تدابیر طب سنتی برای پیاده روی اربعین

در پیاده روی اربعین چه بخورم؟ چه بپوشم؟ چه کار کنم؟

4.2/5 - (39 امتیاز)

این روزها که به ایام ماه صفر نزدیک می شویم، عده زیادی از مشتاقان، خود را برای سفر به کربلا و شرکت در پیاده روی اربعین آماده می کنند.

این روزها که به ایام ماه صفر نزدیک می شویم، عده زیادی از مشتاقان، خود را برای سفر به کربلا و شرکت در پیاده روی اربعین آماده می کنند.

فارغ از آمادگی های مالی و قانونی برای پیاده روی اربعین، نیاز به رعایت نکاتی است که با آنها بدن و جسم آماده تری برای این سفر سخت و شیرین خواهید داشت.

زیاد دیده ایم که برخی در طی این سفر دچار ضعف یا گرمازدگی می شوند یا بعد از سفریا حین سفر بیمار می شوند.

مشکلات دیگری مانند تاول زدن پاها، ترک کف پا و عرق سوز شدن و آفتاب سوختگی نیز در این مسیر وجود دارد که با رعایت برخی نکات قابل حل است.

نکات پیش از سفر

  • پیش از شروع سفر از مدتی قبل کم خوردن و کم خوابیدن را تمرین کنید. هر روز مقداری از حجم غذای خود کم کنید تا معده تان به کم خوردن عادت کند و در صورت کم خوردن یا دیر خوردن غذا در ایام پیاده روی دچار ضعف نشوید.
  • هرشب کف پای خود را با روغن های مناسب طبع خود چرب کنید و جوراب پوشیده یا پلاستیک بپوشانید و بخوابید تا پوست کف پای شما نرم و منعطف باشد و دربرابر گرما و خاک و در اثر پیاده روی طولانی ترک نخورد.
  • بهتر است پیش از سفر یک آزمایش خون بدهید و اگر چربی خون، قند، کلسترول و… دارید، نسبت به خوردن غذاهای در طول مسیر آگاه باشید.
  • از طبع و مزاج خود آگاهی داشه باشید تا بتوانید از خوردن مواد غذایی که با مزاج شما سازگار نیست پرهیز کنید.
  • اگر مبتلا به یبوست هستید حتما آن را پیش از سفر به طور کامل درمان کنید.
  • اگر ناراحتی معده دارید بهتر است قبل از سفر مشکلتان را برطرف کنید.
  • از هفته ها قبل از سفر روزانه پیاده روی و ورزش کنید تا بدنتان آماده و مقاوم باشد.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود برنامه ریزی کنید تا حتی الامکان در طول سفر و بعد از سفر بیمار نشوید.

در طول سفر

  1. سعی کنید غذای شور و تند نخورید.
  2. هنگام پیاده روی نباید معده تان زیاد پر باشد، پس به قاعده غذا بخورید.
  3. هنگام پیاده روی آب را جرعه جرعه بنوشید. به این ترتیب هم کمتر تشنه می شوید و هم آب به خوبی جذب اندام ها می شود. اما نوشیدن آب زیاد و یکباره، آن را به سرعت وارد مثانه و دفع می کند.
  4. اگر احتمال می دهید به آب آنجا حساسیت نشان می دهید، مقدار کمی سرکه به آبی که می نوشید اضافه کنید.
  5. برای رفع سریع تشنگی می توانید مقداری آلو، تمرهندی یا قره قروت همراه خود ببرید.
  6. لباس نخی و نازک بپوشید. اقایان هم سعی کنند با پارچه نازک نخی مانند چفیه سر خود را بپوشانند.
  7. از پیاده روی کردن طولانی خودداری کنید. بعد از دو یا سه ساعت پیاده روی حتما استراحت کنید، پاها را دراز کرده وکفش ها و جوراب ها را دربیاورید و ساق و کف پا و انگشتان را ماساژ دهید. این کار جریان خون را به رگها و عضلات پای شما برمی گرداند و از گرفتگی عضلات پا و تاول زدن انگشتان جلوگیری می کند.
  8. اگر دچار تاول پا شدید، با یک سوزن تمیز تاول را سوراخ کرده تا مایع آن کاملا خارج شود سپس روی آن پودر گلنار ( گل انار فارسی) بپاشید.
  9. هر روز انگشتان وکف پا را چرب کنید و در زمان استراحت پاها را تا زانو بشویید.
  10. غذاهای چرب و سرخ کردنی در طول مسیر فراوان است و شما را جذب خود می کند اما سعی کنید در خوردن آنها زیاده روی نکنید و غذاهای سالم تر را انتخاب کنید.
  11. با کم خوری و صحیح خوری خود را از یبوست دور نگه دارید.

پیشگیری از یبوست در پیاده روی اربعین

مقداری خاکشیر با خود ببرید و هر روز ناشتا مقداری از آن را در آب گرم ریخته و میل کنید. این کار باعث پیشگیری از یبوست می شود. و اگر مبتلا به یبوست باشید آن را درمان می کند. همچنین باعث پاکسازی بدن و نشاط در طول سفر می شود.

توصیه دیگر برای پیشگیری از یبوست در طول سفر اربعین، خوردن روزانه چند عدد عناب است.

اگر امکان بردن مقداری رب انار همراه خود دارید، این مورد هم می تواند از ابتلا به یبوست شما پیشگیری کند.

مقابله با ضعف در پیاده روی اربعین

سفر اربعین سفر عاشقان است. همه می دانند که در این سفر سختی هایی است و آن را به جان می خرند. با این حال طب سنتی توصیه هایی دارد که می تواند عوارض و سختی های احتمالی را برای شما کاهش بدهد. در این سفر تغذیه شما، ساعات خواب و استراحتتان دستخوش تغییر می شود و ممکن است به دلیل این تغییر ناگهانی دچار ضعف و بی حالی در طول روز شوید.

برای بازیابی قوای خود می توانید مقداری پودر سنجد یا سویق سنجد روی زبان ریخته و با بزاق دهان خیس کرده و بخورید. همچنین می توانید پودر و سویق سنجد را در آب یا شیر گرم حل کرده و بنوشید.

اگر می توانید مقداری عسل همراه خود ببرید و در هنگام ضعف به مقدار کم در دهان قرار داده و بمکید. در طول راه هم خرما به وفور پیدا می شود و می توانید خرما بخورید.

چیزهایی که باید برای سفر به کربلا در اربعین بدانید
چیزهایی که باید برای سفر به کربلا در اربعین بدانید

چگونه در طول سفر عصبانی نشوم!

در این سفر با انسانهای مختلفی برخورد خواهید داشت که هر یک اخلاق مختص به خود را دارند که ممکن است برای شما خوشایند نباشد. همچنین با افرادی از کشورهای مختلف مواجه خواهید شد که علاوه بر تفاوت فرهنگی، تفاوت زبان نیز دارید و نمی توانید منظور خود را به آنها بفهمانید.

از طرفی خستگی، کم خوابی و گاه گرسنگی می تواند بر اعصاب شما تاثیر بگذارد و برای لحظاتی شما را از کوره به در کند.

یادتان نرود که این سفر، با باقی سفرهای عمرتان فرق دارد. در این سفر پخته و آبدیده می شوید و به شما عنایت خواهد شد پس بر اعصاب خود مسلط باشید.

گفتن ذکر و صلوات در حین پیاده روی. نوشیدن چند جرعه آب در وقت عصبانید، استفاده از عطر به صورت مرتب در طول سفر، پرهیز از بحث و بگو مگو با همسفران و… همه می تواند باعث انبساط خاطر شما شود.

لباس مناسب برای پیاده روی اربعین

  • لباس تنگ و چسبان نپوشید
  • لباسهای با جنس پلاستیکی نپوشید.
  • از لباس نخی و نازک استفاده کنید.
  • خانم ها برای جلوگیری از عرقسوز شدن می توانند از شورت پا دار استفاده کنند و برای بالا تنه هم پیش از پوشیدن لباس زیر خود یک زیرپوش مردانه نازک بپوشند تا دچار عرقسوز شدن سینه و زیربغل و… نشوند.
  • برای پیشگیری از عرقسوز شدن به نقاط حساس خود روغن بنفشه، آب لیمو، خیار یا پوست خیار، روغن نباتی یا وازلین، بمالید.
  • بهتر است کفش نپوشید و از دمپایی های پلاستیکی با زیره پهن و نرم استفاده کنید. در صورتی که کفش می پوشید کفش باید ورزشی، بازیره مناسب و دارای منافذ برای تنفس پا باشد.

کمردرد در پیاده روی اربعین

توصیه می شود یک پارچه یا چفیه یا کمربند و گن مناسب به کمر ببندید.از خوردن غذاهای با طبع سرد خودداری کنید. هنگام استراحت مقداری روغن زیتون به کمر خود بمالید.

از کوله یا کیف استاندارد استفاده کنید. از انداختن کوله با یک بند خودداری کنید. اگر کیف دستی دارید به طور متناوب با هر دو دست آن را حمل کنید. یعنی نیمی از مسیر به شانه چپ بیاویزید و نیمی از مسیر به شانه راست.

هنگام خواب و استراحت تنها به یک پهلو نخوابید و تغییر حالت دهید.

پیشگیری از بیماری ها در پیاده روی اربعین

  1. حتما به طور مرتب دستها را با آب و صابون بشویید.
  2. هرجا برایتان مقدور بود آب نمک قرقره کنید و بینی را نیز با آن شست و شو دهید.
  3. پیاز، سیر و زیتون اگر به دست آوردید بخورید!
  4. آب خیلی سرد ننوشید.
  5. وقتی بدنتان خیلی گرم است صبر کنید کمی حرارت بدن کاسته شود سپس آب بنوشید.
  6. چند لیمو ترش تازه با خود ببرید و هر روز یک دانه از آن را نصف کرده و آب آن را بمکید.
  7. از ماسک استفاده کنید یا بینی و دهان خود را با پارچه ای نازک بپوشانید.
  8. سعی کنید بیشتر آب معدنی بخورید.
  9. از موکب های مربوط به هلال احمر کمک بخواهید و در صورت نیاز آنتی بیوتیک، ضد عفونی کننده یا قرص های مسکن و سرماخوردگی و… بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

  1. سلام وقت بخیر
    ممنون از اطلاع رسانی خوبتون اجرتان با امام حسین علیه السام باشد انشالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.