توصیه-های-طب-سنتی-برای-لاغری-چیست؟

توصیه های طب سنتی برای لاغری چیست؟

لاغری در طب سنتی و به صورت کلی لاغری یکی از موضوعات پراهمیت این روزها است و هرکسی در هر قشر و طبقه ای از اجتماع که زندگی می کنند به دنبال آن هستند. که با به دست آوردن اندام متناسب، علاوه بر زیبایی، در حفظ سلامتی خود نیز بکوشند.

راهکارها و رژیم های مختلفی برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام وجود دارد و هرکس بسته به نوع نیازش می تواند به دنبال راهکارهای مناسب بگردد. مراجعه به پزشک تغذیه، ورزش و تغییر سبک زندگی و… از این دست راهکارها هستند.

اما درکنار همه ی اینها، می توانیم اندام و وزن مورد علاقه ی خود را، اصولی تر و با عوارض کمتر و حتی بدون عوارض به دست آوریم و این جز با استفاده از راهکارهای طب سنتی و اسلامی امکان پذیر نیست .

طب سنتی از طریق مزاج شناسی، ریشه های چاقی را در افراد شناسایی کرده و مطابق با آن راه حل ارایه می دهد. چاقی را در طبان طب سنتی “سمن مفرط” می گویند که یا در اثر انباشته شدن چربی در بدن ایجاد می شود و یا در اثر انباشته شدن عضلات.

نکات طب سنتی برای چاقی و لاغری

نکات طب سنتی برای چاقی و لاغری

طب سنتی افراد را از نظر مزاج به چهار دسته تقسیم می کند که عبارتند از

  • گرم و تر یا دموی
  • سرد و تر یا بلغمی
  •  سرد و خشک یا سوداوی
  • گرم و خشک یا صفرایی

که دو گروه اول معمولا چاق  و دو گروه دوم اغلب لاغراندام هستند.

چاقی بلغمی مزاج ها معمولا بصورت انباشت چربی است و در ناحیه شکم بیشتر دیده می شود. اما دموی ها عضلانی ترند.

آیا میدانید علت چاقی چیست؟

آیا میدانید علت چاقی چیست؟

از دیدگاه طب سنتی علت همه ی انواع چاقی در بدن؛ غلبه ی تری و رطوبت است.

و عوامل افزایش تری در بدن بدین شرح اند:

  • خواب زیاد
  • چرخوری
  • حمام سرد و نه چندان گرم
  • کم تحرکی
  • مصرف بیش از حد میوه های تر
  • مصرف بیش از حد روغن بادام شیرین (بصورت مالیدنی و…)
  • مصرف کم مواد کاهنده رطوبت در بدن مثل غذاهای خشک
  • دفع خلط  صفرا
  • یبوست و دفع نکردن مواد زاید

توصیه های طب سنتی برای لاغری:

  • پرخوری ممنوع
  • غذا را با حوصله و خوب بجوید.
  • کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین مثل حلواها شیرینی ها و…
  • خودداری از مصرف نان های فانتزی و خمیر.
  • خام و پخته را با هم نخورید. در واقع طب سنتی مصرف مخلفات (ماست، سالاد، سبزی و…) همراه با غذا را منع می کند و فقط زیتون را توصیه می کند.
  • نظم در خوردن غذا؛ برای وعده های غذایی خود برنامه و زمان دقیق تنظیم کنید.
  • کاهش مصرف غذاهای پرکالری مثل حلواها، روغن ها و حبوبات به همراه شیر مثل شیربرنج و…
  • غذاهای تند و شور مصرف کنید چون باعث کاهش رطوبت می شود.
  • بلافاصله بعد از غذا مایعات مصرف نکنید. بهتر است در فاصه نیم ساعت قبل از غذا تا دو ساعت بعد از غذا مایعات ننوشید.
  • غذاهایی مانند کله پاچه، حلیم، ماکارانی، جگر، تخم مرغ و … باعث افزایش غلظت خون شده و توصیه نمی شوند.
  • غذاهایی مانند سبزیجات و سکنجبین و گوشت پرندگان باعث رقیق شدن خون شده و در لاغری موثر است.

لاغری شکم و پهلو

تا گرسنه نشدید غذا نخورید. بر ریزه خواری و پراکنده خواری غلبه کنید. همراه با میوه ها مایعات مصرف نکنید. قبل و بعد از غذا مقدار کمی نمک (نوک انگشت) مصرف کنید.