درمان زگیل تناسلی با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان زگیل تناسلی با طب سنتی ایرانی و اسلامی

زگیل تناسلی چیست؟ 5 راهکار درمان زگیل تناسلی در طب سنتی

تاریخ نگارش

می 31, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در مورد زگیل تناسلی چه می دانید؟ حتما تا بحال نام زگیل را زیاد شنیده اید وحتی از نزدیک دیده اید. همان غده های کوچک متورم روی پوست که گاه سفت هستند و گاه شل و پرآب. زگیل ها در لایه های سطحی پوست ایجاد می شوند و بعد از چند هفته ناپدید می شوند. اما زگیل تناسلی با زگیل های معمولی متفاوت است.

زگیل تناسلی همانطور که از نامش پیداست بر روی اندام تناسلی ایجاد می شود. روی لگن، باسن، اطراف مقعد، اطراف واژن یا آلت تناسلی مردانه محل پیدایش زگیل تناسلی هستند. میزان تورم زگیل تناسلی از زگیل های عادی کمتر است اما در هر صورت نسبت به سطح عادی پوست برجسته تر است.

زگیل تناسلی یک بیماری پوستی مقاربتی رایج به حساب می آید و خیلی از زنان و مردانی که رابطه جنسی دارند ممکن است یک بار به این عارضه دچار شده باشند. زگیل تناسلی معمولا دوره کوتاهی دارد و درمان می شود و پس از درمان رنگ و شکل پوست نیز به حالت سابق خود برمی گردد. اما اگر نسبت به آن بی توجهی شود می تواند گسترش پیدا کرده و درمان آن طولانی شود.

در ادامه بعد از بررسی علل ایجاد زگیل تناسلی، روشهای درمان آن در طب سنتی را به شما معرفی می کنیم.

زگیل تناسلی چرا ایجاد می شود؟

عفونت HPV شایع ترین و اصلی ترین علت ایجاد زگیل تناسلی است. ویروس پاپیلوما باعث بروز عفونت جنسی اچ پی وی شده و اسن عفونت در اثر رابطه جنسی به شریک جنسی نیز منتقل می شود. 

عفونت اچ پی وی اگر تشخیص داده نشود و درما ننشود منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شود. تشخیص و درمان به موقع اچ پی وی علاوه بر اینکه از ایجاد عوارضی مانند زگیل تناسلی جلوگیری می کند، باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در بانوان نیز می شود. چرا که سرایت این عفونت به دهانه رحم باعث تجمع سلولهای سرطانی در آن ناحیه و بروز سرطان می شود. ویروس اچ پی وی همچنین ریسک ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی در مردان را بالا می برد.

درمان فوری زگیل تناسلی زنان و مردان در طب سنتی
درمان فوری زگیل تناسلی زنان و مردان در طب سنتی

زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

زگیل تناسلی می تواند تا مدتها بدون علائم باشد. در واقع ممکن است که فرد بعد از رابطه جنسی عفونت را دریافت کرده باشد اما زمان زیادی طول بکشد تا علائم در وی بروز کند.

شایع ترین علائم زگیل تناسلی در زنان خارش و سوزش ناحیه تناسلی، لگن، مقعد و باسن است. اما معمولا این علائم در مردان دیده نمی شود یا بسیار کم است. اغلب مردان با یدن زگیل ها و زئده های پوستی متوجه ابتلا به زگیل تناسلی می شوند.

رنگ زگیل ها اغلب صورتی روشن و به رنگ پوست است و گاه به رنگ تیره هم دیده می شود. میزان برآمدگی آن متفاوت است. این زگیل ها شکل واحدی ندارند و ممکن است به صورت تخت، کشیده، گنبدی یا دایره ای باشند.

تغییر در ترشحات واژن در زنان و درد و خونریزی نیز می تواند از علائم ابتلا به زگیل تناسلی باشد.

راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. معمولا زن و شوهر باهم مبتلا به این بیماری می شوند. برخی تحقیقات نشان داده که زگیل تناسلی از طریق روابط دهانی نیز منتقل می شود. اما آنچه که مسلم است این است که زگیل تناسلی از طریق سرویس بهداشتی و حمام و روابط وستانه روزمره مانند دست دادن و روبوسی و… منتقل نخواهد شد.

بنظ می رسد استفاده از تیغ اصلاح می تواند باعث انتشار بیشتر زگیل ها در ناحیه تناسلی شود.

زگیل تناسلی چه در زمان بروز علائم و چه در زمان وجود عفونت (بدون علائم) قابل انتقال است.

زگیل تناسلی در کدام نواحی ظهور پیدا می کند؟

در مردان روی آلت تناسلی، بالای آلت تناسلی، اطراف و روی بیضه ها و در انتهای حنجره

در زنان اطراف و درون واژن، اطراف مقعد، در دهانه رحم

در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی ممکن است زگیل ها بر روی لب ها، زبان، بافت نرم داخل دهان و گلو نیز ایجاد شوند.

چگونه زگیل تناسلی را در خانه درمان کنیم؟

سرکه سیب: سرکه سیب معروفترین و مجرب ترین روش درمان زگیل تناسلی است. بسیاری از پزشکان نیز در مراحل اول تشخیص بیماری استفاده از سرکه سیب را توصیه می کنند. برای استفاده از این روش کافی است یک تکه پنبه یا گاز استریل را به سرکه سیب معتبر خانگی آغشته کرده و روی زگیل ها بزنید.

این کار را می توانید چند بار در روز تکرار کنید. اگر متوجه تغییر رنگ زگیل ها به تیره یا سیاه شدید، خوشحال باشید چرا که نشانه از بین رفتن بافت های ویروسی است. همچنین می توانید برای شست و شوی ناحیه تناسلی از محلول رقیق شده سرکه سیب و آب استفاده کنید.

سیر: عصاره سیر را بصورت کرم روی زگیل ها قرار دهید. این کار با سرعت بالایی به درمان زگیل های تناسلی کمک می کند.

روغن کرچک: همه ما با خواص بی نظیر روغن کرچک برای پوست و مو آشنا هستیم. در این مورد نیز روغن کرچک موثر است و با خواص ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد به جنگ زگیل ها می رود. همچنین از آنجایی که روغن کرچک مصرف خوراکی نیز دارد و بدون عوارض است، چنانچه افراددچار زگیل ها در دهان و اطراف آن شده باشند نیز می توانند از روغن کرچک استفاده کنند.

ماساژ روغن کرچک روی زگیل ها در درمان سریع آنها موثر است. بهترین روش برای استفاده از روغن کرچک در درمان زگیل تناسلی این است که پنبه های کوچک آغشته به روغن را روی زگیل ها قرار داده و چسب کنید و روز بعد چسب ها را جدا کردهو ناحیه را با یک لیف نرم و آب ولرم بشویید تا سلولهای مرده جدا شده و شسته شوند. این کار را تا وقتی که زگیل ها بصورت کامل محو شوند ادامه دهید.

زردچوبه: قرار دادن خمیر زردچوبه روی ناحیه ناسلی و زگیل ها علاوه بر درمان زگیل ها و ضدعفونی کردن ناحیه تناسلی در کاهش خارش و سوزش آن نیز موثر است.

چای سبز: روزانه یک تا دوقطره عصاره چای سبز را روی زگیل ها بمالید همچنین می توانید از پماد سینه کاتچین که از چای سبز تهیه شده استفاده کنید.

روشهای پزشکی درمان زگیل تناسلی

در پزشکی پس از تشخیص شدت بیماری زگیل تناسلی از روشهای مختلف برای درمان استفاده می شود. این روشها ابتدا بصورت دارویی و استفاده از پمادها و شوینده های مختلف است. همچنین روشهای دیگری مانند فریز کردن یا درمان با لیزر وجود دارد که بسته به تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *