طبع و خواص عرق بابونه در طب سنتی
طبع و خواص عرق بابونه در طب سنتی

طبع و خواص عرق بابونه در طب سنتی ایرانی و اسلامی+ 2 مصلح معروف آن

تاریخ نگارش

ژوئن 22, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرقیات گیاهی در ایران طرفداران زیادی دارد و هرنوع از عرقیات خواص منحصر به فرد خود را دارد و برای منضور خاصی مصرف می شود. یکی از این عرقیات، عرق بابونه است. عرق بابونه مانند خود گل بابونه مفید و پر استفاده است. بابونه یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی است که هم عطر دلنشینی دارد، هم ظاهر دلربایی و هم خواص شگفت انگیز فراوان.

پیش از این در طب شناس با شما در مورد بابونه سخن گفته بودیم و حالا می خواهیم در مورد عرق بابونه صحبت کنیم.

در این متن با طبع، خواص، مضرات و مصلح عرق بابونه آشنا می شوید. همچنین نگاهی گذرا بر خواص بابونه و دمنوش و چای آن نیز خواهیم داشت.

طبع عرق بابونه گرم است یا سرد؟

در خصوص طبع و مزاج عرق بابونه در طب سنتی، در منابع و کتب این علم آمده که عرق بابونه طبع گرم دارد. گلهای بابونه طبع گرم و خشک دارند و طبیعتا عرق آن نیز مزاج گرم دارد. مصرف این عرق برای سرد مزاجان و بهبود بیماریهای با منشاء سردی مزاج بسیار مفید است. اما به دلیل میزان گرمی بالایی که دارد، اگر بدون مصلح، و بی رویه مصرف شود، برای گرم مزاجان مضر خواهد بود. کمترین عوارض آن سردرد است.

از خواص عرق بابونه چه می دانید؟

  • لخته های خون جمع شده در مثانه را دفع می کند.
  • برای کاهش تب های بلغمی مفید است.
  • در درمان افسردگی موثر است.
  • ضد عفونت است و دردهای ناشی از عفونت را نیز تسکین می دهد.
  • افزایش دهنده اشتها است و مصرف آن برای افرادی که نسبت به غذا بی میل هستند، سوء هاضمه دارند و دچار لاغری مفرط هستند مفید است.
  • چاق کننده است.
  • برای بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم و تنگی نفس و التهاب ریه و… مفید است.
  • التهاب حنجره را درمان می کند.
  • موجب درمان سرفه و گلو درد می شود.
  • مقوی حافظه و قدرت ذهن است. تمرکز و یادگیری را بالا می برد و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند.
  • باعث افزایش قوای جنسی می شود.
  • خواص آرامبخشی بی نظیر بابونه در عرق آن نیز وجود دارد و مصرف آن به ویژه پیش از خواب باعث بهبود خواب، از بین بردن اضطرابها و تنش های عصبی می شود.
  • کابوس و بی خوابی را درمان می کند.
  • خشکی پوست را درمان می کند و درکل برای سلامت پوست و زیبایی مفید است.
  • می توان از عرق بابونه برای شست و شو و پاکسازی پوست استفاده کرد.
  • اگر با شامپو ترکیب شود، یا از شامپوهای حاوی عرق بابونه استفاده شود، پوست سر و ریشه موها تقویت می شود، رنگ موها روشن و براق و شفاف می شود، از ریزش مو جلوگیری می شود و مشکل کم پشتی مو در افراد را درمان می کند.
  • برای کاهش غلبه سردی بر بدن، به خصوص سردی معده که خود منشاء بسیاری از مشکلات است، عرق بابونه بسیار کمک کننده است.
طبع عرق بابونه
طبع عرق بابونه

نگاهی بر خواص گیاه بابونه

بعد از خواص آرامبخشی ویژه ای که بابونه دارد، مهمترین چیزی که این گیاه را در میان مردم و طرفداران طب سنتی محبوب کرده است، خواص بی نظیر آن برای معده و گوارش است. بابونه زخم و ورم معده را درمان می کند و مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، سوء هاضمه و… را بهبود می دهد. مصرف چای یا دمنوش بابونه به صورت غلیظ و ناشتا می تواند خواص آن را بهتر و سریعتر به بدن منتقل کند.

بابونه مقوی مغز، اعصاب و قوای جنسی است. سردردهای عصبی و میگرنی را تسکین می دهد و درد چشم را نیز درمان می کند. بابونه ادرار آور است و از همین طریق تب را نیز کاهش می دهد. خواص دیگری که از بابونه می توانیم ذکر کنیم قاعده آور بودن آن است. بنابراین بهتر است در سه ماهه اول بارداری در مصرف آن احتیاط شود. در دوران شیردهی بابونه یک شیرافزای خوب برای مادران است.

بابونه خواص ویژه ای برای دستگاه ادراری نیز دارد از جمله اینکه تکرر ادرار را درمان می کند و سنگ مثانه را شکسته و دفع می کند. ورم روده و کرم روده با مصرف بابونه درمان می شود.

خواص بابونه برای دهان و دندان نیز به این صورت است که هم موجب تقویت دندان و لثه ها می شود، هم از بین برنده آفت و زخم دهان است و هم درد لثه در کودکانی که آماده درآوردن دندان جدید هستند را تسکین می دهد.

مصرف بابونه در زنانی که به تازگی یائسه شده اند، اختلالات یائسگی و عوارض مربوط به آن را کاهش می دهد.

۱۴) برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها ، به آنها چای بابونه بدهید .

۱۵) رفع بیخوابی و بی اشتهایی و رفع ورم روده

۱۶) درمان کننده کم خونی

۱۷) رفع کرم معده و روده

۱۸) بابونه برای رفع زردی مفید است .

عوارض و موارد منع مصرف عرق بابونه چیست؟

  1. احتمال دارد که در برخی افراد موجب بروز واکنش های آلرژیک مانند ورم زبان، گرفتگی گلو، ملتهب شدن لب ها و خارش چشم و دهان و گلو و… شود.
  2. مصرف بابونه، دمنوش بابونه و عرق بابونه در بارداری و به ویژه سه ماهه نخست ممنوع است چرا که به دلیل گرمی زیاد و همچنین خاصیت قاعده آور بودن آن احتمال سقط جنین را در پی دارد.
  3. بابونه و محصولات آن با داروهایی که به منظور جلوگیری از انعقاد خون مصرف می شوند، تداخل دارند. بنابراین افرادی که از رقیق کننده های خون و داروهایی از این دست استفاده می کنند، نباید بابونه و عرق بابونه مصرف کنند. برخی از این داروها عبارتند از: بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین.
  4. بابونه و محصولات آن نباید با چشم تماس داشته باشند.
  5. زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش تعریق می شود.
  6. زیاده روی در مصرف آن باعث سردرد و احساس سنگینی در سر و چشم ها و ورم چشم می شود.
  7. زیاده روی در مصرف آن باعث ورم پروستات در مردان می شود.
  8. زیاده روی در مصرف آن در افراد گرم مزاج باعث زخم شدن دهان می شود.

مصلح عرق بابونه چیست؟

بهترین مصلح برای بابونه و عرق بابونه عسل و انار است. مصرف عرق بابونه همراه با عسل، انار یا آب انار موجب بهبود طبع و خواص و کاهش عوارض در افرادی که مزاجشان در تضاد با مصرف بابونه است می شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *