طبع گرمک در طب سنتی ایرانی اسلامی کوزه عسل
طبع گرمک در طب سنتی ایرانی اسلامی کوزه عسل

طبع گرمک سرد است یا گرم؟+ مصلحات+ خواص- در طب سنتی

تاریخ نگارش

جولای 6, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گرمک از جمله میوه های فوق العاده و پرطرفدار در روز های تابستانی است، این میوه بسیار شیرین و پر آب است که جزو خانواده صیفی جات محسوب میشود. پوست گرمک به رنگ کرم و قسمت گوشتی آن به رنگ زرد است که از خواص بسیار متعددی برخوردار است، گرمک گیاهی یک ساله است.

گاهی برخی افراد گرمک را با طالبی اشتباه میگیرند اما در واقع این دو میوه تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند از جمله اینکه قسمت گوشتی طالبی برخلاف گرمک که زرد رنگ میباشد ، به رنگ سبز است. خوب است بدانید، درست است که این دو میوه از لحاظ ظاهری با یکدیگر داراری تفاوت های بسیاری هستند اما طبق آزمایشات انجام شده از لحاظ ترکیب های شیمیایی تقریبا به یکدیگر شباهت دارند.

در ادامه  این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با خواص، طبع وعوارض گرمک بیشتر آشنا کنیم.

طبع گرمک در طب سنتی چیست؟

طبع گرمک در طب سنتی چیست ؟ طبع گرمک سرده یا گرمه ؟ طبع گرمک در طب اسلامی ایرانی چیه ؟ طبع گرمک سرده ؟ طبع گرمک گرمه ؟ مزاج گرمک در طب سنتی ؟ طبیعت گرمک چیه ؟ طبع کوزه عسل در طب سنتی ؟ طبع کوزه عسل سرده یا گرمه ؟ طبع دستنبو سرد است یا گرم ؟ طبع دستنبو در طب سنتی چیست ؟ طبع دستنبو در طب ایرانی اسلامی ؟ طبع کوزه عسل سرده ؟ طبع کوزه عسل گرمه ؟

گرمک در طب سنتی دارای طبع گرم و تر است که مصرف آن برای افراد صفراوی بسیار مفید است. افراد گرم مزاج بهتر است برای استفاده از گرمک آن را به همراه  مصلحاتش استفاده کنند.

خواص گرمک چیست ؟

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مبارزه با استرس
  • پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری از دیابت نروپاتی
  • فواید بسیاری برای ریه ها دارد
  • افزایش سلامت قلب
  • کمک به سلامت چشم ها
  • مفید برای خانم های باردار
  • کمک به تسکین دندان درد
  • کاهش وزن
  • کاهش ریزش مو
  • به هضم غذا کمک میکند
  • مفید برای پوست
  • دارای خواص ضد پیری
  • درمان اگزما و مشکلات پوستی

با مصرف گرمک به سلامت قلب خود کمک کنید:

در حال حاضر افراد زیادی با بیماری های قلبی و عروقی درگیر هستند. به شما پیشنهاد میکنیم که برای حفظ سلامت قلب خود از گرمک استفاده کنید. این میوه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که باعث کنترل سطح فشار خون میشود که درنتیجه این موضوع با سلامت قلب همراه است. پتاسیم موجود در گرمک از بالا رفتن فشار خون جلوگیری میکند و نمیگذارد که سدیم به بدن شما آسیبی برساند.

علاوه بر موارد گفته شده گرمک حاوی ترکیبی به اسم آدنوزین است که دارای خاصیت رقیق کنندگی خون است که در سلامت قلب بسیار موثر است. این خاصیت رقیق کنندگی از انعقاد خون در قلب و عروق پیشگیری میکند.

فولات در پیشگیری از حمله های قلبی بسیار موثر عمل میکند، ویتامین C از عروق آرتری و اسکلروز در برابر سفت شدن محافظت میکند.

جلوگیری از پیری پوست با مصرف گرمک:

گرمک دارای مقادیر بالایی ویتامین C است، این ویتامین نقش بسزایی در خنثی سازی فعالیت های مخرب رادیکال های آزاد در بدن افراد دارد. رادیکال های آزاد موجب آسیب رسیدن به پوست می شودند و شادابی آن را کاهش می دهند.

برای کاهش سطح رادیکال آزاد بدن می توانید از گرمک استفاده نمایید. گرمک میوه ای است که به شما در داشتن پوستی زیبا و شاداب کمک زیادی می کند. مصرف این میوه بر آبرسانی پوست موثر است و از بروز چین و چروک پیشگیری می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف گرمک:

یکی دیگر از خواص مهم گرمک تقویت سیستم ایمنی بدن است. شما میتوانید به مرور با مصرف گرمک سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خود شوید که این موضوع مبارزه با بیماری ها را برای بدنتان ساده تر میکند.این میوه پرخاصیت سرشار از ویتامین های C و A است، این ویتامین ها با تحریک گلبول های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند.

همه ما میدانیم که گلبول های سفید به عنوان مکانیسم دفاعی بدن شناخته میشود به دلیل اینکه عفونت هایی را که در بدن مشکل ایجاد میکنند را از بین میبرد. ویتامین  C موجود در گرمک به صورت فوق العاده ای با رادیکال های آزاد مبارزه میکند. رادیکال های آزاد برای پوست انسان مضر است و باعث پیری زودرس میشود، شما میتوانید با مصرف گرمک ازپیری زودرس جلوگیری کنید.

گرمک خاصیت ضد استرس دارد:

این میوه تابستانی دارای ترکیبی به اسم سوپراکسید دیسموتاز است. این ترکیب به آرامش اعصاب کمک می نماید و سبب کاهش فشار خون می شود. همچنین پتاسیمی که در کانتالوپ وجود دارد سبب بهتر شدن جریان گردش خون و اکسیژن رسانی به مغز می گردد.

مصرف گرمک بر تنظیم ضربان قلب نیز موثر است و باعث بالا رفتن آرامش و تمرکز و همچنین کاهش استرس می شود.

مصلح گرمک در طب سنتی چیست؟

گفتیم که طبع گرمک، گرم و تر است که در طب سنتی از سرکه و آب انار ترش به عنوان مصلحات این میوه یاد شده است.

عوارض مصرف گرمک چیست؟

  • افراد مبتلا به قند خون یا دیابت و افرادی که به ورم معده مبتلا هستند در مصرف گرمک زیاده روی نکنند.
  • مصرف گرمک برای افرادی مبتلا به بیماری های قلبی که از داروی بتا بلوکراستفاده میکنند ممکن است تداخل داشته باشد و میزان پتاسیم خون را بالا ببرد.
  • گرمک دارای پتاسیم بالایی است که برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر است.
  • برخی از افراد امکان دارد که به گرمک حساسیت داشته باشند.

7 پاسخ

  1. من خیلی گرمک دوست دارم ولی وقتی میخورم زبونم جوش میزنه و خیلی درد میگیره. راهی هست اینطور نشه؟ یا راهی برای زودخوب شدن این جوشا هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *