طبع و خواص روغن دارچین در طب سنتی+ 6 راه برای استفاده از روغن دارچین
طبع و خواص روغن دارچین در طب سنتی+ 6 راه برای استفاده از روغن دارچین

طبع و خواص روغن دارچین در طب سنتی+ 6 راه برای استفاده از روغن دارچین

تاریخ نگارش

نوامبر 14, 2022

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن دارچین حاصل برگ و پوست چند نوع درخت از جمله درخت دارچین چینی و درخت دارچین است. اغلب روغن های دارچینی که در بازار وجود دارند از درخت دارچین چینی تهیه میشوند که به آن دارچین کاسیا نیز گفته میشود. اما دارچین تهیه شده از درخت دارچین قیمت بالا تری دارد و به آن دارچین سیلان میگویند.

این روغن گیاهی کاربرد بسیاری در آروماتراپی دارد ولی مانند عصاره های دیگر همچون: عصاره ریحان، عصاره کاج و عصاره اسطوخودوس شناخته شده و معروف نیست. این روغن طبیعی رایحه شیرینی دارد و از خواص بیشماری برای پوست و سلامتی برخوردار است.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع روغن دارچین در طب سنتی، مصلح روغن دارچین، خواص روغن دارچین در طب سنتی، مضرات روغن دارچین و طریقه مصرف روغن دارچین بپردازیم.

طبع روغن دارچین در طب سنتی چیست؟

روغن دارچین از گیاه دارچین تهیه میشود و از طبعی گرم و خشک برخوردار است. این روغن برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است. افراد گرم مزاج باید این روغن را با احتیاط و به همراه مصلحاتش مصرف نمایند.

خواص روغن دارچین در طب سنتی:

  • چربی سوز قوی: روغن دارچین خاصیت فوق العاده ای در چربی سوزی دارد و قادر است بافت سلولیت را از بین ببرد. اگر به دنبال راهی برای رفع چربی های شکم، ران و پهلو هستید استفاده از این روغن طبیعی را فراموش نکنید.
  • مسکن طبیعی: دارچین از خاصیت ضد التهابی برخوردار است و میتواند سختی عضلات و مفاصل را از بین ببرد. مصرف این روغن برای درمان سر درد های ناشی از سرماخوردگی و همچنین درمان آرتروز پیشنهاد میشود.
  • خوشبو کننده: روغن دارچین رایحه بسیار خوبی دارد. شما میتوانید از این روغن گیاهی به منظور خوشبو کردن اتاق یا خانه خود استفاده نمایید.
  • از بین بردن پشه ها: طبق مطالعات انجام شده، دارچین تاثیر خوبی بر از بین بردن پشه ها دارد و یک عامل بسیار موثر برای مقابله به پشه ها به شمار میرود.
  • بهبود و افزایش عملکرد مغز: این روغن گیاهی فعالیت مغز را تقویت میکند و یک عامل نیرو بخش میباشد. روغن دارچین تنش های عصبی را برطرف میکند و در افزایش حافظه موثر میباشد.
  • تصفیه خون: این روغن تاثیر بسزایی در از بین بردن ناخالصی های خون دارد و از ایجاد جوش نیز جلوگیری می کند.
  • بهبود گردش خون با استفاده از روغن دارچین: دارچین یک ماده موثر در بهبود گردش خون است. گردش خون سبب کم شدن درد و توزیع اکسیژن به همه سلول های موجود در بدن میشود. مصرف مرتب دارچین احتمال ابتلا به بیماری و مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: این روغن از خاصیت ضد عفونی کنندگی بهره مند است و به مقابله با میکروب ها میپردازد. مصرف مرتب این روغن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود به همین دلیل تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و میکروبی دارد.
  • سلامت پوست: روغن دارچین دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که پوست را در مقابل اکسیداسیون حفظ میکند. این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت پوست بسیار مفید میباشند. توجه کنید که در مصرف این روغن نباید زیاده روی کرد زیرا ممکن است حساسیت پوستی را به دنبال داشته باشد. این روغن به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهابی که دارد تاثیر زیادی بر نابودی جوش ها میگذارد. برای از بین بردن جوش ها، دو تا سه مرتبه در هفته از این روغن استفاده نمایید.
  • افزایش حجم لب: روغن دارچین گردش خون را در موضع بهبود میبخشد. پوست لب نازک تر از بقیه نواحی بدن میباشد و مالیدن روغن دارچین بر این قسمت سبب ایجاد نوعی تورم خفیف میشود که نوعی حجم دهی لب به شمار میرود. در ضمن این حجم دهی موقت است. برای حجم دادن دائمی به لب ها میتوانید از روغن های دیگری مثل: روغن زالو، روغن خراطین و… که گزینه ای طبیعی، بی ضرر و ارزان نسبت به پروتز میباشند استفاده نمایید.
  • درمان دیابت: مصرف این روغن به افراد دیابتی پیشنهاد میشود زیرا استفاده از آن سبب کنترل قند خون میشود که از همین رو احتیاج این افراد به انسولین را کمتر میکند. طبق مطالعات انجام شده، روغن دارچین برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید است زیرا این دسته از افراد نمیتوانند سطح انسولین خود را تنظیم کنند.
  • از بین بردن عفونت: این روغن بینظیر خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس دارد که به درمان انواع عفونت های داخلی و خارجی کمک زیادی میکند. این روغن در نابودی میکروب های کیسه صفرا نیز بسیار موثر است.
  • سلامت قلب: روغن دارچین دارای مقادیر بالایی فیبر و کلسیم است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش میدهد و سلامت قلب را تضمین میکند. شما میتوانید از مقدار کمی دارچین یا روغن آن در غذاهای خود استفاده نمایید.
  • ضد سرطان: مصرف این روغن گیاهی به سلامت روده بزرد کمک میکند و از ابتلا افراد به سرطان روده بزرگ جلوگیری مینماید.
  • عطر سازی: همان طور که گفتیم دارچین رایحه فوق العاده ای دارد که همین عامل سبب شده از آن به صورت گسترده در صنعت عطر سازی بهره ببرند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: دارچین از ایجاد بیماری و مشکلات گوارش مثل: حالت تهوع و استفراغ، اسهال، ناراحتی معده و… جلوگیری می کند. این روغن گاز های اضافی روده و معده را رفع می کند و از اسیدی شدن معده پیشگیری مینماید.
  • از بین بردن درد قاعدگی: این روغن گیاهی خاصیت ضد درد و ضد گرفتگی دارد به همین دلیل میتوانید از آن در دوران قاعدگی برای کاهش درد استفاده نمایید. این روغن احتمال بروز سندرم قاعدگی و دیگر مشکلات این دوران نیز کاهش میدهد.
خواص روغن دارچین
خواص روغن دارچین

جلوگیری از عفونت دهان با روغن دارچین:

همانطور که گفتیم روغن دارچین از خاصیت ضد باکتریایی برخوردار است و یک گزینه عالی برای جلوگیری از عفونت ها است.

این روغن گیاهی خواص بیشماری دارد و مصرف آن باعث میشود تعداد زیادی از عوامل بیماری زا و عفونی نابود شوند.

دارچین یک سد دفاعی ایجاد می کند که از همین طریق مانع ایجاد مشکلات و بیماری های عفونی در دهان و لثه می شود.

این روغن طبیعی سبب افرایش ایمنی در لثه ها میشود و از بروز آفت در دهان نیز پیشگیری می نماید.

روغن دارچین آرام بخش است:

افراد روزانه ممکن است به دلایل مختلف تنش های عصبی زیادی را تحمل کنند و بی حوصله شوند. یکی از راه های رفع خستگی، رسیدن به آرامش روحی و ذهنی است زیرا بخش عظیمی از خستگی افراد مربوط به بعد غیر جسمانی است.

یکی از کار هایی که برای به دست آوردن آرامش میتوانید انجام دهید، مصرف موادی است که از خاصیت آرامش دهندگی برخودارد میباشند. پیشنهاد ما به شما استفاده از روغن دارچین است که یک روغن گیاهی و طبیعی است. شما میتوانید این روغن را در موقع حمام برای ماساژ استفاده نمایید.

طریقه استفاده از روغن دارچین:

  • درمان التهاب مفاصل: برای این کار باید حدود دو قاشق چای خوری از روغن دارچین را روی ناحیه مورد نظر بریزید و به خوبی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شما شود. این کار را روزانه دو بار تکرار کنید تا درد مفاصل کاملا از بین برود.
  • روشن کننده پوست: برای روشن کردن پوست خود به کمک روغن دارچین کافیست چند قطره از این روغن را با مقداری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت خود بمالید. اجازه دهید ترکیب حدود یک ربع روی صورت شما بماند. پس از گذشت این زمان صورت خود را با آب ولرم به خوبی بشویید و خشک نمایید.
  • از بین بردن چین و چروک با روغن دارچین: برای استفاده از روغن دارچین به منظور از بین بردن چین و چروک، باید حدود سه قطره از این روغن را با دو قاشق غذاخوری وازلین یا روغن زیتون ترکیب کنید و این ترکیب را روی پوست صورت خود بمالید.
  • افزایش حجم لب با این روغن گیاهی: برای این منظور شما باید روغن دارچین و روغن زیتون را روی لب های خود بمالید. با انجام این کار نتیجه بینظیر این روغن را خواهید دید.
  • روغن دارچین و جوانسازی پوست: سه قطره از روغن دارچین را با حدود دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا وازلین ترکیب نمایید و از آن روی پوست خود بمالید. پوست خود را به آرامی ماساژ دهید و بعد از گذشت ده دقیقه با آب گرم شست و شو دهید.
  • از بین بردن عفونت قارچی داخل دهان: برای رفع عفونت های قارچی دهان، تنها چند قطره از این روغن را در داخل دهان خود بچکانید و سپس غرغره کنید.

مضرات روغن دارچین چیست؟

روغن دارچین جزو روغن های گیاهی بسیار قوی است که مصرف بیش از حد آن موجب سوزش پوست یا بثورات پوستی میشود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از مصرف روغن دارچین آن را با روغن حامل رقیق نمایید. برای این منظور یک قطره اسانس دارچین را با حدود دو یا چند فنجان روغن حامل که میتواند یکی از روغن های زیتون، بادام، کنجد و جوجوبا باشد ترکیب نمایید و سپس استفاده کنید.

از استعمال مستقیم این روغن بر روی پوست خود پرهیز نمایید. حتما قبل استفاده از روغن دارچین آن را با روغن حامل رقیق کنید.

این روغن با آب مخلوط نمیشود به همین دلیل نباید رقیق نشده آن را در آب حمام بریزید زیرا در این صورت قادر است پوست شما را بسوزاند یا تحریک نماید.

این روغن را نباید به شکا خوراکی استفاده کنید. این روغن قادر است غشاهای مخاطی و پوشش مری را بسوزاند.

این روغن را روی لثه نمالید. از تماس این روغن با چشم نیز جلوگیری نمایید.

برخی اشخاص ممکن است به دارچین آلرژی داشته باشند که در این صورت باید از مصرف روغن دارچین نیز بپرهیزند.

مصلح روغن دارچین چیست؟

مصلحات دارچین در طب سنتی عبارتند از: کتیرا و مصطکی. استفاده از این موارد به همراه دارچین سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن میگردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *