طبع-و-خواص-ذرت-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی-طبع-ذرت
طبع-و-خواص-ذرت-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی-طبع-ذرت

خواص ذرت در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

نوامبر 20, 2021

دسته‌بندی

حبوبات و غلات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ذرت  جزء 4 دسته خانواده غلات می باشد ، که بعد از برنج ، گندم ، جو در لیست برترین مواد غذایی در بین مردم قرار میگیرد . با نام انگلیسی CORN و نام آمریکایی MAIEZ در بین عموم افراد شناخته شده است. منشا ذرت از قاره آمریکا بوده است که بذر ذرت بعدها در قاره آسیا ، اروپا ، آفریقا شناخته شد و به این صورت در تمام جهان براحتی در دسترس عموم قرار گرفت.ذرت جز عمده ترین محصولات مناطق معتدله ، گرم ، نیمه گرمسیر ، و مرطوب بشمار میرود. در این متن به بررسی طبع ذرت و خواص آن از دیدگاه طب سنتی خواهیم پرداخت.

طبع ذرت در طب سنتی:

ذرت گیاهی است که در سال های نه چندان دور به سبد غذایی ما ایرانی ها وارد شده و مردم بیشتر از آن در خوراک خود استفاده می کنند. ولی سوال خیلی ها این است که طبع ذرت گرم است یا سرد و طبیعیت ذرت چیست. طبع ذرت در طب سنتی سرد و خشک می باشد.

ویتامینها و املاح موجود در ذرت در طب سنتی اسلامی :

ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و منبع خوبی از فیبر است و بسیار پر کالری است. دارای ویتامینهای A/ B/ C   و دارای املاح معدنی کلسیم / پتاسیم / فسفر و آهن می باشد و دارای مواد نشاسته ای میباشد.

طبع-ذرت-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

خواص ذرت در طب سنتی ایرانی اسلامی:

1 ) درمان بیماری های قلبی :

با پختن ذرت مواد مغذی شامل کاروتنوئیدها آزاد می گردند ، که در بهبود بیماریهای قلبی بسیار موثر می باشند.

ذرت به علت داشتن اثر ضد آتروژنیک ، بر میزان کلسترول موجود در خون در تنظیم فشارخون تاثیر میگذارد.

2 ) درمان دیابت:

 مناسب افراد دیابتی می باشد و در کاهش قند خون موثر است.

خوردن ذرت زمانیکه جذب و و آزاد سازی انسولین در بدن هماهنگ باشد، احتمال کاهش یا افزایش شدید انسولین در بیماران بوجود می آید . بنابراین بسیار موثر در سبک زندگی افراد دیابتی است.

3 )  درمان گرفتگی عضلات:

منیزیم موجود در ذرت ، باعث برطرف شدن گرفتگیهای عضلات می گردد.

4 )  سلامت پوست و مو وناخن:

ویتامین ها و آنتی اکسیدانها بسیار مناسب ، برای شادابی پوست و مو و ناخن می باشند. ذرت بسیار مناسب برای موارد  آرایشی بهداشتی می باشد و همچنین ذرت برای تسکین تحریکات پوستی، خارش و یا درمان بسیاری از بیماریهای پوستی بسیار مفید و حائز اهمیت است.

 5 )  درمان کم خونی:

زنان مبتلا به کم خونی میتوانند با مصرف ذرت  ، به بهبود این اختلال کمک نمایند.

6 ) تنظیم کننده دستگاه گوارشی:

ذرت با داشتن فیبر گیاهی به عملکرد روده ها کمک کرده و از ایجاد یبوست و هموروئید یشگیری می نماید. همچنین در تعادل اسیدهای معده موثر است و به سلامت روده کمک میکند. فیبر موجود در ذرت، موجب افزایش سلامتی بدن می گردد و بیماری بواسیر را کاهش میدهد، بنابراین موجب تولید باکتری مفید میگردد و از ایجاد سوءهاضمه در افراد جلوگیری می نماید. 

7 ) بهبود دستگاه عصبی:

اسید فولیک موجود در ذرت ، مناسب جهت جلوگیری از نارساییهای مادرزادی لوله عصبی جنین است.

8 ) جلوگیری از بروز آلزایمر:

ذرت موجب بهبود و تقویت عملکرد مغز می گردد . ذرت موجب تقویت حافظه و مانع آلزایمر و زوال مغز میگردد.

9 ) سلامت استخوانها و تقویت عضله سازی در بدنسازی:

ورزشهای سنگین مثل بدنسازی ، نیازمند کربوهیدرات میباشند که پودر ذرت بسیار در اینطور مواقع مفید است.کلسیم و فسفر اثر بسزایی در رشد استخوانی کودکان و نوجوانان دارد.

10 ) مفید در دوران بارداری :

ذرت دارای آهن بسیار زیادی می باشد که موجیب افزایش تولید گلبولهای قرمز در بدن شود، که مناسب برای خانمهای باردار و در رشد جنین بسیار مناسب میباشد.

11 ) سلامت بینایی چشم :

ذرت برای سلامت و تقویت بینایی بسیار موثر است . دارای بتاکاروتن می باشد که موجب افزایش ویتامین  A  است.

اکسید شدن موجب تاری دید گشته و به کاهش لکه زرد در چشم کمک فراوان می کند و ویتامین آزاد شده از بتاکاروتن، بینایی را تقویت میبخشد.

12 ) سلامت کلیه:

به علت داشتن فسفر به بهبود و سلامت کلیه ها کمک بسیاری میکند. موجب تحریک کلیه ها و موجب تعادل مایعات می گردد.

13 ) درمان کم خونی:

ذرت دارای بسیار زیادی آهن میباشد، که موجب افزایش گلبولهای قرمز خون میشود که که موجب پیشگیری از کم خونی میگردد، که از فقر آهن پیشگیری میکند .

14 ) مناسب برای کودکان:

موجب رشد خوب در کودکان میگردد و از ایجاد بیاریهای گوارشی جلوگیری مینماید .

15 ) کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن:

ذرت به علت داشتن ویتامین C و انتی اکسیدانهای قوی ، موجب بهبود سیستم ایمنی بدن میگردد. این رژیم غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری می گردد. ذرت به علت داشتن 2 ماده فنولیک و اسید فرولیک بسیار مناسب برای بیماران سرطانی می باشد و سریع با تومورهای سینه و کبد توانایی مبارزه را دارد.

خواص-ذرت-و-پوشال-ذرت-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

خواص اشکال مختلف مصرف ذرت:

ذرت هم به عنوان ماده غذایی هم به عنوان ماده دارویی در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. ذرت و اجزا ان در انواع مختلف به صورت خام یا پخته یا … استفاده می‌شود. که در پایین خواص بخش های مختلف آن در موارد مختلف استفاده توضیح داده شده است.

خواص ذرت بو داده:

کم خونی : ذرت بو داده بسیار موثر جهت تقویت بدن و درمان کننده لاغری و افزاینده خون میباشد.

فواید جوشانده ذرت:

این جوشانده ، مشکلات کلیوی را برطرف میسازد و با فعال کردن کلیه ، باعث حجم ادرار میگردند.

این جوشانده در درمان ورم کلیه  ، مثانه و سنگ کلیه موثر است.

خواص کاکل ذرت:

برای درمان رماتیسم و نقرس و دردهای مفصلی میبایست کاکل ذرت را جوشاند .

خواص روغن ذرت در طب سنتی:

  • امروزه روغن ذرت یکی از انواع مرغوب روغن خوراکی است که خواص روغن ذرت در طب سنتی به صورت زیر شرح داده شده است. مصرف روغن ذرت به علت داشتن ویتامین B  ، مناسب برای  کودکان می باشد. روغن ذرت دارای ویتامین E است ، که خاصیت انتی اکسیدانی را در بدن افزایش می دهد.
  • روغن ذرت ، دارای اسیدهای چرب بالا مثل امگا 3 و امگا 6 می باشد که به مهار کلسترول بد خون کمک بسیاری می نمایند ، زیرا از انسداد عروق جلوگیری مینمایند و موجب کاهش فشار خون گشته و احتمال سکته و حمله قلبی را رفع می نمایند.

مصلحات ذرت در طب سنتی:

در طب سنتی همه خوارکی ها مصلحاتی دارند که بهتر است با آنها مصرف شوند. روغن کنجد، روغن زیتون، شیره انگور، شکر سرخ، عسل موادی هستند که بهتر است همراه با روغن ذرت مصرف شوند.

مضرات ذرت در طب سنتی ایرانی اسلامی:

1 ) نفح معده و روده: ذرت به علت داشتن مقادیر بسیاری مانند نشاسته ، موجب ایجاد مشکلات گوارشی مثل افزایش گاز روده و ایجاد نفخ می گردد.

2 ) عوارض پلاگر: در مصرف ذرت هرگز نمی بایست زیاده روی نمود ، زیرا در بدن فرد ایجاد پلاگر می نماید. زیرا دچار کمبود آمینو اسیدها و نیاسین در بدن ، برای محافظت در برابر پلاگرها میباشد. بنابراین سعی کنید غذاهای غنی از ویتامین برای جلوگیری از پلاگرها را میل نمائید.

3 ) عوارض آلرژی: عواملی مانند خارش پوست ، تورم غشای مخاطی ، حالت تهوع و حمله آسم در افراد ایجاد میکند. که میبایست از مصرف زیاد از حد ذرت در افراد حساس خودداری نمود.

6 ) عوارض برای افراد دیابتی: ذرت دارای مقادیر بالا مثل کربوهیدرات می باشد، که موجب افزایش قند خون می گردد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت میبایست از مصرف زیاد آن خودداری نمایند.

7 ) ایجاد عوارض گوارشی:برای افرادیکه دارای عملکرد ضعیف معده می باشند ، به علت اینکه حاوی مقادیر بسیار بالای نشاسته می باشد. موجب تولید گاز در روده بزرگ میگردد و این امر باعث نفخ و باد شکم در افراد میگردد.

8 ) التهاب روده و اسهال: ذرت خام به علت اینکه فرد را دچار اسهال و بسیاری از مشکلات روده ای می نماید ، نمیبایست از آن استفاده نمود.

9 ) موجب پوسیدگی دندانها: ذرت به علت داشتن شکر زیاد ، در خود باعث پوسیدگی دندانها می گردد. بنابراین میبایست حتما پس از استفاده سریعا دندانها را شستشو داد.

10 ) خطر افزایش وزن: ذرت به علت داشتن میزان کربوهیدرات بالا و شکر ، موجب افزایش وزن میگردد. بنابراین افرادیکه دارای رژیم هستند نمیبایست از ذرت استفاده کنند.

11 ) ایجاد ضعف و کسالت با مصرف ذرت: ذرت به علت داشتن مقادیر بالای نشاسته منجر به خواب آلودگی و کسالت در افراد می گردد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *