خواص و طبع باقلا قاتق در طب سنتی+ 19 خاصیت فوق العاده+ طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی
خواص و طبع باقلا قاتق در طب سنتی+ 19 خاصیت فوق العاده+ طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی

خواص و طبع باقلا قاتق در طب سنتی+ 19 خاصیت فوق العاده+ طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی

تاریخ نگارش

اکتبر 17, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

باقلا قاتق یکی از خورشت های سنتی و خوشمزه شمالی است که تهیه آن بسیار آسان میباشد و امروزه در همه استان های ایران طبخ میشود و طرفداران بسیاری دارد. مواد اصلی که برای تهیه باقلا قاتق به کار برده میشود عبارتند از: سیر، باقلا، تخم مرغ، نمک، زردچوبه و روغن.

باقالاقاتق برای افراد گیاه خوار نیز یک پیشنهاد عالی است. باقلا قاتق سرشار از فیبر و پروتئین است و به همین دلیل جزو غذا های مقوی به شمار میرود. باقلا قاتق فواید زیادی برای بدن دارد که در قسمت های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع باقلاقاتق در طب سنتی و همچنین خواص باقلاقاتق و مضرات آن بپردازیم.

طبع باقلا قاتق در طب سنتی چیست؟

از نظر متخصصین طب سنتی، طبع باقلا قاتق سرد است و افراد سرد مزاج باید این غذا را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند. استفاده از این غذا برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است.

خواص باقلا قاتق
خواص باقلا قاتق

خواص باقلا قاتق در طب سنتی چیست؟

  • باقلا قاتق سرشار از فیبر است و به همین دلیل مصرف آن بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. همچنین سبب میشود غذا نیز زودتر هضم شود.
  • این غذا خوشمزه کالری کمی دارد و فاقد کلسترول میباشد. اسید آمینه موجود در باقلاقاتق نقش انتقال دهنده عصبی در مغز را بر عهده دارد.
  • باقلا قاتق حاوی مقادیر زیادی فسفر است که مصرف آن در کودکان باعث تقویت هوش و حافظه میشود.
  • این غذا شمالی دارای آهن و روی نیز میباشد. باقلا قاتق در طب سنتی به منظور درمان سرفه خشک، پاک کردن دستگاه گوارش، روماتیسم، میگرن و… نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
  • ماده اصلی تشکیل دهنده این غذا باقلا است که خواص بسیاری در طب سنتی دارد. باقلا به دلیل داشتن چربی های مفید، سطح کلسترول خون را کاهش میدهد و از این طریق به سلامت قلب نیز کمک بسزایی میکند.
  • باقلا خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن به رفع التهاب ریه و دیگر التهاب ها که با سرفه های زیاد همراه است کمک میکند.
  • باقلا دارای ویتامین C است که به اسم یک آنتی اکسیدان فوق العاده شناخته میشود. مصرف باقلا از پیری زودرس و علائم آن مثل: ایجاد چین و چروک، چروک دور چشم و… جلوگیری میکند و در جوانسازی پوست صورت شما موثر میباشد.
  • باقلا موجود در باقلا قاتق حاوی مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این گیاه بر رفع جوش ها صورت و آکنه تاثیر زیادی دارد.
  • مصرف این غذا در طول بارداری پیشنهاد میشود زیرا باقلا قاتق دارای فولات است که برای پیشگیری از کم خونی مفید است و در تضمین سلامت جنین و مادر موثر میباشد. مصرف این غذا به جلوگیری از نقص لوله های عصبی جنین و همچنین اختلال های مغز و نخاع آن کمک زیادی میکند.
  • استفاده از باقلا قاتق به دلیل داشتن باقلا در ترمیم زخم های روده موثر میباشد.
  • مصرف این غذا از تولید سنگ مثانه، کلیه و همچنین انسداد مجاری پیشگیری مینماید.
  • باقلا موجود در باقلاقاتق دارای ویتامین A است و استفاده آن به تقویت بینایی کمک زیادی میکند.
  • در تهیه باقلا قاتق از تخم مرغ استفاده میشود. تخم مرغ دارای مقادیر بالایی اسید فولیک، ویتامین آ، ویتامین ب5، ویتامین ب12، فسفر، سلنیم و دیگر ویتامین ها است که برای بدن بسیار مفید میباشد.
  • تخم مرغ دارای لوتئین و زآگزانتین است که جزو آنتی اکسیدان های قوی میباشند و از ضعیف شدن ماهیچه های چشم و بروز آب مروارید جلوگیری میکنند. پس مصرف تخم مرغ بر سلامت چشم تاثیر بسزایی دارد.
  • تخم مرغ های محلی دارای اسید های چرب امگا 3 بیشتری نسبت به دیگر تخم مرغ ها هستند و به همین دلیل مصرف آن ها باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون که یک عامل خاطرناک برای ایجاد بیماری های قلبی است میشوند.
  • استفاده از تخم مرغ به کاهش احتمال سکته و مشکلات قلبی کمک میکند.
  • تخم مرغ از خاصیت سیر کنندگی برخوردار است و به همین دلیل مصرف آن به افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند پیشنهاد میشود.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف باقلا:

باقلا برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. باقلا دارای مقادیر بالایی مس است، مس بر سلامت سلول های خونی تاثیر گذار است.

همانطور که میدانید گلبول های سفید، وظیفه ویژه ای در بدن دارند زیرا باعث از بین رفتن مولکول های بیماری زا میشوند. گلبول های سفید سبب از بین رفتن رادیکال های آزاد بدن میشوند.

مس یک عامل حیاتی و ضروری برای گلبول های سفید است که عملکرد آن ها را بهبود میبخشد. اگر گلبول های سفید نباشند، بدن مورد حمله انواع عفونت ها و بیماری ها قرار میگیرد. به همین دلیل وجود مس بسیار مهم است.

بدن قادر به تولید مس در اندازه کافی نیست به همین علت فرد باید از مواد غذایی که دارای مقادیر زیادی مس هستند مثل: باقلا استفاده نماید. طبق مطالعات انجام شده، عصاره متانولیک که از باقلا تهیه شده است با افزایش سن به تقویت آنتی اکسیدان های بدن کمک زیادی میکند.

جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف باقلا قاتق:

یکی از بهترین و مهم ترین خواص باقلا، پیشگیری از ابتلا افراد به پوکی استخوان میباشد. مصرف تنها یک لیوان باقلا قادر است سی و شش درصد از مقدار منگنز مورد نیاز بدن شما را تامین نماید. بدن افراد بزرگسال به روزانه حدود یازده میلی گرم منگنز نیازمند است.

منگنز از خواص زیادی برخوردار است و بر سلامت استخوان ها موثر میباشد. منگنز به افزایش حجم استخوان ها کمک میکند و باعث کاهش کمبود کلسیم میشود.

حدود نود و نه درصد کلسیم بدن در قسمت استخوان ها و دندان ها است به همین دلیل وجود منگنز برای استحکام استخوان ها بسیار مفید است. منگنز از بروز پوکی استخوان پیشگیری میکند. طبق مطالعات انجام شده، استفاده از منگنز در کنار کلسیم، زینک و مس قادر است زوال استخوان ستون فقرات در خانم ها  مسن را به تاخیر بیندازد.

مضرات باقلا قاتق
مضرات باقلا قاتق

طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی، خوشمزه و پر فایده:

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید پوست سیصد گرم پاچ باقلا را جدا کنید و در ظرفی مناسب بریزید و با مقداری کره یا روغن به خوبی تفت دهید. شما میتوانید پاچ باقلا خشک را نیز برای تهیه این غذا از فروشگاه ها خریداری نمایید فقط نیاز است که از شب قبل در آب خیس بخورد.

بعد از اینکه باقالاها را به خوبی تفت دادید باید چهار حبه سیر را نیز پوست بگیرید و بشویید. حال باید سیر ها را با رنده خرد کنید و به باقلاها بیافزایید و باهم مخلوط کنید. کمی تفت دهید تا بوی سیر بلند شود.

حدود چهار قاشق غذاخوری شوید خشک را به مواد اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که میزان شوید خشک نباید زیاد باشد زیرا موجب تلخی غذا میشود.

در مرحله بعدی مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و در صورت تمایل کمی دارچین نیز به مواد اضافه کنید و تفت دهید.

حال باید حدود یک لیتر آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش آید. بعد از به جوش آمدن کمی حرارت را کم کنید تا باقلا ها نیم پز شوند.

بعد از نیم پز شدن باقالا باید سه عدد تخم مرغ را بشکنید و به مواد اضافه نمایید. اجازه دهید تخم مرغ ها به خوبی پخته شوند و توجه کنید که نباید تخم مرغ ها در غذا هم بزنید.

حالا باقلاقاتق خوشمزه شما حاضر است.

عوارض باقلا قاتق چیست؟

  • درست است که این غذا خوشمزه فواید بسیاری دارد اما زیاده روی در مصرف آن با برخی عوارض همراه است.
  • استفاده طولانی مدت این غذا به دلیل داشتن باقلا میتواند موجب بروز غلائم افسردگی شود زیرا باقلا دارای لوودوپای است که باعث کمبود ویتامین B6 در بدن میشود. افرادی که دچار بیماری فاویسم هستند نباید از این غذا استفاده نمایند. این افراد حتی از بو کردن باقلا نیز خودداری نمایند. افراد مبتلا به فاویسم  با خوردن باقلا دچار علائمی چون: حالت تهوع و استفراغ، زرد شدن پوست و سفیده چشم، سر درد، دلپیچه و اسهال، نارسایی کلیه ها، وجود خون در ادرار و… میشوند.
  • ممکن است بعضی افراد به باقلا حساسیت و آلرژی داشته باشند و با مصرف این غذا دچار علائم آلرژیک شوند.
  • افرادی که دچار: افسردگی، نفخ، صرع، دل درد، خارش پوستی، سنگ اورات هستند باید در مصرف باقلا قاتق احتیاط نمایند.
  • باقلا قاتق دارای باقلا است که استفاده آن به همراه ماست میتواند باعث دلپیچه شود.
  • سعی کنید این غذا را در موقع شب استفاده نکنید زیرا باقلا موجود در آن موجب بی خوابی میشود.
  • استفاده این غذا در افراد سرد مزاجی که دچار سرفه هستند پیشنهاد نمیشود زیرا ممکن است سرفه آن ها را بدتر کند.

مصلح باقلا قاتق چیست؟

مصلح باقلا در طب سنتی ادویه های گرمی چون: فلفل، زیره، دارچین، مرزه، نمک و… است. اسنفاده از این موارد به همراه باقلا قاتق سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن میگردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *