طبع و خواص برگ سنا در طب اسلامی
طبع و خواص برگ سنا در طب اسلامی

همه چیز درباره خواص و طبع برگ سنا + 8 خاصیت بینظیر برگ سنا در طب سنتی

تاریخ نگارش

آگوست 25, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

برگ سنا از نظر متخصصین طب سنتی خواص بسیاری دارد و مصرف آن برای پوست، رفع یبوست و… مفید میباشد. برگ سنا یک گیاه دارویی است که کاربردهای درمانی بیشماری دارد و استفاده صحیح از آن فواید زیادی را برای بدن به دنبال دارد.

سنا، گیاهی است که اغلب به شکل بوته ای رشد میکند و دارای گل هایی به رنگ صورتی، زرد و سفید میباشد. سنا شباهت زیادی به حنا دارد و گاهی اوقات با آن اشتباه گرفته میشود. این گیاه متعلق به منطقه های گرمسیری و نیمه گرمسیری است.

در ادامه این مطلب از طب شناس قصد داریم به طبع برگ سنا در طب سنتی و همچنین خواص برگ سنا و عوارض آن بپردازیم.

طبع برگ سنا در طب سنتی چیست؟

برگ سنا در طب سنتی دارای طبعی گرم و خشک است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، تانن، رزین و مواد مغذی است.

خواص برگ سنا در طب سنتی چیست؟

  • خواص برگ سنا برای پوست: مصرف چای سنا به کاهش آکنه کمک میکند و در درمان قارچ پوستی و زخم و بهبود سوختگی موثر است. برگ سنا خاصیت آنتی باکتریال دارد و به همین دلیل برای سلامت پوست پیشنهاد میشود.
  • خواص برگ سنا در بارداری: مصرف این گیاه در بارداری و شیردهی ممنوع است زیرا جذب مواد و آب بدن را کاهش میدهد و این موضوع ممکن است در بارداری موجب درد در قسمت شکم گردد.
  • خواص برگ سنا برای قاعدگی: برگ سنا نباید در قاعدگی و بارداری مصرف شود. دمنوش سنا قاعده آور است و برای تنظیم قاعدگی مناسب است.
  • خواص برگ سنا برای لاغری: مصرف این گیاه به بهبود عملکرد گوارش کمک میکند و به همین دلیل در کاهش وزن و لاغری تاثیر بسزایی دارد.
  • درمان شوره سر: سنا برای سلامت مو مفید است و شوره سر را کاهش میدهد. برای مصرف برگ سنا به منظور کاهش شوره سر باید از نوع استخراج شده آن استفاده کرد.
  • برگ سنا برای بواسیر: هموروئید یا همان بواسیر در انتهای روده بزرگ بروز میکند و طبق مطالعات انجام شده، مصرف برگ سنا برای درمان هموروئید مفید میباشد.
طبع برگ سنا
طبع برگ سنا

خواص برگ سنا برای یبوست:

ملین عاملی برای تخلیه ساده تر روده هاست و برگ سنا جزو ملین ها میباشد. مصرف برگ سنا سبب تحریک و افزایش انقباض های روده میگردد و در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. برگ سنا دارای گلیکوزیدهای انتراکویینون است که به آن سنوسید می گویند، وقتی این مواد در برگ سنا مانند ملین عمل می کنند به رایناترونز تبدیل میشوند که این تبدیل جزو کارهای باکتری های مفید روده بزرگ میباشد.

وقتی این تبدیل در روده بزرگ صورت میگیرد، تحرک روده بیشتر میشود و در نتیجه دفع راحت تر انجام میشود و یبوست از بین میرود.

خواص برگ سنا برای کبد:

افرادی که دچار بیماری های کبدی میباشند نباید از دمنوش برگ سنا استفاده کنند زیرا برای آن ها مضر است. اگر افراد چای سنا را در به مدت طولانی استفاده نمایند ممکن است به مسمومیت های کبدی دچار شوند.

اشخاصی که کبد چرب دارند باید گل سرخ را به همراه سنای مکی طی دو هفته مصرف نمایند. همچنین خوب است که این افراد صبح به صورت ناشتا ترکیب سه قاشق غذاخوری خاکشیر به همراه عرق کاسنی و شاتره و مقداری آب جوش نوش جان کنند.

سپس حدود دو قاشق غذاخوری گل سرخ و نیم کوب سنا را یک ساعت پیش از ناهار به صورت دمنوش میل نمایند زیرا این کار باعث خروج چربی ها از بدن میشود.

عوارض برگ سنا چیست؟

  • مصرف کوتاه مدت برگ سنا به منظور درمان یبوست عوارض چندانی به دنبال ندارد اما اگر سنا به مدت طولانی و یا به مقدار زیاد استفاده گردد امکان دارد وابستگی ایجاد کند یا بر کبد فرد تاثیر گذار باشد.
  • اشخاص مبتلا به مشکلات قلبی، کبدی و اختلال های روده بزرگ نباید از دمنوش سنا استفاده کنند. همچنین افرادی که دچار زخم معده و روده، آپاندیست، سندروم روده  و انسداد روده هستند نیز باید از مصرف برگ سنا خودداری نمایند.
  • چای سنا بر انعقاد خون موثر است و ممکن است استفاده آن با داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد.
  • کودکان زیر دوسال نیز نباید از برگ سنا استفاده کنند زیرا ممکن است دچار مسمومیت شوند.
  • زیاده روی در مصرف برگ سنا موجب بروز اسهال، درد های شکمی و قولنج میشود.

شایع ترین عوارض جانبی چای سنا:

  • ایجاد ناراحتی معده
  • اسهال و دلپیچه
  • استفراغ و حالت تهوع
  • بروز نفخ
  • گرفتگی عضله

مصلح برگ سنا چیست؟

مصلح برگ سنا در طب سنتی تخم گشنیز و ختمی سفید است. مصرف برگ سنا به همراه مصلحش سبب تعادل مزاج و بهبود خواص آن میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *