درمان ورم نیش پشه و حشرات با طب سنتی
درمان ورم نیش پشه و حشرات با طب سنتی

جلوگیری و درمان ورم و خارش نیش حشرات در طب سنتی+ روش های خانگی

تاریخ نگارش

ژانویه 25, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

التهاب بر اثر نیش پشه و حشرات دیگر، یک مشکل شایع و در بیشتر وقت ها بی خطر میباشد. ورم و التهاب نیش حشرات معمولا طی چند ساعت تا چند روز از بین میرود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

حشرات معمولا هر قسمتی از بدن را نیش میزنند؛ این در حالی است که حشرات بالدار بیشتر صورت و دست و پا را نیش میزنند. عفونی شدن نیش حشرات بر روی پا ها بیشتر از سایر نقاط بدن است.
اولین لایه محافظتی بدن پوست میباشد. نیش حشرات باعث میشود یک شکاف در پوست ایجاد شود؛ باکتری هایی که روی پوست قرار دارند میتوانند از این شکاف عبور کرده و باعث عفونت شوند.

همچنین خاراندن جای نیش حشرات باعث میشود این شکاف بیشتر شده و باعث ورود میکروب میشود؛ حتی ممکن است با خاراندن، میکروب های زیر ناخن هم به نیش حشرات اضافه شود.
حشراتی که نیش میزنند عبارتند از زنبور عسل، زنبور سرخ، پشه، خرمگس، مگس ریزه، کنه، کک، ساس و عنکبوت. این حشرات با ایجاد سوراخی در پوست، از آن تغذیه میکنند.

درمان ورم ناشی از نیش حشرات

بعد از نیش پشه چه کارهایی بکنیم؟

اکثر حشرات با ریختن زهر خود داخل پوست از خود دفاع میکنند. سمی که از نیش حشرات وارد پوست بدن انسان میشود باعث ایجاد التهاب، خارش، قرمزی و درد میشود.

معمولا در اکثر اوقات نیش حشرات بی ضرر میباشد. اما گاهی اوقات ممکن است نیش حشره ای برای بعضی افراد باعث آلرژی شود که باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

هنگامی که حشره ای شما را نیش زد، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • اگر نیش حشره روی پوست باقی مانده، آن را تمیز کنید.
  • قسمتی که حشره نیش زده را با آب و صابون بشویید.
  • از خاراندن محل نیش حشره خودداری کنید؛ زیرا باعث عفونت میشود.
  • محل نیش حشره را به سمت بالا نگه دارید؛ این کار باعث میشود قسمت نیش حشره کمتر متورم شود.
  • کمپرس سرد انجام دهید. بدین منظور شما میبایست مقداری یخ را در قسمت گزیدگی حشره به مدت 10 دقیقه قرار دهید.

همچنین باید بدانید که گزیدگی بعضی از حشرات میتواند بیماری هایی مانند تب دنگی، تب زرد، ویروس زیکا، ویروس نیل غربی و ویروس چیکونگونیا را به وجود آورد. همه این بیماری ها میتواند از طریق نیش پشه به بدن انسان منتقل شود. علاوه بر آن، بیماری لایم نیز از کنه به بدن انسان منتقل میشود.

بعضی از افراد آلرژی شدیدی به نیش حشرات دارند و باید همیشه داروی آلرژی همراه خود داشته باشند. توجه داشته باشید اگر زمانی حشره ای شما را نیش زد و نیش حشره در پوست شما باقی ماند باید فورا نیش حشره را از روی پوستتان بردارید تا از وارد شدن بیشتر زهر جلوگیری کنید.

جهت پاک کردن نیش حشره، اگر وسیله ای همراه خود ندارید، نیش را با وسیله ای مانند کارت شناسایی یا ناخن به صورت جانبی بکشید؛ توجه داشته باشید که نیش را با انگشت خود فشار ندهید زیرا این کار ممکن است باعث انتشار زهر شود.

با نیش کنه چه کنیم؟

اگر زمانی کنه شما را نیش زد و همچنان به پوست بدن شما چسبیده است باید فورا آن را از روی پوستتان بردارید؛ زیرا کنه باعث بیماری لایم میشود. بدین منظور شما میتوانید از یک موچین برای برداشتن کنه استفاده کنید ولی مراقب باشید که کنه را له نکنید.

کنه را تاجایی که میتوانید محکم نگه دارید و مطمئن شوید دهان کنه در پوست بدنتان باقی نمانده باشد. بعد از اطمینان از برداشتن کنه قسمت مورد نظر را با آب صابون بشویید و قسمت نیش کنه را مقداری کرم ضدعفونی کننده بزنید.
توجه داشته باشید که از سیگار روشن یا کبریت و یا موادی مانند الکل و ژله نفتی برای دور کردن کنه استفاده نکنید.

نیش پشه و حشرات علائمی را نیز به همراه خواهد داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

درمان ورم نیش پشه و حشرات
درمان ورم نیش پشه و حشرات

علائم نیش حشرات مختلف:

بسته به اینکه چه حشره ای شما را نیش زده است، واکنش ها و حالت های مختلفی از سمت پوست شما بروز خواهد کرد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

  • گزش کنه: نیش کنه باعث بثورات پوستی شده و میتواند در حال پخش شدن باشد. کنه همچنین میتواند ناقل بیماری لایم باشد.
  • گزش ساس: ساس ها یک گاز گرفتگی کوچک بر روی پوست ایجاد میکنند که باعث قرمزی و خارش در پوست میشود و در مواردی نیز موجب واکنش آلرژیک میشوند.
  • گزش عنکبوت: نیش عنکبوت موجب علائم جزئی مانند قرمز شدن پوست، التهاب و درد در قسمت نیش عنکبوت میشود. همچنین در مواردی علائم بسیار جدی میشود به طوری که احتیاج به مراقبت های اورژانسی پیدا خواهد کرد.
  • گزش کک: گزیدن کک باعث خارش روی پوست می شود که اکثر اوقات این گزش روی مچ و ساق پا رخ میدهد.
  • گزش زنبور: نیش زنبورها باعث ایجاد ورم، قرمزی و ایجاد سفیدی در اطراف قرمزی پوست میشود.
  • گزش پشه: نیش پشه ها باعث التهاب، خارش و قرمزی روی پوست شده و در مواردی باعث واکنش آلرژیک میشود. توجه داشته باشید که گزش یک پشه آلوده به انگل میتواند انسان را دچار بیماری مالاریا کند. این اتفاق تقریبا نادر میباشد و در نقاطی از جهان، مانند ایالات متحده که مالاریا خیز میباشد، بیشتر رخ میدهد. علائم این بیماری شبیه آنفولانزا میباشد و فرد دچار سردرد، تب، تهوع، استفراغ و درد های عضلانی میشود. این بیماری بین 10 روز تا 4 هفته طول میکشد. مالاریا یک بیماری جدی است اما قابل پیشگیری و درمان میباشد.

درمان خارش نیش حشرات در طب سنتی

معمولا نیش حشرات باعث ایجاد خارش در ناحیه گزیدگی می شود. این خارش ممکن است با مقداری ورم و قرمزی پوست نیز همراه باشد. راهکارهایی برای کاهش و درمان خارش نیش حشرات در طب سنتی وجود دارد. ازجمله شستن و خنک کردن ناحیه گزیده شده.

در ادامه راهکارهای طب سنتی برای کاهش خارش و سوزس ناشی از نیش حشرات را می خوانید:

  • برای درد میتوانید از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  • برای تورم و التهاب میتوانید جای نیش را کمپرس سرد کرده و یا بسته یخ را در قسمت آسیب دیده بگذارید.
  • برای خارش نیز میتوانید از داروهای مانند کرم ولوسیون کروتامیتون یا پماد هیدروکورتیزون و قرص آنتی هیستامین استفاده کنید البته قبل از مصرف، از داروساز سوال کنید و در صورت موافقت داروساز، مصرف کنید.

توجه داشته باشید اگر این درمان ها به بهبود درد و خارش کمکی نکرد به پزشک مراجعه کنید زیرا آنها ممکن است داروهای قوی تری برای شما تجویز کنند.

گزش حشرات در مواردی میتواند موجب سلولیت شود. در ادامه به عوارض، درمان، علائم و پیشگیری از سلولیت ایجاد شده توسط نیش حشرات خواهیم پرداخت.

عوارض و درمان سلولیت در اثر نیش حشرات:

نیش زدن حشرات خیلی وقت ها خطری نداشته و عارضه ای به وجود نمی آورد؛ اما در بعضی اوقات ممکن است بر اثر نیش حشره محل نیش دچار عفونت شود. در این مواقع باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای شما انتی بیوتیک تجویز میکند و دوره درمان شما بین 5 روز تا دو هفته طول خواهد کشید.

توجه داشته باشید اگر به درمان به موقع عفونت بی توجه باشیم، ممکن است عفونت به غدد لنفاوی، خون، عضلات و حتی در مواردی ممکن است به استخوان ها هم برسد.

علائم سلولیت در اثر نیش حشرات:

ایجاد سلولیت در اثر نیش حشرات با علائمی مانند موارد زیر همراه است:

  • درد در محل نیش حشره که گاهی به اطراف محل نیش نیز کشیده شده و شما دچار درد در این نواحی نیز خواهید بود.
  • ورم کردن و قرمزی محل گزش حشره
  • گرمی پوست در محل نیش حشره

توجه داشته باشید در صورت درمان نشدن عفونت، ممکن است علائم شدید تر شود و فرد دچار تب، لرز، تورم غدد لنفاوی و بیرون آمدن چرک و ترشحات در قسمت نیش حشره شود.

پیشگیری از سلولیت در اثر نیش حشرات:

با رعایت کردن این نکات میتوانید از عفونت در اثر نیش حشرات جلوگیری کنید.

  • عدم خاراندن محل گزش مخصوصا با ناخن
  • شستشوی محل نیش حشره با آب و صابون
  • استفاده از یک پماد موضعی که این پماد میتواند یک محافظ در برابر میکروب باشد.
  • کمپرس سرد
  • بررسی قسمت گزش حشره که دچار عفونت و زیاد شدن قرمزی و التهاب نشده باشد.

همچنین توجه داشته باشید در هنگام هر گونه علائم شامل تب و لرز و تورم غدد لنفاوی باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم بسیار جدی هستند.

شما میتوانید در مواردی که ورم در اثر نیش حشرات بر روی پوست شما جدی نیست با استفاده از درمان های خانگی آن را رفع کنید.

درمان ورم ناشی از نیش حشرات

یکی از ابتدایی ترین علائم بعد از گزیده شدن توسط حشرات، ورم است. ورم ناشی از نیش حشرات ممکن است بدون خارش یا همراه با خارش و سوزش باشد. گاهی اوقات از ورم در ناحیه صورت و گردن و روی دستها و قسمتهایی از بدن صورت می گیرد مه در دید هستند و به همین دلیل افراد مایل هستند که هرچه زودتر برای درمان ورم ناشی از نیش حشرات اقدام کنند.

قرار دادن کمپرس سرد در محل نیش حشرات یکی از اقدامات موثر اولیه است. علاوه بر آن راه حل های دیگری نیز جود دارد که در ادامه با آها آشنا خواهید شد.

  • اگر قسمت آسیب دیده در ناحیه بازو و پا وجود دارد آن را بالا نگه دارید.
  • برای درمان ورم نیش حشره و یک واکنش آلرژیک موضعی، شاید به مصرف آنتی هیستامین و یا مسکن های خوراکی نیاز داشته باشید.
  • قراردادن چیزهای خنک مانند ماست، کره یا استفاده از پنبه آغشته به آب لیمو یا عرق کاسنی نیز در کاهش ورم ناشی از نیش حشرات موثر است.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از بلغور جو

یکی از موادی که میتواند به شما در درمان خانگی نیش حشرات کمک کند، بلغور جو است. بلغور جو از موادی است که دارای خاصیت ضد تحریک و سوزش میباشد و به همین دلیل میتواند خارش و ورم نیش حشره را از بین ببرد.

جهت استفاده از این روش شما میبایست خمیر بلغور جو را تهیه کنید. جهت تهیه این خمیر شما میبایست از ترکیب بلغور با آب و قرار دادن آن بر روی قسمت آسیب دیده به مدت 10 دقیقه بهره ببرید.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از عسل

از دیگر موادی که میتوانید جهت درمان خانگی نیش حشرات از آن بهره ببرید، عسل میباشد. عسل دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال است.

همچنین عسل دارای سابقه بلند مدت در علم پزشکی بوده و برای بیماری های مختلف از جمله گزیدگی حشرات کاربرد دارد. ریختن مقدار کمی عسل در قسمت گزیدگی حشره خارش آن را بهبود می‌بخشد.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از پوست موز

موز از موادی است که میتواند در درمان خانگی نیش حشرات مورد استفاده قرار گیرد. موز دارای مقادیر زیادی پتاسیم است. همچنین آنتی اکسیدان های مختلفی در پوست موز وجود دارد. این عناصر هم در موز و هم در پوست موز وجود دارد. بنابراین پوست موز میتواند در درمان گزیدگی حشرات مفید باشد.

برای کاهش درد ناشی از گزیدگی حشره قسمت داخلی پوست موز را روی قسمت آسیب دیده بگذارید تا درد را تسکین دهد.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از آلوئه ورا

شما میتوانید جهت درمان خانگی نیش حشرات از آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا نیز دارای خاصیت ضد التهابی بوده و میتواند به بهبود زخم های جزئی و عفونت های کم، کمک میکند.

آلوئه ورا را برای درمان های خانگی و بیماری های پوستی ازجمله گزش حشره استفاده میکنند.

آلوئه ورا همچنین برای خارش ناشی از نیش حشره مفید بوده و باعث تسریع در بهبود آن هم میشود.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از حرارت و گرما

استفاده از کمپرس آب گرم یا دوش آب گرم میتواند درد ناشی از گزش حشره را تسکین دهد. گرما باعث میشود بزاق حشره از پوست خارج شود و درد کاهش یابد.

البته این راهکار موقتی میباشد و زمانی که حس گرما به مغز میرسد تا مدتی مغز با گرمای قسمت آسیب دیده روبرو میشود و به فکر سرد کردن آن منطقه است و بنابراین برای مدتی درد را فراموش میکند.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از ریحان

شما همچنین می‌توانید از ریحان جهت درمان نیش حشرات بهره ببرید. ریحان حاوی ترکیب های شیمیایی است و برای درمان خارش مفید میباشد.

برای استفاده از خواص ریحان باید مقداری ریحان خشک شده را درون آب جوشانده و بعد از سرد شدن روی محل گزیدگی بمالید تا خارش شما کمتر شود.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از خمیر دندان

شما همچنین می‌توانید از خمیر دندان جهت درمان و تسکین نیش حشرات کمک بگیرید.

خمیر دندان باعث از بین رفتن خارش میشود. خارش پوست باعث انتقال سم نیش حشرات به مناطق دیگر پوست شده و همین امر باعث عفونت میشود.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از لیمو

لیمو نیز از دیگر موادی است که میتواند سبب درمان نیش حشرات شود. لیمو یک ضدعفونی کننده طبیعی است و به خاطر داشتن آنتی اکسیدان سبب تسریع ترمیم پوست میشود.

لیمو همچنین برای خارش پوست مفید بوده و از بروز عفونت پوستی بعد از نیش حشرات جلوگیری میکند.

جهت استفاده از لیمو شما میبایست یک لیمو را برش داده و هسته هایش را جدا کنید و سپس بر روی قسمت گزیدگی بمالید.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از روغن درخت چای

اگر میخواهید برای درمان نیش حشرات از روغن درخت چای استفاده کنید باید بدانید که روغن درخت چای دارای خاصیت ضد التهابی بوده و همچنین در مبارزه با عفونت بسیار مفید عمل میکند. علاوه بر آن به ترمیم پوست نیز کمک خواهد کرد.

برای بهبود نیش حشره با استفاده از روغن درخت چای شما میبایست چند قطره از روغن را روی محل آسیب دیده بمالید. اگر بعد از گزش حشره علائمی مانند تب، درد و التهاب شدید پوست داشتید، حتما به درمانگاه مراجعه کنید.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از آویشن

شما میتوانید از آویشن نیز جهت درمان نیش حشرات استفاده کنید. آویشن دارای خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری است و میتواند عفونت جای نیش حشره را کاهش دهد.

برای استفاده از آویشن جهت درمان نیش حشرات میتوانید برگ های آویشن را خرد کرده و روی محل گزش حشره بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه روی آن بماند.

در روش دیگر نیز میتوانید مقداری آویشن را در آب بجوشانید و یک مایع غلیظ تهیه کرده و بعد از سرد شدن یک دستمال را به آب آویشن آغشته کنید و روی محل آسیب دیده بمالید.

درمان خانگی نیش حشرات با استفاده از بابونه

بابونه یک داروی طبیعی است که برای بسیاری از بیماری ها از جمله نیش حشرات مفید میباشد. بابونه میتواند برای کاهش التهاب و سوزش ناشی از نیش حشرات به شما کمک کند.

شما میتوانید یک کیسه چای از گل های خشک شده بابونه را در آب به مدت نیم ساعت در یخچال قرار داده و سپس آب اضافی آن را بیرون بریزید. سپس آن را روی قسمت گزیدگی حشره قرار دهید و اجازه دهید 10 دقیقه روی آن بماند و بعد آن قسمت را با پارچه مرطوب پاک کنید.

چه زمانی باید فوراً به پزشک مرجعه کنیم؟

اگر علامت های زیر را بعد از گزش حشره ای داشتید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • خس خس سینه و مشکل در تنفس
  • صورت، دهان و گلوی متورم
  • ضربان قلب سریع
  • بلع دشوار
  • سرگیجه و احساس ضعف
  • از دست دادن هوشیاری

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *