دمنوش دارچین در طب سنتی
دمنوش دارچین در طب سنتی

همه چیز درباره طبع و خواص دمنوش دارچین در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده دمنوش دارچین

تاریخ نگارش

سپتامبر 7, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درخچه دارچین یک درخت کوچک است که همیشه سبز میباشد و دارای ارتفاع پنج تا هفت متر است. از همه قسمت های این درخت رایحه ای خوبی به مشام میرسد. گل های دارچین در ماه های بهمن تا فروردین باز میشوند. برگ درخت دارچین سبز تیره است و گل های آن سفید رنگ میباشد.

از پوست این درخت برای مصارف خوراکی استفاده میشود. پوست درخت دارچین کنده میشود و به صورت پودر در می آید و از آن به عنوان ادویه در انواع غذاها استفاده میشود. حتی میتوان از آن برای تهیه دمنوش دارچین نیز استفاده کرد.

دارچین یک گیاه دارویی فوق العاده است که مصرف روزانه آن به صورت دمنوش گیاهی دارچین تاثیر بینظیری بر جوانی پوست دارد. دارچین به بازیافتن انرژی نیز کمک بسزایی میکند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع دمنوش دارچین در طب سنتی و همچنین خواص دمنوش دارچین و مضرات آن بپردازیم.

طبع دمنوش دارچین در طب سنتی چیست؟

شاید در ذهن خود با این سوال مواجه شوید که طبع دارچین گرم یا سرد؟ باید بگوییم که طبع دارچین در طب سنتی گرم و خشک است و طبع دمنوش دارچین نیز همین میباشد. مصرف دمنوش گیاهی دارچین برای افرادی که مزاج مرطوبی دارند بسیار مفید میباشد. افراد گرم مزاج باید این دمنوش را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص دمنوش دارچین در طب سنتی چیست؟

  • خواص دمنوش دارچین برای لاغری: طبق تحقیقات انجام شده، اگر روزانه یک چهارم قاشق چایخوری از دارچین  را به صورت دمنوش مصرف کنید به سوخت و ساز بیشتر بدن خود کمک میکنید. دمنوش دارچین سبب افزایش سوخت و ساز بدن میشود که در نتیجه به چربی سوزی و لاغری کمک بسزایی میکند.
  • خواص دمنوش دارچین ناشتا: مصرف ناشتا دمنوش دارچین باعث سلامت دهان میشود و از پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه جلوگیری مینماید. همچنین این دمنوش به کاهش وزن، تنظیم قند خون، بهبود عملکرد مغز و… نیز کمک میکند.
  • خواص دمنوش دارچین برای پوست: دمنوش گیاهی دارچین به جوان سازی پوست بسیار کمک میکند و در درمان بسیاری از بیماری های پوستی مثل آکنه، لکه های پوستی و… موثر است.
  • دمنوش گیاهی دارچین برای سرماخوردگی: دارچین خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و استفاده آن به همراه عسل یک ضدعفونی کننده قوی است که به درمان گلو درد کمک بسزایی میکند. برای استفاده از آن کافیست کمی شیر را داغ کنید و یک عدد چوب دارچین را در آن بیندازید و مقداری عسل به آن اضافه کنید و میل نمایید. این نوشیدنی در درمان گلودرد و سرماخوردگی بسیار موثر است.
  • خواص دمنوش دارچین برای زنان: دمنوش گیاهی دارچین دارای خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری است و به همین دلیل در درمان عفونت رحم بسیار موثر میباشد.
  • خواص دمنوش دارچین برای معده: دمنوش دارچین به بهبود گرفتگی عضلات معده کمک میکند و باعث کاهش نفخ میگردد. همچنین مصرف دارچین به درمان اسهال نیز کمک میکند.
  • دمنوش دارچین در بارداری: خانم های باردار نباید از این دمنوش استفاده کنند زیرا ممکن است باعث زایمان زودرس و انقباض های رحمی شود.
  • خواص دمنوش دارچین برای پریودی: مصرف دمنوش دارچین در دوران پریودی بسیار مفید است و سبب کاهش درد های دوران قاعدگی، گرفتگی و اسپاسم میشود. این دمنوش به کاهش خونریزی شدید قاعدگی نیز کمک میکند.
  • خواص دمنوش دارچین برای مردان: مصرف دمنوش دارچین به درمان زود انزالی کمک میکند و همچین باعث افزایش قدرت و میل جنسی در مردان میشود.
  • خواص دمنوش دارچین برای کودکان: مصرف دارچین در کودکان سبب بهبود حافظه و عملکرد مغز میشود.
خواص دمنوش دارچین
خواص دمنوش دارچین

خواص دمنوش برای سردرد:

مصرف دمنوش دارچین در کنار استراحت کافی برای درمان سردرد توصیه میشود. طبق تحقیقات انجام شده دارچین خاصیت ضد درد دارد و قادر است برای سردرد مانند قرص ایبوپروفن عمل نماید. این دمنوش به درمان سردرد هایی که ریشه از خستگی و استرس دارند کمک میکند. به منظور بهره بردن از خواص دمنوش گیاهی دارچین کافیست یک چای کمرنگ دم کنید و حدود یک قاشق چای خوری دارچین یا کمی چوب دارچین در آن بریزید و ترکیب نمایید. بعد از اینکه کمی خنک شد میل نمایید.

خواص دمنوش دارچین وهل:

یکی از بهترین دمنوش ها دمنوش دارچین و هل و زنجبیل میباشد که تاثیر زیادی بر لاغری و کاهش وزن دارد. مصرف این دمنوش باعث چربی سوزی میشود و به کاهش اشتها نیز کمک بسزایی میکند.

این دمنوش قادر است در کوتاه مدت باعث کاهش چربی به خصوص در ناحیه شکم و پهلو شود.

استفاده از این دمنوش در کاهش و درمان زانو درد نیز موثر است. شما میتوانید روزانه یک لیوان از این دمنوش را میل کنید. مدت زمان لازم برای درمان زانو درد به وسیله این دمنوش حدود دو تا شش ماه است.

دمنوش دارچین و هل به افزایش انرژی و نشاط نیز کمک زیادی میکند. این دمنوش به دلیل رایحه بینظیرش از خاصیت ضد استرس نیز برخوردار است و اثر تنش های روحی را کاهش میدهد.

مضرات دمنوش دارچین چیست؟

درست است که دمنوش دارچین فواید زیادی برای بدن دارد اما زیاده روی در مصرف آن با عوارضی همراه است.

  • آسیب کبدی: دارچین دارای مقادیر زیادی کومارین است و به همین دلیل مصرف بی رویه آن ممکن است باعث سمی شدن کبد و آسیب به آن شود. پس حتما به این نکته توجه داشته باشید که به میزان مناسب در روز از دمنوش دارچین استفاده نمایید.
  • ریسک سرطان: طبق مطالعات انجام شده مصرف زیاد کومارین که در دمنوش دارچین نیز وجود دارد میتواند سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.
  • زخم دهان: ممکن است برخی افراد با مصرف دمنوش دارچین دچار زخم دهان شوند زیرا دارچین دارای سینامالدهید است که جزو ترکیب هایی است که قادر است در فرد ایجاد آلژی و حساسیت کند.
  • کاهش قند خون: از مصرف بیش از حد دمنوش دارچین خودداری کنید زیرا ممکن است باعث کاهش زیاد قند خون شود که به این حالت هیپوگلیسمی یا افت قند خون میگویند. این حالت با عوارضی مثل: خستگی، بیحالی، احساس گیجی و… همراه است.
  • تداخل دارویی: اگر جزو افرادی هستید که به دلیل دیابت، بیماری های قلبی و کبدی دارو مصرف میکنید بهتر است در استفاده از دمنوش دارچین احتیاط کنید زیرا میتواند با داروهای شما تداخل داشته باشد.

مصلح دمنوش دارچین چیست؟

طبع دارچین و دمنوش آن گرم و خشک است و مصلحات آن کتیرا و مصطکی است. استفاده از این موارد به همراه دمنوش دارچین سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن م

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *