درمان فوری شب ادراری با طب سنتی
درمان فوری شب ادراری با طب سنتی

درمان شب ادراری کودکان در طب سنتی با 7 روش+ درمان شب ادراری بزرگسالان

تاریخ نگارش

ژانویه 21, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شب ادراری یکی از مسائلی است که اغلب کودکان به ویژهدر سنین پایین با آن مواجه هستند. و والدین در صدد آن اند که بهترین و فوری ترین روش برای درمان شب ادراری را بیابند.

ارچه برخی بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلف از جمله بیماری های جسمی یا روانی دچار شب ادراری شوند اما معمولا وقتی از شب ادراری و درمان آن حرف می زنیم، مقصود ما شب ادراری در کودکان و درمان شب ادراری در کودکان است.

شب ادراری به این معنی است که فرد در طول شب و در حین خواب، اختیار کنترل ادرار خود را نداشته و خود را خیس می کند.

درمان شب ادراری از چند جهت حائز اهمیت است. درمان فوری شب ادراری از وارد شدن ضربات روحی و کاهش اعتماد به نفس به فرد جلوگیری می کند. همچنین اقداماتی که برای درمان شب ادراری صورت می گیرد موجب تقویت مثانه و سیستم ادراری و کلیوی فرد می شود و از بروز بیماریهای دیگر پیشگیری می کند.

معمولا شب ادراری در کودکان زیر شش سال شایع است و در کودکان بالای شش سال بسیار کمتر دیده می شود.

تا پیش از شش سالگی، نگرانی کمتری متوجه والدین است اما اگر شب ادراری پس از شش سالگی هم ادامه پیدا کند، نگران کننده و مستلزم پیگیری است. چرا که احتمال به خطر افتادن آرامش روانی کودک نیز وجود دارد.

در ادامه به بررسی دلایل و راه های درمان شب ادراری می پردازیم.

درمان شب ادراری کودکان در طب سنتی

معمولا کودکان به این دلیل که هنوز دستگاه ادراری و کلیوی آنها به تکامل نرسیده بیشتر دچار شب ادراری می شوند. درمان شب ادراری کودکان راه های مختلفی دارد اما قدم اول برای درمان شب ادراری کودکان پیدا کردن دلیل و علت آن است. کودکان زیر پنج سال می تواند به دلیل عدم تکامل سیستم فیزیکی آنها باشد اما برای کودکان پنج سال به بالا باید به دنبال دلایل روحی و روانی نیز گشت.

علاوه بر اینها رعایت تغذیه صحیح و پرهیز از مصرف بیش از حد سردیجات و مایعات در شب و پیش از خواب در درمان شب ادراری کودکان موثر است. طب سنتی توصیه می کند که شکم و پهلوی کودکان را در زمان خواب گرم نگه دارید. به این ترتیب که با روغن های مناسب روغن مالی کرده و سپس با پارچه یا لباس مناسب خوب بپوشانید.

در ادامه به تفصیل در مورد دلالیل شب ادرای و راه های درمان شب ادراری در طب سنتی سخن گفته‌ایم.

دلایل شب ادراری

عوامل مختلفی در بروز شب ادراری موثر هستند

جنسیت: معمولا شب ادراری در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

ژنتیک: عوامل زنتیکی و سوابق خانوادگی در بروز شب ادراری موثر است.تحقیقات نشان داده شب ادراری به میزان 30 درصد از پدر و 20 درصد از مادر احتمال انتقال وراثتی دارد. شب ادراری در دوقلوها نیز نسبت به فرزندان عادی بیشتر است.

سنگین بودن خواب: برخی کودکان آنقدر خواب عمیق و سنگینی دارند که قادر به بیدار شدن برای دستشویی رفتن و ادرار کردن ندارند. این خواب سنگین ممکن است به دلیل میزان بالای فعالیت و جنب و جوش روزانه نیز باشد.

عدم تکامل مثانه: در برخی کودکان مثانه کوچکتر است واگر حجم مایعات مصرفی بیشتر باشد و حجم ادرار تولید شده بیشتر شود، مثانه توانایی جای دادن آن مقدار ادرار را نداشته و فرد دچار بی اختیاری و شب ادراری می شود.

استرس و اضطراب: ترس، فشارهای روحیف استرس و اضطراب تاثیر مستقیم و شدیدی بر شب ادراری کودکان دارد. کودکانی که با شوک های روانی و عاطفی متعدد روبه رو هستند، معمولا دچار شب ادراری می شوند.

بیماری های دیگر: عفونت ادراری، سوزش ادرار، بیماری های کلیوی، ضربه فیزیکی به مثانه و شکم و… می تواند باعث بروز شب ادراری در کودکان شود. همچنین ابتلا به برخی بیماری های جسمی و روحی و مصرف داروهای خاص مربوط به آنها می تواند در بروز شب ادراری موثر باشد.

مشکلات هورمونی: ترشح نا متوازن هورمونها در بدن و اختلل غدد هورمونی نیز یکی از عوامل موثر بر شب ادراری است.

درمان شب ادراری
درمان شب ادراری

درمان شب ادراری

برخی آموزه های غلط و سنتی وجود دارد که نه تنها در درمان شب ادراری موثر نیست بلکه ممکن است زمان درمان را طولانی تر نیز بکند و حتی شدت شب ادراری را افزایش دهد.

برخی خانواده ها با بیان کلمات و عباراتی که منجر به تحقیر یا تهدید کودک می شود سعی در قطع شب ادراری دارند. برخی نیز در کمال تاسف روبه تنبیه می آورند.

این قبیل اقدامات معمولا نتایج عکس داشته و حتی باعث ضربات روحی جبران ناپذیر به کودک می شود. برخی اقدامات برای درمان شب ادراری را در ادامه می خوانید:

ریشه یابی علت شب ادراری

با حوصله و صرف زمان همه مواردی که ممکن است دلیل شب ادراری باشد را در کودکتان بررسی کنید تا علت شب ادراری او را بیابید. با این کار می توانید بهترین راه برای درمان فوری شب ادراری را پیدا کرده و مناسب ترین اقدام را انجام دهید.

زمان صحیح از پوشک گرفتن

برخی با عجله کردن در از پوشک گرفتن کودکشان، زمینه شب ادراری را در وی ایجاد می کند. هیچ سن مشخصی برای از پ.شک کرفتن تعریف نشده اگر چه بازه 2 تا 4 سال بهترین زمان و معمول ترین زمان آن است. زمان دقیق آن در کودکان مختلف متفاوت است. برای از پوشک گرفتن فرزند خود عجول نباشید. ابتدا آموزش های لازم برای استفاده از توالت و … را به او بدهید و بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید توان روحی و جسمی لازم برای این کار را دارد اقدام به از پوشک گرفتن کنید. معمولا پسرها دیرتر از دختران آمادگی از پوشک گرفتن را به دست می آورند.

کنترل میزان مایعات مصرفی

میزان مصرف مایعات در کودکان باید کنترل شود. به ویژه از عصر به بعد باید مقدار مصرف مایعات کاهش پیدا کرده و چند بار از کودکان درخواست کرده که به دستشویی رفته و ادرار خود را تخلیه کند.

مصرف مناسب مایعات را می توانید با بازی، یادداشت و تذکر و برنامه ریزی به کودکتان فهمانده و آموزش دهید.

محبت و امنیت روانی

اگر در زندگی و روابط زناشویی خود تنش دارید، اجازه ندهید فرزندتان از آن مطلع شود. نیازی نیست فرزندتان در جریان مشکلات مالی و قسط های بانکی و… دارد. برخی وضوعات به ظاهر ساده در ذهن کودکان تبدیل به غولی بی شاخ و دم می شود.

از محبت کلامی و فیزیکی غافل نشوید. به کودکتان اعتماد به نفس بدهید. از او و توانایی هایش تعریف کنید. او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید. شب ها او را با محبت و احساس خوب راهی رختخواب کنید.

فرزندتان را با هم سن و سالهای خودش مقایسه نکنید و سکوفت نزنید. ار متوجه شب ادراری او شدید، احساس شرمندگی و بی کفایت بودن به او ندهید. او را تشویق کنید که مراقب باشد این اتفاق تکرار نشود و به او انگیزه بدهید.

در موارد حادی که از اسیب روحی فرزند خود به دلایل مختلف مطمئنید، بهتر است با یک مشاور خبره مشورت کنید.

درمان شب ادراری با طب سنتی

  1. کارشناسان طب سنتی روغن مالی شکم، کمر و زیر شکم با روغن های گرم مانند روغن زیتون و روغن سیاهدانه را در درمان شب ادراری که ریشه در سردی مثانه دارد موثر می دانند.
  2. همچنین طب سنتی توصیه می کند که پهلوها و شکم در هنگام خواب کاملا پوشیده باشد. می توانید برای این کار از یک پارچه یا شال نخی نازک استفاده کنید.
  3. تمرین نگه داشتن ادار و قطع و وصل کردن آن در حین ادرار کردن نیز باعث بالا رفتن توان مثانه و تقویت عضلات آن می شود.
  4. پیش از خواب به کودکتان یک اسکان کوچک حاوی ابجوش، نبات و عسل بدهید که منجر به تقویت کلیه و پیشگیری از سنگ کلیه و عفونت های مجاری ادراری می شود.
  5. معجون تهیه شده از یک قاشق عسل، مقداری فلفل و زردچوبه و پیاز رنده شده تهیه کرده و به مدت 15دقیقه برشکم قرار دهید.
  6. مصرف لبنیات، خیار، چای و خوراکی های با طبع سرد و تر را در رژیم غذایی کودکان کاهش دهید.
  7. دمنوش زنجبیل و دارچین را همراه با عسل به کودکان بدهید.

درمان شب ادراری بزرگسالان با طب سنتی

بزرگسالان نیز با تغییر در سبک زندگی می‌توانند تا حد زیادی مشکل شب ادراری را درمان کنند. البته شب ادراری در بزرگسالان دلایل متفاوتی دارد که برخی از آنها به دلیل کهولت سن یا مشکلات آناتومیک رخ می‌دهد و نیاز به نظارت و درمانهای خاص پزشکی دارد. برای درمان شب ادراری بزرگسالان با طب سنتی به طور کلی مصرف دمنوش زنجبیل، دنوش سنبل‌الطیب، دمنوش گل ختمی، دمنوش هل، دمنوش بادرنجبویه و… تاثیر زیادی دارد. همچنین این افراد بهتر است از مصرف موادی همچون قهوه، هندوانه، فلفل، نوشابه‌های گازدارو مواد غذایی نیمه آماده به ویژه در شب خودداری کنند.

مواد غذایی موثر بر درمان شب ادراری

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *