طبع ریحان در طب سنتی ایرانی اسلامی چوبی
طبع ریحان در طب سنتی ایرانی اسلامی چوبی

طبع ریحان گرم است یا سرد؟+ خواص+ مصلحات+ عوارض- در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 28, 2022

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ریحان در تیره نعناعیان قرار می گیرد که نام های دیگری همچون: شاهسپرغم، نازبو و شاهسپرم نیز دارد. ریحان گیاهی خوش بو و معطر است که به عنوان سبزی خوردن در کنار غذا مصرف میشود. ریحان انواع مختلفی همچون ریحان سبز، ریحان بنفش و ریحان کوهی دارد.

ریحان علاوه بر مصرف خوراکی به دلیل خواص بسیار زیاد اش مصرف درمانی نیز دارد. از زمان گذشته پزشکان طب سنتی از ریحان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌کردند.

از لحاظ ظاهری بذر ریحان با دانه چیا و تخم شربتی بسیار شبیه به یکدیگر هستند و ممکن است باهم اشتباه گرفته شوند اما خواصشان با یکدیگر متفاوت است.

از ریحان اسانسی به دست می آورند که به روغن ریحان معروف است. این اسانس برای درمان بیماری های متعددی همچون: افسردگی، آکنه، سرماخوردگی، نقرس، سینوزیت و… استفاده می‌شود.

طبع ریحان در طب سنتی چیست؟

طبع ریحان گرم و خشک است. طبع ریحان کوهی (بادروج) نیز گرم و خشک است.

خواص ریحان در طب سنتی چیست؟

  • خواص ریحان برای عفونت: ریحان خاصیت ضد میکروبی دارد و استفاده از روغن ریحان سبب درمان یا جلوگیری از بعضی عفونت ها میشود.
  • خواص ریحان در بارداری: خوردن ریحان در بارداری باعث رشد خوب جنین، تقویت استخوان های جنین، سلامت مادر، جلوگیری از کم خونی و… میشود.
  • خواص ریحان برای پوست: ریحان دارای خاصیت ضدعفونی کننده است که باعث از بین رفتن جای جوش شده و پوست را پاکسازی و ترمیم میکند. همچنین ریحان برای جوش های سر سیاه نیز بسیار مفید است.
  • خواص ریحان برای لاغری: با خوردن ریحان سطح کورتیزول بدن پایین می آید که در نتیجه سبب لاغری و کاهش وزن میشود.
  • خواص ریحان برای معده: ریحان آرامش بخش است و سبب میشود شما احساس سنگینی در معده خود نداشته باشید به همین دلیل است که اسید معده شما نیز کاهش میابد.
  • خواص ریحان برای سنگ کلیه: ریحان دارای اسید سیتریک است که موجب خرد شدن سنگ کلیه میشود و به دفع راح تر کمک میکند.
  • خواص ریحان برای قلب: مصرف ریحان سبب سلامت قلب میشود و از ابتلا به بیماری های قلبی و ایست قلبی جلوگیری میکند.
  • خواص ریحان کوهی(بادروج): خواص ریحان کوهی عبارتند از: اشتها آور، هضم کننده غذا، خوشبو کننده دهان، درمان لاغری مفط و…
خواص و فواید ریحان در طب سنتی ایرانی اسلامی چوبی

خواص ریحان برای قلب:

ریحان دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان است که کمک زیادی به ماهیچه های قلب میکند تا عملکرد رگ های خونی که وظیفه انقباض و انبساط را بر عهده دارند را به خوبی کنترل کند. مصرف ریحان از تجمع پلاکت ها در رگ های خونی جلوگیری میکند که مجر به لخته شدن خون و در آخر ایست قلبی نشود.

مصرف ریحان از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری میکند. ریحان از ترشح  بیش از حد سیتوکین های التهابی جلوگیری میکند. ترشح بیش از اندازه سیتوکین های التهابی باعث ایجاد تنش در اندام های بدن می‌شود که در نتیجه باعث کاهش سرعت جریان خون، کاهش عملکرد های شناختی میشود. همچنین این التهاب ها میتواند خطر ایجاد حمله قلبی و مغزی را بالا ببرد.

خواص ریحان برای پوست:

ریحان خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد که به از بین رفتن باکتری های پوست و درمان آکنه و جوش صورت بسیار کمک میکند.

برگ های ریحان تازه در درمان لکه های پوستی و جوش های سر سیاه نیز موثر است.

مصرف ریحان پوست را از سلول های مرده پاک میکند و به درخشندگی و روشن شدن پوست صورت شما کمک بسزایی میکند.

برای استفاده از ریحان به عنوان ماسک صورت میتوانید یک قاشق چای خوری پودر ریحان خشک را با یک قاشق چای خوری زردچوبه و مقداری آبلیمو تازه مخلوط کنید سپس بر روی پوست صورت خود بمالید. پس از گذشت یک ربع صورت خود را با آب سرد بشویید.

مصلح ریحان در طب سنتی چیست؟

مصلح ریحان در طب سنتی نیلوفر و بدلش بادرنجبویه میباشد.

مضرات ریحان چیست؟

  • روغن ریحان خوراکی نیست و فقط استعمال خارجی دارد، خوردن روغن ریحان مشکلات شدید گوارشی را به همراه دارد.
  • بهتر است از مصرف ریحان در دوران شیردهی و بارداری خودداری کنید زیرا این گیاه اثرات ضد بارداری دارد.
  • مصرف ریحان امکان دارد با داروهای دیابت و کاهش کلسترول تداخل داشته باشد پس بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • ریحان میزان بالایی آهن دارد و ممکن است جویدن آن سبب پوسیدگی دندان ها شود.
  • اگر داروهای کاهش قند خون مصرف میکنید در خوردن ریحان احتیاط کنید زیرا ریحان نیز قند خون را کاهش میدهد و مصرف آن به همراه داروهای کاهش قند خون میتواند باعث کاهش شدید سطح قند خون شما شود.

کلمات کلیدی : ممکن است با سوالاتی مانند: طبع ریحان سبز چیست؟ طبع ریحان در طب سنتی چیست؟ طبع ریحان بنفش چیست؟ طبع ریحان گرم یا سرد؟ طبع ریحان خشک چیست؟ طبع سبزی ریحان چیست؟ طبع ریحان سبز و بنفش؟ خواص ریحان سبز؟ خواص ریحان بنفش؟ خواص ریحان چیست؟ خواص ریحان برای عفونت؟ خواص ریحان خشک شده؟ خواص ریحان در طب سنتی؟ خواص ریحان در بارداری؟ خواص ریحان کوهی؟ خواص ریحان برای رحم؟ خواص ریحان برای پوست؟ خواص ریحان برای قلب؟ خواص ریحان برای لاغری؟ خواص ریحان برای کرونا؟ خواص ریحان برای معده؟ خواص ریحان برای سنگ کلیه؟

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *