مراقبت های قبل از بارداری در طب اسلامی و طب سنتی

مراقبت های قبل از بارداری در طب اسلامی و طب سنتی+ 7 نکته تغذیه ای مهم

Rate this post

بارداری دوره ای مهم و حساس در زندگی زوجین است. برای داشتن یک بارداری سالم و به دنیا آوردن نوزادی سلامت نیاز است که برای بارداری برنامه ریزی دقیقی داشت. مراقبت های لازم قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان اگر به درستی انجام شود، بارداری دوره ای شیرین و با نشاط برای یک زن و یک خانواده خواهد بود.

بارداری دوره ای مهم و حساس در زندگی زوجین است. برای داشتن یک بارداری سالم و به دنیا آوردن نوزادی سلامت نیاز است که برای بارداری برنامه ریزی دقیقی داشت. مراقبت های لازم قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان اگر به درستی انجام شود، بارداری دوره ای شیرین و با نشاط برای یک زن و یک خانواده خواهد بود.

قدم اول برای داشتن یک بارداری خوب، انجام مراقبت های قبل از بارداری است.

مراقبت های قبل از بارداری جنبه های مختلفی دارد. از جمله مراقبت های جسمی، تغذیه ای، روحی و روانی و معنوی.

در این مطلب تلاش کرده ایم که مهمترین نکات مراقبت های قبل از بارداری در طب اسلامی و طب سنتی را با شما درمیان بگذاریم. پس اپر تصمیم بر بارداری دارید، این مطلب را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

مراقبت های قبل از بارداری در طب سنتی

گام اول: اصلاح مزاج

برای اصلاح مزاج ابتدا باید مزاج خود را بشناسید. برای مزاج شناسی می توانید به طبیب یا کارشناس مجرب و معتبر طب سنتی مراجعه کنید. بعد از اینکه نسبت به مزاج خود آگاهی پیدا کردید، باید شروع به اصلاح مزاج کنید. مثلا اگر غلبه صفرا یا غلبه سودا یا غلبه بلغم و… دارید، باید این موضوعات را برطرف کنید. و برای اقدام به بارداری به طبعی معتدل و یکنواخت برسید.

طب سنتی توصیه می کند که پیش از اقدام به بارداری، هم خانم و هم آقا نسبت به اصلاح مزاج خود اقدام کنند. سوء مزاج باعث بروز برخی عوارض در بارداری می شود که شایع ترین آنها تهوع، رفلاکس و استفراغ است. سوزش معده، سردرد و ورم دست و پا نیز از دیگر عوارض شایع بارداری هستند که تا حد زیادی با اصلاح مزاج و تقویت بدن قابل حل است.

تغییرات هورمونی در دوره بارداری زمینه بسیاری از این ناراحتی ها را فراهم می کند. اما اگر پیش از بارداری اقدامات لازم برای اصلاح مزاج و تقویت معده انجام شده باشد، می توان این مشکلات را به حداقل رساند.

گام دوم: درمان بیماری ها

اگر به هر یک از مشکلات زیر مبتلا هستید، پیش از اقدام به بارداری باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. وجود هریک از این مشکلات می تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب که یا امکان باروری را کاهش می دهد یا در صورت بارداری، ریسک بارداری را افزایش می دهد. این بیماری ها به این ترتیب اند:

  • عفونت های رحمی
  • یبوست
  • مشکلات معده
  • انگل
  • سنگ صفرا

نکاتی که پیش از بارداری باید بررسی کنید

  • بررسی تزریق واکسن های ضروری.
  • توجه به داشتن وزن مناسب و رفع چاقی و اضافه وزن مفرط.
  • بررسی سلامت روحی و تقویت ذهن و روان.
  • انجام آزمایش های ضروری برای بررسی کمبودهای احتمالی ویتامین ها و… در بدن.
  • بررسی وجود عفونت ها یا بیماری های جنسی و درمان آنها.
  • مصرف مکمل ها و تقویت عمومی بدن.
  • بررسی سلامت دندانها و رفع عفونت های احتمالی دهان و دندان.
  • قطع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری.
  • استفاده بیشتر از غذاهای بخارپز و پرهیز از مصرف سرخ کردنی ها.
تغذیه پیش از بارداری
تغذیه پیش از بارداری

تغذیه قبل از بارداری چگونه باشد؟

جوامع شهری و صنعتی امروزه، در کنار پیشرفت ها و آسایشی که فراهم کرده اند، مشکلاتی نیز به همراه داشته اند. رواج مصرف فست فودها و مواد غذایی کارخانه ای و حاوی نگه دارنده های صنعتی، مشکلات ناباروری را زیاد کرده است و همچنین ضمینه ساز مشکلاتی مانند چاقی و کبدچرب و… شده است.

بهتر است مراقبت های تغذیه ای قبل از بارداری را حداقل سه ماه قبل از اقدام به بارداری شروع کنید. برخی نکات کلی این مراقبت ها را در ادامه نام برده ایم:

  1. قطع مصرف چیپس، پفک و تنقلاتی از این دست که حاوی رنگ های متنوعی هستندو
  2. قطع مصرف سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و غذاهای فوری کارخانه ای.
  3. توجه به روان بودن مزاج و دوری از یبوست.
  4. مصرف گوشت و لبنیات به اندازه کافی.
  5. مصرف خرما، تخم مرغ، میوه تازه و…
  6. مصرف قیسی، نخودچی کشمش و مغزها.

با رعایت برخی نکات تغذیه ای حتی می توانید احتمال پسردار شدن یا دختر دار شدن خود را تا حدی افزایش دهید.

در تغذیه پیش از بارداری چند نکته مهم باید رعایت شود که در ادامه آنها را شرح می دهیم:

1. تامین انررژی مورد نیاز بدن

خانم ها باید استفاده از مواد مغذی و انرژی زا را از پیش از بارداری شروع کنند تا با بدنی آماده و عاری از بیماری ها به استقبال دوران شیرین و مهم بارداری بروند. مواد غذایی مورد استفاده خانم ها باید به گونه ای باشد که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به بهبود گوارش و هضم غذاها نیز کمک کند. از جمله این موادغذایی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • گوشت قرمز گوسفندی
  • جگر
  • آب میوه های طبیعی و تازه
  • خرما
  • تخم مرغ

2. تقویت و بهبود عملکرد معده

اگر معده حساس دارید، اگر دچار سردی معده یا گرمی معده هستید، اگر سوزش معده، زخم معده، نفخ معده، کرم یا انگل معده دارید و اگر به هر مشکلی در رابطه با معده مبتلا هستید، حتما باید پیش از بارداری آن را حل کنید.

معده بیمار و ضعیف بارداری را برای شما سخت می کند چرا که در بارداری تغییرات هورمونی به خودی خود تا حدی معده را تحت تاثیر قرار می دهند و اگر مشکل زمینهای برای معده وجود داشته باشد، احتمالا دوران سختی در بارداری خواهید گذراند. پس رفع مشکلات معده را جدی بگیرید.

بسیاری از مشکلات معده با تغذیه صحیح قابل حل است اما برای حل برخی دیگر از آن باید به پزشک مراجعه کنید. برخی نکات ساده برای تقویت معده:

  • پرهیز از پرخوری
  • پرهیز از مصرف غذاهای کارخانه ای و حاوی نگهدارنده.
  • پرهیز از مصرف شیرین کننده های مصنوعی.
  • کاهش مصرف فست فودها.
  • توجه به مصرف غلات سبوس دار.
  • توجه به مصرف غذاهای تمیری.
  • مصرف به اندازه آب و پرهیز از زیاده روی در مصرف مایعات.
  • دریافت بهاندازه مواد غذایی حاوی فیبر.

3. خداحافظی با فست فودها

فست فودها اگرچه لذیذ، جذاب و متنوع هستند اما شبیه رفقای ناباب در ظاهر خوبند ودر باطن ضربات جبران ناپذیری به انسان وارد می کنند. غذاهایی چرب و حاوی روغن های ناسالم، پرکالری و پرقند و چاق کننده که موجب تحریک بیماری هایی نظیر چربی خون، کلسترول و دیابت می شوند و بر سلامت معده نیز تاثیر جدی می گذارند.

برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است که مصرف این دست از غذاها را متوقف یا تا حد زیادی کاهش داد.

بهتر است پیش از بارداری مصرف چای و قهوه را نیز در کنترل خود دراورید و از زیاده روی در مصرف این مواد و مواد کافئیمن دار دیگر خودداری کنید.

همچنین در این دوره چای و قهوه را نیز کمتر کنید. زیرا باعث افزایش کافئین در خون شده که جریان انتقالی خون به سمت رحم را کم می‌کند.درمقابل بهتر است مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، غذاهای سنتی و خانگی را افزایش دهید.

مراقبت های قبل از بارداری
مراقبت های قبل از بارداری

4. میوه و سبزیجات

با مصرف سبزیجات و میوه های تازه هم سیستم ایمنی خود را تقویت می کنید، هم سلامت معده، روده و گوارش را بهبود می بخشید و هم قوای جنسی و توان باروری را افزایش می دهید.

موادی نظیر کرفس، اسفناج، کلم، لوبیا و… پتاسیم مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می کنند.

همچنین مصرف به اندازه پروتئین های گیاهی پیش از اقدام به بارداری بسیار حائز اهمیت است.

مصرف آجیل ها و سبزی تازه بسیار مفید است.

برخی نکات تغذیه ای علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت جسم دارند، موجب بهبود خلق و خو نیز می شوند و در زیبا شدن فرزند نیز موثر هستند.

5. امگا۳

امگا3 برای حفظ سلامت بدن، هوش و حافظه، سلامت قلب و… مفید است. مصرف به اندازه امگا3 قبل از بارداری، سیستم گوارشی را تقویت می کند، مانع از لخته شدن خون در رگ ها می شود و سیستم عصبی را تقویت می کند.

همچنین در طول بارداری امگا3 باعث شکل گیری بهتر سیستم عصبی مرکزی جنین و تقویت هوش جنین می شود.

6. آهن

همه زنان تا حدی با کمبود آهن یا کمخونی مواجه هستند. این موضوع همیشه برای زنان اهمیت دارد. اما برای اقام به بارداری اهمیت آن چند برابر می شود. اگر آزمایشها نشان می دهد که دچار کمبود آهن هستید، باید به صورت جدی و با رعایت تغذیه سالم و مصرف مکمل هایی که تحت تجویز پزشک است آن را برطرف کنید.

کمبودآهن پیش از بارداری می تواند تخمک گذاری و باروری را تحت تاثیر قرار دهد، در بارداری نیز علاوه بر ضعف جسمی مادر و سخت شدن زایمان در رشد جنین نیز تاثیر می گذارد و ممکن است رشد مغذی جنین را با اختلال روبه رو کند و شکل گیری سیستم عصبی مرکزی را با مشکل مواجه کند.

موادغذایی که می توانند در تامین آهن مورد نیاز بدن موثر باشند:

  • عدس
  • کدوتنبل
  • گوشت قرمز، جگر، قلوه و…
  • زردآلو یا برگه زردآلو
  • لوبیا قرمز و دیگر حبوبات
  • شیره انگور
  • بادام زمینی

نکته: اگر قرص های مکمل آهن مصرف می کنید حتما همراه آن آب و مایعات زیاد بنوشید تا دچار یبوست نشوید.

7. روی

دریافت به اندازه روی یا همان زینک برای بدن بسیار مهم است. اگر قصد بارداری دارید، بهتر است نسبت به مصرف منابع حاوی روی مورد نیاز بدنتان، قت کافی را داشته باشید.کمبودزینک بر توانایی یادگیری، هوشی و ذهنی کودک تاثیر منفی جدی می گذارد. برای تامین زینک مورد نیاز بدن خود می توانید این مواد غذایی را به صورت منظم در وعده غذایی روزانه خود وبرنامه مراقبتی پیش از بارداری بگنجانید:

  • کنجد
  • گوشت و جگر گوساله
  • میگو
  • گوشت بوقلمون
  • زرده تخم مرغ
  • حبوبات

[elementor-template id=”6863″]

توصیه های پزشکی برای مراقبت های قبل از بارداری

در این مورد تا حد زیادی پزشکی مدرن و طب سنتی و اسلامی باهم اشتراک نظر دارند. پزشکی نیز توصیه می کند که پیش از اقدام به بارداری موارد زیر را بررسی و حل کنید.

  • پیشگیری از یبوست و درمان یبوست.
  • کاهش فعالیت های سنگین، دویدن های طولانی و تند، پریدن و…
  • دوری از تنش های روانی و عصبانیت و خشم و غم
  • کاهش مصرف غذاهای تند و تلخ
  • رعایت اعتدال در روابط جنسی هم به لحاظ دفعات و هم به لحاظ شدت و کیفیت.
  • دوری از مصرف آب و نوشیدنی خیلی گرم یا خیلی سرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.