طبع و خواص ازگیل و گلابی وحشی در طب سنتی
طبع و خواص ازگیل و گلابی وحشی در طب سنتی

طبع ازگیل سرد است یا گرم؟+ خواص+ مصلحات در طب سنتی

تاریخ نگارش

فوریه 13, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

تا به حال ازگیل خورده اید؟ درمورد این میوه نرم و شیرین که احتمالا شما را به یاد گلابی و زالزالک می اندازد چه می دانید؟ در این متن شما را با پیشینه و ویژگی های ازگیل اشنا می کنیم و اطلاعات مختصر و مفیدی در مورد طبع، خواص، مضرات و مصلحات میوه ازگیل در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نام علمی ازگیل Mespilus germanica است و در گیلان و مازندران و سایر نواحی شمال کشور به آن “کونوس”, “کُنوس”،”کِنِس” و “کندس” نیز گفته می شود. ازگیل با سیب و گلابی و به و زالزالک هم خانواده است و طعمی ما بین اینها دارد. ازگیل را حتما باید بعد از اینکه کاملا رسیده شد میل کرد. چرا که میوه نرسیده آن بسیار سفت، ترش و اسیدی است و ممکن است ایجاد عوارض و مشکل کند. ازگیل برای رشد به نور متوسط احتیاج ندارد و در جنگل های پر درخت و سایه روشن به خوبی رشد می کند. خاک مناسب برای رشد آن باید مرطوب باشد. بهتر است خاک شنی و سبک و زهکشی شده نیز باشد.

ازگیل در ابتدا در حواشی دریای خزر، گیلان، قزوین و مازندران کشت می شده و به مرور به شهرهای دیگر از جمله جنگل های شمالی و ارسباران و چناران هم برده شد. همچنین یونان، رم و دیگر کشورهای اروپایی نیز موفق شدند که این میوه لذیذ را به کشورهای خود برده و کشت کنند.

طبع ازگیل چگونه است؟

آنطور که در منابع طب سنتی گزارش شده است، طبع ازگیل سرد و خشک است. از این رو میوه مناسبی برای افراد با مزاج گرم و خشم به شمار می رود و در بد ن این افراد خواص بیشتری از خود بروز می دهد. افراد سرد مزاج نیز می توانند با همراهی یک مصلح، این میوه لذیذ را میل کنند.

ازگیل چه خواصی دارد؟

ازگیل یک میوه پر آب است. به همین دلیل هم در برطرف کردن عطش و تشنگی مفید است، هم اب مورد نیاز بدن را تامین می کند و هم ادرار آور است و به تقویت کلیه و مجاری ادراری کمک می کند. ازگیل در درمان مشکلات کلیوی و افزایش فعالیت کلیه ها بسیار موثر است.

سرشار از ویتامین ب است و به همین دلیل موجب تقویت اعصاب و روحیه می شود. افسردگی و کسالت روح را کاهش می دهد. اضطراب و دلهرا را نیز کاهش داده و باعث تقویت اعصاب می شود.

برگ ازگیل خاصیت قابض بودن دارد و دمنوش آن برای درمان اسهالهای شدید موثر است.

نفخ را برطرف می کند و باعث دفع گازهای مسموم از بدن می شود. همچنین در رفع التهابات روده و دستگاه گوارشی بویژه روه بزرگ نقش مهمی ایفا می کند و با درمان اسهال و سایر اختلالات مزاجی، به بهبود کارکرد دستگاه گوارش کمک می کند.

بنظر می رسد که میوه ای چاق کننده است.

میزان قند آن پایین است و مصرف آن اگر زیاد نباشد، برای دیابتی ها مانعی ندارد.

با داشتن آنتی اکسیدان های مفید و خواص ضد ویروسی، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر سرماخوردگی را کاهش می دهد.

جذب آهن در بدن را افزایش می دهد و به مبارزه با کم خونی و فقر آهن می رود.

قرقره کردن جوشانده برگ ازگیل، زخم های دهان و آفت و برفک را از بین می برد. همچنین شست و شوی صورت با این جوشانده باعث پاکسازی پوست و شفاف شدن پوست می شود.

به علت داشتن پتاسیم بالا در کاهش فشار خون بالا موثر است.

سیکل قاعدگی را منظم کرده و اختلالات زمانی آن به ویژه در دختران نوجوان را از بین می برد.

مصرف ازگیل چه عوارض و مضراتی دارد؟

مصرف ازگیل احتمال سقط جنین را در پی دارد بنابراین به زنان باردار توصیه می شود از مصرف این میوه در دوران بارداری پرهیز کنند.

افراد مبتلا به یبوست نباید ازگیل بخورند.

زیاده روی در مصرف آن سطح کلسترول خون را بالا می برد.

افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی دارند بهتر است در خوردن این میوه احتیاط کنند.

مصلح ازگیل چیست؟

معروف ترین مصلح ازگیل عسل است.

خوردن چای نبات بعد از مصرف ازگیل نیز در تعدیل طبع آن موثر است.

همچنین می توان از شیره انگور یا خرما به عنوان مصلح ازگیل یاد کرد.

طلع و خواص گلابی وحشی در طب سنتی ؟ طبع کنس در طب سنتی ؟ طبع کنس سرده یا گرمه ؟ طبع گلابی وحشی سرد است یا گرم است؟

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *