طبع و خواص آب کرفس از منظر طب سنتی
طبع و خواص آب کرفس از منظر طب سنتی

طبع و خواص آب کرفس و لیمو در طب سنتی+ طرز تهیه 2 نوشیدنی پرفایده با آب کرفس

تاریخ نگارش

نوامبر 3, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آب کرفس و لیمو یکی از نوشیدنی های طبیعی و پر خاصیت است که طرفداران خاص خودش را دارد. کرفس گیاهی است پر فایده که از آن میتوان برای تهیه انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده کرد. آب کرفس و لیمو یک نوشیدنی بینظیر برای کاهش وزن و لاغری است. اگر قصد کاهش وزن دارید، پیشنهاد میکنیم از مصرف این نوشیدنی در کنار ورزش غافل نشوید. اگر میخواهید تاثیر این نوشیدنی بیشتر باشد باید آن را صبح ها به صورت ناشتا نوش جان کنید.

آب کرفس و لیمو دارای سدیم پتاسیم است که سبب تعادل مایعات در بدن میشود و بدن را از سموم پاک میکند.

این نوشیدنی بینظیر به جز لاغری خواص دیگری نیز دارد، آب کرفس و لیمو دارای مقادیر بالایی ویتامین C است که به همین دلیل به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. مصرف این نوشیدنی یک گزینه عالی در موقع سرماخوردگی است زیرا به شما کمک میکند تا هرچه زودتر سلامت خود را به دست آورید.

اگر شما جزو افرادی هستید که سنگ کیسه صفرا دارید، توصیه میکنیم مصرف این نوشیدنی را در روز فراموش نکنید، زیرا نوشیدنی آب کرفس و لیمو باعث دفع سنگ کیسه صفرا میشود.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص آب کرفس و لیمو در طب سنتی، مضرات و طرز تهیه آن بپردازیم.

طبع آب کرفس و لیمو در طب سنتی چیست؟

طبع کرفس در طب سنتی گرم و خشک است. طبع لیمو ترش نیز سرد و تر می باشد. مخلوط این دو ماده با یکدیگر در نوشیدنی آب کرفس و لیمو طبعی معتدل را پدید می آورد.

خواص آب کرفس و لیمو در طب سنتی چیست؟

  • آب کرفس و لیمو دارای مقادیر بالایی از ویتامین های A، C و K است. همچنین حاوی ویتامین های خانواده B مثل: B1، B2 و B6 نیز میباشد. این نوشیدنی سرشار از پتاسیم، فسفر، فیبر، سدیم، آهن، منیزیم، اسید فولیک، مس، کلسیم و… است.
  • آب کرفس و لیمو تاثیر فوق العاده ای بر کاهش وزن و لاغری دارد. مصرف این نوشیدنی در کنار برنامه غذایی مناسب و فعالیت ورزشی به شما در کاهش وزن کمک میکند. شما در کنار این نوشیدنی باید از مصرف غذاهای پر کالری، غذاهای سرخ شده، نشاسته دار، غذاهای پر چرب و حجیم خودداری نمایید.
  • این نوشیدنی دارای پتاسیم و سدیم است که به همین دلیل مصرف آن باعث تعادل مایعات بدن میشود و بدن را از مواد زائد و سموم پاک میکند.
  • آب کرفس و لیمو ترش دارای مقادیر زیادی ویتامین C است که از همین رو سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و در موقع سرماخوردگی به بهبودی هرچه زودتر افراد کمک میکند.
  • نوشیدنی آب کرفش و لیمو به تصفیه خون کمک میکند این نوشیدنی فوق العاده جوش های بدن را نیز رفع میکند.
  • این نوشیدنی برای افراد سیگاری بسیار مناسب است. افراد مبتلا به بیماری هایی همچون: روماتیسم، آسم، افسردگی، نقرس، برونشیت و آرتروز نیز از مصرف این نوشیدنی بینظیر غافل نشوند.
  • این ترکیب گیاهی برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستد بسیار مفید است زیرا به آنها در کاهش فشار خون کمک بسزایی میکند.
  • نوشیدنی آب کرفس و لیمو ترش بر سلامت پوست موثر است. همچنین بیماری و مشکلات قلبی و عروقی را نیز کاهش میدهد.
  • این نوشیدنی گیاهی برای دیابتی ها نیز مفید است زیرا مصرف آن باعث کنترل قند خون میشود.
  • این نوشیدنی پر خاصیت نیروی جنسی را افزایش میدهد و سبب بالا رفتن قدر باروری میشود.
خواص آب کرفس
خواص آب کرفس

خواص آب کرفس در طب سنتی چیست؟

  • آب کرفس دارای مقادیر زیادی آب و ویتامین A است که موهای شما را هیدراته میکند و به تقویت و رشد هرچه بهتر آن کمک میکند. اگر دوست دارید موهای پرپشت و سالمی داشته باشید، روزانه یک لیوان آب کرفس مصرف نمایید.
  • آب کرفس دارای منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سلنیوم است که به همین دلیل یک روشن کننده عالی برای پوست صورت به شمار میرود.
  • آب کرفس یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی است. مصرف روزانه یک لیوان آب کرفس، سلول های پوستی شما را هیدراته میکند و باعث نرمی و لطافت پوست صورت شما میشود.
  • آب کرفس غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که بر کلاژن سازی و تغذیه پوست موثر است. آب کرفس از ایجاد چین و چروک پیشگیری مینماید و سبب جوانی و طراوت پوست میشود.
  • کرفس جزو سبزیجات با کالری پایین است که یک چربی سوز بسیار قوی به شمار میرود و به کاهش اشتها و در نتیجه لاغری و کاهش وزن کمک میکند. بهترین زمان برای مصرف آب کرفس صبح به صورت ناشتا است.
  • کرفس حاوی ویتامین K، پتاسیم، فولات و… است که سلامت جنسی را در مردان بهبود میبخشد.
  • کرفس جزو میان وعده های مقوی و عالی برای کودکان بالای ده ماه است. کرفس با داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی به رشد هرچه بهتر کودکان کمک میکند. این گیاه از فیبر بالایی برخوردار است که مشکلات گوارشی مثل یبوست را برطرف میکند. کرفس دارای مقادیر زیادی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی در کودکان کمک میکند.
  • برگ های کرفس از فیبر و ویتامین K برخوردارند که به کاهش قند خون کمک میکنند و در درمان بیماری دیابت موثر میباشند.
  • مصرف کرفس در بهبود عملکرد آنزیم های کبد موثر است و به جلوگیری از بروز کبد چرب کمک میکند. استفاده از آب کرفس در درمان بیماری کبد چرب موثر است.

خواص لیمو ترش در طب سنتی چیست؟

  • لیمو ترش از فواید بسیاری بهره مند است. لیمو ترش دارای مقادیر بالایی مواد مغذی و انواع ویتامین ها است که قادر است از بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها محافظت نماید. برای گفتن خواص لیمو ترش میتوان مواردی مانند: تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب، سم زدایی بدن، رفع دندان درد، رفع ورم لثه، درمان لکه های پوستی، درمان سوء هاضمه، ضد التهاب، آرام بخش، بالا بردن سطح انرژی، درمان عفونت های ویروسی، رفع آکنه و جوش ها، کمک به درمان ریزش مو، موثر در درمان سنگ کلیه، درمان کم خونی و…. نام برد.
  • لیمو ترش خاصیت ضد سرطانی دارد. لیمو ترش حاوی ویتامین  C و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که قادر است سیستم ایمنی را تقویت کند و رادیکال های آزاد که عاملی برای ایجاد سلول های سرطانی هستند را از بین ببرد. لیمو ترش خاصیتی فوق العاده در از بین بردن سلول های سرطانی دارد و از قدرتی ده هزار بار بیشتر از شیمی درمانی برخوردار است.
  • لیمو ترش جزو مرکبات است که به دلیل داشتن تیامین و ویتامین C کیفیت اسپرم در آقایان را افزایش میدهد و به بالا بردن قدرت باروری آن ها کمک میکند.
  • لیمو در حفظ سلامت چشم موثر است و از ایجاد پیرچشمی و دیگر مشکلاتی که در سنین بالا رخ میدهند پیشگیری مینماید. لیمو ترش که در آب کرفس و لیمو وجود دارد به دلیل داشتن فلاونوئید از بروز عفونت های چشمی نیز جلوگیری مینماید.
  • لیمو ترش از فیبر بالایی برخوردار است که به همین دلیل حرکات روده را بهبود میبخشد و از بروز یبوست جلوگیری مینماید. آب کرفس و لیمو یک گزینه عالی برای درمان یبوست است. مصرف این ترکیب به پاکسازی روده ها کمک میکند.
  • لیمو ترش به هضم هرچه بهتر غذا کمک میکند و عملکرد هضم را بهبود میبخشد. لیمو سم های موجود در دستگاه گوارش را رقیق میکند و باعث نابودی علائم سوء هاضمه مثل: سوزش، آروغ، نفخ و شکم تخت میشود.

طرز تهیه آب کرفس و لیمو:

در مرحله اول یک دسته کرفس تهیه نمایید و ساقه و برگ های آن را به قطعه های کوچک تر خرد کنید و به خوبی شست و شو دهید. ساقه های خرد شده را حدود نیم ساعت در آب سرد قرار دهید تا به خوبی پاک شوند. بعد از گذشت نیم ساعت ساقه ها را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن ها خارج شود.

یک عدد لیمو ترش را از وسط نصف کنید و هسته آن ها خارج کنید تا باعث تلخی نوشیدنی شما نشود.

ساقه های خرد شده کرفس را به همراه چند برگ کرفش و لیمو ترش در مخلوط کن یا میکسر بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا مواد یک دست شوند. حال وقت اضافه کردن چند تکه یخ است. یخ ها را به مواد اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید تا یخ ها کاملا پودر شوند.

آب کرفس و لیمو ما آماده است آن را در لیوان مورد نظر خود بریزید و با چند برگ تازه کرفس و اسلایس های لیمو تزیین کنید و میل نمایید.

نکته: اگر طعم کرفس را دوست ندارید میتوانید برای تهیه این نوشیدنی از یک عدد سیب نیز استفاده نمایید.

میتوانید از چند برگ نعنا تازه نیز در ترکیب این نوشیدنی استفاده نمایید. نعنا طعم بسیار خوبی به آب کرفس و لیمو میدهد.

طرز تهیه آب کرفس و هویج:

برای تهیه این نوشیدنی ابتدا دو عدد هویج و یک دسته ساقه کرفس را به خوبی بشویید. ساقه های کرفس را به قطعه های کوچک تر تبدیل کنید. پوست هویج ها را بگیرید و به قطعه های کوچک تر برش بزنید.

همه مواد را باهم در اسموتی ساز بریزید. مواد را به خوبی میکس کنید تا به خوبی یکدست شوند.

در ادامه یک لیوان آب را نیز به مواد اضافه کنید و مجدد میکس کنید تا همه مواد یکدست شوند.

این نوشیدنی را بهتر است صبح ها میل کنید تا اثر بخشی بهتری داشته باشد. این نوشیدنی پر فایده به رفع گرفتگی عضلات کمک میکند و در کاهش وزن و لاغری نیز موثر میباشد.

مضرات آب کرفس و لیمو چیست؟

شما میتوانید روزانه یک یا یک و یک دوم لیوان از آب کرفس و لیمو استفاده کنید. اما مصرف بی رویه این نوشیدنی مضر است و باعث دفع آب بدن و املاح معدنی مثل: کلسیم، منیزیم، فسفر، روی و… میشود.

مصرف کرفس و آب کرفس برای خانم های باردار مضر است زیرا ممکن است باعث سقط جنین یا نقص عضو شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *