همه چیز در باره خورشت انار بیج در طب سنتی
همه چیز در باره خورشت انار بیج در طب سنتی

طبع خورشت انار بیج و خواص شگفت انگیز آن در طب سنتی + 2 عرق گیاهی که مصلح آن است

تاریخ نگارش

دسامبر 26, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورشت انار بیج یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان گیلان می باشد.

این خورشت، با مواد اولیه ی مقوی که دارد، بسیار مفید بوده و میتواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع شود.

گوشت چرخ کرده، مغز گردو، پیاز، سبزی های معطر ، رب انار، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن از جمله مواد تشکیل دهنده ی خورشت انار بیج می باشند. همانطور که مشاهده می کنید، مواد اولیه ی بسیار خوبی در این خورشت به کار رفته است.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم در ابتدا طبع خورشت انار بیج را معرفی کرده و پس از آن، به بررسی خواص باور نکردنی انار بیج بپردازیم؛ بعد از بررسی خواص انار بیج، به مضرات و منع مصرف های خورشت انار بیج پرداخته و در آخر نیز مصلحات انار بیج را بیان خواهیم کرد.

طبع انار بیج چیست؟

با توجه به مواد اولیه ای که در انار بیج به کار رفته است، میتوان در پاسخ به سوالاتی نظیر: طبع خورشت انار بیج چیست؟ و یا، طبع خورشت انار بیج گرم است یا سرد؟ گفت که طبع خورشت انار بیج متعادل است.

خواص فوق العاده ی انار بیج که باید بدانید!

همانطور که گفته شد، خورشت انار بیج دارای خواص و فواید فراوانی است؛ در این بخش از طب شناس قصد داریم به بررسی این خواص بی نظیر بپردازیم. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • تصفیه خون از مزایای خورشت انار بیج: مصرف خورشت انار بیج به دلیل دارا بودن رب انار در آن، به تصفیه خون کمک میکند.
  • درمان فشار خون بالا از فواید خورشت انار بیج: مصرف خورشت انار بیج برای افراد دچار فشار خون بالا مفید است؛ البته این افراد جهت کنترل فشار خون خود میبایست از انار بیج با طعم ترش استفاده کنند.
  • جلوگیری از آلزایمر با خورشت انار بیج: مصرف خورشت انار بیج به علت داشتن ویتامین B3 (نیاسین) سبب عملکرد بهتر مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود.
  • پیشگیری از پیری زودرس با خورشت انار بیج: خورشت انار بیج حاوی نیاسین است و سبب می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و به همین دلیل سلامت پوست را حفظ کرده و از پیری زودرس پیشگیری می کند.
  • خواص خورشت انار بیج در دوران بارداری: خورشت انار بیج حاوی نیاسین است که ماده ای ضروری جهت رشد ذهن جنین می باشد؛ بنابراین خوردن آن به خانم های باردار توصیه می شود. علاوه بر آن، خانم های باردار می توانند برای کاهش تهوع خود از خورشت انار بیج مصرف نمایند و اشتهای خود را نیز افزایش دهند.
  • افزایش انرژی با خورشت انار بیج: خورشت انار بیج سرشار از ویتامین B می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و سبب فعالیت مناسب آنزیم ها شده و سبب می شود همیشه پر انرژی باشید.
  • هضم بهتر با مصرف خورشت انار بیج: مصرف خورشت انار بیج سبب می شود عمل هضم در دستگاه گوارش راحت تر صورت گیرد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با خورشت انار بیج: انار بیج، آنتی اکسیدان و ویتامین C فراوانی در خود داشته و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
خواص انار بیج
خواص انار بیج

کاهش کلسترول

رب انار سرشار از ترکیباتی به نام ” پلی فنول ” ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها باعث سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود.

لاغری

در رژیم های غذایی از رب انار و آب انار برای لاغری و کاهش وزن استفاده می کنند زیرا انار سرشار از ویتامین های A,B,C می باشد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. برای لاغرتر شدن بهتر است رب انار را به صورت ناشتا مصرف نمایید زیرا اینگونه جذب آن بهتر صورت می گیرد. برای رسیدن به وزن دلخواه داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی کنار مصرف ناشتای رب انار کمک کننده است.

پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد سبب آسیب به بافت بدن و بروز بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان می شود. رب انار حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. مصرف رب انار سبب می شود رادیکال های آزاد از بین بروند زیرا آنتی اکسیدان های موجود در رب انار به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند. استفاده منظم از رب و آب انار سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ها بویژه سران سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان می شود.

انار بیج و قلب

سالیانه افراد زیادی در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند و این درحالی است که رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های عروقی و قلبی جلوگیری نماید. از مواد مهم در یک برنامه غذایی صحیح بوده و دلیل این اهمیت، توانایی بالای آن در کاهش کلسترول بد خون یا LDL و افزایش عملکرد رگ‌ها و جلوگیری از تشکیل پلاک در آن‌ها است.

انار بیج و کبد

گردو حاوی امگا-3 و گلوتانین بوده که تاثیر به‌سزایی در سم زدایی کبد دارند و می‌تواند در درمان کبد چرب موثر واقع شود. از طرفی ال آرژنین موجود در گردو نیز یکی از اسیدهای آمینه مورد نیاز و تضمین کننده سلامت کبد بوده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. ویتامین E یکی از ویتامین‌های مهم برای بدن است که تاثیر به‌سزایی در کارکرد صحیح بدن و به خصوص کبد دارد که میزان کافی از آن در مغز گردو وجود دارد.

انار بیج و تنظیم خواب

یکی از مواد موجود در گردو، هورمون ملاتونین است که در تنظیم چرخه‌های خواب تاثیر به‌سزایی دارد. نوعی از ملاتونین که در گردو وجود دارد، به راحتی توسط بدن جذب می‌شود و می‌تواند چرخه خواب شخص را تنظیم نموده و در تحریک بدن به خوابیدن نیز موثر باشد. در نتیجه کسانی که از مشکلات بی خوابی رنج می‌برند، بهتر است در رژیم غذایی خود مقداری گردو را قرار دهند.

انار بیج و استخوان‌ها

مس یکی از مواد معدنی مهم در تامین سلامت استخوان‌های بدن بوده و گردو، یکی از منابع مهم تامین آن در رژیم غذایی محسوب می‌شود. از طرفی گردو حاوی مقادیر زیادی از منگنز و منیزیم نیز هست که این مواد برای تشکیل استخوان و جذب کلسیم توسط آن مفید بوده و می‌تواند به خوبی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری نماید.

انار بیج و دستگاه تولید مثل

گردو می‌تواند با تقویت سیستم تولید مثل آقایان و سلامت اسپرم‌های تولید شده، از ابتلا به ناباروری‌هایی که به دلیل ضعف در اسپرم‌ها است، موثر واقع شود. گردو از طرق کاهش آسیب‌های اکسیداتیوی که به غشای محافظ اسپرم وارد می‌شود، باعث افزایش تحرک و ماندگاری آن شده و بهتر است در رژیم غذایی روزانه مردان قرار گرفته شود.

انار بیج و درمان سیاهی زیر چشم

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، سیاهی زیر چشم است که روغن موجود در گردو می‌تواند در افزایش درخشندگی پوست و خواباندن پف زیر چشم موثر بوده و رنگ این ناحیه را حفظ نماید. از طرفی روغن مغز گردو، یک آبرسان قوی برای پوست محسوب میشود و از این رو می‌توان از آن به عنوان مرطوب کننده طبیعی استفاده نمود.

خورشت انار بیج
خورشت انار بیج

انار بیج و حافظه

گردو از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به مغز انسان دارد و از این رو قطعاً بارها از تاثیرات این ماده غذایی بر سلامت مغز، تقویت حافظه و تمرکز شنیده‌اید. مصرف روزانه گردو در برنامه غذایی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش داده و با داشتن ترکیبات امگا-3 و ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین E عملکرد مغز را بهبود بخشیده و قدرت حافظه را افزایش دهد.

انار بیج و درمان یبوست

یکی از مواد غذایی که در درمان یبوست تاثیر زیادی دارد، فیبر است. این ماده غذایی به مقدار زیاد در مغز گردو وجود دارد و مصرف مرتب گردو می‌تواند با تامین میزان فیبر مورد نیاز بدن، باعث بهبود حرکات روده و افزایش عملکرد آن‌ها شده و در درمان یبوست موثر واقع شود.

مضرات و منع مصرف های انار بیج

خورشت انار بیج غذای سالم و معمولا بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای خورشت انار بیج بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در خورشت انار بیج خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • خورشت انار بیج بدلیل وجود آهن در آن دیر هضم است و افراد نباید بیش از حد خورشت انار بیج مصرف کنند.
  • خوردن خورشت انار بیج موجب سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود؛ بنابراین افراد مبتلا به زخم معده و روده نباید خورشت انار بیج مصرف کنند.
  • زیاده روی در مصرف خورشت انار بیج سبب ابتلا به یبوست، گلودرد و ناراحتی معده می شود و مبتلایان به بیماری ریه بهتر است خورشت انار بیج مصرف نکنند.
  • چنانچه دارو های مصرف فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می کنید، از مصرف خورشت انار بیج اجتناب نمایید.

مصلحات خورشت انار بیج

سرد مزاجان میتوانند جهت اصلاح مزاج رب انار به کار رفته در خورشت انار بیج، از عرق آویشن استفاده نموده و گرم مزاجان نیز میتوانند جهت اصلاح مزاج گوشت قرمز موجود در انار بیج، از عرق خارشتر مصرف نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *