درمان فوری جوش صورت با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان فوری جوش صورت با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان سریع جوش صورت با روشهای خانگی طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

می 23, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

جوش صورت و بدن ازجمله  مشکلاتی هست که اکثر افراد با آن درگیر هستند. شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که بارها برای درمان جوش های خود اقدام کرده اید و مطالب زیادی خوانده اید. در این مطلب سعی داریم به صورت جامع و کامل درباره انواع جوش و درمان آن ها صحبت کنیم. جوش ها انواع مختلفی دارند و جوش زدن علل مختلفی دارد. جوش صورت اغلب در سنین نوجوانی و جوانی بروز می دهد که یکی از علت های آن میتواند تغییرات هورمونی بدن باشد.

جوش صورت از تجمع سلول های مرده و چربی زیر پوست به وجود می آید که در بعضی افراد به شکل سر سیاه، سر سفید یا التهابی دیده می شود. جوش صورت بیشتر در قسمت گونه، پیشانی و چانه دیده می شود. در بعضی افراد در سنین بالاتر هم دیده می شود که علت های مختلفی داردف از جمله مراقبت ناسالم از پوست یا ابتلا به برخی بیماری ها.

جوش های صورت چند نوع اند؟

جوش ها دو نوعند. یک نوع آن التهابی است ، مانند کیست ها که درمان سخت تری دارند و بهتر است برای درمان سریعتر و بهتر به پزشک متخصص مراجعه کنیم. نوع دوم جوش ها غیر التهابی اند. مانند جوش های سر سیاه و سر سفید که درمان خانگی نیز دارند.

جوش های غیر التهابی

  1. جوش های سرسفید: این نوع جوش از شایع ترین انواع جوش است که اکثر مردم به ان مبتلا هستند و به دلیل بسته شدن منافذ پوست و تجمع سلول های مرده زیر پوست اتفاق می افتد. و دلیل بروز آن می تواند چرب بودن یا  وجود باکتری روی پوست باشد. این نوع جوش به صورت یک برآمدگی روی پوست پیدا می شود که اغلب دور ان قرمز است و شاید کمی دردناک.توجه داشته باشید که فشار دادن و ترکاندن درمان ان نیست و این کار منجر به زخم شدن می شود و ممکن است جای آن همیشه روی پوست باقی بماند.
  2. جوش های سر سیاه: که به صورت نقطه های سیاه یا برآمدگی های سیاه روی پوست مشخص می شوند و به دلیل مسدود شدن فولیکول مو با چربی و یا سلول های مرده ایجاد می شود. جوش های سر سیاه هم مانند جوش های سرسفید شاید با فشار دادن از بین بروند، اما توصیه می کنیم این کار را انجام ندهید تا اثر آن روی پوست شما باقی  نماند.

جوش های التهابی

جوش های التهابی جوش های چرکی بزرگ هستند که اغلب دردناک و متورم اند. کیست شدید ترین نوع این جوش ها هستند که گاها نیاز به عمل جراحی دارند.

درمان جوش صورت با طب سنتیدرمان جوش صورت با طب سنتی
درمان جوش صورت با طب سنتی

دلایل و عوامل جوش زدن

جوش زدن علت های زیادی دارد، از جمله:

رژیم غذایی غلط

مصرف بی رویه لوازم آرایشی  و استفاده از لوازم آرایش نامرغوب و فاسد

ابتلا به برخی بیماری ها مانند ناراحتی های گوارشی و کبدی

مصرف بیش از حد غذاهای با طبع گرم

حساسیت به غذا یا مواد آرایشی و بهداشتی

مصرف غذاهایی که سازگار با مزاج نیستند

مصرف سیگار و قلیان و انواع مواد مخدر

اضطراب و استرس

مشکلات هورمونی

آلودگی هوا

و…..

درمان جوش ها به کمک راهکارهای طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی اسلامی یکی از دلایل عمده ایجاد جوش مشکلات گوارشی هستند. برای درمان جوش و اکنه باید مشکلات گوارشی اعم از مشکل هضم غذا و یبوست را برطرف کرد. تا زمانی که دفع مواد زائد بدن به خوبی انجام نشود نمی توان انتظلر داشت که مشکلات پوستی هم بهبود یابد.

همچنین برخی مواد غذایی هستند که باعث بروز این جوش ها وو آکنه ها می شوند. پس باید در مصرف غذاهای پرچرب، تند و پر ادویه ، غذا های کنسروی و فست فود دقت کنیم و مصرف آنها را به حداقل برسانیم.

مصرف عرق کاسنی به بهبود جوش ها کمک میکند.

سعی کنید در هفته دو یا سه وعده آش یا سوپ مصرف کنید. مصرف آش و سوپ عملگرد گوارش را بهبود می دهد.

آب لیمو ترش تازه را بگیرید به همراه عسل و کمی نمک روی پوست خود بمالید. این کار باعث شست و شوی پوست و از بین رفتن باکتری های سطح پوست می شود.

یکی دیگر از علت های بروز انواع جوش ها می تواند مشکلات کبدی از جمله کبد چرب باشد. کبد وظیفه تنظیم هورمون ها را دارد و اختلال در کار کبد باعث اختلال در کار هوررمون ها می شود.برای سلامت کبد و درمان کبد چرب می توانید از سرکه انگبین یا همان سکنجبین استفاده کنید.

نکاتی برای درمان سریع جوش صورت در خانه

  1. پیش از اینکه جوشها عفونی شوند، صورتتان را با یک تکه یخ ماساژ دهید. این کار التهاب را کم کرده و باعث منقبض شدن غدد چربی می شود و از پیشروی جوش جلوگیری می کند.
  2. ماساژ عسل روی صورت باعث ضد عفونی شدن و پاکسازی پوست می شود و سرعت درمان جوش را بالا می برد. می توانید مقداری دارچین نیز به عسل اضافه کنید.
  3. پیش از خواب مقداری آب لیموی تازه را با پنبه به پوست خود بزنید.
  4. بخور بگیرید. بخور باعث باز شدن منافذ پوست، دفع آلودگی ها و از بین رفتن چربی های اضافه می شود. بخور آب جوش کفایت می کند اما می توانید متناسب با مزاج خود از گیاهان دیگری برای بخور گرفتن نیز استفاده کنید.
  5. روی جوشهای خود روغن درخت چای بمالید و بعد از بیست دقیقه بشویید. این روغن اثر ضد عفونی کننده و تسکین دهنده دارد و جوشها را با سرعت بیشتری بهبود می دهد.
  6. از ماسک چای سبز استفاده کنید.
  7. روی جوشها سیر بمالید.
  8. حلقه های نازک خیار روی پوستتان بگذارید.
  9. صورتتان را شسته و سپس سرکه سیب رقیق شده را به پوست بمالید.
  10. آلوئورا را فراموش نکنید. تاثیر فوری در روند درمان جوش دارد.
  11. به پوست خود ماست بمالید.
  12. ماساژ شبانه روغن زیتون در درمان سریع جوش صورت موثر است.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *