درمان دندان درد خانگی در طب سنتی
درمان دندان درد خانگی در طب سنتی

درمان فوری دندان درد در بارداری+ خانگی در طب سنتی

تاریخ نگارش

مارس 11, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دندان درد از آن دردهاییست که وقتی به سراغتان می آید، آرزو می کنید کاش هرجای دیگری از بدنتان درد می گرفت، جز دندان! درد دندان به دلایل مختلفی بروز می کند؛ گاه به دلیل پوسیدگی و خرابی، گاه به دلیل شکستن دندان در برخورد با جسمی سخت، گاه به دلیل حساسیت در برابر خوراکی های سرد و گرم، گاهی به دلیل عفونت و لثه و گاهی هم بخاطر بیماریهای مختلف دهان و دندان.

راه های مختلفی برای پیشگیری از این اتفاقات وجود دارد و مراقبت از دهان و دندان یکی از مسائل مهم زندگی بشر است. چرا که بروز درد و بیماری در دندان و لثه، علاوه بر مختل شدن تغذیه و زندگی روزمره، هزینه های درمانی بالایی در پی خواهد داشت. هزینه های ترمیم دندان و خدمات دندان پزشکی به اندازه ای بالاست، که بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.

با این حال حتما برای هرکسی دست کم یک بار پیش آمده که دندان درد را تجربه کرده باشد. اغلب اوقات ماجرا با خوردن چند مسکن به پایان می رسد. اما ماجرا، آنجایی سخت می شود، که یک زن، در بارداری دچار دندان درد بشود.

با توجه به ممنوع بودن مصرف اغلب داروها و مسکن ها در بارداری، درد دندان، یک اتفاق تلخ و غم انگیز در بارداری است.

مادران باردار، به خاطر از دست دادن کلسیم برای استخوان سازی جنین، دچار ضعف در استخوانها و دندان ها می شوند و ممکن است دندان درد را تجربه کنند.

ما در این مطلب، راهکارهایی برای تسکین و درمان دندان درد در بارداری ارائه داده ایم که به مادران باردار کمک می کند، با آرامش بیشتری این دوره حساس را سپری کنند.

درمان خانگی دندان درد در بارداری

بهتر است پیش از اقدام به بارداری، نسبت به ترمیم دندانهای پوسیده و خراب خود اقدام کنید. چرا که وجود بیماری در دندانها، هرچند کم و کوچک، در بارداری شدت گرفته و باعث درد و ناراحتی شما خواهد شد.

اگر در بارداری دچار دندان درد شدید، می توانید با این روشها درد خود را تسکین دهید:

درمان دندان درد در بارداری با روغن حنظل

ریختن روغن حنظل در گوش(سمتی که دندان درد می کند) باعث تسکین فوری درد دندان می شود. علاوه بر آن روغن حنظل باعث از بین رفتن عفونت ها می شود و استفاده مرتب و درست از آن، عوامل ایجاد درد در دندان را از بین می برد. گفته می شود اگر نخ کتان را به روغن حنظل آغشته کرده و در سوراخ دندن شکسته قرار دهید و روی آن را با سقز بپوشانید، در طولانی مدت و با تداوم استفاده حتی منجر به ترمیم شکستگی خواهد شد. ریختن روغن حنظل روی دندان آسیب دیده یا مسواک زدن با روغن حنظل نیز در تسکین درد لثه و دندان بسیار موثر است.

درمان دندان درد در بارداری با روغن میخک و میخک خشک

جویدن میخک، قرار دادن میخک یا خمیر آن روی دندان و قرقره جوشانده میخک باعث تسکین درد دندان می شود. میخک خواص ضد میکروبی دارد و عوامل ایجاد عفونت در دندان و لثه را از بین می برد. می توانید پنبه ای را به روغن میخک آغشته و روی دندان قرار دهید یا روغن میخک را با انگشت روی دندان و لثه ماساژ دهید و درد خود را تسکین دهید.

درمان دندان درد در بارداری با کمپرس سرد و گرم

کمپرس به روش سرد یا گرم، موقتا می تواند درد دندان را آرام کند. قرار دادن پارچه ای که در آب گرم/سرد خیس شده روی گونه و درمحلی که درد ندان حس می شود، درد را تسکین می دهد. همچنین می توانید از کیسه یخ یا کیسه آب گرم نیز به این منظور استفاده کنید.

درمان دندان درد در بارداری با سیر و پیاز

قرار دادن سیر و پیاز خام روی دندان، شست و شوی دندان با آب پیاز، جویدن سیر و پیاز خام نیز از دیگر روشهای خانگی و موثر درد دندان است. قرار دادن پنبه آغشته به آب پیاز بر روی دندانی که درد می کند، از روشهای مجرب تسکین درد دندان است. سیر و پیاز با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی، سرعت عمل خوبی در تسکین درد دارند. همچنین تندی نسبی آنها باعث کاهش درد دندان نیز می شود.

درمان دندان درد در بارداری با زنجبیل

زنجبیل یک مسکن طبیعی و موثر است. سالیان درازی است که از زنجبیل برای درمان درد دندان استفاده می شود. در دوران برداری نیز می توان به جای مصرف مسکن های شیمیایی که همراه با ریسک هستند، از مسکنی طبیعی مانند زنجبیل استفاده کرد. به این طریق که تکه ای از زنجبیل تازه را پوست کنده و روی دندان قرار داده و آرام فشار دهید تا عصاره آن خارج شده و موجب کاهش درد شود. همچنین می توانید با ترکیب پودر زنجبیل و مقداری آب، خمیر یکدستی تهیه کرده و روی دندان قرار دهید. قرقره جوشانده زنجبیل یا آب زنجبیل یا مخلوط زنجبیل تازه و اب نیز در تسکین درد دندان تاثیر بسزایی دارد.

دعای رفع دندان درد در بارداری

در برخی روایات دعاهایی برای تسکین درد دندان آمده است که برخی با خواندن آن نتیجه گرفته و از درد دندان رهایی یافته اند. در ادامه برخی از آنها را خواهیم آورد:

رسول خدا (ص) در پاسخ به شخصی که از درد دندان شکایت می کردفرمود بگو«أُسْکُنِی أَیتُهَا الرِّیحُ اسْکُنِی بِاللهِ الَّذِی سَکَنَ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ».

همچنین پیامبر فرموده اند اگر کسى که دندانش درد مى‌کند، انگشتش را بر روى گذاشته و این آیه را هفت مرتبه بخواند، دردش آرام می شود:«هُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالاَْبْصارَ وَالاَْفْئِدَهَ قَلِیلاً ما تَشْکُرُونَ»

پیامبر اکرم می فرمایید: انگشت خود را روی دندانی که درد می کند قرار داده و هفت مرتبه سوره حمد را بخوانید و بعد از آن بگویید:

وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ، فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ، قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ

يَفْقَهُونَ وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ و بِالحَقِّ نَزَل، بِحَقِّ هذِهِ اَلأسماءِ، أَسكَنتُكَ وَ أَرحلتكَ بِألفِ

لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ العَلِيۀّ العَظيمِ

در روایتی دیگر از حضرت علی (ع) آمده است که در حالت سجده به دندان خود دست کشیده و بگویید:

«بِسْمِ اللَّهِ وَالشّافى اَللَّهُ وَ لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ»

همچنین گفته می شود اگر این دعا را نوشته و در کنار صورت، در طرفی که دندان درد می کند قرار دهید یا از گوش بیاویزید، در ددندان پایان می یابد:

بسم الله الرحمن الرحیم

صوت الرحمن تطفی حر النار اعوذ بالله و بعزة الله و قدرته من شر ما اجد ان الله

یمسک السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده ان

الله کان حلیما غفورا

نکته پایانی

تمام آنچه در این متن گفته شد، مختصری از روشهای موقتی است که تنها باعث تسکین درد و یا کاهش درد در مقطع زمانی کوتاه می شود. و طبیعی است که هر مشکل باید به صورت ریشه ای و صحیح برطرف شود. بنابر این لازم است که در اولین فرصت و بعد از مشورت با پزشک خود، به دندان پزشک مراجعه کرده و مشکل خود را باوی درمیان گذاشته و بهترین و مناسب ترین راه درمان را در پیش بگیرید.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *