خواص گیجاواش تره در طب سنتی
خواص گیجاواش تره در طب سنتی

خواص گیجاواش تره غذای لذیذ گیلانی + ترکیبات و موارد منع مصرف

تاریخ نگارش

اکتبر 12, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیجاواش تره نوعی غذای محلی گیلانی است که در آن از نوعی سبزی پر خاصیت و کمیاب و همچنین تخم اردک استفاده می شود.

جالب است بدانید که، واش در گویش محلی به معنای گیاه و گیجا به دلیل سرگیجه آور بودن، در هنگام برداشت این سبزی، به آن نسبت داده شده است؛ این گیاه خاصیت سنگ شکنی داشته و در بعضی مناطق به صورت خودرو رشد می کند.

مواد بکار رفته در گیجاواش تره شامل گیجاواش، برگ سیر تازه، تخم اردک، روغن مایع، نمک، فلفل و زردچوبه میباشد.مواد اولیه یِ اصلیِ این غذا، که گیجاواش و تخم اردک میباشند، دارای خواص فراوانی هستند و برای سلامتی مفید میباشند.

در این مطلب از طب شناس ابتدا طبع این غذا را معرفی کرده و سپس به بررسی خواص آن خواهیم پرداخت؛ پس از آن نیز با عوارض و مضرات مصرف بیش از اندازه ی این غذا آشنا شده و در آخر نیز مصلحات گیجاواش تره را بیان خواهیم کرد.

طبع گیجاواش تره سرد است یا گرم؟

سبزی به کار رفته در گیجاواش تره دارای طبع گرم میباشد و بنابراین، همانطور که انتظار میرود طبع گیجاواش تره گرم بوده و توصیه میشود گرم مزاجان آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باور نکردنی گیجاواش تره

همانطور که گفته شد گیجاواش تره به دلیل دارا بودن گیجاواش و همچنین تخم اردک، دارای خواص فوق العاده ای است.

در این قسمت از طب شناس به بررسی خواص این غذای خوشمزه خواهیم پرداخت. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

منبعی غنی از پروتئین

میزان پروتئین موجود در تخم اردک ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از تخم مرغ است و طبق محاسبات انجام شده در هر تخم مرغ ۶ گرم پروتئین وجود دارد اما در هر تخم اردک ۹ گرم پروتئین وجود دارد که مصرف روزانه ۲ عدد تخم اردک نیاز روزانه بدن به پروتئین و سایر مواد معدنی و ویتامین ها برطرف خواهد شد.
مقاومت بالای تخم اردک در برابر فاسد شدن تخم اردک به دلیل پوست ضخیمی که دارد مقاومت بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری می توان آن را نگهداری نمود. اما تخم مرغ را پس از گذشت یک هفته نمی توان مصرف نمود.

منبعی غذایی سرشار از امگا 3

جالب است بدانید که امگا ۳ تاثیر بسیار زیادی در سلامت قلب دارد و باعث افزایش قدرت ذهنی کودکان و نوجوانان خواهد شد، هر تخم مرغ حدود ۳۷ میلی گرم امگا 3 دارد اما این مقدار در تخم اردک حدود ۷۳ میلی گرم می باشد که در صورت مصرف اصولی و مداوم آن شاهد سلامت قلب و افزایش ذهن خود خواهید شد.

مبارزه با بیماری کم خونی

در تخم اردک مقدار قابل توجهی آهن، روی، فسفر و سایر منابع معدنی وجود دارد که برای مقابله با بیماری های کم خونی و ضعف بدن بسیار مناسب خواهد بود، این ماده غذایی ویژه برای خانم هایی که دچار کم خونی می شوند بسیار ایده آل و تقویت کننده خواهد بود.

افزایش وزن سریع و طبیعی

به دلیل کالری بالا و چربی زیاد موجود در تخم اردک، این ماده غذایی در افزایش وزن بسیار موفق عمل خواهد کرد، هر تخم اردک ۱۳۰ کالری انرژی دارد در حالی که یک تخم مرغ ۷۰ کالری انرژی دارد. البته در مصرف تخم اردک باید دقت لازم را بعمل آورد، زیرا چربی زیاد برای قلب مناسب نبوده و بیماری های قلبی و کبدی به دنبال خواهد داشت.

خواص گیجاواش تره
خواص گیجاواش تره

کمک به هضم سریع

غذاویتامین های گروه B موجود در تخم اردک برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از بیماری های گوارشی و هاضمه ای تاثیر گذار خواهد بود. هم چنین سایر ویتامین های موجود در تخم اردک در افزایش قدرت هاضمه و افزایش اشتها کمک کننده خواهد بود.

جلوگیری از آلزایمر

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در تخم اردک در جلوگیری از آلزایمر و پیری زودرس تاثیر گذار خواهد بود و در صورت مصرف اصولی و مداوم تخم این پرنده می توان از آلزایمر جلوگیری نمود. امگا 3 موجود در تخم اردک تاثیر زیادی در افزایش قدرت ذهن و بازسازی سلول های مغزی دارد.
اردک ها نسبت به مرغ ها از مقاومت بدنی بالایی برخوردار هستند و به راحتی نیز قابل پرورش هستند، در صورتی که علاقه مند به پرورش پرنده های خانگی هستید، اردک بهترین گزینه خواهد بود، این پرنده هم از تخم بسیار با ارزشی برخوردار است و هم نسبت به مرغ از گوشت خوشمزه تری برخوردار است.

سلامت قلب را ارتقا بخشد

تره جزء خانواده سبزیجات آلیوم است که شامل پیاز و سیر است. چندین مطالعه درمورد سبزیجات و سیر و پیاز و پیازچه مورد بررسی قرار گرفت و مطالعات نشان داد که کسانی که از سبزیجات خانواده آلیوم مصرف میکنند خطر سکته قلبی و مغزی کمتر آنها رو تهدید میکنهدر حالی که بیشتر این مطالعات پیاز یا سیر را آزمایش کرده اند ، تره حاوی چندین ترکیب مفید است که فکر می کنند باعث کاهش التهاب و محافظت از سلامت قلب می شوند.

علاوه بر این ، تره منبع خوبی از آلیسین است ، که ترکیبات گوگردی هستند که با کاهش کلسترول ، فشار خون و تشکیل لخته های خون ممکن است از سلامت قلب بهره مند شوند.خلاصه تره حاوی ترکیبات گیاهی سالم قلب است که نشان می دهد باعث کاهش التهاب ، کلسترول ، فشار خون ، تشکیل لخته های خون و خطر کلی شما از بیماری های قلبی می شود.

مفید در دوران بارداری

تره سرشار از ویتامین B9 است ، همچنین به عنوان فولات (اسید فولیک) نیز شناخته می شود. فولات ها بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار را تشکیل می دهند. آنها برای تولید DNA جدید که برای تشکیل سلول های جدید لازم است ضروری هستند. فولات ها همچنین باعث تشکیل لوله های عصبی سالم ، وزن کافی در هنگام تولد و رشد مناسب صورت ، قلب ، ستون فقرات و مغز می شوند.

به کاهش وزن کمک میکند

خواص کاهش وزن بین سبزیجات یک خاصیت اشتراکی است، تره نیز مانند بیشتر سبزیجات می توانند باعث کاهش وزن شود. تره با 31 کالری در هر 3.5 اونس (100 گرم) نشت پخته شده ، این سبزی در هر بخش کالری بسیار کمی دارد.

علاوه بر این ، تره منبع خوبی از آب و فیبر است ، که ممکن است از گرسنگی جلوگیری کند ، احساس سیر بودن را تشدید کند و به شما کمک کند به طور طبیعی کمتر غذا بخورید، تره همچنین فیبر محلول تولید می کند،که ژلی را در روده شما تشکیل می دهد و به ویژه در کاهش گرسنگی و اشتها مؤثر است.

خلاصه فیبر و آب موجود در تره می تواند باعث پر شدن و جلوگیری از گرسنگی شود ، که این امر به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این ، این سبزی از نظر کالری بسیار کم است. اگر قصد کاهش وزن دارید و به گیجاواش تره نیز علاقمند هستید، بهتر است هنگام صرف این غذا، تخم اردک را کنار بگذارید و میل نکنید. در این صورت سبزیجات پرخاصیت گیجاواش به شما در کاهش وزن کمک خواهند کرد.

سلامت استخوان

محتوای بالای ویتامین K در تره ،استئوکلسین را فعال می کند ، پروتئینی است که برای سلامتی استخوان بسیار حیاتی است. یک لیوان تره حدود 42 میکروگرم ویتامین K را فراهم می کند که به ترتیب 47 و 34 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای خانم ها و آقایان است.

کاهش التهاب مزمن

التهاب مزمن برای سلامتی قلب مضر است. ویتامین K دارای خواص ضد التهابی است که می تواند در برابر بیماری های التهابی مزمن مانند دیابت ، چاقی و آرتریت روماتوئید مبارزه کند. فراوانی ویتامین K در تره از بروز بیماریهای التهابی مزمن و کلسیفیکاسیون ناخواسته شریان ها جلوگیری می کند. علاوه بر ویتامین K ، ویتامین B6 در تره همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

همه چیز درباره گیجاواش تره
همه چیز درباره گیجاواش تره

جلوگیری از ابتلا به سرطان

تره منبع خوبی از سولفیدهای آلیل است که می تواند مسیرهای مرتبط با تشکیل تومورهای بدخیم را مهار کند. آنها ممکن است مانند سایر اعضای خانواده آلیوم در جلوگیری از انواع خاصی از سرطان نقش مهمی داشته باشند. آنها همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات ، روده بزرگ و تخمدان را کاهش دهند.

بهبود بینایی

تره منبع خوبی از لوتئین و زیگزانتین است. این ترکیبات برای بینایی سالم بسیار حیاتی هستند. آنها با فیلتر کردن اشعه های مضر نور هنگام ورود به چشم شما ، بافت های چشم شما را از اکسیداسیون مضر DNA و غشای سلولی محافظت می کنند. مصرف تره در مقادیر کافی چشم شما را از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن محافظت می کند.

کلسترول را تنظیم کنید

فیبر با تقویت حرکات آسان روده نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول دارد. همچنین به بیرون ریختن کلسترول اضافی از بدن کمک کرده و تولید کلسترول موجود در کبد را کاهش می دهد.تره دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. بنابراین ، آنها به کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL کمک می کنند. در اینجا یک پست خوب دیگر در مورد داروهای خانگی برای کاهش کلسترول وجود دارد.

مضرات و منع مصرف گیجاواش تره

توجه داشته باشید ،همانطور که گفته شد، مواد اصلی به کار رفته در گیجاواش تره، گیاه گیجاواش و تخم اردک میباشد. از آنجایی که تحقیقات در مورد خواص و مضرات گیاه گیجاواش کامل نیست، توصیه میشود از مصرف بیش از اندازه ی این غذا خودداری کنید.

البته به دلیل وجود تخم اردک در گیجاواش تره نیز برخی افراد میبایست از مصرف این غذا خودداری کنند. این افراد عبارت اند از:

  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • افراد مبتلا به دیابت
  • مبتلایان به کلسترول خون بالا
  • اشخاصی که فشار خون بالا دارند.

مصلحات گیجاواش تره

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، گیجاواش تره دارای طبعی گرم است و گرم مزاجان میبایست در مصرف این غذا دقت کرده و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند.

به علاوه، توصیه میشود حتما در کنار گیجاواش تره از مصلح آن، که ماست میباشد، استفاده کنید تا طبع و مزاج این غذا اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *