10 دمنوش معروف آرامبخش طب سنتی
10 دمنوش معروف آرامبخش طب سنتی

معرفی 10 دمنوش آرامبخش برای غلبه بر تنش ها، خستگی و اضطراب روزانه

تاریخ نگارش

ژوئن 15, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش آرامبخش از ملزومات زندگی های شهری و صنعتی امروزه هستند. بعد از ساعت های پرفشار کاری، با حجم زیادی از خستگی جسمی و روانی به خانه بر می گردید. حتی ممکن است بخاطر شلوغی مسیر، ترافیک و خیلی مسائل دیگر کمی هم عصبی باشید. حال اگر بخواهید باقی ساعات روز را با این خستگی بگذرانید، قطعا در روابط شخصی و اجتماعی تان دچار مشکل می شوید. گاه فقط نوشیدن یک فنجان دمنوش می تواند احساس خستگی و کسالت را از ذهن و جسم شما دور کند.

دمنوش های زیادی هستند ککه با گیاهان دارویی و مواد طبیعی تهیه می شوند و اثر آرامبخش دارند. این دمنوش ها علاوه بر کاهش اضطراب و خستگی و تنش های ذهنی، گاه می توانند به پاکسازی بدن و رفع مشکلات دیگر بدن نیز کمک کنند.

برای تهیه اغلب این دمنوش ها کافی است مقداری آب جوش را روی مقدار کمی از گیاه مورد نظر بریزید و بعد از چند دقیقه میل کنید. برخی از این دمنوش ها زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارند و برخی دیگر را می توانید در همان دقایق اول بنوشید. همچنین می توانید از عسل یا نبات و شیرین کننده های دلخواه خود برای شیرین کردن دمنوش ها استفاده کنید.

توجه کنید که برای استفاده از دمنوش ها باید هم از طبع گیاه مورد نظر و هم از مزاج خود آگاهی داشته باشید و از مصرف بی رویه دمنوش هایی که با مزاج شما سازگار نیستند، خودداری کنید. با این حال می توانید با بهره گیری از مصلحات گیاهان مورد نظر، به تعدیل طبع و خواص دمنوشی که میل می کنید، کمک کنید.

در ادامه چند مورد از بهترین دمنوش های آرامبخش را به شما معرفی می کنیم:

1. دمنوش چای سفید

مصرف این دمنوش در چین بسیار رایج است. علاوه بر اثر آرامبخشی که دارد و موجی تسکین روان می شود، در تقویت قلب و رگ ها و حفظ استحکام استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان نیز موثر است. همچنین در زمان ابتلا به آنفلوآنزا می توانید از دمنوش چای سفید برای بهبودی سریعتر بهره بگیرید.

2. دمنوش دارچین

با مصرف یک لیوان دمنوش دارچین احتمالا بلافاصله متوجه بهبود حال خود می شوید. دارچین با عطر و طعم دلنشینی که دارد باعث آرامش شما خواهد شد. از خواص درمانی دیگر دارچین می توانیم به تاثیر آن در تنظیم قند خون، رفع اسپاسم های عضلانی، درمان نفخ شکم و خواص ضد التهابی آن اشاره کنیم.

3. دمنوش گزنه

گزنه از دیگر گیاهانی است که دمنوش آن به برطرف کردن استرس و اضطراب و خستگی شما کمک می کند. گزنه همچنین در درمان سنگ صفرا و کاهش غلظت و چربی خون موثر است. از گزنه برای پاکسازی کلیه ها، افزایش شیر زنان شیرده و درمان ریزش مو نیز استفاده می شود. گزنه در کاهش خونریزی و همچنین در درمان پروستات تاثیر دارد.

معرفی دمنوش های آرامبخش
معرفی دمنوش های آرامبخش

4. دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه که با نام گیاه ملیسا نیز شناخته می شود، بسیار بر آرامش اعصاب و روان موثر است. دمنوش بادرنجبویه تنش های روانی را فرو می کاهد و بدن را به حالت آرامش می رساند. بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و همچنین از آن برای بهبود هضم و گوارش نیز استفاده می شود. در تنظیم عملکرد تیروئید هم موثر است.

5. دمنوش زیره سیاه

زیره سیاه را همه ما می شناسیم و با خواص پرشمار آن آشنا هستیم. زیره اثر آرامبخش دارد به ویژه به دلیل طبع بسیار گرمی که دارد، مشکلات اعصاب که ریشه در سردی مزاج یا سردی مغز دارند را برطرف می کند. زیره سیاه خواص پرشماری دارد که برخی از آن عبارتند از:

  • تقویت قلب
  • تنظیم فشار خون
  • درمان نفخ
  • پاکسازی کلیه
  • شیرافزا
  • تقویت معده

6. دمنوش بابونه

بابونه شاید محبوبترین دمنوش آرامبخشی باشد که می شناسید. عطر بی نظیر بابونه خود به تنهایی می تواند کسالت و تنگی خلق انسان را کاهش دهد. و نوشیدن آن خستگی را ز جسم و روح شما به در می کند. بابونه را می توان به تنهایی یا در ترکیب باچای سیاه دم کرد و نوشید. بابونه طبع نسبتا متعادلی دارد و برخی گونه های آن نیز طبعی گرم و خشک دارند. بابونه با کاهشصفرای اضافی بدن اثر آرامبخش خود را به شما منتقل می کند.

بابونه همچنین ضد یبوست، اشتها آور، مقوی حافظه و ذهن، مقوی قلب و عروق، رقیق کننده خون، کاهنده فشار خون بالا و درمان کننده تشنج و سرگیجه و کم خونی است.

7. دمنوش نعنا فلفلی

نعنا فلفلی یکی دیگر از گیاهانی است که دمنوش آن اثر آرامبخشی و تسکین دهندگی اعصاب را دارد. درنظر داشته باشید که نعنا بخاطر اینکه در افزایش قوا، رفع دل درد، نفخ و سردی معده نیز موثر است، خود می تواند عوامل ناراحتی و خستگی شما را برطرف کند و از این طریق نیز نقش آرامبخش داشته باشد. عطر بی نظیر نعنا فلفلی نیز به اثر آرامبخشی آن می افزاید.

دمنوشهای آرامبخش طب سنتی
دمنوشهای آرامبخش طب سنتی

8. دمنوش زعفران

زعفران در همه دنیا به تاثیر شادی آور آن معروف است. طبع زعفران گرم و خشک است و مصرف آن خیلی سریع و فوری در بهبود خلق و خو تاثیر می گذارد. زعفران موجب تقویت عملکرد قلب و افزایش قوای مغزی می شود. در پاکسازی کلیه، تقویت معده و گوارش، حفظ سلامت دندانها و درمان سرفه و گلودرد نیز تاثیر گذار است.

مصرف زعفران در بارداری منع شده و خطر جدی برای جنین دارد و موجب سقط جنین می شود. البته زنان باردار در روزهای پایانی منتهی به زایمان می توانند از شربت یا دمنوش زعفران برای تحریک دردهای زایمان و شروع روند زایمان استفاده کنند.

9. دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان از آن گیاهانی است که در منزل همه ایرانی ها یافت می شود. دمنوش گل گاو زبان به همراه مقدار کمی نبات و لیمو عمانی علاوه بر اثر آرامبخشی که دارد، طعم دلنشینی را در خاطر شما ثبت می کند. محققان طب سنتی معتقدند که ترکیب گل گاوزبان با مقداری سنبل‌الطیب اثر بیشتری در آرامش اعصاب دارد.

مصرف دمنوش گل گاو زبان در زمان تنش های ذهنی و خستگی بسیار موثر است. بهتر است آن را پیش از خواب میل کنید.

10. دمنوش به لیمو

به لیمو یکی دیگر از دمنوش هایی است که طبع گرمی دارد و در آرامش اعصاب و روان موثر است. به لیمو را می توان به تنهایی و با مقداری نبات دم کرد و همچنین می توان آن را با چای سیاه ترکیب کرد و چای به لیمو تهیه کرده و نوشید. زیاده روی در مصرف به لیمو به زنان باردار توصیه نمی شود چرا که ترکیباتی در آن وجود دارد که خطر سقط جنین به ویژه در سه ماهه نخست را تقویت می کند. به لیمو خواص فراوان دیگری نیز دارد که برخی از آن عبارتند از:

  • درمان نقرس
  • درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا
  • کاهش دردهای عضلانی و سیاتیک
  • کاهش غلظت خون
  • درمان رماتیسم
  • درمان میگرن و سردردهای آن
  • آرامش خواب و بهبود کیفیت خواب
  • مقوی ذهن و حافظه
  • درمان اسهال
  • بهبود گوارش
  • و….

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *