیچه و اسهال

از خواص خاکشیر تنظیم دستگاه گوارشی بوده و ابتلای معده را به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مرتفع می‌سازد. به این منظور خوردن خاکشیر جهت درمان دل پیچه و اسهال توصیه میشود.

آب آلوئه ورا و درمان دل‌پیچه و اسهال

آب آلوئه ورا، حدود نصف فنجان ۳ بار در روز، پوشش سیستم گوارش را ترمیم می‌کند و به راحتی تجزیه می‌شود. جهت درمان دل پیچه و اسهال می‌توانید از آب آلوئه ورا استفاده کنید.

سرکه سیب و درمان دل‌پیچه و اسهال

یکی دیگر از درمان‌های مهم خانگی برای اسهال و دل پیچه سرکه سیب است. این یک عامل مؤثر در برابر باکتری‌هایی است که سبب اسهال و دل پیچه می‌شود. بدین منظور شما می‌بایست یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس ایت محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد.

ماست و درمان دل‌پیچه و اسهال

لماست، به ویژه آن‌هایی که حاوی باکتری‌های زنده، مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، برای درمان خانگی اسهال و دل پیچه مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می‌تواند سبب بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع‌تر می‌توانید به ماست خود موز بیفزایید.

آرد و درمان دل پیچه و اسهال

در این روش جهت درمان دل پیچه و اسهال یک فنجان آب به آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید و خوب هم بزنید. آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال و دل پیچه را کاهش دهید.

سیب زمینی و درمان دل پیچه و اسهال

در این روش جهت درمان دل پیچه و اسهال شما می‌بایست سیب زمینی را شسته، پوست بگیرید و آن‌ها را به مکعب‌های کوچک ریز ریز کنید. سپس با اضافه کردن نمک به آن، آن را در طول روز مصرف کنید.

زردچوبه و درمان دل پیچه و اسهال

در این روش جهت درمان دل پیچه و اسهال شما می‌بایست یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید. سپس آن را میل کنید.

پیشگیری از دل پیچه و اسهال

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در مرحله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

  • حجم غذا را کم کنید: اگر تمایل به پرخوری دارید، سعی کنید حجم وعده‌های غذایی خود را کمتر کنید و سعی کنید سرعت غذا خوردنتان را نیز کمتر کنید و هم با آرامش غذا را بجوید. جویدن آرام غذا فواید بسیار دیگری نیز دارد.
  • با احتیاط غذا بخورید: اگر غذای جدید یا غذاهایی با ادویه‌های جدید تست می‌کنید، با آرامش غذای خود را میل کنید و ترسی از تجربه مصرف غذای جدید نداشته باشید.
  • از مصرف غذاهای مضر خودداری کنید: اگر توانایی هضم شیر یا گلوتن را ندارید، باید از مصرف این مواد اجتناب کنید و حتما هنگام خرید مواد غذایی به محتویات آن دقت کنید.

زمان مراجعه به پزشک در مواجهه با دل پیچه و اسهال

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه و اسهال در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه و اسهال به پزشک مراجعه کنید:

  • درد ناگهانی در ناحیه شکم که شدید باشد و یا بیشتر از یک روز طول بکشد.
  • مدفوع خونی یا استفراغ
  • ناتوانی در خوردن یا نوشیدن
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تب بالای 38 درجه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *