طبع و خواص عرق کاکوتی در طب سنتی
طبع و خواص عرق کاکوتی در طب سنتی

خواص و طبع عرق کاکوتی در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده عرق کاکوتی

تاریخ نگارش

جولای 27, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق کاکوتی از گیاه کاکوتی یا مشک طرامشک به دست می آید. این عرق خواص دارویی و درمانی بیشماری دارد. مصرف عرق کاکوتی برای درمان مشکلات جسمی بسیار پیشنهاد میشود.

عرق کاکوتی برای درمان اسهال، درمان سرماخوردگی، درمان افسردگی، درمان مشکلات گوارشی و… کاربرد دارد. از برگ های خشک شده کاکوتی به منظور خوش طعم کردن دوغ نیز استفاده میکنند.

در ادامه این مطلب از طب شناس با ما همراه باشید تا به طبع عرق کاکوتی در طب سنتی و همچنین خواص عرق کاکوتی و مضرات آن بپردازیم.

طبع عرق کاکوتی در طب سنتی چیست؟

طبع عرق کاکوتی در طب سنتی گرم و خشک است و مصرف آن برای افراد سرد مزاج توصیه میشود. افرادی که طبع گرمی دارند باید این عرق را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص عرق کاکوتی در طب سنتی چیست؟

  • خواص عرق کاکوتی برای پوست: مصرف عرق کاکوتی باعث روشن شدن پوست و پاکسازی پوست از آلودگی ها میشود.
  • خواص عرق کاکوتی برای لاغری: عرق کاکوتی اشتها آور است و برای افراد لاغری که قصد چاقی دارند مناسب است به همین دلیل افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • خواص عرق کاکوتی برای نوزاد: هنوز اطلاعاتی درباره تاثیر این عرق بر نوزادان در دست نیست به همین دلیل بهتر است که آن را با تجویز پزشک مصرف نمایید.
  • خواص عرق کاکوتی برای معده: عرق کاکوتی میتواند در درمان سریع زخم معده موثر باشد. همچنین مصرف این عرق به کاهش ترشح زیاد اسید معده کمک میکند و دارای تاثیر ضد التهابی میباشد.
  • خواص عرق کاکوتی برای مو: مصرف این عرق بر رشد و تقویت مو موثر است.
  • عرق کاکوتی در بارداری: مصرف این عرق به دلیل قاعده آور بودن ممکن است موجب سقط جنین یا زایمان زودرس شود.
  • عرق کاکوتی برای نفخ: عرق کاکوتی دارای خاصیت ضد التهابی است و به همین دلیل سبب درمان نفخ شکم، معده درد و دلپیچه میشود همچنین برای تقویت دستگاه گوارش نیز مفید است.
  • عرق کاکوتی برای قاعدگی: این عرق قاعده آور است و مصرف آن سبب تنظیم قاعدگی خانم ها میشود.
  • عرق کاکوتی و فشار خون: طبق مطالعات انجام شده استفاده از عرق کاکوتی به تنظیم فشار خون کمک میکند اما افرادی که فشار خون بالایی دارند باید از مصرف این عرق خودداری کنند زیرا ممکن است باعث افزایش فشار در آن ها شود.
  • عرق کاکوتی و اسهال: این عرق دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و به همین دلیل مصرف آن باعث پاکسازی روده و درمان اسهال. عرق کاکوتی یک داروی گیاهی عالی برای درمان اسهال است.
طبع عرق کاکوتی
طبع عرق کاکوتی

خواص آنتی اکسیدانی عرق کاکوتی:

طبق مطالعات انجام شده، استفاده از عرق کاکوتی باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی میگردد. عرق کاکوتی سبب افزایش ضداکساینده های درون سلولی مثل بیلی روبین، آلبومین و… میشود که قادر اند ظرفیت آنتی اکسیدانی تام سرمی را افزایش دهند.

کاکوتی دارای ترکیب های مختلف فنولی است که موجب افزایش فعالین آنزیم هایی میشود که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال های آزاد هستند و در نتیجه باعث کاهش پراکسیداسیون لیپیدی میگردد.

کاکوتی دارای خواص ضد تشنج است:

طبق آزمایش های انجام شده، گیاه کاکوتی دارای ترکیبات آنتی کولینرژیکی و گابائرژیکی است. گیاه کاکوتی به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی بر گیرنده GABAA که سبب تقویت اثرات مهاری GABA میشود موثر واقع میشود که در نتیجه باعث بروز اثر ضد تشنجی میشود.

کاکوتی به دلیل داشتن آروماتیک در کاهش اضطراب و تنش های عصبی موثر است و سبب اثر آرام بخشی بر سیستم ایمنی بدن میشود.

عوارض عرق کاکوتی چیست؟

درست است که استفاده از عرق کاکوتی فواید زیادی را به همراه دارد اما ممکن است عوارضی نیز داشته باشد.

خانم های باردار نباید از عرق کاکوتی استفاده کنند زیرا مصرف این عرق در دوران بارداری بر جذب آهن تاثیر گذار است. عرق کاکوتی قاعده آور است و به همین دلیل ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند نیز نباید از این عرق استفاده کنند زیرا ممکن است فشار آن ها را افزایش دهد.

از استفاده طولانی مدت این عرق پرهیز کنید. بعد از هر شش روز مصرف مداوم این عرق یک روز، بعد از هر سه هفته مصرف مداوم یک هفته فاصله در مصرف عرق کاکوتی داشته باشید.

مصلح کاکوتی چیست؟

کاکوتی را میتوانید به همراه ماست و دوغ مصرف کنید تا طبع آن متعادل گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *