طبع و 10 خاصیت شگفت انگیز کتلت مرغ در طب سنتی+ طرز تهیه کتلت مرغ
طبع و 10 خاصیت شگفت انگیز کتلت مرغ در طب سنتی+ طرز تهیه کتلت مرغ

طبع و 10 خاصیت شگفت انگیز کتلت مرغ در طب سنتی+ طرز تهیه کتلت مرغ

تاریخ نگارش

دسامبر 15, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کتلت مرغ یکی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی است که افراد آن را با دستور های متفاوتی تهیه می کنند. کتلت تنوع گوناگونی دارد و در ایران با مواد مختلفی درست می شود. کتلت مرغ طعم بسیار خوبی دارد و کمتر کسی است که به طعم آن علاقه ای نداشته باشد.

کتلت مرغ در مقایسه با کتلت گوشت مزایایی دارد که یکی از آن ها تفاوت قیمت در گوشت مرغ و گوشت قرمز است. گوشت مرغ از خواص بیشماری برای سلامتی برخوردار است و شما می توانید با استفاده آن از خواص بینظیرش بهره مند شوید.

اگر دوست دارید طعم کتلت مرغ را امتحان کنید اما با طرز تهیه آن آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طرز تهیه کتلت مرغ با سیب زمینی، طبع کتلت مرغ در طب سنتی و همچنین خواص کتلت مرغ در طب سنتی بپردازیم.

طبع کتلت مرغ در طب سنتی چیست؟

همانطور که از اسم این غذا پیدا است، بخش زیادی از کتلت مرغ را گوشت مرغ تشکیل می دهد. طبع گوشت مرغ محلی و مرغ ماشینی متفاوت می باشد. مرغ های خانگی با به اصطلاح مرغ های محلی گرم و تر است اما میزان گرمی آن در مقایسه با گوشت قرمز کمتر می باشد. طبع گوشت مرغ های ماشینی یا همان کارخانه ای نیز سرد و تر است.

خواص کتلت مرغ
خواص کتلت مرغ

خواص کتلت مرغ در طب سنتی چیست؟

  • کاهش کلسترول: گوشت مرغ موجود در کتلت مرغ در مقایسه با گوشت قرمزچربی اشباع و کلسترول کمتری دارد. گوشت مرغ و گوشت ماهی از چربی کم و کلسترول پایینی برخوردار می باشند و به همین دلیل است که پیشنهاد می شود افرادی که کلسترول بالایی دارند از این گوشت ها در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.
  • درمان خشکی پوست و لب: برخی اشخاص در فصل های سرد و روز های زمستانی به بیماری های دهانی مبتلا می شوند. یکی از این بیماری ها خشکی لب است. گوشت مرغ حاوی ریبوفلاوین است که کمک می کند خشکی پوست کاهش یابد و میزان آسیب دیدگی آن کمتر شود.
  • مفید برای عضله سازی: سینه مرغ دارای مقادیر زیادی پروتئین است و یکی از غنی ترین منابع پروتئین به شمار می زود. پروتئین موجود در کتلت مرغ حاوی اسید آمینه است که عامل اصلی در ساخت ماهیچه محسوب می شود. افراد ورزش کار می توانند از این غذا برای عضله سازی استفاده نمایند. کتلت مرغ نیاز روزانه شما به پروتئین را نیز برطرف می کند.
  • ضد افسردگی و استرس: گوشت مرغ دارای اسید آمینه ای است که تریپتوفان نام دارد و سبب آرامش در افراد می شود. اغلب افراد در زندگی روزانه خود به دلیل اتفاقاتی که می افتد با استرس رو به رو هستند تا اینکه به افسردگی مبتلا می باشند، این افراد با مصرف گوشت مرغ که در کتلت مرغ نیز وجود دارد می توانند باعث افزایش سروتونین در بدن خود شوند. سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد و ضد استرس می باشد. سروتونین به افزایش کیفیت خواب نیز کمک بسزایی می نماید.
  • جلوگیری از اختلال های پوستی: گوشت مرغ دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین و مواد معدنی است. این گوشت حاوی ویتامین ب است که بر پیشگیری از اختلال های پوستی و بیماری های چشمی بسیار موثر می باشد.
  • کمک به تقویت استخوان ها: کتلت مرغ به دلیل داشتن گوشت مرغ دارای ویتامین دی می باشد و از این رو به تقویت استخوان ها کمک زیادی می کند. این گوشت با داشتن ویتامین آ سبب تقویت بینایی و سلامت چشم نیز می شود. سدیم و پتاسیم موجود در این غذا به بهبود سلامت استخوان ها و عملکرد مغز نیز کمک می نمایند.
  • کاهش وزن و لاغری: افرادی که دچار اضافه وزن هستند و به دنبال برنامه غذایی برای کاهش وزن می گردند باید از مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند مصرف نمایند. گوشت مرغ موجود در این غذا یک گزینه عالی برای کنترل وزن است. فراموش نکنید که به این منظور باید از قسمت سینه مرغ استفاده نمایید.
  • کنترل سطح فشار خون: طبق نظر متخصصین و مطالعاتی که انجام گرفته، گوشت مرغ به کاهش فشار خون کمک می نماید. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند می توانند از گوشت مرغ و کتلت مرغ به منظور کنترل و کاهش فشار خون خود استفاده نمایند.
  • سرشار از فسفر: همانطور که می دانید گوشت مرغ حاوی فسفر است. فسفر موجود در این گوشت به سلامت استخوان ها و دندان ها کمک بسزایی می کند. فسفر بر بهبود عملکرد سیستم عصبی، عملکرد کلیه ها و عملکرد کبد نیز موثر می باشد و آن ها را تنظیم می کند.
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی: در بدن شما یک نوع اسید آمینه وجود دارد که به نام هوموسیستئین می باشد. این اسید آمینه موجب ابتلا افراد به بیماری های قلبی و عروقی می شود. افراد میتوانند با مصرف گوشت مرغ به خصوص سینه مرغ با این اسید آمینه مقابله کنند و آن را کنترل نمایند.

طرز تهیه کتلت مرغ خوشمزه:

مواد لازم برای دو نفر:

  • گوشت سینه و ران مرغ: سیصد گرم
  • سیب زمینی: یک عدد
  • پیاز: یک عدد
  • سیر: یک حبه
  • تخم مرغ: دو عدد
  • فلفل دلمه: یک دوم فلفل
  • پودر سوخاری: به دلخواه
  • ادویه: به میزان لازم (ادویه های این غذا شامل، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است)
  • روغن: به میزان لازم
  • طرز تهیه کتلت مرغ:

برای درست کردن یک کتلت مرغ خوشمزه ابتدا باید یک عدد پیاز، یک حبه سیر و یک سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید. همه را با کمک رنده به صورت ریز خرد کنید. بعد از خرد کردن، مواد را به خوبی فشار دهید و آب اضافی آن را بگیرید. نصف یک عدد فلفل دلمه ای را نیز به صورت ریز خرد کنید و به مواد اضافه نمایید.

سیصد گرم گوشت مرغ که ترکیبی از سینه و ران است را به کمک میکسر یا چرخ گوشت، چرخ کنید. وجود ران در ترکیب گوشت باعث می شود کتلت شما بافتی نرم و آبدار داشته باشد.

وقتی گوشت مرغ را چرخ کردید به بقیه مواد اضافه کنید. دو عدد تخم مرغ را به همراه ادویه های گفته شده نیز به مواد بیافزایید. مواد کاملا مخلوط کنید تا به خوبی یکدست شود.

وقتی مواد کتلت حاضر شد، اگر حس کردید مواد کمی خیس است می توانید مقدار کمی پودر سوخاری به آن بیافزایید و دوباره مخلوط کنید تا با مواد کتلت مخلوط شود. این کار باعث می شود خیسی مواد کتلت گرفته شود و در موقع سرخ کردن کتلت ها وا نروند.

وقتی مواد کتلت مرغ حاضر شد روی آن سلفون بکشید و به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید. اگر زمان کافی برای استراحت نداشتید می توانید بدون استراحت نیز کتلت را درست کنید اما یک ساعت استراحت کمک می کند که مواد کتلت مرغ طعم بهتری داشته باشد و به خوبی مزه دار شود.

پس از یک ساعت، مواد کتلت را از یخچال خارج کنید. ظرفی مناسب انتخاب کنید و در آن مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. در فاصله ای که روغن داغ می شود، کمی از مواد کتلت بردارید و با دست شکلی گرد به آن دهید. کتلت را درون روغن بگذارید. این کار را ادامه دهید تا همه مواد کتلت تمام شود.

وقتی یک طرف کتلت ها سرخ شد آن ها را به کمک قاشق برگردانید تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود. پس از اینکه همه کتلت ها سرخ شد آن ها روی دستمال بگذارید تا روغن اضافیشان گرفته شود. کتلت مرغ شما حاضر است.

این کتلت را می توانید در کنار نان یا برنج سرو کنید و به همراه خیارشور، گوجه، کاهو و… میل نمایید. نوش جان.

مضرات کتلت مرغ چیست؟

همانطور که گفتیم گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز کلسترول کمتری دارد اما اگر گوشت مرغ با پوست و به وسیله روغن های حیوانی با چربی های ترانس تهیه شود قادر است موجب افزایش سطح کلسترول شد. افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند باید این گوشت را بدون پوست و به شکل کبابی یا آبپز میل نمایند.

مصلح کتلت مرغ در طب سنتی چیست؟

همانطور که گفتیم مرغ های ماشینی یا کارخانه ای طبعی سرد دارند. مصلح گوشت مرغ در طب سنتی ادویه های گرم است. برای طبخ مرغ می توانید از مواردی همچون: زعفران، زنجبیل، سیر و سبزی هایی مانند ترخون، مرزه و… استفاده نمایید.

نوشیدن سکنجبین پس از خوردن مرغ نیز مانند مصلح برای گوشت مرغ عمل می کند و باعث تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *