طبع و خواص آب آناناس در طب سنتی
طبع و خواص آب آناناس در طب سنتی

طبع آب آناناس و 17 مورد از خواص آن + روش تهیه + مصلحات

تاریخ نگارش

ژانویه 19, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آب آناناس از میوه تازه آناناس گرفته می شود. آناناس جمله‌ میوه‌ های خوشمزه و محبوب استوایی است که ارزش غذایی بالایی داشته و دارای خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد.

آناناس، میوه‌ ای است که می‌ توان آن را به صورت پخته (کمپوت)، خام و آبمیوه مصرف کرد. خوب است بدانید که خواص آب آناناس برای بدن انسان بسیار است. آب آناناس سرشار از آنتی اکسیدان بوده و وجود این آنتی اکسیدان ها موجب از بین رفتن رادیکال‌ های موجود در بدن شده و از مشکلاتی نظیر پیری و سرطان جلوگیری خواهند کرد.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم در رابطه با خواص فراوان آب آناناس مطالبی را ارائه دهیم. در ابتدا با معرفی طبع آب آناناس شروع کرده و پس از آن خواص فوق العاده ی آب آناناس برای بدن را بررسی خواهیم کرد. در این مطلب، مضرات و منع مصرف های آب آناناس و همچنین مصلحات آب آناناس را نیز بیان خواهیم کرد.

طبع آب آناناس سرد است یا گرم؟

در مورد طبع آب آناناس، سوالاتی همچون طبع آب آناناس گرم است یا سرد؟ و یا، طبع آب آناناس تر است یا خشک؟ و همچنین، طبع آب آناناس چیست؟ مطرح می شود، بنابراین خوب است بدانید که طبع آب آناناس گرم و تر است.

اطباء طب سنتی پیشنهاد می کنند گرم مزاجان در مصرف آب آناناس احتیاط کرده و به هنگام مصرف آب آناناس، از مصلحات آب آناناس حتما استفاده نمایند.

خواص بی نظیر آب آناناس

در این بخش از طب شناس، به بررسی خواص و فواید آب آناناس خواهیم پرداخت؛ اما پیش از آن، نحوه ی تهیه ی آب آناناس را شرح می دهیم.

جهت تهیه ی آب آناناس مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • جهت تهیه ی آب آناناس، شما میبایست در ابتدا یک آناناس رسیده را انتخاب کنید. توجه کنید که آناناس انتخابی شما، نرسیده و یا خیلی رسیده نباشد؛ چرا که در این حالت آب آناناس شما زیادی ترش و یا زیادی شیرین می‌ شود.
  • در مرحله‌ ی بعد، آناناس را روی تخته برش قرار داده و به کمک یک چاقوی تیز، پوست آناناس را جدا کنید.
  • چاقو را ۰/۶ سانتی متر پایین تر از برگ های آناناس قرار دهید و تا زمانی که به برگ‌ ها برسید، برش دادن را ادامه دهید.
  • برای جدا کردن پوست آناناس، آناناس را در جهت عقربه های ساعت تقریبا ۵ تا ۱۰ سانتی متر بچرخانید و این کار را تا زمانی که پوست آناناس کاملا جدا شود ادامه دهید.
  • حال روی آناناس سوراخ‌ هایی وجود دارد؛ چاقو را در قسمت چپ سوراخ ها قرار دهید و با ۴۵ درجه چرخش چاقو سوراخ را از بین ببرید.
  • در ادامه، چاقو را در خط مورب سوراخ ها قرار دهید و سوراخ ها را جدا کنید در این صورت کمتر آناناس را هدر می دهید. این کار را تا از بین رفتن کامل سوراخ‌ ها ادامه دهید.
  • پس از اتمام برش‌ های مورب، آناناس را به چهار قسمت عمودی برش زده و هسته را جدا کنید.
  • آناناس به دست آمده را قطعه قطعه کنید.
  • سپس، قطعه های آناناس را در مخلوط کن ریخته و برای طعم بهتر کمی عسل یا شکر به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که تمایل به نوشیدنی خنک دارید، می‌ توانید چند قطعه یخ را نیز اضافه کنید و سپس یک فنجان آب، یا کمتر از یک فنجان، به مخلوط کن اضافه کنید.
  • سپس به کمک مخلوط کن، به مدت یک دقیقه این مواد را با هم مخلوط کنید. سپس، با قاشق هم زده و مجددا یک دقیقه مخلوط کنید.
  • آب آناناس به دست آمده را از صافی عبور داده و در لیوان مورد نظر خود سرو کنید.

حال که طرز تهیه ی آب آناناس را مطالعه کردید، به بررسی خواص فوق العاده ی آب آناناس خواهیم پرداخت.

خواص آب آناناس
خواص آب آناناس

آب اناناس سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این نوشیدنی مفید، دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن است که از جمله خواص آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن
  2. درمان سرماخوردگی و سرفه
  3. درمان سینوزیت
  4. تقویت چشم ها و بینایی
  5. کاهش استرس و اضطراب
  6. کاهش لخته شدن خون
  7. پیشگیری از سرطان
  8. تقویت لثه ها
  9. کاهش فشار خون
  10. کمک به هضم غذا
  11. بهبود ترک های پا و تقویت ناخن ها
  12. درمان ترک لب
  13. جلوگیری از ریزش مو و ضخیم تر شدن موها
  14. پیشگیری از آسم
  15. کمک به تولید انرژی بیشتر برای بدن
  16. کمک به دفع سنگ کلیه
  17. ضد التهاب و تسکین دهنده ی درد

خواص آب آناناس برای رژیم غذایی

خاصیت های آناناس برای بدن بسیار زیاد میباشد وارزش غذایی بالا ودارای کالری کم میباشد به همین دلیل برای رژیم غذایی بسیار مفید میباشد برای رژیم غذایی مناسب واصولی باید انواع ویتامین ها ومصرف میوه وسبزیجات در روز توجه داشته باشید .

خواص آناناس برای درمان سرماخوردگی، سرفه و سینوزیت

ویتامین C باعث تقویت وبالا بردن سیستم ایمنی بدن میشود اما آنزیم بروملین موجود در آناناس کمک میکند خلط ها ومخاط مجاری تنفسی وحفره های سینوسی را کاهش دهد پس آب اناناس به شما برای درمان بیماری وعفونت و سینوزیت کمک میکند.

خواص آناناس برای چشم

در افراد بزرگسال یک نوع بیماری چشم هست به نام دژنراسیون ماکولا که افرادی که دچار این بیماری میشوند قدرت دیدشان را از دست میدهند بتاکاروتن موجود در آب اناناس به بهبود قدرت دید این افراد کمک می کند.

خواص آب آناناس برای مشکلات گوارشی

آب آناناس سرشار از فیبر میباشد آناناس دارای هر دونوع فیبر میباشد(قابل حل وغیر قابل حل )به همین خاطر مصرف آب اناناس میتواند برای بیماری های گوارشی مفید باشدبیماری های شامل یبوست، اسهال، ناراحتی های معده ، لخته شدن خون و فشار خون.

خواص آب آناناس برای دهان ودندان

آب اناناس دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که برای پیشگیری در مقابل سرطان دهان کمک میکند آب اناناس دارای ویژگی قابض است که به لثه ها استحکام میبخشد واز لق شدن دندان ها جلوگیری میکند وخواص قابض بودن اناناس باعث میشود بافت ها سفت وقوی شوند پس اگر ریزش مو یا دچار ضعف ماهیچه هستید یا پوست تان در حال شل شدن هست آب اناناس بخورید.

خواص آب آناناس برای استخوان

آناناس دارای خواص ضد التهابی ودرد را تسکین میدهد آناناس دارای منگنز وفلورید است به همین علت برای تقویت استخوان وبافت های پیوندی بسیار مفید میباشد همچنین آب اناناس به بیماری و ناراحتی های سندروم کارپل ونقرس کمک می کند.

خواص آب آناناس برای کلیه

آب اناناس ادرار اور طبیعی است که به سم زدایی دستگاه ادراری وکلیه ها کمک میکند وبرای درمان سنگ کلیه مفید میباشد از آب اناناس تازه برای دفع سنگ کلیه می توان استفاده کرد اما همیشه در نظر داشته باشید مصرف بیش از حد بهترین خوراکی ها هم ممکن است برای بدن مضر باشند آب اناناس هم ممکن است به علت دارا بودن سدیم وپتاسم بالادر صورت مصرف بیش از حد موجب بعضی از ناراحتی ها وایجاد التهاب در کلیه ها بشود پس در مصرف میزان آب اناناس توجه داشته باشید.

خواص آب آناناس برای زخم

آب اناناس دارای مقدار زیادی بروملین است بروملین موجود در آب اناناس به سرعت بخشیدن وبهبود وترمیم زخم وبازسازی سلول ها ی صدمه دیده کمک میکند بروملین موجود در آناناس از لخته شدن خون جلوگیری میکند همچنین از جمع شدن خون در قسمت های مختلف بدن جلوگیری می کند و این آنزیم برای کاهش کبودی و سیاهی بعد از عمل بسیار مفید میباشد به همین علت خواص آب آناناس در بهبود زخم نقش بسزایی دارد به همین دلیل افرادی که عمل جراحی داشته اند خوردن آب آناناس برای انها مفید میباشد.

خواص آب آناناس برای زنان

آب اناناس دارای ویتامین ها ومواد معدنی بسیار زیادی است به همین دلیل برای همه افراد مناسب میباشد.آب اناناس دارای مقدار زیادی منگنزاست به همین علت برای بانوانی که دردهای دوران قاعدگی دارند مناسب میباشد. یکی دیگر از خواص آب اناناس تنظیم کننده دوران قاعدگی است آب اناناس به دلیل انواع ویتامینها وویتامین Cوانتی اکسیدان های موجود، در فعالیت تخمدان ها وافزایش احتمال بارداری تاثیر به سزایی داردباتوجه به خواص بسیار زیاد آب اناناس برای بانوان اما برخی از پزشکان معتقدند به علت وجود بروملین در آناناس بانوان در سه ماهه اول بارداری از خوردن آب آناناس خود داری کننداما در سه ماهه دوم و سوم میتوان تا حدودی استفاده کرد.

مضرات و منع مصرف های آب آناناس

آب آناناس، در کنار خواص فراوانی که دارد، دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی افراد است. به طور کلی مضرات و منع مصرف های آب آناناس شامل موارد زیر میشوند:

  • ایجاد آلرژی به خصوص در خانم های باردار: از آنجایی که خانم های باردار در دوران حاملگی خود به محرک‌ ها حساسیت زیادی دارند، ممکن است پس از مصرف آب آناناس علائم آلرژی نظیر خارش، قرمزی و غیره را مشاهده کنند؛ در این صورت میبایست با پزشک مشورت کنند؛ چرا که آلرژی در این دوران خطرناک است.
  • سقط جنین: توجه داشته باشید که در دوران بارداری، مصرف آب آناناس به دلیل داشتن بروملین سبب انقباضات رحم، زایمان زودرس و سقط می‌ شود و همچنین روی حاملگی تأثیر منفی دارد. پس بهتر است از رژیم غذایی این دوران حذف شود که سبب از دست دادن کودک نشود. توجه داشته باشید، همانطور که گفته شد، در ۳ ماهه اول بارداری اصلاً از آناناس استفاده نشود. اما در ۳ ماهه دوم به مقدار کم در حدود ۵۰ گرم تا ۱۰۰ گرم برای دو بار در هفته می‌توان استفاده کرد. همچنین، در ۳ ماهه سوم بارداری می‌ شود به مقدار کم و روزانه مصرف شود.

مصلحات آب آناناس

به دلیل‌ طبع گرم آب آناناس و احتمال بروز عوارض در گرم مزاجان، اطباء طب سنتی توصیه می کنند که از عرق کیالک، عرق برگ بید و همچنین عرق برگ مورد که مصلحات آب آناناس هستند، استفاده کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *