درمان-سینوزیت-در-طب-سنتی
درمان-سینوزیت-در-طب-سنتی

درمان فوری سینوزیت در خانه با طب سنتی+ درمان سینوزیت با پیاز

تاریخ نگارش

فوریه 8, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سینوزیت یکی از بیماریهای شایع بین مردم است. سینوزیت با نام انگلیسی Sinusitis، در برخی منابع با نام کاوک‌آماس نیز شناخته می شود. سینوزیت در واقع در اثر عفونت و التهاب در سینوسها ایجاد می شود. سینوس ها حفره های هوای موجود در استخوان جمجمه و سر و صورت هستند.

گاه در اثر حساسیت یا سرماخوردی یا مواردی نظیر انحراف بینی و …، سینوسها با چرک یا عفونت و موکوس پر می شوند و این باعث بروز درد و ناراحتی در این ناحیه و در نهایت سینوزیت می شود. از دیگر دلایل بروز سینوزیت،کشیدن سیگار و استعمال دخانیات است. همچنین حضور در محیط های آلوده و کارهایی که در محیط های چر از دود یا آلودگی غلیظ انجام می شوند، باعث عفونت سینوسها می شوند. فعالیتهایی نظیر شنا و شیرجه زدن در ابهای آلودهسینوزیت باعث درد در پیشانی و بالای بینی می شود. سردرد و سنگینی سر و ترشحات چرکی و آبریزش بینی و خلط گلو به ویژه در اوایل صبح میشود.

اگر سردردهای صبحگاهی دارید، یا در هنگام لمس پیشانی و بالای بینی احساس درد دارید، اگر دندانها در فک بالایی حساس و دردناک هستند و با لمس گونه ها احساس درد دارید، حتی اگر احساس درد و تورم در چشم ها دارید، و مجموعه این دردها در روزهای سرد بیشتر تحریک می شوند و آزاردهنده ترند، باید بدانید که همه اینها از علایم و عوارض ابتلا به سینوزیت هستند.

راهکارهای مختلفی برای درمان سینوزیت یا کاهش عوارض آن به کار گرفته شده. از داروهای شیمیایی گرفته تا بخورها و شست و شوها با مواد مختلف طبیعی و شیمیایی. در این مقاله ما سعی کرده ایم راهکارهای ساده، خانگی و در دسترس بر طبق اصول طب سنتی برای درمان سینوزت را به شما معرفی کرده و شرح دهیم.

درمان-فوری-خانگی-سینوزیت-در-خانه-در-طب-سنتی

درمان سینوزیت با پیاز

پیاز به دلایل مختلف در درمان سینوزیت موثر است. پیاز خواص آنتی بیوتیکی قوی دارد، ضد عفونی کننده است و ضد باکتری هم هست. وجود گوگرد در ترکیبات پیاز برای کاهش عفونت ها و مبارزه با باکتری ها بسیار موثر است.

روش اول؛ پیاز خام: افراد مبتلا به سینوزیت می توانند به کمک پیاز به درمان خود کمک کنند. جویدن و خوردن پیاز خام می تواند به از بین رفتن عفونت ها کمک کند و تخلیه چرک ها و عفونت ها را آسان می کند. پیاز قرمز و سفید بهترین اثر را در درمان سینوزیت دارند.

روش دوم؛ جوشانده پیاز: پیاز خرد شده یا رنده شده را به آب در حال جوش اضافه کنید. بعد از اینکه چند دقیقه جوشید، آن را صاف کرده و آب به دست آمده را بنوشید.

روش سوم؛ استنشاق: یک پیاز کوچک را تکه تکه کنید. تکه های کوچک پیاز را جلوی بینی خود گرفته و نفس عمیق بکشید. این کار را تا چند دقیقه ادامه دهید و در برابر سوزش آن مقاومت کنید. سوزش را باید تا انتهای بینی و بالای ابروها حس کنید. این کار کمی سخت است اما نتیجه فوق العاده ای دارد.

کم کم چشمان شما شروع بع اشک کردن می کند که باید اشک ها را فورا پاک کرده و اجازه ندهید وارد دهانتان شود. این اشک در اثر سم زدایی سینوس ها حاصل می شود و خوردن آن می تواندد باعث مسمومیت شود. مداومت در انجام این روش، به درمان کامل سینوزیت می انجامد.

بهتر است این روش را دست کم سه بار در هفته انجام دهید. این روش نه تنها به درمان سینوزیت کمک می کند بلکه در رفع سردردهای میگرنی نیز موثر است.

درمان سینوزیت در خانه با سرکه سیب

عفونت سینوس ها اغلب باکتریاییی و ویروسی است. به همین دلیل می توان از سرکه سیب که خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریالی دارد استفاده کرد. مقداری سرکه سیب را در آب گرم ریخته و با مقداری عسل شیرین کرده و در روز دو یا سه مرتبه از آن به اندازه یک فنجان بنوشید. سرکه سیب از عفونت سینوسها در ایام بیماری و سرماخوردگی جلوگیری می کند و همچنین سینوسهای عفونت کرده را از شر باکتریها، قارچ ها و و یروسها خلاص می کند و التهابات آن را از بین می برد.

درمان سینوزیت در خانه با ترب کوهی

ترب کوهی را حلقه حلقه کرده و هربار یک تکه از آن را در دهان گذاشته و به سقف دهان بچسبانید و خوب بمکید. بعد از چند دقیقه ترب را جویده و بخورید. این کار به پاکسازی مجاری بینی و رفع عفونت سینوسها کمک می کند. همچنین ترب یک آنتی بیوتیک قوی طبیعی است.

سرم شست و شو بسازید

در یک لیوان آب گرم یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چای خوری آب اکسیژنه بریزید و خوب مخلوط کنید. مقداری از آن را کف دست ریخته و از طریق بینی بالا بکشید. این کار اگرچه ممکن است با درد و سوزش همراه باشد اما به خروج سریع خلط و عفونت ها از سینوسها و حفره بینی کمک می کند. می توانید از سرنگ نیز برای شست و شوی بینی کمک بگیرید. این کار را بیش از یک بار در روز تکرار نکنید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری نمک و به همان اندازه جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم حل کرده و دو یا سه بار در روز برای شست و شوی بینی استفاده کنید.

درمان سینوزیت در خانه با بخور پیاز و سیر

پیاز را خورد کرده و در آب ریخته و حدود 5 دقیقه بجوشانید. ظرف را از روی شعله برداشته و با انداختن یک ملحفه ضخیم روی سرتان، سر را روی بخور پیاز گرفته و با تنفس عمیق بخور را استنشاق کنید. پیاز با خواص ضد التهابی بالایی که دارد سرعت بهبود سینوزیت را بالا می برد. پس از تنفس بخار پیاز می توانید محلول را صاف کرده و بنوشید و تاثیر آن را چند برابر کنید.

این کار را می توانید با سیر نیز انجام دهید. سیر یک آنتی بیوتیک بسیار قوی است و خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. نقش سیر در مقابله با ویروس ها و عفونت ها غیر قابل انکار است و به شما در بهبود بیماری بسیار کمک می کند. استفاده از سیر و پیاز در سوپهای رقیق و آشها و… برای درمان سینوزیت نیز توصیه می شود.

درمان سینوزیت در خانه با شربت زنجبیل و عسل

یک تکه زنجبیل تازه را در آب جوشانده و پس از ده دقیقه صاف کنید و سپس مقداری عسل و آبلیمو در آن ریخته و به عنوان یک شربت خوش طعم در روز چند فنجان از آن میل کنید. زنجبیل ترشح مخاط را کاهش می دهد و حرکات طبیعی مژک های بینی را تقویت می کند. همچنین خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و با بالا بردن قوای ایمنی بدن از بروز و تشدید عفونت ها جلوگیری می کند. همچنین در از بین بردن عفونت های سینوسی موثر است و به درمان سریعتر سینوزیت کمک می کند.

درمان سینوزیت در خانه با قرقره زردچوبه

قرقره کردن محلول بسیار رقیق زردچوبه در آب تاثیر بسیار بالایی در بهبود عفونت سینوس ها دارد. زردچوبه در طب سنتی همیشه به عنوان یک ماده موثر در مقابله با عفونت ها استفاده شده است.

همچنین نوشیدن شربت زردچوبه،شیر و عسل نیز در درمان سریعتر سینوزیت موثر است.

حمام گرم

بخار کمک زیادی به تخلیه خلط و عفونت سینوسها می کند. دوش آب گرم روزانه یا نشستن در حمام گرم و تنفس بخار آن، سرعت از بین رفتن عفونت سینوسها و درمان سینوزیت را بالا می برد. در ایام سرماخوردگی حتما هر روز حمام گرم بگیرید و چند دقیقه در بخار حمام بمانید. این کار بخصوص برای کودکان توصیه می شود چرا که به تخلیه خلط های ویروسی از مجاری بینی و گلو کمک می کند و از تجمع آن در حفره های بینی جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به سینوزیت را کاهش می دهد.

آب و مایعات

نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب، در درمان عفونت های ویروسی موثر است.

در دوران سرماخوردگی و بیماریهای ویروسی با نوشیدن آب فراوان، دم نوشهای گرم به ویژه اگر با عسل همراه باشد و خوردن سوپهای رقیق، به دفع عوامل بیماری زا کمک کنید. کم آبی بدن یک عامل مهم از پیشرفت ویروسها و عفونت ها است که شما با مصرف به اندازه آب و مایعات به جلوگیری از آن کمک می کنید.

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *