خواص و طبع باقالی پلو در طب سنتی+ طرز تهیه باقالی پلو با گوشت+ 10 خاصیت بینظیر باقالی پلو
خواص و طبع باقالی پلو در طب سنتی+ طرز تهیه باقالی پلو با گوشت+ 10 خاصیت بینظیر باقالی پلو

خواص و طبع باقالی پلو در طب سنتی+ طرز تهیه باقالی پلو با گوشت+ 10 خاصیت بینظیر باقالی پلو

تاریخ نگارش

اکتبر 25, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

باقالی پلو یک نوع پلو ایرانی است که طعم بسیار خوبی دارد. این نوع پلو معمولا در مهمانی ها و مجالس طبخ میشود. افرادی که طعم باقالی را دوست دارند، حتما باقالی پلو را امتحان کنند.

باقالی پلو را میتوان به همراه گوشت مرغ یا گوشت قرمز درست کرد اما تهیه این غذا با گوشت گردن و ماهیچه طعم فوق العاده ای دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است. 

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع باقالی پلو در طب سنتی و همچنین خواص باقالی پلو و طرز تهیه آن بپردازیم.

طبع باقالی پلو در طب سنتی چیست؟

طبع باقالی پلو یا باقلا پلو در طب سنتی سرد است. مصرف این غذا برای افراد گرام مزاج مناسب است اما افراد سرد مزاج باید در مصرف آن احتیاط کنند و باقالی پلو را به همراه مصلحش استفاده نمایند.

خواص باقالی پلو در طب سنتی چیست؟

  • باقالی پلو با ماهیچه سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین ها مثل: آهن، کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین ب6، ب1، ب2 و ب12، امگا3 و همچنین فیبر است.
  • باقالی پلو با گوشت به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین هایی که در بالا به آن اشاره شد با افسردگی مقابله میکند و دارای خاصیت ضد استرس و ضد اضطراب است.
  • این غذا دارای مقادیر بالایی فسفر و کلسیم میباشد که به همین دلیل یک گزینه عالی برای تقویت و استحکام استخوان ها است. این غذا خوشمزه از پوکی استخوان نیز جلوگیری میکند. اگر جزو افرادی هستید که دچار پوکی استخوان میباشید، مصرف این غذا را فراموش نکنید.
  • باقالی پلو با گوشت از پروتئین بالایی برخوردار است و به همین دلیل مصرف آن سبب تولید انرژی زیاد در بدن میشود.
  • باقالی پلو دارای ویتامین A و C است که از همین رو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند.
  • این غذا ایرانی دارای ویتامین B12 است که سبب خون رسانی به مغز میگردد.
  • ویتامین A و B2 موجود در این غذا بر تقویت سیستم بینایی موثر است و سبب تقویت اعصاب نیز میشود.
  • افراد لاغر و خانم های باردار از مصرف این غذا غافل نشوند زیرا باقالی پلو با گوشت به تقویت استخوان ها و مغز کمک میکند و بر افزایش قوای جنسی نیز موثر میباشد.
خواص باقالی پلو
خواص باقالی پلو

باقالی پلو برای سلامت قلب مفید است:

بالا رفتن میزان کلسترول بد خون ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به ویژه در سنین بالا را افزایش دهد. یکی از پیشنهاد های عالی برای جلوگیری از بالا رفتن میزان کلسترول بد، استفاده از فیبر در برنامه غذایی میباشد.

باقالی یکی از مواردی است که دارای مقادیر زیادی فیبر میباشد و قادر است سطح کلسترول خون اشخاص را کاهش دهد و در نتیجه باعث سلامت قلب شود. همچنین باقالی حاوی چربی های مفیدی مثل امگا 3 میباشد که قادر است سطح کلسترول را کاهش دهد و سلامت قلب را تضمین نماید. از این رو مصرف باقالی پلو که دارای باقالی میباشد به کاهش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی کمک بسزایی میکند.

باقالی پلو دارای آنتی اکسیدان است:

باقالی که برای تهیه باقالی پلو به کار برده میشود دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه قادر اند رادیکال های آزاد در بدن را نابود کنند و از بدن فرد در مقابل رادیکال های آزاد محافظت نماید.

باقالی به دلیل داشتن همین آنتی اکسیدان ها قادر است بدن را سم زدایی کند و احتمال ابتلا اشخاص به سرطان را کاهش دهد. همچنین این گیاه پر خاصیت به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی میتواند چین و چروک به وجود آمده در پوست را رفع کند و از بروز پیری زودرس نیز پیشگیری نماید.

طرز تهیه باقالی پلو خوشمزه به همراه گوشت:

برای پخت باقالی پلو به همراه گوشت گردن باید سه پیمانه برنج را با مقداری آب و نمک خیس کنید. چهارصد گرم گوشت را هم تمیز نمایید.

در مرحله بعدی باید یک عدد پیاز را پوست بگیرید و به خوبی بشویید سپس به شکل خلالی خرد نمایید و در یک ظرف مناسب بریزید و با مقداری روغن تفت دهید.

گوشت هایی را که تمیز کرده بودید به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید.

حدود دو حبه سیر را پوست بگیرید و بعد از شستن به دو قسمت تقسیم کنید سپس به موادی که درحال سرخ شدن هستند اضافه نمایید.

ادویه های غذا که عبارتند از: فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک، چوب دارچین و زردچوبه را به گوشت بیافزایید.

سه عدد برگ بو نیز اضافه نمایید. روی مواد آب داغ بریزید و اجازه دهید به مدت سه ساعت به خوبی بپزد.

حال باید به سراغ پخت برنج برویم. برای این کار باید یه قابلمه مناسب انتخاب کنید و در آن مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید بجوش آید. بعد از اینکه آب به جوش آمد مقداری نمک در آن بریزید و برنج را نیز اضافه کنید.

حدود یک پیمانه باقالی پاک شده را نیز به همراه مقداری آب و نمک روی حرارت قرار دهید تا به خوبی بپزد.

وقتی برنج کمی نرم شد، یک و نیم پیمانه شوید را به آن اضافه نمایید و آبکش کنید.

اگر قصد دارید از شوید خشک استفاده کنید باید اول برنج را آبکش کنید سپس شوید خشک را به آن اضافه نمایید و کمی هم بزنید تا شوید و برنج باهم مخلوط شوند.

حالا موقع اضافه کردم باقالی های پخته شده است.

قابلمه را مجدد روی گاز قرار دهید و در آن کمی روغن و زعفران بریزید. ته دیگ مورد علاقه خود را در آن بچینید سپس برنج را روی آن بریزید.

کناره های برنح را به سمت وسط بکشید و با ته یک قاشق چند سوراخ عمیق روی آن ایجاد نمایید و مقداری کره روی برنج قرار دهید و اجازه دهید برنج به خوبی دم بکشد و پخته شود.

بعد از اینکه گوشت ها پخت، آب گوشت ها را از صافی رد کنید و آبی که به دست می آید را کنار بگذارید.

یک عدد پیاز دیگر را پوست بگیرید و به شکل خلالی خرد کنید و با مقداری روغن یا کره تفت بدهید.

یک عدد هویج را پوست بگیرید و به شکل حلقه ای خرد نمایید سپس به پیاز در حال تفت اضافه کنید.

نصف یک فلفل دلمه ای بزرگ یا یک فلفل دلمه کوچک را خیلی ریز خرد نمایید و به مواد در حال تفت اضافه کنید.

ادویه های لازم که عبارتند از: فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک، پودر دارچین، کاری و پودر سیر را به بقیه مواد بیافزایید.

اگر دوست دارید چلو گوشت رنگ قرمزی داشته باشد باید مقداری رب اضافه کنید اما اگر شکل زعفرانی را میپسندید نباید رب اضافه کنید.

حالا وقت اضافه کردن گوشت هاست. گوشت را به مواد اضافه کنید  مقداری تفت دهید تا به خوبی طعم دار شود.

زعفران دم کرده را به گوشت بیافزایید و به خوبی هم بزنید.

چون گوشت شما از قبل پخته شده به آب کمتری برای پخت دوباره نیاز دارد به همین دلیل کمی دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با بقیه مواد به خوبی جا بیفتد.

حال باقالی پلو خوشمزه شما به همراه گوشت آماده است. یک ظرف مناسب را انتخاب کنید و نیمی از آن را باقالی پلو و نیمی دیگر را با گوشت پر نمایید. نوش جان.

مضرات باقالی پلو چیست؟

  • افرادی که به باقالی حساسیت دارند باید در مصرف باقالی پلو احتیاط کنند و تا حد امکان از آن استفاده نکنند. این افراد با خوردن باقالی پلو به کم خونی دچار میشوند زیرا باقالی بر گلبول های خونی تاثیر میگذارد.
  • استفاده بیش از حد باقالی موجب ابتلا به کم خونی و کند ذهنی میشود.
  • از زیاده روی در مصرف باقالی پلو بپرهیزید زیرا باقالی دیر هضم است و مصرف زیاد آن ممکن است موجب مشکلات گوارشی شود.
  • باقالی برای افراد مبتلا به فاویسم مضر است به همین دلیل این افراد باید در خوردن باقالی پلو احتیاط کنند و قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایند.

مصلح باقالی پلو در طب سنتی چیست؟

طبع باقالا که در تهیه باقالی پلو به کار برده میشود سرد است و باید برای تعادل طبع و بهبود خواص، آن را به همراه مصلحاتش مصرف نمایید. مصلحات باقلا در طب سنتی عبارتند از: دارچین، نمک، فلفل، زیره، پونه، آویشن و…

برای تعادل طبع باقالی پلو از زعفران نیز میتوانید استفاده نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *