طبع و خواص گوشت گوزن در طب سنتی
طبع و خواص گوشت گوزن در طب سنتی

18 اثر گوشت گوزن بر بدن انسان + طبع، خواص، مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

آگوست 11, 2022

دسته‌بندی

محصولات حیوانی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گوشت گوزن از جمله گوشت های قرمز است و هیچ جای دنیا در مقادیر بالا مورد استفاده قرار نمیگیرد. گوشت گوزن بسیار لذیذ بوده و تقریباً میتوان گفت که طعمی نزدیک به طعم گوشت گاو و گوسفند دارد.

از آنجایی که گوشت حیوانات وحشی که در طبیعت زندگی می کنند، دارای چربی کمتری میباشد سبب میشود طرفداران زیادی را به خود جلب کند.

طبع گوشت گوزن سرد است یا گرم؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که طبع و مزاج گوشت گوزن گرم است یا سرد؟ تر است یا خشک؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود که، طبع گوشت گوزن گرم و خشک است.

خواص گوشت گوزن در طب سنتی

گوشت گوزن دارای خواص بسیار زیادی است که در ادامه این مطلب آنها را شرح خواهیم داد.

  • گوشت گوزن نسبت به گوشت گوسفند سبک‌تر بوده و در نتیجه زود هضم‌تر میباشد.
  • گوشت گوزن با خشک کردن رطوبات، سبب درمان بیماری های سرد بلغمی خواهد شد.
  • گوشت گوزن مناسب افراد با مزاج سرد و تر است.
  • همچنین گوشت گوزن برای اعصاب نیز مفید میباشد.

گوشت گوزن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی

گوشت گوزن و آهو به دلیل داشتن ویتامین B3، B6 و B12 در درمان بیماری های کلیوی بسیار موثر است.

این مواد از تشکیل هوموسیستئین در بدن جلوگیری میکند. هوموسیستئین سلول های بدن را نابود کرده و بسیاری از بافت ها را نیز از بین میبرد.

اگر بدن شما به اندازه کافی ویتامین های گروه B را داشته باشد میتواند با تشکیل هوموسیستئین مبارزه کند.

گوشت گوزن و سلامت استخوان ها

همانطور که میدانید، چربی های اشباع موجود در برخی گوشت ها بسیار مضر است. اما چربی های اشباع موجود در گوشت آهو و گوزن جزو چربی های خوب محسوب میشود که برای سلامت استخوان ها مفید است.

علاوه بر آن، گوشت آهو و گوزن کلسیم بسیار زیادی نیز دارد. اگر میزان کلسیم در بدن به مقدار کافی باشد، میتواند از بیماری هایی همچون پوکی استخوان جلوگیری کند.

طبع گوشت گوزن
طبع گوشت گوزن

گوشت گوزن و جلوگیری از کم خونی

آهن نقش اساسی در ساخت هموگلوبین و در نتیجه جلوگیری از کم خونی دارد. همانطور که میدانید، هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در خون نیاز بوده و همچنین عامل رنگ قرمز خون میباشد.

بدن همیشه نیاز دارد که هموگلوبین های جدید تولید کند تا جایگزین هموگلوبین های شکسته شده قبلی شود. شما با مصرف گوشت گوزن میتوانید آهن مورد نیاز بدن را جهت ساخت هموگلوبین تامین کرده و از کم خونی و سایر بیماری های مرتبط جلوگیری کنید.

گوشت گوزن و دیابت

همانطور که گفته شد، گوشت گوزن و آهو دارای ویتامین B6 بوده که این ویتامین برای بیماران دیابتی و تنظیم سطح قند خون آن ها بسیار مفید میباشد.

ویتامین B6 در تنظیم سطح کربوهیدرات در بدن موثر بوده و کربوهیدرات هم نقش اساسی در کاهش قند خون دارد.

گوشت گوزن و تنظیم سطح هورمون تستوسترون

در ابتدا باید بدانید مردانی که اضافه وزن دارند، کلسترول خون بالایی هم دارند و بنابراین استفاده از گوشت هایی مثل گوشت گاو و بره میتواند برای آنها مشکلاتی را به وجود آورد.

این موضوع به دلیل آن است که گوشت گاو و گوسفند دارای کلسترول بالایی میباشد و همین کلسترول بالا باعث کاهش شدید هورمون تستوسترون میشود.

تحقیقات علمی نشان میدهد که گوشت آهو در میان دیگر گوشت های قرمز بدلیل داشتن کمترین میزان کلسترول، از همه سالم تر است.

بنابراین آقایان اگر میخواهند سطح هورمون تستوسترون در بدن خود را متعادل نگه دارند باید سعی کنند از گوشت قرمز سالم تری مثل گوشت گوزن استفاده کنند.

گوشت گوزن و خانم های باردار

خانم های باردار در طول دوران بارداری میبایست رژیم غذایی خوبی داشته باشند؛ زیرا خانم های باردار در واقع غذای خود را با یک نفر دیگر نیز باید سهیم شوند.

همانطور که گفته شد، گوشت آهو و گوزن دارای مواد غذایی مفید بسیار زیادی است و مصرف آن میتواند بسیاری از نیاز های بدن را تامین کند.

گوشت گوزن و افزودن توده ی عضلانی

شما میبایست جهت افزایش توده ی عضلانی، پروتئین زیادی مصرف کنید. گوشت گوزن و آهو، هم نسبت به گوشت گاو و هم نسبت به گوشت گوسفند پروتئین بیشتری دارد.

تحقیقات نشان میدهد 58 درصد کل وزن بدن آهو از پروتئین تشکیل شده است درحالیکه این مقدار در گوسفند 41 درصد و در گاو 43 درصد است.

گوشت گوزن و درمان بیماری های ریوی

گوشت گوزن حاوی مقادیر بالای سدیم، ویتامین B6 و همچنین ویتامین B12 بوده و همین امر سبب میشود که گوشت گوزن در درمان اندام های حیاتی آسیب دیده و مخصوصا بیماری های مرتبط با ریه بسیار موثر واقع شود.

مصرف گوشت آهو و گوزن میتوانید مقاومت سیستم ایمنی بدن را در برابر آلودگی ها افزایش داده و به همین دلیل میتواند از ریه ها و سلامت آن ها نیز مراقبت کند.

گوشت گوزن و افزایش سرعت بازسازی سلول ها

پروتئین خواص فراوانی برای بدن داشته که از جمله ی آنها میتوان به خاصیت تسریع فرآیند بازسازی سلول ها اشاره کرد.

بازسازی سلول های فرایندی بسیار مهم در بدن است؛ زیرا مرتبا سلول های آسیب دیده و یا مریض شده بدن باید با سلول های سالم جایگزین شوند.

گوشت آهو و گوزن دارای پروتئین زیادی بوده و اگر بصورت مداوم از آن ها استفاده شود، فرآیند بازسازی سلول ها در بدن فرد سریع تر میشود. این امر سبب میشود که برای مثال زمانی که قسمتی از بدن فرد زخم میشود، به سرعت بهبود پیدا کند.

گوشت گوزن و جلوگیری از حملات قلبی

یکی دیگر از فواید گوشت آهو و گوزن، چربی کم آن است. مصرف غذا های چرب از دلایل اصلی حمله قلبی بشمار میرود و راه مقابله با این مشکل اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی کم چرب است.

مصرف مداوم گوشت گوزن میتواند کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را نیز افزایش دهد.

گوشت گوزن و قاعدگی

درد های دوران قاعدگی بین خانم ها بسیار شایع است. خانم ها باید بدانند که مصرف گوشت آهو و گوزن میتواند درد های دوران قاعدگی را کاهش داده و به همین دلیل توصیه میشود که مصرف گوشت گوزن را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

گوشت گوزن و سیستم عصبی

ویتامین B12 از جمله مواد معدنی میباشد که برای بدن لازم و ضروری است؛ بنابراین دریافت مقادیر بالای آن کاملا مفید است.

ویتامین B12 در تنظیم فعالیت های مغزی و سیستم عصبی و همچنین تولید هموگلوبین نقش داشته و کمبود ویتامین B12 میتواند مشکلات جدی همچون کم خونی را بوجود آورد.

یکی از بهترین راه های جذب میزان کافی این ویتامین، مصرف گوشت گوزن میباشد.

گوشت گوزن و تأمین آهن بدن

آهن از جمله مواد معدنی بسیار مهم برای بدن است که باید مقدار کافی از آن توسط مواد غذایی که مصرف میکنید، دریافت شود.

گوشت آهو و گوزن سرشار از آهن بوده و بنابراین مصرف این گوشت بطور مداوم میتواند نیاز بدن شما به آهن را برطرف کند.

گوشت گوزن و تنظیم آنزیم های بدن

آنزیم ها در سلامت بسیاری از فعالیت های بدن از جمله فرآیند هضم و تنظیم متابولیسم نقش بسزایی دارند. گوشت آهو و گوزن به دلیل داشتن آهن زیاد میتواند فعالیت آنزیم ها را تنظیم کرده و همچنین فرآیند هضم غذا ها و متابولیسم را بهبود بخشد.

علاوه بر آن، گوشت گوزن دارای سیتوکروم، میوگلوبین و کاتالاس است. اگر این مواد در بدن وجود نداشته باشد باعث فلج شدن میشود. این ویژگی گوشت آهو و گوزن به دلیل چربی اشباعی است که دارا میباشند. چربی های اشباع همیشه چیز بدی نیستند و در واقع میتوانند به بدن کمک هم بکنند اما باید بدانید که میزان این چربی ها در گوشت گوزن بسیار کم است.

چربی های اشباع در افزایش قدرت و توان مقابله سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری زا نقش موثری دارند. علاوه بر اسید های چرب، دیگر مواد موجود در گوشت گوزن همچون ویتامین های گروه B، آهن، کلسیم و منیزیم نیز برای سیستم ایمنی مفید هستند.

گوشت گوزن و جلوگیری از تنگی عروق

چند ماده معدنی بسیار مهم جهت حفظ سلامت عروق وجود دارند که عبارتند از ویتامین B3، ویتامین B6 و ویتامین B12 که این ویتامین ها در جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول های بافت های بدن نقش بسیار موثری را ایفا میکنند.

ویتامین های گروه B میتوانند با هموسیستئین، که عامل نابودی سلول ها میباشد، مقابله کنند. همه این ویتامین در گوشت آهو و گوزن به فراوانی یافت میشود.

گوشت گوزن و سلامت کبد

افرادی که به طور مداوم از الکل مصرف میکنند، همیشه در معرض ابتلا به بیماری های کبد میباشند.

گوشت گوزن بدلیل چربی های خوبی که دارد میتواند از کبد محافظت کرده و نیز انتخابی مناسب برای افرادی که زیاد الکل مصرف میکنند، باشد.

گوشت گوزن و تامین آنتی بیوتیک برای بدن

از دیگر خاصیت های گوشت گوزن و آهو، فراهم کردن آنتی بیوتیک لازم برای بدن است. این آنتی بیوتیک ها در گوشت و کبد آهو و گوزن وجود دارند.

چنانچه شما جزو افرادی هستید که به غذا های گوشتی علاقه دارند، مصرف گوشت آهو و گوزن، به دلیل چربی و کلسترول کم، به شما توصیه میشود.

گوشت گوزن و تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفته شد، گوشت گورن حاوی چربی‌های اشباع شده است. چربی های اشباع در افزایش قدرت و توان مقابله سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری زا نقش مهمی را ایفا می کنند.

با توجه به این موضوع که بدن حیواناتی نظیر آهو و گوزن دارای مقدار کمی از این چربی های اشباع می باشد، بنابراین میتوان انتظار داشت که به سیستم ایمنی بدن کمک شایانی خواهد کرد.

مضرات و منع مصرف گوشت گوزن

گوشت گوزن نیز مانند هر ماده خوراکی دیگری در کنار مزایا و خواصی که دارد، دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی از افراد است.

در ادامه به موارد منع مصرف گوشت گوزن برای برخی افراد خواهیم پرداخت.

گوشت گوزن برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی گوشت گوزن برای افراد زیر مناسب نمیباشد:

  • افراد لاغر و با مزاج خشک نباید در مصرف گوشت گوزن زیاده روی و یا به صورت مداوم از آن استفاده کنند؛ زیرا این عمل سبب تشدید لاغری و خشکی آن‌ها میشود.
  • افراد با مزاج گرم نیز باید از مصرف بیش از اندازه ی گوشت گوزن خودداری کنند، زیرا باعث سردرد می‌شود.
  • به افرادی که به قولنج مبتلا هستند نیز توصیه میشود از گوشت گوزن مصرف نکنند.

همچنین توجه داشته باشید که گوزن یک حیوان وحشی می باشد و به دلیل تیر اندازی با گلوله های سربی بر این حیوان، ممکن است گوشت آن آلوده به سرب شود؛ بنابراین خانم های باردار و همچنین خانم هایی که تصمیم دارند باردار شوند و نیز کودکان زیر شش سال، بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند. توصیه میشود اگر خودتان به شکار می روید از گلوله های غیر سربی استفاده کنید.

مصلحات گوشت گوزن چه چیزهایی هستند؟

از آنجایی که طبع گوشت گوزن گرم است، بهتر است اولا از مصرف زیاد آن خودداری شود، و به صورت کنترل شده و مناسب از گوشت گوزن استفاده شود، ثانیاً بهتر است از روش های زیر برای طبخ و مصرف گوشت گوزن استفاده کنید:

  • گوشت گوزن را با روغن بریان کنید و گشنیز خشک بر روی آن بپاشید تا مزاج گوشت گوزن اصلاح شود.
  • در روش دیگر، شما میبایست ابتدا گوشت گوزن را در آب بپزید و سپس با روغن سرخ کنید.
  • همچنین بهتر است بدانید که گشنیز، مرزه و سماق مصلح گوشت گوزن بوده و بهبود دهنده خواص و مزاج آن هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *