لاغری در طب سنتی و به صورت کلی لاغری یکی از موضوعات پر اهمیت این روزها است و هرکسی در هر قشر و طبقه ای از اجتماع که زندگی می کنند به دنبال آن هستند. که با به دست آوردن اندام متناسب، علاوه بر زیبایی، در حفظ سلامتی خود نیز بکوشند.

راهکارها و رژیم های مختلفی برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام وجود دارد و هرکس بسته به نوع نیازش می تواند به دنبال راهکارهای مناسب بگردد. مراجعه به پزشک تغذیه، ورزش و تغییر سبک زندگی و… از این دست راهکارها هستند.

اما درکنار همه ی اینها، می توانیم اندام و وزن مورد علاقه ی خود را، اصولی تر و با عوارض کمتر و حتی بدون عوارض به دست آوریم و این جز با استفاده از راهکارهای طب سنتی و اسلامی امکان پذیر نیست .

طب سنتی از طریق مزاج شناسی، ریشه های چاقی را در افراد شناسایی کرده و مطابق با آن راه حل ارایه می دهد. چاقی را در طبان طب سنتی “سمن مفرط” می گویند که یا در اثر انباشته شدن چربی در بدن ایجاد می شود و یا در اثر انباشته شدن عضلات.

سمن مفرط چیست؟

در دیدگاه طب سنتی به چاقی و افزایش شاخص توده بدنی در افراد سمن مفرط گفته می شود. میزان سمن مفرط با معیارهای مختلفی از جمله قد، وزن، جثه و توان استخوانها و… سنجیده می شود. طب سنتی همانطور که مخالف لاغری مفرط و بیش از اندازه است، افراد را از اضافه وزن و چاقی نیز نهی می کند. همانطور که افراد لاغر مستعد ابتلا به بیماریهای گوناگون هستند، افراد دچار سمن فرط نیز در معرض ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت، چربی خون، کلسترول، گرفتگی عروق و… هستند.

همچنین سمن مفرط در افراد به مرور موجب فشار بر ستون فقرات و پاها و بروز مشکلاتی مثل کمر درد، پا درد، دیسک کمر و گردن و… می شود.

نکات طب سنتی برای چاقی و لاغری

نکات طب سنتی برای چاقی و لاغری

طب سنتی افراد را از نظر مزاج به چهار دسته تقسیم می کند که عبارتند از

  • گرم و تر یا دموی
  • سرد و تر یا بلغمی
  •  سرد و خشک یا سوداوی
  • گرم و خشک یا صفرایی

که دو گروه اول معمولا چاق  و دو گروه دوم اغلب لاغراندام هستند.

چاقی بلغمی مزاج ها معمولا بصورت انباشت چربی است و در ناحیه شکم بیشتر دیده می شود. اما دموی ها عضلانی ترند.

آیا میدانید علت چاقی چیست؟

آیا میدانید علت چاقی چیست؟

از دیدگاه طب سنتی علت همه ی انواع چاقی در بدن؛ غلبه ی تری و رطوبت است.

و عوامل افزایش تری در بدن بدین شرح اند:

  • خواب زیاد
  • چرخوری
  • حمام سرد و نه چندان گرم
  • کم تحرکی
  • مصرف بیش از حد میوه های تر
  • مصرف بیش از حد روغن بادام شیرین (بصورت مالیدنی و…)
  • مصرف کم مواد کاهنده رطوبت در بدن مثل غذاهای خشک
  • دفع خلط  صفرا
  • یبوست و دفع نکردن مواد زاید

توصیه های طب سنتی برای لاغری:

کارشناسان طب سنتی غالبا با رژیم های غذایی و ورزشی سنگین برای کاهش وزن مخالفند و معتقدند که برای رفع مشکلات چاقی باید ریشه چاقی را در مزاج و طبع انسان جستجو کرده و برطرف کرد. برخی از این عوامل که موجب چاقی می شوند به این شرح است.

  • پرخوری ممنوع
  • غذا را با حوصله و خوب بجوید.
  • کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین مثل حلواها شیرینی ها و…
  • خودداری از مصرف نان های فانتزی و خمیر.
  • خام و پخته را با هم نخورید. در واقع طب سنتی مصرف مخلفات (ماست، سالاد، سبزی و…) همراه با غذا را منع می کند و فقط زیتون را توصیه می کند.
  • نظم در خوردن غذا؛ برای وعده های غذایی خود برنامه و زمان دقیق تنظیم کنید.
  • کاهش مصرف غذاهای پرکالری مثل حلواها، روغن ها و حبوبات به همراه شیر مثل شیربرنج و…
  • غذاهای تند و شور مصرف کنید چون باعث کاهش رطوبت می شود.
  • بلافاصله بعد از غذا مایعات مصرف نکنید. بهتر است در فاصه نیم ساعت قبل از غذا تا دو ساعت بعد از غذا مایعات ننوشید.
  • غذاهایی مانند کله پاچه، حلیم، ماکارانی، جگر، تخم مرغ و … باعث افزایش غلظت خون شده و توصیه نمی شوند.
  • غذاهایی مانند سبزیجات و سکنجبین و گوشت پرندگان باعث رقیق شدن خون شده و در لاغری موثر است.
  • عواملی که باعث افزایش میزان تری در بدنتان می شود را شناسایی و حذف یا کاهش دهید.
  • همچنین باید از خشکی بیش از اندازه در بدنتان جلوگیری کنید.
  • طبع خود را به سمت تعادل ببرید.
  • میزان صفرا و بلغم را در بدنتان کنترل کنید. بخصوص افزایش بلغم معمولا موجب چاقی می شود.
  • از سرهم خواری و ریزه خواری و پرخوری خودداری کنید.
  • طبع و مزاج هر غذا را بشناسید.

لاغری شکم و پهلو

تا گرسنه نشدید غذا نخورید. بر ریزه خواری و پراکنده خواری غلبه کنید. همراه با میوه ها مایعات مصرف نکنید. قبل و بعد از غذا مقدار کمی نمک (نوک انگشت) مصرف کنید.

با داشتن تغذیه سالم و آگاهی از طبع و مزاج هر ماده غذایی می توان بر چاقی و سمن مفرط غلبه کرد.

چاقی های موضعی مانند چاقی شکم و پهلو، علاوه بر خوراک، به سبک زندگی نیز مربوط می شود و بهتر است علاوه بر نکات تغذیه ای، ورزش و فعالیت های روزانه و اصلاحی را در دستور کار قرار داد. کارمندان، زنان و مادران خانه دار و افرادی که به واسطه کار و سبک زندگیشان بیشتر روز در حالت نشسته هستند، بیشتر مستعد چاقی شکم و پهلو هستند و باید ورزشهای موضعی شکم و پهلو را به صورت روتین و روزانه انجام دهند.

بهتر است بدانید که چربی های شکم و پهلو با سرعت بالا تشکیل شده و با سرعت بسیار پایین تری از بین می روند پس بهترین راه، پیشگیری از چاقی در این نواحی بدن است.