طبع و خواص آبگوشت زیره در طب ستی
طبع و خواص آبگوشت زیره در طب ستی

طبع آبگوشت زیره سرد است یا گرم؟ خواص و مضرات آبگوشت زیره در طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 22, 2022

دسته‌بندی

سوپ و آش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کرمانی‌ها با زیره مخصوصی که دارند غذاهای خوشمزه و مقوی درست می‌کنند. یکی از این غذاها آبگوشت زیره است که با همه آبگوشت‌ها فرق می‌کند.

در آبگوشت زیره که یکی از غذاهای سنتی کرمان است هیچ خبری از نخود و لوبیا و سیب زمینی در آن نیست. فقط گوشت است و زیره و کمی سیر. اگر دلتان می‌خواهد یک آبگوشت ناب، قدیمی و سنتی بخورید حتماً مدل زیره ای آن را امتحان کنید.

طبع آبگوشت زیره

طبع آبگوشت زیره گرم است؛ بنابراین توصیه میشود جهت جلوگیری از ابتلا به گرمی آن، از مصلحاتش استفاده کنید.

خواص بی نظیر آبگوشت زیره

تسکین دهنده آرام کردن شکم

زیره سیاه حاوی کارون هستند که (برای نابود کردن کرم های انگلی استفاده می شود) این ها به کشتن کرم ها در معده کمک می کند که مشکلات زیادی را ایجاد می کند. مصرف منظم دانه های زیره سیاه به کشتن آن کرم به طور طبیعی بدون هیچ عارضه جانبی کمک می کند.

آبگوشت زیره برای مشکلات شکمی و روده ای

زیره سیاه خاصیت ضد نفخی دارد و به تسکین شکم و کاهش هر گونه گاز شکم کمک می کند. هم چنین توانایی تسکین از دیگر مشکلات روده ای را دارد. دانه های زیره سیاه ارزان هستند و همه می توانند به راحتی آن را استفاده کنند.

آبگوشت زیره برای تسکین و درمان سرفه

دانه های زیره برای سرکوب کردن سرفه خوب هستند . آن ها به عنوان ضد سرفه عمل می کنند و به تسکین سرفه خشک کمک می کنند. شما می توانید دانه های زیره سیاه را با فلفل ترکیب کنید و از آن برای سرفه خشک استفاده کنید.

ضد اسپاسم

روغن زیره به عنوان ضد اسپاسم در نظر گرفته می شود و می تواند به طور موثر انقباض عضلانی و گرفتگی عضلات را با ممانعت از آنزیم های خاص التیام بخشد که انقباض عضلانی را تسکین می دهد. هم چنین آن مشکلات تنفسی مانند سکسکه و تنگی نفس را تسکین می دهد.

آبگوشت زیره برای سلامت قلبی

این دانه ها به حفظ ضربان قلب کمک می کنند چون حاوی پتاسیم هستند. دانه های زیره به کم کردن انقباض سرخرگ ها و رگ ها کمک می کند و فشار خون را پایین می آورد. ویژگی دانه های زیره برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن به حفظ سطح کلسترول مناسب در بدن کمک می کند.

خواص آبگوشت زیره
خواص آبگوشت زیره

آبگوشت زیره برای بهبود هضم

استفاده از زیره در بهبود هضم یک روش باستانی است. مصرف این دانه ها به بهبود ترشح آنزیم های گوارشی کمک میکند و سرعت هضم را افزایش می دهد.

ادرار آور

روغن دانه زیره به عنوان ادرار آور ایده آل در نظر گرفته می شود. به تکرر ادرار در افرادی کمک می کند که از مسدود شدن ادرار رنج می برند. هم چنین به کاهش وزن آب بدن کمک می کند. بسیار ادرار کردن به درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند.

رفع افسردگی

روغن زیره به تحریک تمام عملکردها و چرخه های بدن کمک می کند. هم چنین به منظم کردن خون در بدن کمک می کند و افسردگی ، خستگی را با کمک به مغز برای هوشیاری و بیداری کاهش می دهد.

آبگوشت زیره برای افزایش اشتها

زیره به افزایش اشتها با سرعت بخشیدن به فرآیند گوارش به تسکین یبوست کمک می کند.

آبگوشت زیره مفید در برابر آسیب ها

روغن ساخته شده از زیره یک ضد عفونی کننده خوب است. به التیام زخم ها با جلوگیری از هر گونه باکتری و یا قارچ در نزدیکی زخم کمک می کند که می تواند منجر به عفونت های بیشتر شود. این خاصیت زیره به عفونت های مختلف مثل عفونت دستگاه تنفسی، دفع فضولات سیستم و عفونت های دیگر بدن کمک می کند.

آبگوشت زیره برای کاهش پف و التهاب پوست

روغن زیره التهاب و پف را کاهش می دهد. هم چنین توانایی کنترل پوست سوخته را با رشد سریع سلول های پوست در منطقه آسیب دیده دارد.

آبگوشت زیره عامل مبارزه با پیری پوست

برای کاهش تشکیل چین و چروک و پاک کردن نقاط پیری پوست مورد استفاده قرار می گیرد و سلامتی پوست را بهبود می دهد و باعث می شود پوست جوان و شاداب به نظر برسد.

آبگوشت زیره برای از بین بردن عفونت پوست سر

زیره سیاه قابلیت خلاص شدن از عفونت پوست سر و حفاظت از مو در برابر شپش را دارد. استفاده منظم از دانه های زیره می تواند مو را در پاک کردن شپش و شوره سر که باعث ریزش مو و خارش پوست سر می شود، کمک کند. همچنین تار مو را بهبود می بخشد.

آبگوشت زیره برای بهبود متابولیسم

دانه های زیره مقدار زیادی منگنز دارد که به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. مصرف منظم دانه های فرآیند تولید انرژی را در بدن افزایش خواهد داد.

آبگوشت زیره برای بهبود خواب و رفع بی خوابی

محتوای بالای منیزیم به داشتن خواب سالم کمک می کند. منیزیم ماده معدنی است که مستقیما مسئول بهبود خواب است. مصرف دانه های زیره برای بی خوابی خوب است. زیره دارای چندین روغن اسانس و چندین آنتی اکسیدان فلاونوئید مثل لوتئین، کاروتوئن،کریپتوکسانتین است. این ها رادیکال های آزاد مضر را از بدن دفع می کنند و ما را در برابر سرطان، پیری و بیماری های عصبی مثل پارکینسون محافظت میکنند.

خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

چینی ها قرن هاست که برای پائین آوردن فشار خون از سیر‌ استفاده می کنند.هر ساله افراد زیادی به خاطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری‌ها است. مصرف این سبزی پرخاصیت فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به شدت کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای نشان داد مصرف ۶۰۰- ‍۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر می‌تواند فشار خون را برای یک دوره‌ی ۲۴ هفته‌ای کنترل کند. مطالعات نشان می‌دهد عصاره یا مکمل سیر به اندازه‌ی آتنولول موثر است، دارویی که فشار خون بالا را درمان می‌کند. افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند می‌توانند پس از مشورت با پزشک‌شان این سبزی پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند.

کلسترول را کاهش می دهد.

همه می‌دانیم که پیروی از یک رژیم مملو از کلسترول ما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می‌دهد. سطح کلسترول بالا یکی از محرک‌های اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی است. یکی از راه‌های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. گفته می‌شود مصرف روزانه‌ی مکمل سیر‌ کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال را تا ۱۵٪ کاهش می‌دهد.

این سبزی پرخاصیت تنها کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) تاثیری ندارد.پس مصرف سیر‌ مقدر کلسترول خون را پائین می آورد . یعنی مقدار LDH را کاهش می دهد.

مقدار مصرف آن برای این منظور ۳۰ گرم در روز است . جالب است که با مصرف این سبزی پرخاصیت در چند ماه اول مقدر کلسترول ممکن است بالا رود و این بدین علت است که کلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون می شود که از آنجا دفع گردد بعد از اینکه کلسترول بحالت نرمال رسید باید برای نگهداری آن روزی نصف سیر‌ خام مصرف کرد.

برای درمان خروپف در خواب موثر است.

پژوهشگران بیان میکنند که مصرف خوراکی‌های تندی مثل سیر، پیاز، ترب کوهی خر و پف را کاهش می‌دهد. دلیل احتمالی این مسئله ممکن است این باشد که چنین خوراکی‌هایی به خشک ماندن مسیر هوا و مجاری بینی کمک می‌کنند، و از این طریق تجمع مخاط‌هایی را که باعث انسداد سینوس می‌شوند، کاهش می‌دهند.

اگر انسداد سینوس عامل خر و پف باشد، با مصرف سیر ممکن است مشکل‌تان برطرف شود. با وجود این، برخی از متخصصان داروهای گیاهی معتقدند سیر حتی می‌تواند خر و پف ناشی از آپنه‌ی خواب را درمان کند، زیرا این حبه‌ی پر خاصیت لوزه‌های بزرگ شده و هم‌چنین التهاب دستگاه تنفسی را تسکین و کاهش می‌دهد. به هر حال، سیر برای سلامتی مفید است و مصرف آن عوارض جانبی چندانی به همراه نخواهد داشت.

از پیشرفت زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می‌کند.

زوال عقل و آلزایمر مشکلات ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. سالمندان در برابر این بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. وقتی پیر می‌شوید، فراموشی امری عادی است. اما در موارد شدیدتر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه تاثیر منفی می‌گذارد.

در برخی مراحل زوال عقل و آلزایمر فقط می‌توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.بهترین کار آن است که با سالم غذا خوردن، ورزش منظم، و دوری از استرس، از ایجاد این بیماری‌ها جلوگیری کنید. در این موارد مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان توصیه می‌شود.

یکی از این خوراکی‌ها سیر‌ است. می‌توانید به هرکدام از خوراکی‌ها یا سالادهایتان یک حبه سیر اضافه کنید. اما برای کسب نتایج بهتر، باید مقدار بیش‌تری از این سبزی پرخاصیت مصرف کنید زیرا آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان بدن را افزایش می‌دهد.

مضرات و منع مصرف های آبگوشت زیره

  • کسانی که اختلال عملکرد کبد یا کیسه صفرا داشته باشد باید از زیره سیاه اجتناب کنند، زیرا برخی شواهد نشان می‌دهند که زیره سیاه مانع تخلیه کیسه صفرا می‌شود.
  • خوردن روغن زیره سیاه به‌همراه روغن نعناع می‌تواند باعث باد گلو، دل درد و حالت تهوع شود. همچنین استعمال روغن زیره سیاه روی پوست در افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است باعث جوش‌های پوستی و خارش شود.
  • این احتمال وجود دارد که زیره سیاه باعث کاهش قندخون شود؛ بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید و از زیره سیاه استفاده می‌کنید، باید همواره قندخون خود را با دقت بررسی کنید و دوز داروهایی که برای دیابت استفاده می‌کنید را با مشورت پزشک خود به‌طور متناسب تنظیم کنید.
  • عصاره زیره سیاه ممکن است باعث افزایش جذب آهن شود؛ بنابراین استفاده بیش‌ازحد زیره سیاه با مکمل‌های آهن یا غذاهای حاوی آهن می‌تواند باعث افزایش سطح آهن در بدن شود.
  • زیره سیاه ممکن است در کنترل قندخون در حین و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند؛ بنابراین حداقل ۲ هفته قبل از عمل خود، استفاده از زیره را متوقف کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *