ماسک صورت در طب سنتی
ماسک صورت در طب سنتی

انواع ماسک صورت گیاهی و طبیعی برای زیبایی پوست در طب سنتی

تاریخ نگارش

فوریه 22, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: ماسک‌های شیمیایی آن چنان که باید نخواهند توانست برای پوست صورت ما سلامتی زیادی را نتیجه دهد بنابراین توصیه می‌شود ماسک‌ها و رژیم غذایی طبیعی را پیش گیرید.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زیباتر شدن پوست با ماسک‌های طبیعی و ماساژ صورت پاسخ دهی بیشتری دارد؛ ماسک گیاهی نتیجه بسیار خوبی در از بین بردن مشکلات پوستی دارد.

وی افزود: پوشاندن صورت با انواع کرم پودر و پن کیک در طولانی مدت نه تنها باعث از بین رفتن جوش صورت و کمرنگ شدن لکه‌ها نمی‌شود بلکه بروز جوش‌های ریز پوستی و چین و چروک در ناحیه گونه، زیر چشم و اطراف لب را افزایش می‌دهد.

نواب زاده ادامه داد: پوست آینه بدن است، پس ضمن پاکسازی درونی بدن، با اصول حفظ سلامتی طب ایرانی و اصلاح وضعیت کبد، گوارش، هورمون‌ها؛ اعصاب و… بصورت موضعی باید فقط صبح ها از صابون مخصوص استفاده کنید و صورتتان را ورزش دهید.

وی بیان کرد: هرگاه توانستید به گذاشتن ماسک گیاهی بپردازید؛ ماسک آناناس، ماسک سیب و ماسک هلو برای صافی و زیبایی پوست مناسب است.

نواب زاده تصریح کرد: برای مقابله با تاثیرات نامطلوب گرما روی پوست از ماسک گیاهی نعناع استفاده کنید؛ برای پاک کردن صورتتان قبل از خواب شبانه، به خصوص اگر چرب و مستعد آکنه است از پاک کننده‌هایی مثل انواع ژل، تونیک یا شیرپاک کن استفاده کنید.

وی تصریح کرد: شستشوی صورت با آب میوه‌های طبیعی در بسیاری موارد باعث از بین رفتن لک‌های پوستی و براق شدن پوست می‌شود؛ برای این منظور انگور را له کنید و آب آن را به صورتتان بمالید. پس از ۲۰ دقیقه با آب نیمه گرم بشویید؛ پس از مدتی کوتاه تغییرات در پوستتان را به روشنی خواهید فهمید.

این مدرسه طب سنتی بیان کرد: برای پاک کردن صورت از جوش‌های سرسیاه و زیرپوستی هفته‌ای یک بار از بخور استفاده کنید؛ اگر پوستتان چرب است بخور لیمو و نعناع بدهید. اگر پوستتان معمولی است سراغ اسطوخودوس بروید و از بابونه برای پوست خشک استفاده کنید.

نواب زاده با بیان اینکه ترجیحاً بعد از انجام بخور از هیچ نوع کرم آرایشی استفاده نکنید، اظهار کرد: اگر صورتتان خشک است با یک لایه کرم مرطوب کننده بپوشانید.

وی با تاکید بر اینکه صورتتان را ورزش دهید، افزود: ابتدا صورت را با یک لایه کرم مرطوب کننده بپوشانید، سپس به آرامی صورتتان را ماساژ دهید؛ انگشتان دست را روی گونه گذاشته و به آرامی با نرمش دایره وار به سمت گوش‌ها ببرید.

وی تصریح کرد: انگشتتان را روی صورت قرار داده و برخلاف جاذبه زمین به طرف بالا بکشید؛ انگشتان را بالای پلک گذاشته و به آرامی به گوشه خارجی بکشید و از طرفی حرکت ژاکه انجام دهید؛ ژاکه حالتی است مثل نیشگون که از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ژاکه باعث می‌شود چربی‌های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک محل جمع نشود؛ دهان خود را به حالت O در آورده و به طرف چپ و راست حرکت دهید. لب‌ها را نیز به طرف بالا و پایین برده و سپس جمع کنید.

نواب زاده تصریح کرد: لب‌ها را مانند  O باز کرده و پس از ۱۰ ثانیه به حالت اول برگردانید؛ حرکات دایره وار دهان و لب‌ها به تقویت  ماهیچه‌های این ناحیه کمک کرده و از افتادگی آن جلوگیری می‌کند.

وی به نحوه درست کردن ماسک آناناس اشاره و بیان کرد: آب آناناس را گرفته و روی صورتتان بمالید و ۱۰ دقیقه ماساژ دهید؛ پس از ۵ دقیقه صورتتان را بشویید.

نواب زاده با اشاره به اینکه آب آناناس تقویت کننده ماهیچه‌های صورت است. خاصیت آرام سازی داشته و از خستگی پوست جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: برای صاف و براق شدن پوست ۶۰ گرم آناناس را آب گرفته و با ۶۰ گرم مغز بادام شیرین پودر شده مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان به خصوص نواحی تیره بزنید.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه ماسک سیب، نصف سیب را رنده کرده و با یک قاشق چای خوری ماست، یک قاشق چای خوری آرد جو دو سر و دو قاشق آبلیموی تازه مخلوط کنید و نیم ساعت روی پوستتان بمالید؛ این ماسک همانند پیلینگ عمل کرده و به پاکسازی پوست کمک می‌کند؛ برای نتیجه مطلوب این ماسک را هفته‌ای یک بار روی پوستتان بمالید.

وی از طرز تهیه ماسک هلو گفت و ادامه داد: یک عدد هلو را رنده کرده و با ۵۰ گرم ماست همانند یک کرم روی صورتتان بمالید تا ۱۵ دقیقه بماند؛ مالیدن هر روزه این ماسک باعث می‌شود تا پوست هیچ گاه خشک نشود؛ ضمن اینکه تقویت کننده است و به ماهیچه‌ها استحکام می‌بخشد.

نواب زاده تصریح کرد: برای تهیه ماسک گیاهی نعناع استفاده کنید؛ یک عدد خیار را رنده کرده و با نعناع تازه کوبیده شده و یک قاشق چای خوری آبلیموی تازه و یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بمالید؛ این ماسک به دلیل دارا بودن خیار و نعناع نقش مفیدی در کاهش التهابات پوستی ایفا می‌کند.

وی اظهار کرد: برای تهیه ماسک موز دو عدد موز را رنده کرده با دو قاشق عسل و دو قاشق ماست به مدت نیم ساعت روی پوستتان ماساژ دهید؛ این ماسک شفاف کننده بوده و در درازمدت لکه‌های پوستی را برطرف می‌کند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: برای تهیه ماسک شیر و سیب، یک عدد سیب را رنده کرده و با شیر مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه هر روز پوستتان را با آن پاکسازی کنید؛ این ماسک لایه بردار بوده و پوست را جلا می‌بخشد.

وی افزود: پس از انتخاب ماسک مناسب نوبت به رعایت رژیم غذایی می‌رسد؛ روزانه حداقل هشت لیوان آب بخورید؛ حداقل هفته‌ای یک وعده به ماهی اختصاص دهید. امگا سه موجود در روغن زیتون، ماهی و گردو در حفظ سلامت پوست بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اثر آرد نخود برای درمان لک‌های تیره، یادآورشد: این آرد خاصیت پاکسازی و آنتی باکتریال دارد و به راحتی مشکلات پیگمنتیشن و تیرگی پوست را درمان می‌کند؛ مواد لازم برای این مخلوط، یک قاشق غذا خوری آرد نخود، یک دوم قاشق غذا خوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری شیر یا ماست است که باید همه مواد را مخلوط کرده و آن را روی صورت بزنید.

منبع: ایسنا.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *