طبع و خواص عرق بهارنارنج
طبع و خواص عرق بهارنارنج

طبع و خواص عرق بهارنارنج در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

ژوئن 26, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق بهارنارنج از گلهای بهارنارنج گرفته می شود. شکوفه درخت نارنج را بهار نارنج می گویند. بهار نارنج معطر، زیبا و پرخاصیت است و در طب ایرانی و اسلامی از آن استفاده های فراوانی می شود. یک طعم دهنده و معطرکننده عالی برای چای، دمنوش و نوشیدنی ها است، عرق بهارنارنج بسیار پرخاصیت است و گلهای بهارنارنج بخاطر عطر منحصر به فردی که دارند در عطرسازی، تهیه سوهان و مربا نیز کاربرد دارند.

عرق بهارنارنج از فرآیند تقطیر شکوفه درخت نارنج به دست می آید و نگهداری آن در بطری های شیشه ای تا یک سال امکان دارد. بهتر است عرق بهارنارنج را در بطری پلاستیکی نگه ندارید.

در ادامه با طبع و خواص این عرق گیاهی پرخاصیت بیشتر آشنا می شوید.

طبع عرق بهارنارنج چگونه است؟

طبع هرنوع از عرقیجات بستگی زیادی به گیاهی دارد که از آن عرق گیری می شود. اگر گیاه طبع گرم داشته باشد طبیعتا عرق آن نیز گرم است و اگر گیاه طبع سرد داشته باشد عرق آن نیز سرد می شود. از آنجایی که طبع بهارنارنج گرم و خشک است، پس شکوفه های بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک هستند، می توانیم بگوییم که عرق بهارنارنج دارای طبع گرم است.

خواص و فواید عرق بهار نارنج

  • عرق بهار نارنج موجب افزایش اشتها می شود.
  • در زیبایی و حفظ رطوبت پوست موثر است.
  • ضد افسردگی است و نشاط آور است.
  • مصرف عرق بهارنارنج عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی را تقلیل می دهد.
  • تپش قلب را کاهش می دهد.
  • اضطراب را کاهش می دهد.
طبع عرق بهارنارنج
طبع عرق بهارنارنج

تاثیرعرق بهار نارنج بر سلامت کبد

عرق بهار نارنج باعث دفع صفرا می شود و از این طریق کبد را فعال و پویا نگه می دارد. خروج صفرای اضافه از بدن موجب پاکسازی کبد می شود و نارسایی کبد و سایر بیماری های مربوط به آن را کاهش می دهد.

تاثیر مصرف عرق بهار نارنج بر کودکان

مصرف عرق بهارنارنج در کودکان التهابات پوستی و خشکی پوست را در آنها درمان می کند. بجای ضد آفتابها و کرم های ویتامینه شیمیایی و لوسیون های شیمیایی می توانید از عرق بهار نارنج برای شستن پوست و مرطوب کردن آن در کودکان استفاده کنید. عرق بهارنارنج جایگزین خوبی برای محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی کودکان است.

می توانید عرق بهارنارنج را با مقداری شیر و عسل ترکیب کرده و با یک پنبه به پوست دست و صورت فرزند خود بزنید. این ترکیب علاوه بر اینکه از پوست محافظت می کند، موجب روشن شدن، لطیف شدن و شفافیت پوست می شود . همچنین التهابات و خشکی پوست را برطرف می کند.

تاثیر عرق بهار نارنج بر فشار خون

عرق بهارنارنج ، فشار خون را در سطح قابل قبولی نگه می دارد. به ویژه مصرف آن در افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند بسیار مفید است.

تاثیر مصرف عرق بهار نارنج بر اعصاب

بهارنارنج تاثیر زیادی بر سیستم عصبی انسان دارد؛ عطر بی نظیر آن و طعم خوشی که دارد، موجب انبساط روح می شود. مجاری تنفسی را باز می کند و با کاهش ضربان قلب، فشار خون و بهبود تنفس، اضطراب و استرس کاذب را از بین می برد.

از بهارنارنج ، چای و عرق آن به عنوان یک ترکیب عالی برای تقویت اعصاب یاد شده و مصرف آن در مواقعی که انسان دچار تنش های روانی و اضطراب و ناراحتی و.. می شود بسیار مفید است.

بررسی های طب سنتی نشان داده که مصرف عرق بهارنارنج یا دمنوش آن بی خوابی و کم خوابی را درمان می کند، سردردهای عصبی و میگرنی را تسکین داده و کاهش داده یا قطع می کند. ضعف اعصاب و روحیه را درمان می کند و در مجموع انسان را به سمت آرامش روحی بیشتر سوق می دهد.

برای این منظور علاوه بر مصرف خوراکی عرق بهار نارنج می توانید از آن برای شست و شوی صورت، حمام کردن (ترکیب با آب) بخور گرفتن و یا بوییدن استفاده کنید.

عوارض و مضرات عرق بهارنارنج

اگر عرق بهارنارنج را به اندازه و در زمان صحیح مصرف کنید، عوارض خاصی متوجه شما نمی شود. میزان مصرف توصیه شده برای عرق بهار نارنج کمتر از یک استکان در روز و دست کم نیم ساعت قبا از مصرف غذا است.

در صورت زیاده روی در مصرف این عرق، ممکن است با عوارضی نظیر آنچه در ادامه خواهد آمد روبه رو شوید:

  • نواسان فشار خون
  • انوسان ضربان قلب و ناآرامی آن.
  • بی خوابی و اختلال در خواب.

بنابر این توصیه می شود افراد دارای بیمار های قلبی با احتیاط بیشتری از این عرق گیاهی استفاده کنند.

مصلح عرق بهار نارنج چیست؟

گلاب مصلح خوبی برای بهارنارنج و محصولات آن است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *