نکات مهم اولین واکسن نوزاد
نکات مهم اولین واکسن نوزاد

مهم!! درمورد اولین واکسن هر نوزاد

تاریخ نگارش

سپتامبر 12, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در عصر حاضر همه انسان ها از ابتدای تولد تا جوانی و حتی میان سالی انواع مختلف واکسن را دریافت می کنند. اما معمولا واکسن های نوزادی اهمیت بیشتری دارند.

این روزها تزریق واکسن های مختلف، موافقان و مخالفان زیادی دارد و بحث های ادامه دار و طولانی در این خصوص صورت گرفته است.

اگر نوزادی در راه دارید، باید خود را آماده کنید برای روزهایی که سرنگ را در دست و پای دلبندتان وارد می کنند!

جالب است بدانید اولین واکسنی که یک نوزاد دریافت می کند، تزریقی نیست!

احتمالا با یک جستجوی ساده و یا با خواندن کارت واکسن کودکان با خود فکر کرده اید که اولین واکسن نوزادان ب ث ژ؛ BCG یا سل، هپاتیت B و قطرهٔ خوراکی فلج اطفال است که در بدو تولد دریافت می شود. اما سخت در اشتباهید!!!

اولین واکسن نوزاد

اولین واکسنی که یک نوزاد دریافت می کند آغوز است. آغوز یا کلستروم که در جامعه جهانی با نام طلای مایع یا شیر پرقدرت نیز معروف است، اولین شیری است که بلافاصله پس از زایمان از سینه مادر ترشح می شود.

حجم آغوز کم و غلظت آن بالا است آنقدر مغذی و مفید است که بیش از یک واکسن برای سلامتی نوزاد فایده دارد و مصرف آن ضروری است.

آغوز سرشار از آنتی بادی هایی است که بدن تازه و ضعیف نوزاد را در ابتدای ورود به دنیایی پر از باکتری و میکروب و ویروس واکسینه می کند.

پروتئین موجود در آغوز از شیر اصلی مادر بسیار بیشتر است، کربوهیدرات و چربی آن کمتر است و به شدت هضم راحتی دارد. اگرچه حجم آغوز بسیار کم به نظر می رسد اما خواص کلی آن بسیار بیشتر از جندین لیتر شیر است.

آغوز همچنین اثر ملین دارد و در اولین دفع نوزاد که بسیار مهم است، موثر است.

هر مادر بعد از زایمان تقریبا تا سه روز اغوز دارد که رفته رفته حجم آن بیشتر و غلظت آن کمتر می شود تا به شیر اصلی برسد.

متاسفانه در برخی فرهنگ ها و جوامع اعتقاد غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه آغوز موجب زردی نوزاد می شود و به مادران توصیه می کنند که آغوز را دوشیده و دور بریزند و به نوزاد ندهند.

اما این ظلم بزرگی به نوزادان و مادران آنهاست.

تحقیقات کاملی صورت گرفته که نشان می دهد نوزادانی که در ابتدای تولد آغوز دریافت کرده اند، نسبت به انهایی که از این شیر مغذی و طلایی محروم شده اند، سیستم ایمنی قوی تری دارند و در وزن گیری و سلامت کلی بدنف بهتر هستند.

همانگونه که شیر مادر بر شیر خشک و سایر شیرها ترجیح دارد، آغوز نیز نسبت به شیر اصلی مادر بسیار مفیدتر است و از آنجایی که دوره ترشح آن بسیار کتاه است و تقریبا بعد از روز سوم تمام می شود، فرصتی برای جبران جود ندارد.

پس بعد از زایمان، کودکتان را در آغوش بکشید و اجازه بدهید اوولین و مفید ترین واکسن عمرش را از وجود شما دریافت کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *