درمان گیاهی کلسترول خون در طب سنتی
درمان گیاهی کلسترول خون در طب سنتی

درمان گیاهی کلسترول خون در طب سنتی+ روش مصرف و دز مصرف

تاریخ نگارش

فوریه 13, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کلسترول بالای خون یکی از مهم‌ترین علل انسداد عروق و بروز بیماری‌های قلبی و مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌رود. هدف از درمان‌های طبیعی یا مکمل برای بیماری‌های قلبی، کنترل سطح کلسترول، کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب است.

ترکیبات موجود در برخی از درمان‌های جایگزین می‌توانند با برخی دارو‌ها تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی مضری داشته باشند.

درمان کلسترول از طریق طب سنتی با گیاهان دارویی

فواید گون در درمان کلسترول

گون گیاهی است که برای تقویت سیستم ایمنی در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. یکی دیگر از خواص گون تقویت سلامت قلب است که می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شرایین ناشی از بالا بودن میزان کلسترول می‌باشد.

مصرف گیاه گون، باعث کاهش و تنظیم کلسترول بالای خون می‌شود. همچنین مصرف منظم گیاه گون مانع جذب چربی‌های نامناسب در روده می‌شود. همچنین به عنوان یک سم زدای طبیعی نیزعمل می‌کند. این گیاه دیواره‌های شریانی را از پلاک‌ها محافظت کرده و مانع بروز بیماری‌هایی مانند گرفتگی رگ‌ها می‌شود. تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم گون چگونه بر سطح کلسترول و سلامت کلی قلب شما تأثیر می‌گذارد.

فواید زالزالک در درمان کلسترول

زالزالک درختچه‌ای از خانواده رز است. میوه، برگ‌ها و گل‌های آن از زمان امپراتوری روم برای مشکلات قلبی استفاده می‌شده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که این گیاه درمانی موثر برای بیماری نارسایی قلبی است. مصرف منظم زالزالک موجب از بین رفتن و درمان کلسترول بد یعنی LDL و افزایش کلسترول خوب یعنی HDL می‌شود. زالزالک حاوی فلانوئید‌هایی هست که از قلب محافظت کرده و موجب درمان مشکلاتی مانند درد قفسه سینه و تصلب شرایین می‌شود.
توجه: زالزالک می‌تواند با بسیاری از دارو‌های تجویزی و گیاهان دیگر تداخلات منفی داشته باشد. پس قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

خواص دانه کتان در درمان کلسترول خون در طب سنتی

دانه کتان که گه گاهی تخم بزرک نیز نامیده می‌شود از گیاه کتان بدست می‌آید. از جمله کاربرد‌های دانه کتان، کاهش کلسترول خون است. مصرف کتان به خاطر اسید‌های چرب مفید در کاهش کلسترول خون و بهبود بیماری‌های قلبی موثر است. به ویژه در میان افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند و زنان یائسه. هم دانه کتان و هم روغن بذر کتان حاوی سطوح بالایی از اسید آلفا لینولنیک هستند. این یک اسید چرب امگا ۳ است که ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.
همچنین بخوانید: کاهش کلسترول بد خون با دمنوش‌های گیاهی
مکمل‌های روغن ماهی با اسید‌های چرب امگا ۳
اسید‌های چرب امگا ۳ نیز در ماهی و روغن ماهی یافت می‌شود. ماهی قزل آلا، ماهی تن، قزل آلای دریاچه ای، شاه ماهی، ساردین و سایر ماهی‌های چرب منابع غنی به ویژه هستند.
کارشناسان مدت‌ها بر این باور بودند که اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. سایر مواد مغذی موجود در ماهی یا ترکیبی از آن مواد مغذی و اسید‌های چرب امگا ۳ ممکن است به محافظت از قلب شما کمک کند. خوردن یک یا دو وعده ماهی چرب در هفته ممکن است احتمال حمله قلبی را کاهش دهد.
اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است از مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ یا خوردن سایر غذا‌های غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ نیز بهره‌مند شوید. به عنوان مثال، گردو، روغن کانولا و سویا منابع خوبی هستند. شواهد در مورد فواید خوردن ماهی با اسید‌های چرب امگا ۳ قوی‌تر از مصرف مکمل‌ها یا خوردن سایر غذا‌ها است.

درمان کلسترول از طریق طب سنتی

تاثیر برنج مخمر قرمز بر کلسترول خون

برنج مخمر قرمز یک داروی سنتی چینی و مواد پخت و پز است. از کشت برنج قرمز با مخمر تهیه می‌شود.
برخی از محصولات برنج مخمر قرمز حاوی مقادیر قابل توجهی موناکولین K هستند. این ماده از نظر شیمیایی با ماده فعال داروی کاهش دهنده کلسترول لواستاتین یکسان است. محصولات برنج مخمر قرمز حاوی این ماده ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون شما کمک کند.
سایر محصولات برنج مخمر قرمز حاوی مقدار کمی موناکولین K هستند. برخی نیز حاوی آلاینده‌ای به نام سیترینین هستند. این آلاینده می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.
در بسیاری از موارد، هیچ راهی برای شما وجود ندارد که بدانید کدام محصولات حاوی موناکولین K یا سیترینین هستند. بنابراین، تشخیص اینکه کدام محصول موثر یا ایمن خواهد بود دشوار است

مکمل‌های گیاهی استرول و استانول

استرول‌های گیاهی و استانول‌ها موادی هستند که به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، غلات و سایر گیاهان یافت می‌شوند. استانول‌ها در روغن سبزیجات، لوبیا و ذرت وجود دارند. استانول‌ها و استرول‌های گیاهی ممکن هست هر روز مصرف شوند، اما میزان آن اغلب به اندازه‌ای نیست که تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول داشته باشد. امروزه بسیاری از غذا‌ها با استانول‌ها یا استرول‌ها غنی می‌شوند، مانند انواع نان، غلات، شیر و ماست کم چرب و برخی از آب میوه ها.

استرول‌های گیاهی و استانول‌ها ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند. آن‌ها به جلوگیری از جذب کلسترول توسط روده کوچک شما کمک می‌کنند. این می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.

سیر، داروی گیاهی درمان کلسترول خون

سیر در هر دوره به عنوان یکی از گیاهان مهم دارویی و چاشنی غذایی محسوب می‌شده است و در اکثر نقاط دنیا به عنوان یک ماده خوراکی و دارویی، کشت شده و می‌شود. می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. همچنین به شکل مکمل، به صورت کپسول یا قرص موجود است.
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سیر ممکن است به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و کاهش سرعت پیشرفت آترواسکلروز کمک کند. با این حال، مانند بسیاری از درمان‌های جایگزین، مطالعات نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر به مدت ۱ تا ۳ ماه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی در درمان کلسترول خون

شما همچنین می‌توانید عادات سبک زندگی سالم را برای کمک به مدیریت سطح کلسترول خون خود اتخاذ کنید. مثلا:
اگر سیگار می‌کشید، به ترک آن فکر کنید.
وزن متناسب با نوع بدن خود را حفظ کنید.
سعی کنید بیشتر روز‌های هفته ورزش کنید.
از غذا‌های مفید برای قلب و غذا‌های غنی از فیبر محلول و اسید‌های چرب امگا ۳ استفاده کنید.
مصرف غذا‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده را محدود کنید. به عنوان مثال روغن زیتون را جایگزین کره کنید.
به حذف چربی‌های ترانس از رژیم غذایی خود فکر کنید.
اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهید.

منبع: صداوسیما.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *