طبع-و-خواص-طالبی-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی
طبع-و-خواص-طالبی-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

طبع و خواص طالبی در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

فوریه 3, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

طالبی یکی از میوه های پرطرفدار در میان مردم است که در دسته میوه های تابستانی قرار میگیرد. طالبی میوه بسیار آبداری است که طعم شیرینی دارد.

در ایران طالبی را با نام های دیگری همچون: خربزه فارسی، خربزه راک، خربزه تخم قندی و خربزه تلخ نیز شناخته میشود. این میوه سرشار از ویتامین A و  C میباشد. طالبی از کالری کمی برخوردار است که به همین دلیل برای کاهش وزن گزینه مناسبی میباشد.

در ادامه با طب شناس همراه باشید تا شما را با طبع طالبی و خواص و مضرات آن آشنا کنیم.

طبع طالبی در طب سنتی چیست؟

طبع طالبی در طب سنتی گرم و تر است. مصرف این میوه برای افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند بسیار مناسب است. اما در افراد گرم مزاج ممکن است بروز عوارض کند که شایع ترین آن زخم شدن زبان و لثه ها است.

خواص طالبی در طب سنتی چیست؟

  • خواص طالبی برای ریه: طالبی سرشلر لز ویتامین آ است که برای درمان بیماری های ریوی مفید است. همچنین مصرف طالبی بر کاهش روند بیماری های ریوی مانند آمفیزم تاثیر گذار است.
  • خواص طالبی در بارداری: مصرف طالبی در بارداری از کم خونی جلوگیری میکند. طالبی حاوی کلسیم است که وجود آن برای جنین و مادر ضروری میباشد.
  • خواص طالبی برای کبد: مصرف طالبی برای افرادی که کبد چرب دارند مفید است زیرا خوردن طالبی سبب ادرار زیاد و باز شذن منافذ کبد میشود.
  • خواص طالبی برای کودکان: طالبی دارای آهن و مس است که برای درمان کم خونی کودکان ونوزادان مفید است.طالبی اشتها آور است و برای افزایش وزن کودکان عالی است.
  • خواص طالبی برای قلب: طالبی دارای آدنوزین است که از رسوبات خون که منجر به حمله قلبی میشود جلوگیری میکند. مصرف طالبی احتمال ایجاد حمله قلبی را کاهش میدهد.
  • خواص طالبی برای لاغری: درصد بالایی از طالبی را آب تشکیل میدهد. این میوه از کالری و کلسترول پایینی برخوردار است که برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار پیشنهاد میشود.
  • خواص طالبی برای پوست: طالبی سرشار از کلاژن است. کلاژن ماده ای است که از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری میکند به همین دلیل مصرف این میوه از بروز پیری زودرس پیشگیری میکند.
  • خواص طالبی برای سرماخوردگی: مطالعات انجام شده نشان میدهدکه مصرف طالبی سبب جلوگیری از سرماخوردگی میشود. طالبی به دلیل داشتن ویتامین C برای درمان سرماخوردگی مفید است.
  • فواید طالبی برای معده: همانطور که گفتیم طالبی آب زیادی دارد که برای درمان دردهای گوارشی و معده بسیار خوب است.

طبع-طالبی-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی---خواص-طالی--
طبع-طالبی-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی-خواص-طالبی-

خواص طالبی برای قلب:

طالبی سرشار از پتاسیم میباشد که در پیشگیری از بروز فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی تاثیر گذار است. طالبی حاوی پتاسیم و ویتامین B6 است که برای سلامت قلب عالی میباشد.

خوردن طالبی به دلیل فیبر بالایی که دارد کلسترول و فشار خون را کاهش میدهد که در نتیجه درصد ابتلا به بیماری های قلبی را نیز پایین می آورد. خوردن طالبی تری گلیسیرید خون را کاهش میدهد.

خواص طالبی در بارداری:

مصرف طالبی به دلیل داشتن آهن به خانم های باردار کمک میکند که سطح هموگلوبین خونشان در حد نرمال و عادی قرار داشته باشد. خوردن طالبی میزان تولید سلول های قرمز افزایش یابد و از کم خونی در موقع زایمان جلوگیری میکند.

طالبی حاوی ویتامین C است که سبب تقویت سیستم ایمنی خانم ها در دوران بارداری میشود و باعث جلوگیری از ابتلا آن ها به پره اکلامپسی میشود.

همچنین طالبی دارای فولات است که از ایجاد نقص لوله عصبی و معلولیت های مادرزادی جنین جلوگیری میکند.

خوردن طالبی فواید بسیاری برای مادر و جنین دارد زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی متعدد است.

خواص طالبی برای دیابت

طالبی سطح قند خون را کنترل می کند و در حد متعادل نگه می دارد. افراد دیابتی میل به خوردن غذاهای چرب و شیرین دارند. مصرف طالبی علاوه بر ارضاء هوس شیرینی، سیرکننده نیز هست. همین احساس سیری باعث جلوگیری از پرخوری شده و از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کند. طالبی همچنین کیفیت انسولین تولید شده را بالا می برد. و سوخت و ساز آن را بهبود می بخشد. و به این ترتیب از نوسانات قند خون جلوگیری می کند.

خواص طالبی برای مردان

طالبی در مردان باعث افزایش مایع منی و کیفیت اسپرم ها می شود. به این ترتیب که آمینو اسید آرژنین در طالبی مانع از ضخیم شدن دیواره‌ی رگ ها شده و ترشح بهتر هورمون رشد را تضمین می کند. همچنین طالبی از التهاب در نقاط مختلف بدن جلوگیری می کند و ضد ورم نیز هست. همه اینها در کنار هم موجب بالا رفتن قدرت باروری مردان می شود. میزان اسپرم تولید شده در آقایان را بالا می برد و این اسپرم ها سالم، فعال و باکیفیت هستند.

مصلح طالبی در طب سنتی چیست؟

سرکه و آب انار ترش مصلح طالبی هستند. افراد گرم مزاج بهتر است که این میوه را به همراه مصلحاتش مصرف کنند تا طبعش را متعادل سازند.

مضرات طالبی چیست؟

ممکن است برخی از افراد به طالبی حساسیت داشته باشند که در این صورت با نشانه هایی همچون: کهیر، دو رگه شدن صدا، ضایعات پوستی، اسهال، تهوع، خارش دهان و گلو، گرفتگی های شکمی، سرفه و تنگی نفس  و… همراه است.

طالبی دارای سطح گلوکز بالایی است به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت بهتر است که در مصرف این میوه احتیاط کنند و با پزشک خود مشورت داشته باشند.

به جز این موارد مصرف طالبی با عوارض خاصی همراه نیست.

کلمه های کلیدی: طبع طالبی در طب سنتی چیست؟ طبع طالبی شاه پسند؟ طبع طالبی در بارداری؟ طبع طالبی ریش بابا؟ طبع طالبی گرم یا سرد؟ طبع طالبی سرده یا گرم؟ طبع طالبی جانان؟ طبع طالبی و ملون؟ طبع طالبی جانا؟ عوارض طالبی؟ عوارض طالبی خوردن؟ عوارض طالبی در شیردهی؟ عوارض طالبی در سرماخوردگی؟ عوارض طالبی در بارداری؟ خواص طالبی برای مردان؟ خواص طالبی در طب سنتی؟ خواص طالبی در بارداری؟ خواص طالبی برای ریه؟ خواص طالبی برای کبد؟ خواص طالبی برای کودکان؟ خواص طالبی برای قلب؟ خواص طالبی برای لاغری؟ خواص طالبی شاه پسند؟ خواص طالبی برای پوست؟ خواص طالبی برای سرماخوردگی؟ فواید طالبی برای معده؟ خواص طالبی برای اسپرم؟ خواص طالبی برای کرونا؟

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *