خواص و مضرات نخل آسای در طب سنتی
خواص و مضرات نخل آسای در طب سنتی

طبع و خواص نخل آسای در طب سنتی+ 11خاصیت شگفت انگیز+ مصلح

تاریخ نگارش

نوامبر 13, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

نخل آسای با نام علمی (Euterpe oleracea) یک گونه از نخل هایی است که در سراسر آمریکای مرکزی، و همچنین شمال آمریکای جنوبی یافت می شود. این نخل بسیار باریک، بلند و کشیده است و در جنگل های بارانی و در نواحی سایه ای در حدود 15 تا 30 متر ارتفاع، رشد میکند.

نخل آسای بومی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده و عموما در جنگل های بارانی و درختزار های حاشیه ی رودخانه ها و زمین های پست رشد می کند. نخل آسای یکی از گونه‌ های نخل است که بیشتر در کشور های گرمسیری رشد میکند.

تمامی اجزای نخل آسای مصارف دارویی داشته و هر قسمت از این نخل میتواند به شما سود برساند. جالب است بدانید که به میوه های نخل آسای، آکای بری میگویند. در این مطلب از طب شناس به معرفی طبع، خواص، مضرات و همچنین مصلحات نخل آسای خواهیم پرداخت.

طبع میوه های نخل آسای چیست؟

همانطور که گفته شد، نخل آسای در مناطق گرمسیری پتانسیل رشد دارد. این نخل حاوی میوه هایی میباشد که ظاهری ارغوانی رنگ دارند. خوب است بدانید که طبع میوه ی نخل آسای گرم است.

خواص فوق العاده ی نخل آسای

همانطور که گفته شد، نخل آسای دارای خواص درمانی فراوانی است. در این قسمت، به معرفی خواص میوه ی نخل آسای خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • کاهش حساسیت: میوه های درخت نخل آسای حاوی خواصی هستند که از بروز حساسیت در ریه ها، بخصوص مواردی همچون ناراحتی های تنفسی و ریوی، جلوگیری میکنند.
  • بهبود سلامت سلولی: در سطوح سلولی، آنتی سیانین هایی که در میوه های نخل آسای وجود دارند، نقش عمده ای در سیستم حفاظت سلولی بدن ایفا کرده و به سلول ها قدرت ایستادگی در برابر هجوم رادیکال های آزاد را میدهند.
  • ضد پیری: میوه های درخت نخل آسای میتوانند فرایند پیری را به تاخیر انداخته و یا حتی معکوس کنند. این امر میتواند به دلیل تاثیر آنها بر روی فشار اکسایشی بدن باشد. در حقیقت میوه های نخل آسای یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان هستند.
  • افزایش انرژی: مصرف عصاره آکای بری قادر است سطح کلی انرژی و استقامت بدن را بالا برده و همچنین در مقابله با خستگی مفید واقع شود.
  • افزایش میل جنسی: آکای بری به بهبود گردش خون در بدن انسان بسیار کمک میکند و این موضوع در تقویت میل جنسی، خصوصا در مردان، موثر است.
  • بهبود عملکرد های ذهنی: طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که آکای بری قادر است در بهبود عملکرد های شناختی، تقویت و سلامت مغز نقش ایفا مهمی را ایفا کند.
خواص نخل اسای
خواص نخل اسای

نخل آسای و بهبود سلامت قلب و عروق

یکی از مشهور ترین و البته مهم ترین خواص نخل آسای، بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات انجام شده بر روی میوه های نخل آسای نشان داد که میوه های این گونه، ماده ای به نام آنتوسیانین در خود دارند که همچون یک آنتی اکسیدان قوی عمل میکند.

این آنتی اکسیدان بر روی سیستم عروقی تأثیر گذاشته و این تاثیر به معنای آن است که تمام سلول های این بخش، از خطر آسیب های استرس اکسیداتیو رادیکال های آزاد در امان خواهند بود.

علاوه بر آن، آنتوسیانین ها با تنظیم سطح کلسترول LDL ارتباط دارند. این امر سبب میشود تا شما در برابر خطرات و مشکلاتی همچون آترواسکلروز، سکته مغزی و حمله قلبی در امان باشید.

خواص نخل آسای در تنظیم فشار خون

امروزه، یکی از خطرناک ترین بیماری های مزمنی که در حال افزایش است، فشار خون بالا می باشد. آمار ها نشان میدهد، بر اثر این بیماری خطرناک تنها در سال 2017، 700 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

خوب است بدانید که فشار خون بالا، هیچگونه نشانه ای نداشته و به همین دلیل تشخیص آن بسیار دشوار میباشد. به طوری که پزشکان از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد میکنند.

محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که پتاسیم مهم ترین نقش در تنظیم فشار خون را دارد؛ چرا که این عنصر به عنوان یک وازودیلاتور عمل میکند. این بدان معنی است که پتاسیم می تواند رگ های شما را گشاد کند.

نخل آسای و کاهش وزن

بر طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که نخل آسای می تواند در کاهش وزن و تناسب اندام نقش موثری را ایفا کند. جالب است بدانید که امروزه در ساخت بسیاری از مکمل های لاغری نیز از نخل آسای استفاده میشود.

علاوه بر آن، تحقیقات نشان می‌ دهد، مصرف نخل آسای قادر است بر روی متابولیسم شما تأثیر بگذارد. این امر در نهایت سبب میشود تا فرآیند چربی سوزی در بدن شما با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

به علاوه، ترکیبات ارگانیک موجود در نخل آسای می توانند ترشح هورمون گرلین، که نام دیگر هورمون گرسنگی است، را تحت تأثیر قرار دهند. با کاهش ترشح این هورمون، شما تا ساعت ها احساس گرسنگی نخواهید کرد.

نخل آسای و تقویت سلامت پوست

جالب است بدانید که درست نظیر دیگر اعضای خانواده نخل ها، این میوه های نخل آسای نیز می تواند سلامت پوست شما را تقویت کند.

خوب است بدانید که مهم ترین نقش پوست، جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به بدن می باشد. به همین دلیل است افرادی که پوست سالم تری دارند، کمتر به بیماری های مختلف دچار میشوند.

علاوه بر محتوای ویتامین C میوه های نخل آسای که سبب تولید کلاژن میشوند، آنتی اکسیدان های این میوه ها نیز از پیری زودرس جلوگیری میکنند.

میوه های نخل آسای و تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که ترکیبات پلی فنولیک که از آکای بری استخراج می شوند، تکثیر سلول های معیوب را کاهش میدهند.

پژوهشگران معتقدند که آکای بری حاوی مواد گیاهی و شیمیایی است که می تواند جهش سلولی را در سطح مولکولی مهار کرده و این کار را با کشتن سلول های معیوب، پیش از تکثیر آن ها، انجام میدهد.

هر چند آکای بری ها به عنوان درمان برای بیماری های مختلف شناخته نمیشوند، اما مطالعات بیشتر، نشان دهنده ی ابعاد جدید و اکتشافات امید بخشی در این زمینه هستند.

مضرات و منع مصرف نخل آسای

مصرف میوه ی نخل آسای، آکای بری، در کنار تمامی خواصی که دارد، مصرف آن میتواند با عوارض جانبی همراه باشد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • مکمل های فرآوری شده نخل آسای عوراض جانبی نظیر تجمع باکتری های پژک و تولید زهرابه در بدن را به دنبال دارند. تجمع این موارد می تواند بیماری های مختلفی همچون آکنه، کاندیدیاز و خستگی مفرط را در پی داشته باشد.
  • مکمل های آکای بری شامل گیاهانی همچون سیر، کهن دار یا گینکو و بابونه گاوی بوده که ترکیب این موارد خون را رقیق کرده و سبب خونریزی های متعدد می شود. بنابراین از مصرف هرگونه مکملی که این ترکیبات را دارد، خودداری کنید.
  • برخی ترکیبات موجود در آکای بری می تواند به کبد آسیب زده و سبب به وجود آمدن التهاب کبد شود. در صورتی که بیشتر از یک هفته این گیاه در مکمل ها مصرف شود، سیستم ایمنی بدن را به خطر خواهد انداخت.
  • استفاده بیش از اندازه از میوه های نخل آسای، سبب گشاد شدن رگ های خونی شده که این عمل به کاهش شدید فشار خون منجر میشود. این موضوع برای برخی افراد، به خصوص افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، می تواند خطرناک باشد.
  • کسانی که کمبود وزن دارند، باید از مصرف میوه های نخل آسای و مکمل های آن خودداری کنند. چرا که این میوه اشتها را کم کرده و سبب کاهش وزن می شود.
  • میوه های نخل آسای می تواند با مسکن ها و داروهای ضد استروئیدی ضد التهابی نظیر آسپرین و ناپروکسن تداخل داشته باشند. بنابراین توصیه میشود هرگز بدون اطلاع پزشک خود میوه های نخل آسای را با سایر مکمل های آنتی اکسیدانی ترکیب نکنید. ترکیب این مواد می تواند اثرات موثر داروهای سرطانی را متوقف کرده و نتایج اسکن MRI را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • آکای بری همچنین قادر است سبب سرایت بیماری شاگاس شود. ممکن است این میوه بقایای (ساس آدم کش) را به همراه داشته باشد. خوب است بدانید ساس آدم کش یا ساس بوسه زن، یک حشره مکنده ی خون، بومی منطقه آمریکای جنوبی، است که انگلی به نام تریپانوزوم کروزی که عامل بیماری شاگاس بوده را حمل میکند.
  • مصرف میوه های نخل آسای ممکن است ورم دهان، لب، زبان و حلق را نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر آن، ممکن است سبب خس خس کردن و دیگر مشکلات تنفسی شود.
  • افرادی که به گرده های گل و گیاه حساسیت دارند، ممکن است با مصرف محصولات میوه های نخل آسای دچار مشکلاتی شوند. در افرادی که این نوع حساسیت ها را داشته اند، مشاهده شده است که این میوه آلرژی آن ها را بدتر کرده است. اگر در اثر مصرف آکای بری آلرژیتان عود کرد، میبایست به پزشک مراجعه کنید.
  • دقت داشته باشید که خانم های شیرده نباید آکای بری مصرف کنند. چرا که مصرف این میوه ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد.
  • افرادی که به آکای بری، و یا دیگر گیاهان تیره نخل ها، حساسیت دارند، میبایست از مصرف این میوه خودداری کنند.
  • میوه های نخل آسای ممکن است سبب سوزش کولون (پس روده) و روده ها شده و در نهایت سبب شود تا فرد به اسهال دچار شود.
  • از دیگر عوارض جانبی میوه ی نخل آسای می توان به سردرد، کم شنوایی و اختلال در بینایی اشاره کرد.

مصلحات نخل آسای چه میباشند؟

همانطور که گفته شد میوه های نخل آسای، یا همان آکای بری، دارای طبع و مزاجی گرم است و گرم مزاجان میبایست آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

توصیه میشود هم به جهت اصلاح طبع میوه های نخل آسای و هم برای غلبه بر طعم تند و تیز آکای بری، مقداری از آب آکای بری را گرفته و با مصلح آن، که قهوه میباشد، مخلوط کنید تا مزاج آن را متعادل سازید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *