همه چیز درباره طبع و خواص صندل + 16 خاصیت بینظیر صندل در طب سنتی
همه چیز درباره طبع و خواص صندل + 16 خاصیت بینظیر صندل در طب سنتی

همه چیز درباره طبع و خواص صندل + 16 خاصیت بینظیر صندل در طب سنتی

تاریخ نگارش

سپتامبر 20, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چوب صندل از منبع معتبر چوب و ریشه درختان سانتالوم به دست می آید. این درخت جزو با ارزش ترین درخت های دنیا میباشد که محصولات آن در سراسر دنیا استفاده میکنند. در زمان گذشته روغن هایی از چوب صندل در مناطق هند غربی و آفریقا در اندازه زیاد تولید میشد که اکنون به صورت گسترده در دسترس نمیباشد.

اسانس چوب صندل در اغلب خوشبو کننده ها و عطر ها وجود دارد اما باید گفت روغن این چوب ارزش بیشتری نسبت به رایحه آن دارد. چوب صندل در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد.

در حالت کلی دو نوع صندل در بازار وجود دارد یکی صندل سفید یا زرد و دیگری صندل قرمز که نام هردو صندل است اما از درخت های متفاوتی به دست می آیند.

در ادامه این مطلب از طب شناس به بررسی طبع صندل در طب سنتی و همچنین خواص صندل و مضرات آن خواهیم پرداخت.

طبع صندل در طب سنتی چیست؟

طبع صندل قرمز در طب سنتی سرد و خشک است. طبع صندل سفید نیز سرد و خشک میباشد.

افراد سرد مزاج باید صندل را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص صندل در طب سنتی چیست؟

  • صندل سفید به درمان تهوع و استفراغ کمک میکند و سبب قطع شدن سکسکه میشود.
  • صندل سفید دارای خاصیت ضد درد است و به درمان درد کمر نیز کمک زیادی میکند. برای این منظور میتوانید از دم کرده چوب صندل نیز استفاده نمایید.
  • صندل سفید را آسیاب کنید تا به شکل پودر در آید سپس با مقداری آب خمیر کنید. از این خمیر به شکل ضماد استفاده کنید. این راه برای درمان سردرد های ناشی از گرما بسیار عالی است و باعث تسکین آن میشود.
  • ضماد صندل سفید یک تب بر فوق العاده است و استفاده از آن سبب رفع حرارت، خارش و التهابات پوستی میشود.
  • شما میتوانید پودر صندل سفید را با مقداری کافور و گلاب ترکیب کنید و از آن روی ناحیه مورد نظر بمالید. این ترکیب نیز باعث تسکین سردرد گرم میشود.
  • صندل سفید خاصیت ضد التهابی دارد و گردش خون در پوست شما را تقویت میکند. صندل سفید به دلیل مواد مغذی که دارد یک منبع خوب برای تغذیه پوست.
  • صندل سفید دارای خاصیت مرطوب کنندگی است و به همین دلیل برای درمان خشکی پوست بسیار مناسب است، همچنین سبب درخشندگی و نرمی پوست میشود. از صندل سفید در تهیه لوسیون ها و انواع کرم ها استفاده میشود.
  • در کشور تایوان از صندل قرمز، محلولی تهیه کرده و از آن به منظور کاهش ورم استفاده مینمایند.
  • مصرف صندل قرمز برای تقویت دید چشم توصیه میشود. شما میتوانید از دمنوش گیاه صندل قرمز به منظور تقویت دید چشم استفاده نمایید.
  • مردم کشور اندونزی خاک اره صندل قرمز را به همراه برنج میپزند و از آن برای قطع خونریزی مصرف میکنند. صندل قرمز برای رفع چرک و عفونت نیز بسیار مفید است.
  • مردم بومی تایوان از صندل قرمز به عنوان یک داروی فوق العاده برای درمان مسمومیت استفاده میکنند.
  • مصرف دمنوش چوب صندل در تقویت حافظه و ذهن بسیار موثر است.
  • استفاده از دمنوش چوب صندل سبب تقویت معده و کبد میشود.
خواص صندل
خواص صندل

درمان آکنه با استفاده از صندل:

برای اینکار باید یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را به یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه و مقداری شیر ترکیب کنید تا به صورت خمیری در آید. خمیر به دست آمده را روی صورت خود بمالید و حدود نیم ساعت زمان دهید. پس از گذشت نیم ساعت، صورت خود را به خوبی بشویید. این راه برای درمان آکنه در طب سنتی بسیار موثر است.

صندل و پوست های خشک:

زمانی که پوست شما خشک است میتوانید از روغن صندل استفاده نمایید. این روغن یک دارو گیاهی عالی برای رفع پوسته پوسته شدن و خشکی پوست است.

شما میتوانید از پودر چوب صندل نیز برای خشکی پوست استفاده نمایید. برای این منظور باید پودر چوب صندل را با کمی شیر روی صورت خود بمالید. انجام اینکار به نرمی پوست شما کمک زیادی میکند.

رفع لکه های قهوه ای مایل به زرد با صندل:

استفاده از صندل سبب تسکین پوست های آفتاب سوخته میشود. شما برای اینکار باید مقداری پودر چوب صندل را با کمی روغن نارگیل و روغن بادام ترکیب نمایید و به شکل ماسک برای پوست خود استفاده کنید. این ماسک باعث از بین رفتن لکه های قهوه ای پوست میشود.

مضرات صندل چیست؟

  • صندل سفید موجب کاهش نیروی جنسی میشود.
  • خانم ها باید از مصرف صندل در دوران بارداری و شیردهی خودداری نمایند.
  • چوب صندل قرمز دارای خاصیت ادرار آور است و به همین دلیل مصرف بی رویه آن باعث کم آبی بدن میشود.
  • اگر شما از چوب یا روغن خالص صندل استفاده نمایید، با هیچگونه عوارضی رو به رو نخواهید شد اما این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی مواد باهم مخلوط میشوند ممکن است سبب ایجاد حساسیت پوستی شود پس حتما پیش از مصرف هر ماسکی با ترکیب صندل، آن را روی قسمتی از پوستتان تست نمایید.

مصلح صندل در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی مصلح صندل سفید، عسل یا نبات میباشد. مصرف این موارد در کنار صندل به تعادل مزاج و بهبود خواص آن کمک بسزایی میکند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *