درمان فوری بوی بد دهان با طب سنتی
درمان فوری بوی بد دهان با طب سنتی

8 روش خانگی و ارزان برای از بین بردن بوی بد دهان

تاریخ نگارش

آوریل 22, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بوی بد دهان از ن دسته اختلالات و مشکلاتیست که درد و آزار جسمی برای فرد ندارد اما باعث کاهش شدید اعتماد به نفس و دوری از اجتماع می شود.

بوی بد دهان دلایل و منشاء مختلفی دارد. و بسته به علل آن، راه های درمان متنوعی برای برطرف کردن آن وجود دارد.

دلایل بوی بد دهان

  1. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان؛ مسواک نزدن یا مسواک زدن غلط، عدم استفاده از نخ دندان یا نخ کشیدن غیر اصولی باعث باقی ماندن غذا و خوراکی و… لابلای دندانها شده و فساد این مواد در حفره های ریز دهان و دندان ایجاد بوی بد در دهان می کند.
  2. بیماریهای دهان و دندان؛ پوسیدگی دندانها، عفونت و بیماریهای لثه، آفت و عفونت در دیواره های دهان و زبان و… از دلایل بوی بد دهان هستند.
  3. عدم توجه به تغذیه: زیاده روی در مصرف موادی مانند سیر و پیاز و سبزی خام، غذاهایی با درصد کربوهیدرات پایین، عدم نوشیدن آب و مایعات کافی و خشکی دهان، باعث ایجاد بوی بد در دهان می شوند.
  4. بیماری و داروها؛ دیابت، بیماری های ریوی و تنفسی، رفلاکس معده و مشکلات گوارشی و مصرف داروهای مربوط به آنها، همچنین مصرف داروهای ضد حساسیت و افسردگی باعث بروز این اختلال می شوند.
  5. اعتیاد: مصرف مشروبات الکلی و دخانیات از انواع مختلف در دهان ایجاد بوی بد می کند.

درمان بوی بد دهان با روشهای خانگی و طب سنتی
درمان بوی بد دهان با روشهای خانگی و طب سنتی

روشهای خانگی و سنتی درمان بوی بد دهان

  • قرقره کردن: شستن دهان با محلولهای مختلف با اثر ضدعفونی کنندکی و میکروب کشی تا حد زیادی مشکل بوی بد دهان را برطرف می کند. معروف ترین محلول برای این کار، آب نمک است. همچنین می توانید از سرکه سیب رقیق شده استفاده کنید. چای سبز یا چای سیاه سرد شده به تنهایی یا در ترکیب با مقدار کمی نمک نیز موثر است. بعد از هربار قرقره با هریک از این محلولها، حتما دهان را با اب ساده بشویید.
  • روغن نارگیل، اکالیپتوس، کنجد و…: مقاری روغن نارگیل را در دهان خود نگه دارید و خوب در دهان، لابلای دندانها و لثه ها و روی زبان و…. بچرخانید. بعد از چند دقیقه محتویات دهان را بیرون ریخته و دهان خود را با آب ولرم شست و شو دهید. این کار را با روغن کنجد نیز می توانید انجام دهید. همچنین می توانید عصاره اکالیپتوس را با مقداری آب رقیق کرده و مانند دهانشویه مورد استفاده قرار دهید.
  • زغال فعال: مسواک زدن با زغال فعال یکی دیگر از روشهای رفع بوی بد دهان است. در هفته دو یا سه بار دندانهای خود را با زغال فعال مسواک کنید. بعد از مسواک دهان خود را خوب بشویید و مطمئن شوید که تمام ذرات زغال از دهانتان خارج شده است.
  • رازیانه: نگه داشتن دانه های رازیانه در دهان، جویدن و بلعیدن آنها دهان را خوشبو می کند. همچنین رازیانه به دلیل طبعی که دارد، هضم کننده غذا است و معده و فعالیت های آن را تقویت می کند و بوی بد ناشی از ناراحتی های معده را نیز برطرف می کند.
  • دمنوشها: خوردن دمنوشهایی مانند دمنوش زنجبیل و لیمو، چای سبز و عسل، بابونه و… باعث خوشبو شدن دهان و رفع بوی بد می شود. این ترکیبات همچنین خواص آنتی بیوتیکی بالایی دارند و عفونت و میکروب دهان و دندان را برطرف می کنند.
  • خمیر جوش شیرین: مقداری جوش شیرین را با کمی آب لیموی تازه خمیر کنید و روی دندانهای خود بمالید. با این کار با یک تیر چند نشان زده اید. هم دندانهای سفیدی خواهید داشت، هم عوامل بیماری زا را از دهان خو بیرون می کنید و هم بوی بد دهان را از بین می برید.
  • دانه هل و میخک: نیازی نیست که از عطر و بوی بی نظیر هل و میخک برایتان بگوییم. کافیست یک دانه هل یا میخک را در دهان خود نگه دارد، یا بجوید و فرو برید. این کار باعث خوشبو شدن دهان شما می شود.
  • خیار: خیار را به صورت حلقه های نازک در آورید. یک حلقه را برداشته و به سقف دهان بچسبانید و با زبان نگه دارید. مثل حالت مکیدن. چند دقیقه صبر کنید. حلقه خیار را خارج کرده و دور بیاندازید و یک حلقه دیگر را بردارید و کار را تکرار کنید. این کار باعث رفع بوی بد دهان و خوشبو شدندهان می شود.

نکات رفع بوی بد دهان

علت اصلی این اختلال را پیدا کنید و به دنبال درمان جدی آن باشید.

مرتب مسواک بزنید. مسواک زدن بعد از هروعده غذایی و حتی میان وعده ها ضروری است.

از خمیردندانهای خانگی (پوست بادام سوخته شده را اسیاب کرده و با مقداری نمک دریا برای شست و شوی دندانها استفاده کنید)، یا خمیردندانهای معتبر و مورد تایید استفاده کنید.

از نخ دندان و دهانشویه غافل نشوید.

دهانتان را مرتب و با ترکیبات مطمئن و ضدعفونی کننده بشویید.

مراقب تغذیه خود باشید.

به سلامت معده خود اهمیت دهید و اگر مشکلاتی نظیر رفلاکس، ترش کردن، نفاخ بودن و…. دارید، در صدد درمان آن باشید.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *