طبع و خواص چای به در طب سنتی
طبع و خواص چای به در طب سنتی

خواص شگفت انگیز چای به در طب سنتی+ روش تهیه چای به

تاریخ نگارش

نوامبر 7, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چای به را می توان یکی از لذیذترین دمنوش ها دانست. چای به به پآسانی و با میوه به تهیه می شود. به از پر خاصیت ترین میوه های فصل پاییز است و چای به نیز فواید فراوانی برای سامتی بدن دارد.

میوه به از آنجایی که بافت سفت و محکمی دارد، ممکن است در اثر خام خوردن به خوبی جویده نشود و موجب رودل و.. شود. به همین جهت افراد تلاش کرده اند که به روشهای مختلف از خواص به بهره بگیرند که یکی از این روشها، تهیه چای به است.

چای به را می توان گرم نوشید یا حتی به مدت چند روز در یخچال نگهداری کرد و خنک نوشید.

در این مقاله با خواص چای به و روش تهیه آن آشنا می شوید.

طبع چای به گرم است یا سرد؟

طبع چای به گرم وخشک است. طبع به نیز به همین صورت است. البته میزان گرمی و خشکی به و چای به کم و نزدیک به اعتدال است. اما طبع دانه به که در درمان سرفه و خشکی گلو خیلی موثر است، سرد و تر است.

برای تهیه چای به، بهتر است دانههای به را جدا کرده و سپس به را رنده و خشک کنید.

مصرف چای به به این دلیل که طبع آن به اعتدال نزدیک است، برای همه گروه های مزاجی مفید است و عوارض خاصی برای آن گزارش نشده است.

برخی از خواص میوه به

  • در درمان زخم معده موثر است.
  • عفونت های روده را کاهش می دهد.
  • اسهال را درمان می کند.
  • موجب هضم بهتر غذا می شود.
  • در درمان تهوع و استفراغ موثر است.
  • به درمان سوزش ادرار کمک می کند.
  • موجب جلوگیری از سقط جنین می شود.
  • مصرف آن در بارداری باعث زیبا شدن فرزند می شود.
  • برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، احساس سیری طولانی مدت می آورد.
خواص چای به
خواص چای به

خواص چای به در طب سنتی

چای به و کمک به کاهش وزن

میوه به معده را پر کرده و احساس سیری طولانی مدتی به افراد می دهد. این امر باعث می شود که فرد میلی به خوردن غذا نداشته باشد و کالری کمتری دریافت کند که در نهایت باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

چای به نیز خواصی دارد که می تواند روند کاهش وزن را بهبود دهد و به عنوان یک مکمل رژیمی به شما در رسیدن به وزن هدف خود کمک کند. چای به همچنین در رژیم های غذایی ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند و از فقر مواد معدنی ومغزی در بدن جلوگیری می کند.

درمان زخم معده با چای به

چای به هم می تواند از بروز زخم معده پیشگیری کند و هم می تواند افراد دچار زخم معده را درمان کند. تحقیقات نشان داده که چای به حتی زخم معده های ناشی از مصرف الکل را نیز بهبود بخشیده است. چای به ترکیبات ویژه ای دارد که مانع از تشکیل، رشد و تکثیر باکتری با نام اچ. پیلوری می شود.

باکتری اچ. پیلوری در ایجاد زخم معده بسیار دخیل است و کنترل رشد و تکثیر آن در پیشگیری و درمان زخم معده موثر است که چای به این کار را به خوبی انجام می دهد.

افرادی که معده های حساس و مستعد زخم معده دارند با مصرف مرتب چای به می توانند معده خود را تقویت کرده و در برابر زخم معده مقاوم کنند.

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی چای به

میوه به ضد التهاب است و چای به نیز با داشتین مقادیر قابل توجهی ویتامین ث خواص ضد التهابی دارد. چای به بخش قابل توجهی از ویتامین ث مورد نیاز بدن را تامین می کند و به بدن برای مقابله با مشکلات التهابی کمک می کند.چای به خواص آنتی باکتریال دارد و از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده که چای به می تواند به درمان بیماری های کولای  و اﺳﺘﺎﻓﻴﻠﻮﻛﻮﻛﻮس اورﺋﻮس  کمک کند.

یکی دیگر خواص ویژه چای به، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد و از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می کند. چای به حاوی فلانوید است که در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلب و عروق و حمله های قلب و سکته موثر است.

در مجموع باید بگوییم که چای می تواند به درمان بیماری های التهابی و رفع استرس کمک کند. و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را نیز کاهش دهد. چای به همچنین خواص بی نظیری برای پوست دارد که می تواند مانع از پیری پوست شود و اسیب های پوست را نیز ترمیم کند.

چای به یک نوشیدنی ضد ویروس

فنولیک موجود در چای به یکی از عواملی است که به چای به خواص ضد ویروسی قوی داده و به و نوشیدنی آن را در طب سنتی محبوب کرده است. طبیبان طب سنتی برای مقابله با آنفلوانزا و بیماری هایی نظیر آن مصرف چای به را بسیار موثر می دانند.

مصرف چای به در درمان سرماخوردگی های فصلی و ویروسی، آنفلوانزا، سرفه های ویروسی، تب و… موثر است. همچنین موجب پیشگیری از این بیماری ها نیز می شود.

خواص چای به برای گوارش

خیلی ها تاثیر مثبت چای به بر گوارش را تجربه کرده اند. بله چای به مقوی گوارش است و بسیاری از اختلالات آن را برطرف می کند. چای به بافت معده را حفظ می کند و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند.

چای به می تواند التهاب روده، کولیت و خونریزی روده را درمان کند.

همچنین مصرف چای به در بارداری می تواند باعث تقویت معده زنان باردار و کاهش تهوع و استفراغ در آنها شود.

سلامت قلب و عروق با چای به

چای به به سرشار از اسیدهای کلروژنیک، آنتوسیانین ها، فلاونول ها و کاتچین ها و پروآنتوسیانیدین ها است. همه این ترکیبات برای سلامت سیستم قلبی و عروقی مفید هستند.

مصرف روزانه چای به باعث بهبود عملکرد قلب می شود و در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی دارند، ریسک ابتلا به بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

خواص ضد سرطانی چای به

پیش از این گفتیم که چای به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد. این خاصیت چای به در پیشگیری از سرطانها نیز موثر است. مصرف چای به احتمال ابتلا به سرطان های مختلف را در افراد کاهش می دهد.

چای به قابض است و ترکیبات کاتچین ها و اپیکاتچین ها موجود در آن روند رشد و تکثیر سلول های سرطانی را نختل می کنند. این ترکیبات که از دسته تانن ها هستند، به مواد سمی و سرطانزا متصل شده و آن ها را غیرفعال کرده و اجازه ورود آنها به غشای سلول ها را نمی دهند.

کاهش استرس و اضطراب با چای به

چای به هم عطر و طعم دلچسب و فرحبخشی دارد و هم ترکیبات موجود در آن در کاهش فشارهای عصبی موثر است. افرادی که روزهای پر مشغله و فشرده دارند، یا شرایط زندگی شان پر تنش و اضطراب است می توانند با نوشیدن روزانه به، توان تحمل شرایط را در خود بالا برده و بر استرس خود غلبه کنند.

خواص آرامبخشی چای به موجب شده که از آن در تمرینات یوگا و افزایش تمرکز و کاهش تضطراب کمک زیادی گرفته شود.

تقویت چشم و بینایی با چای به

چای به بینایی را تقویت کرده و قدرت دید را بالا می برد. همچنین از ابتلا به بیماری های چشمی جلوگیری می کند.

خواص چای به برای کبد

مصرف چای به باعث تقویت کبد و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر ورود عفونت ها و عوامل بیماری زا می شود.

رابطه چای به و آلرژی

چای به و میوه به می توانند واکنش های آلرژیک را تا حد زیادی تسکین دهند. مصرف چای به التهابات پوستی را کاهش می دهد و حملات آسم را کمتر می کند.

روش تهیه چای به
روش تهیه چای به

روش تهیه چای به

برای اینکه بتوانید در تمام طول سال از خواص چای به بهره بگیرید، لازم است که به را خشک کنید.

بهترین و سریعترین روش برای خشک کردن به، این است که آن را رنده کرده و در آبکش یا سینی فلزی ریخته و درفضای باز و زیر نور خورشید خشک کنید.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید و نمی توانید به اندازه کافی از نور آفتاب بهره بگیرید می توانید به های رنده شده را روی بخاری با حرارت کم خشک کنید. یا آنها را در سینی فر ریخته و حدود 4 ساعت در فر با دمای 170 درجه قرار دهید تا کامل خشک شود.

در نهایت به های خشک شده را در ظرف شیشه ای خشک و تمیز ریخته و نگهداری کنید.

برای هربار تهیه چای به کافی است یک قاشق به خشک شده را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و 15 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد و سپس بنوشید.

چای به را می توانید در یخچال برای دست کم 4 روز نگهدارید. همچنین می توانید از نبات یا عسل برای شیرین کردن این چای کمک بگیرید.

عوارض و مضرات چای به

به آنقدر خواص و فایده دارد که به ندرت می توان ضرر یا عارضه ای برای آن ذکر کرد. با این حال بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا تحت درمان بماری خاصی قرار دارید، احتمال تاثیر چای به بر داروهای مصرفی و روند درمان و موارد تداخل دارویی را با پزشک خود بررسی کرده و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

تا پیش از انجام بررسی های لازم و دانستن نظر پزشک خود از مصرف چای به خودداری کنید یا آن را با فاصله حدود دوساعت نسبت به زمان مصرف داروهای خود میل کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *