درمان فوری سرگیجه و علل آن در طب سنتی
درمان فوری سرگیجه و علل آن در طب سنتی

روش های مختلف درمان سرگیجه در طب سنتی+ روش درمان فوری سر گیجه

تاریخ نگارش

مارس 5, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سرگیجه یکی از علائمی است که به دلایل مختلف در بدن رخ می دهد. در اثر سرگیجه تعادل بدن از دست می رود و فرد احساس سبکی بیش از اندازه در قسمت سر خود می کند. در حالت سرگیجه فرد احساس می کند که محیط اطراف درحال چرخش است. یا اینکه خود فرد درحال چرخیدن است. این حالت ممکن است به از دست دادن تعادل و زمین خوردن شود. همچنین سرگیجه می تواند با احساس درد یا تیرکشیدن در پیشانی و شقیقه ها و سیاه شدن چشم همراه باشد. سرگیجه به دلایل مختلفی رخ می دهد. از جمله ضعف، کم خونی، کم خوابی، مشکلات بینایی، مسمومیت غذایی یا دارویی، اختلال در فشار خون، افت قندخون، ضربه فیزیکی به سر یا ستون فقرات، میگرن و بیماریهای مختلف و…

در این مطلب برخی از دلایل سرگیجه را نام برده و روش های درمان آن در طب سنتی را موردبررسی قرار می دهیم.

روش درمان فوری سرگیجه

یکی از روش های درمان فوری سرگیجه نوشیدن آب و مایعات زیاد و نگاه نکردن به صفحه گوشی و لبتاب و تلویزیون و همچنین خوابیدن است که حتی یک چرت نیم ساعته هم باعث رفع فوری سرگیجه میشود.

عوامل شایع و روش های درمان سرگیجه

وظیفه حفظ تعادل بدن به عهده استخوان گوش میانی است. در درجه اول باید سلامت آن بخش مورد بررسی قرار گیرد و در صورت اختلال و آسیب، درمان شود.

مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی از شایع ترین دلایل بروز سرگیجه است با کاهش مصرف این مواد و به مرور قطع مصرف آن، مشکل سرگیجه برطرف خواهد شد.

از دیگر علل شایع سرگیجه میگرن است. درمان اصولی و ریشه ای میگرن سرگیجه را نیز درمان خواهد کرد.

از تغییر وضعیت ناگهانی خود اجتناب کنید. مثلا اگر درازکشیده اید در هنگام بلند شدن، با طمانینه حرکت کنید. بلند شدن ناگهانی از حالت خووابیده یا نشسته به ایستاده باعث بروز سرگیجه می شود.

رژیم غذایی مناسب، بهترین راه برای درمان سرگیجه است. با کاهش مصرف مواد قندی، نمک و چربی ها، با عوارضی از جمله بالا بودن چربی خون، اختلالات فشار خون و دیابت و … مبارزه می کنید و این به خودی خود، بخش زیادی از دلایل بروز سرگیجه را از بین خواهد برد.

اگر فرد مضطربی هستید با تکنیک های روان درمانی، دینی و تغییر سبک زندگی، در جهت کاهش اضطراب و استرس خود تلاش کنید. افراد مضطرب و افرادی که فشار روحی و عصبی زیادی را تحمل می کنند، بیشتر از افراد دیگر دچار سرگیجه می شوند.

با مصرف اندازه مایعات نیز می توانید از بروز سرگیجه هایی که منشاء آن کم آبی بدن و خشکی و خستگی در اثر تحرک زیاد است جلوگیری کنید.

در هنگام بروز سرگیجه از راه رفتن و ایستادن خود داری کنید. بهترین کار دراز کشیدن و بستن چشم ها و کشیدن نفس عمیق است. تحرک بیجا در این مواقع باعث زمین خوردن و آسیبهای جسمی خطرناک می شود.

روش های سنتی درمان سرگیجه

برای از بین بردن عفونت های گوش که از علل شایع سرگیجه است، سیر را در روغن کنجد تفت دهید، سپس روغن سرد شده را به کمک قطره چکان در گوش خود بچکانید. به همین منظور می توان از روغن حنظل نیز استفاده کنید.

اگر بخاطر کمبود مواد معدنی و برخی ویتامین ها دچار سرگیجه می شوید، مصرف بذرگشنیز می تواند، با سرعت بیشتری وضعیت عادی را به بدن شما برگرداند.

طب سوزنی یکی دیگر از روشهای درمان سرگیجه است. با مراجعه به متخصص معتبر این طب، و توضیح مشکل خود، می توانید تحت درمان قرار گرفته و از شر سرگیجه خلاص شوید.

خوردن چای زنجبیل سردی بدن را کاهش می دهد، ضد عفونی کننده ای قوی است و به این ترتیب علاوه بر کاهش احتمال بروز سرگیجه، از بروز حالت تهوع در این مواقع نیز جلوگیری می کند.

مصرف بادام یز برای درمان سرگیجه بسیار توصیه می شود.

داشتن خواب کافی و با کیفیت دردرمان سرگیجه بسیار موثر است.

ورزشهای آرامبخش و ورزشهایی که به بالا بردن تمرکز ذهنی کمک می کند، از دیگر روشهای کاهش و درمان سرگیجه است، یوگا و پیلاتس از جمله این ورزشها هستند.

مصرف نمک را به حداقل برسانید

مصرف روغن و چربی های اشباع شده و مصنوعی را به حداقل برسانید.

مواد قندی را به اندازه مصرف کنید. بالا بودن بیش از اندازه قند خون و همچنین افت قند خو نهر دو باعث سرگیجه می شوند.

نکته مهم

پیش از به کارگیری هر روش درمانی، چه سنتی و چه دارویی لازم است که شما منشاء اصلی سرگیجه را پیدا کنید.

انجام آزمایشات چکاپ پزشکی و مشاوره متخصص توصیه می شود. همچنین مزاج شناسی در طب سنتی و پی بردن به طبع بدن، در شناخت عوامل بروز سرگیجه و پیدا کردن روش درمانی مناسب بسیار موثر است.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *