خواص شربت آلبالو و روش تهیه آن
خواص شربت آلبالو و روش تهیه آن

طبع و خواص شربت آلبالو در طب سنتی + روش تهیه شربت آلبالو طبیعی

تاریخ نگارش

اکتبر 14, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

همین حالا که این مقاله را می خوانید، به احتمال زیاد دست کم یک شیشه شربت آلبالو خوشرنگ و طعم در یخچالتان دارید! این یعنی که شربت آلبالو پای ثابت پذیرایی مهمانی ها در تابستان ایرانی ها است و از پرطرفدارترین شربت های خانگی است.

آلبالو که از میوه های ترش و خوش رنگ تابستانی است و در کشورهای دیگر به نام گیلاس ترش نیز شهرت دارد، به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از خشک شده و مربا و مارمالاد گرفته تا ترشی و انواع دسر و… شربت آلبالو نیز یکی از محصولات تهیه شده از میوه آلبالو است که طعم و عطر ویژه ای دارد و نزد همگان محبوب است.

خواص آلبالو بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از این خواص در شربت آلبالو نیز وجود دارد. در این مقاله به بررسی طبع وخواص شربت آلبالو در طب سنتی و روش تهیه شربت آلبالو در خانه اشاره خواهیم کرد.

طبع شربت آلبالو سرد است یا گرم؟

کارشناسان طب سنتی در منابع معتبر این حوزه آورده اند که طبع آلبالو سرد و خشک است. شربت آلبالو از ترکیب آلبالو و آب و شکر تهیه می شود. این شکر می تواند تا حدی سردی طبع آلبالو را کاهش داده و به سمت تعادل ببرد اما به طور کلی باید بگوییم که طبع شربت آلبالو سرد است.

نگاهی بر خواص میوه آلبالو

  1. اعصاب: خواص آرام بخش دارد و موجب آرامش اعصاب و روان می شود. به این شرط که به اندازه مصرف شود و زیاده روی صورت نگیرد.
  2. قلب: در درمان بیماری های قلب و عروق موثر است. آلبالو موجب انبساط رگهای کرونری قلب می شود که جریان خون را بهبود می بخش و از نارسایی و حملات قلبی پیشگیری می کند.
  3. کبد: نارسایی های کبد به کمک مصرف آلبالو برطرف می شود. نارسایی کبد باعث بروز مشکلاتی همچون تلخی دهان، کاهش اشتها، بدبو شدن دهان، رنگ پریدگی،یبوست و… می شود که می توان با مصرف صحیح و به اندازه آلبالو همه این موارد را برطرف کرد.
  4. کلیه: شربت و مربای آلبالو نقش ضد التهابی برای کلیه دارند. هچنین جوشانده آلبالو باعث پالکسازی کلیه و مثانه و مجاری ادراری می شود. گفته شده که مصرف آلبالو به دفع سنگ کلیه نیز کمک می کند.
  5. پوست: آلبالو موجب شفافیت و درخشندگی پوست می شود، منافذ پوست را پاکسازی کرده و از بروز جوش جلوگیری می کند.
  6. لاغری: خواص چربی سشوزی آلبالو باعث می شود که چربی های انباشته شده در شکم و پهلو تحلیل رفته و نابود شوند و به مرور به کاهش وزن و لاغری منجر می شود
خواص شربت آلبالو
خواص شربت آلبالو

خواص شربت آلبالو طبیعی در طب سنتی

  • موجب رفع عطش در تابستان و دیگر روزهای گرم سال می شود.
  • برای افراد گرم مزاج و صفراوی موجب پایین آمدن حرارت و صفرا می شود.
  • سرشار از مواد معدنی از جمله سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.
  • سرشار از ویتامین ث و سایر ویتامین های مفید برای بدن انسان است.
  • در درمان مشکلات و نارسایی های کبد بسیار موثر است.
  • آب آلبالو (بدون شکر و شیرینی) قند خون دیابتی ها را کاهش می دهد و از این جهت برای مبتلایان به این بیماری مفید است.
  • تقویت کننده کلیه و برطرف کننده ورم کلیه است. همچنین باعث سم زدایی کلیه از مواد مضر می شود.
  • موجب شفافیت و روشنی پوست می شود.
  • در رفع خارش و حساسیت های پوستی موثر است.
  • در لاغری و کاهش وزن موثر است.
  • چربی خون را کاهش می دهد.
  • اسهال را درمان می کند.
  • تشنگی را کاهش می دهد.
  • فشارخون بالا را کاهش می دهد.
  • غلظت خون را کم می کند.
  • در درمان و کاهش حالت تهوع موثر است.
  • اشتها آور است و سوء تغذیه را درمان می کند.
  • آرامبخش است و موجب بهبود خلق و خو می شود.
  • ضد التهاب است.
  • ورم و التهاب و درد معده را کاهش می دهد.
  • توان باروری مردان را بالا می برد.
  • در درمان رماتیسم و نقرس و کاهش عوارض آنها موثر است.
  • مانع از گرفتگی عروق می شود.
  • آهن و کلسیم بالایی دارد.
  • مصرف آن برای کودکان مفید و تقویت کننده است.
  • در درمان کمخونی موثر است.
  • تقویت کننده مغز و حافظه است.

خواص شربت آلبالو و میوه آلبالو برای کلیه

آلبالو حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان است و این موضوع در کاهش درد و التهاب کلیه ها بسیار تاثیرگذار است.

خاصیت ضد التهابی آلبالو و شربت آن، زخم ها و التهابات مجاری ادراری را با سرعت بیشتری بهبود می بخشد. نوشیدن آب آلبالو یا شربت آلبالو همراه با آب و مایعات دیگر، در شکسته شدن و خروج و دفع سنگ کلیه بسیار موثر است. همچنین شربت آلبالو درد ناشی از دفع سنگ کلیه را تا حدی تسکین می دهد.

خواص شربت آلبالو برای سیستم ایمنی

همانطور که گفتیم شربت آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان ها است. فلانوئید، یک نوع از این آنتی‌اکسیدان ها است که تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و بدن را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم کرده و از ابتلا به این دست بیماری ها جلوگیری می کند. فلانوئید همچنین در کاهش درد و تورم مفاصل موثر است و به همین دلیل به افراد مبتلا به آرتروز، نقرس و رماتیسم کمک شایانی کرده است.

همچنین باید بگوییم که پتاسیم موجود در آلبالو فشار خون را تنظیم می کند که این امر در نهایت باعث کنترل ضربان قلب می شود. شربت آلبالو بدن را هیدراته نگه‌ می دارد. به همین جهت مصرف آن برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالا دارند مفید است.

افراد مبتلا به اختلال سوخت و ساز بدن یا سندرم متابولیک، می توانند برای بهبود احوال خود از شربت آلبالو یا آب آلبالو تازه کمک بگیرند.

تنظیم خواب با شربت آلبالو

آلبالو و شربت آلبالو حاوی مقادیر مناسبی از ملاتونین هستند. ملاتونین ماده ایست که موجب تمایل به خواب می شود و کیفیت خواب را افزایش می دهد. افرادی که دچار اختلال در خواب هستند و خوابهای نامنظم و بی کیفیت دارند ونمی توانند به اندازه کافی بخوابند، به کمک شربت آلبالو می توانند مشکل خود را برطرف کنند.

تاثیر آلبالو بر پوست و مو

همانطور که گفتیم آلبالو حاوی ویتامین های مفید فراوانی است. ویتامین آ موجود در آلبالو و شربت آلبالو باعث تقویت سلامت پوست و مو می شود. خاصیت ضد‌باکتری شربت آلبالو باعث دفع سمسوم بدن می شود و این سم زدایی در درمان جوش و آکنه مفید است و پوست را شفاف و شاداب می کند. آنتوسیانین موجود در آلبالو در این امر موثر است.

همچنین شربت آلبالو با داشتن مقادیر مناسب آهن، ریزش موی ناشی از کمبود آهن را درمان می کند.

منع مصرف شربت آلبالو
منع مصرف شربت آلبالو

آیا شربت آلبالو مضر است؟

آلبالو و شربت آلبالو خواص بسیاری دارند. اما این موضوع نباید باعث شود که در مصرف این میوه و فراورده های آن زیاده روی کنید.

شرت آلبالو به این دلیل که با شکر تهیه می شود، میزان قند بالایی دارد و زیاده روی در مصرف آن می تواند منجر به بالا رفتن قند خون شود. همچنین شکر باعث افزایش کالری شربت آلبالو نسبت به آب آلبالو می شود به همین دلیل مصرف بی رویه آن باعث چاقی می شود.

بهتر است افراد دیابتی و افراد دچار اضافه وزن، برای بهره گیری هرچه بیشتر از خواص آلبالو، آب آلبالوی ساده و بون شکر میل کنند.

از آنجایی که شربت آلبالو رقیق کننده خون است، ممکن است با آسپرین و سایر داروهای مخصوص کاهش غلظت خون تداخل داشته باشد. حتما این نکته را درنظر بگیرید.

افرادی که تازه جراحی کرده اند یا جراحات جدی بر بدن دارند و زنانی که سزارین کرده اند و… بهتر است مصرف شربت آلبالو را کاهش دهند چرا که ممکن است باعث افزایش خونریزی شود.

مصرف آلبالو و شربت آلبالو در برخی افراد موجب تحریک دستگاه گوارش و ایجاد برخی مشکلات مانند اسهال، دل درد و دلپیچه، نفخ، سوزش معده و.. شوند.

افرادی که بیماری های کلیوی حاد دارند بهتر است برای مصرف شربت آلبالو با پزشک خود مشورت کنند.

روش تهیه شربت آلبالو طبیعی در خانه

برای تهیه شربت آلبالو فقط به سه قلم مواد نیاز دارید:

  • آب
  • آلبالوی تازه و شسته و هسته گرفته شده
  • شکر

میزان شکر باید دو برابر مقدار آلبالو باشد. یعنی اگر یک کلیوگرم آلبالو دارید، باید 2 کیلوگرم شکر استفاده کنید. البته مقدار شکر تا حدی بسته به میزان ترشی آلبالوها قابل تغییر است اما نسبت اصلی و مرسوم آن همانست که گفته شد.

آلبالوها را باید تمیز شسته و خشک کنید و بعد با روشی که برای شما راحت است، هسته بگیرید.

قابلمه مناسب را انتخاب کرده و مقداری ازآلبالوهای بدون هسته را در آن بریزید. روی آلبالوها را با شکر بپوشانید و سپس مقدار دیگر آلبالو و سپس شکر و به همین ترتیب لایه به لایه آلبالو و شکر بریزید. در این مرحله لازم نیست آب اضافه کنید. قابلمه را حدود 24 ساعت در یخچال بگذارید تا آلبالوها خوب آب بیندازند.

بعد از این مدت قابلمه را از یخچال بیرون آورده و روی حرارت بگذارید و یک لیوان آب ولرم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر در آب حل شده و نرم شود.

شعله را روی متوسط تنظیم کنید و از کم و زیاد کردن آن در حین پخت خودداری کنید چرا که باعث تیره و کدر شدن شربت می شود.

در حین پخت احتمالا روی آلبالوها کف جمع می شود که باید با صبر و حوصله این کف ها را گرفه و دور بریزید.

پخت را تا جایی که شربت به غلظت مورد نظرتان می رسد ادامه دهید. سپس حرارت را خاموش کرده و بعد از اینکه شربت تا حدی سرد شد، آن را از صافی رد کنید تا شربت از آلبالوها جدا شود.

شربت آلبالو را در بطری های شیشه ای ریخته و دریخچال نگهداری کنید. برای تهیه نوشیدنی آلبالو کافیست حدود یک پنجم از حجم لیوان را از این شربت پرکرده و باقی را آب بریزید و خوب به هم بزنید و خنک بنوشید.

می توانید به شربت آلبالوی خود مقداری تخم شربتی یا تخم ریحان اضافه کرده و میل کنید.

آلبالوهای باقی مانده از شربت آلبالو را نیز می توانید به صورت مربا، مارمالاد یا در ترکیب کیک های خانگی مورد استفاده قرار دهید.

روش تهیه شربت آلبالو
روش تهیه شربت آلبالو

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *