طبع-و-خواص-زردچوبه- در-طب سنتی
طبع-و-خواص-زردچوبه- در-طب سنتی

طبع و خواص زردچوبه در طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 18, 2021

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

زردچوبه از ادویه‌های مفید است که در بسیاری غذاهای ایرانی استفاده می شود. زردچوبه عطر خوبی دارد و در هضم غذا موثر است. زردچوبه از قدیم بخش مهمی از پخت و پز غذای ایرانی بوده است. در گذشته بیشتر از رب گوجه فرنگی از زردچوبه برای رنگ و طعم غذا استفاده می کردند. در این مطلب به خواص زرد چوبه در طب سنتی خواهیم پرداخت. زردچوبه زداینده است یعنی آلودگی‌ها را می‌زداید و از بین می برد.

طبع زردچوبه در طب سنتی:

طبع زردچوبه سرد است یا گرم ؟ طبع زرد چوبه در طب سنتی ایرانی اسلامی ؟ طبع زردچوبه چیست ؟ طبع زردچوبه چیه ؟ طبع زرد چوبه گرمه یا سرد ؟ طبع زرد چوبه و خواص آن ؟

از آنجایی که زرد چوبه در بسیاری از غذا های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد. باید طبع آن را در ذهن داشت. زردچوبه دارای طبع گرم و خشک است پس بهتر است همراه با مصلحات آن استفاده شود.

خواص زردچوبه در طب سنتی :

فواید زرد چوبه برای پوست: برای رفع لکه‌های تیره پوستی استفاده می شود.
فواید زرد چوبه برای زخم: در قدیم از زردچوبه برای خشک کردن زخم‌ها استفاده می‌شده است و امروزه هم استفاده می‌شود.
در جایی که زالو گذاشته شده است برای بند آوردن خونریزی مفید است.
در برخی از اسهال‌های خونی نیز موجب بند آمدن خون می‌شود.
فواید زردچوبه بریا کبد: زردچوبه همچنین برای باز کردن انسدادهای کبد مفید است و بنابراین برای درمان بعضی زردی‌ها بسیار مفید است.
خواص زرد چوبه برای معده: از دیگر خواص زردچوبه تقویت معده و بادشکن بودن است.
فواید زرد چوبه برای هضم: یکی دیگر از دلایلی که زردچوبه در بسیاری از غذاها استفاده می شود این است که هم عطر خوبی دارد و هم برای هضم خوب است و هم بادها را رفع می‌کند.
برای رفع دمل‌های موضعی مفید بوده و قاعدگی بانوان را تنظیم می‌کند. می‌تواند برای کسانی که بیماری قلبی دارند کمی مضر باشد که مصلح آن آبلیمو یا آب نارنج است.

چون حرارت قلب زیاد است برخی ممکن است به خوردن زردچوبه حساس باشند و تپش قلب ایجاد شده و فشارخون بالا رود.
زردچوبه گردش خون در داخل بدن و داخل عروق را بهبود می‌بخشد. از تشکیل لخته‌هایی که در داخل بدن ایجاد می‌شوند جلوگیری می‌کند.

بهبود گردش خون می تواند باعث خونرسانی بهتر بافت‌‌های حساس مثل شبکیه شده و تیزبینی و بهبود بینایی به ارمغان آورد.

می‌توانند با ترکیب زردچوبه و آب، خمیری ایجاد کنند و دور مفصل قرار دهند و یک مدت بماند و بهتر است این کار را شب یا صبح زود انجام دهند که سرما زیاد است.صبح‌‌ها بدن این افراد خشک‌تر است.

ماسک زردچوبه سفید کننده و روشن کننده فوق العاده پوست:

ماسک صورت زرد چوبه: شاید بر خلاف تصوراتی که ما از رنگ زرد زدچوبه و لکه های زرد زنگ زرد چوبه بر روی وسایل آشپرخانه داریم. یکی از مناسب ترین مواد برای سفید کردن و روشن کردن پوست زردچوبه است. البته استفاده از زردچوبه در ماسک های ترکیبی می تواند تا میزان زیادی خاصیت سفید کنندگی و روشن کنندگی زردچوبه را تقویت کند.

طرز تهیه ماسک زردچوبه:

این ماسک که یکی از مشهور ترین ماسک های زردچوبه است بیشتر با عنوان ترکیبات آن شناخته شده. ماسک “کرم، آرد نخودچی و زردچوبه” ماسک بسیار مناسبی برای روشن کردن و سفید کردن پوست است که در پایین به طرز تهیه آن اشاره خواهیم کرد.

برای تهیه ماسک باید یک گرم چای سیاه یا حدود یک قاشث چای خوری، آرد نخودچی به میزان دو قاشق چای خوری، حدود سه قاشق چای خوری زردچوبه و مقداری روغن بادام یا روغن زیتون تهیه کنید.

پیش از هر چیز آرد نخودچی را با چای و زردچوبه مخلوط کرده و برای نرم کردن پوست از مقداری روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید و سپس ترکیب را به میزانی که ترکیب کاملا به هم مخلوط شود هم بزنید. باید این ماسک را به صورت یک خمیر یکدست، به مدت زمان 15 دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. به نحوی که تمام سطح پوست صورت و گردن شما را پوشش بدهد.می توانید برای نتیجه سریع تر از این ماسک دو تا سه بار در هفته استفاده نمایید.

مصرف زردچوبه در دوران بارداری :

مصرف زردچوبه در بارداری بلامانع است و تا به حال گزارشی مبنی بر ضرر استفاده از زردچوبه منتشر نشده اما درهرصورت بهتر است در مصرف هرچیزی جانب احتیاط رعایت شود. به خصوص در دوره حساس بارداری.

به خانم‌‌های باردار آسپیرین تجویز می‌کنند تا گردش و چرخش خون در بدن بهتر شود. می‌توانیم مشابه اثر آسپیرین را از زردچوبه هم بگیریم. یعنی کسی که می‌خواهد برای بارداری آمادگی پیدا کنند می‌توانند زردچوبه بخورند. برای بیماران روماتیسمی نیز مفید است.

مصرف زردچوبه یا دم نوش های آن یا ترکیب شیر و زردچوبه در بارداری و به میزان مناسب، می تواند موجب استحکام استخوانها و عضلات جنین و تکمیل فرایند استخوانسازی در جنین شود. به علاوه از افت کلسیم در بدن مادر و ابتلا به دردهای کمر و پا نیز جلوگیری می کند.

فواید زردچوبه با شیر

نوشیدنی شیر و زردچوبه یک نوشیدنی با قدمت بالا است که اغلب هندی ها از آن استفاده می کنند. ممکن است تصور کنید که این ترکیب بدمزه و بد بو است اما کافی است یک بار آن را استفاده کنید تا به عطر و طعم آن علاقمند شوید. فارغ از اینها، نوشیدن شیر و زردچوبه خواص فراوانی دارد ازجمله:

  • ضد سرطان
  • دفع سموم بدن
  • بهبود بیماریهای تنفسی
  • درمان عفونت ها
  • درمان سرفه
  • پاکسازی کبد و تقویت دستگاه گوارش
  • تقویت استخوانها و مفاصل
  • افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری
  • تقویت قلب و سیستم ایمنی
  • سلامت پوست و مو
  • رفع اختلالات خواب و کم خوابی

بهتر است نوشیدنی شیر و زردچوبه را قبل از خواب میل کنید. برای تهیه این نوشیدنی کافی است یک قاشق زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و سپس میل کنید.

فواید زردچوبه برای پوست

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان و با خاصیت بالای ضد التهابی است. از این رو باعث درخشندگی و شفافیت پوست می شود. سالهاست که مردم در سراسر جهان از زردچوبه استفاده های آرایشی می کنند. ماسک زردچوبه موجب روشن شدن پوست و از بین بردن باکتریهای موجود در منافذ می شود. راحت ترین روش تهیه ماسک زردچوبه در خانه به این صورت است که مقداری زردچوبه، ماست و عسل را ترکیب کرده و بعد از یکدست شدن به مدت بیست دقیقه روی پوست خود قرار داده و بعد آبکشی کنید.

فواید زردچوبه برای کبد

یکی از روشهای درمانی مجرب برای کبد چرب استفاده از زردچوبه است. زردچوبه محافظ کبد است و مصرف آن به صورت ادویه یا مکمل های گوناگون موجب کاهش نوعی از آنزیم در کبد می شود که در نهایت باعث بهبود عملکرد کبد می شود. خواص ضد چربی و ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه، از عواملی است که موجب بهبود عملکرد کبد و کاهش جذب چربی توسط این عضو مهم می شود. و علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به کبدچرب، در درمان آن نیز بسیار موثر است.

فواید زردچوبه برای ریه

برای پاکسازی ریه ها و بهبود بیماریهای تنفسی ازجمله آسم و سرفه می توانید از زردچوبه استفاده کنید. دو روش برای استفاده از زردچوبه درجهت تقویت ریه ها وجود دارد:

  1. دو قاشق زردچوبه، چهارعدد پیاز بزرگ، یک تکه زنجبیل و نصف لیوان عسل را با دولیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه پخته و بعد از سرد شدن در ظرف شیشه ای در دار در یخچال نگه دارید. مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق از این ترکیب موجب پاکسازی ریه و مجاری تنفس می شود.
  2. میتوانید تکه های ریشه خشک شده گیاه زردچوبه یا پودر زردچوبه را مثل چای دم کرده و روزانه یک لیوان از آن را همراه با یک قاشق عسل میل کنید.

فواید زردچوبه برای دندان

شاید باور نکنید که زردچوبه یک سفید کننده فوق العاده برای دندانها است. یا این تفاوت که در مقایسه با سفیدکننده های صنعتی و خمیردندانها هیچ عوارضی ندارد. علاوه بر آن زردچوبه ضد التهاب است و از بیماریهای لثه و دندان جلوگیری می کند و موجب محکم شدن لثه ها و جلوگیری از لق شدن دندانها و پوسیدگی ریشه دندانها می شود.

زرد چوبه به عنوان مسکن درد دندان هم قابل استفاده است.

زردچوبه و فشار خون

مصرف زردچوبه باعث باز شدن عروق، و تقویت دیواره رگ ها می شود. به همین دلیل در تنظیم فشار خون و کاهش فشارخون بالا موثر است. زردچوبه را می توان به صورت پودر و ادویه، دم کرده تکه های خشک شده ریشه، دم کرده ریشه تازه آن و مصرف تازه آن به صورت جویدنی، استفاده کرد.

عوارض مصرف زردچوبه :

کسانی که دارای مزاج سوداوی هستند یعنی خون آنها غلیظ است می‌توانند از زردچوبه استفاده کنند.
کسانی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند بهتر است در مصرف زردچوبه اعتدال را رعایت کنند چرا که ممکن است در آنها خونریزی ایجاد شود.

خواص زرد چوبه در طب سنتی و خواص زردچوبه در طب سنتی و زرد چوبه چه خاصیتی دارد و زردچوبه و خواصیت آن در طب سنتی ایرانی اسلامی چگونه است.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *