درمان خانگی آسم با طب سنتی
درمان خانگی آسم با طب سنتی

درمان آسم با طب سنتی + 12 راهکار درمان خانگی آسم

تاریخ نگارش

فوریه 2, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آسم برگرفته شده از یک واژه یونانی به معنی آسما یا نفس نفس زدن، یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است.
در بیمارس آسم، مجاری تنفسی افراد مبتلا به این بیماری در اثر التهاب و ترشح مخاط تنگ میشود. این وضعیت در افراد، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می‌کند که از جمله‌ی آنها میتوان به تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه اشاره کرد.
عوامل مختلفی می‌توانند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهند.

از جمله‌ی آنها میتوان به پیشینه ارثی و خانوادگی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و استرس اشاره کرد. با پرهیز از عوامل محرک، استفاده از برخی تکنیک‌ها و گیاهان دارویی و همچنین، با مراجعه به پزشک متخصص اختلالات تنفسی، میتوانید بیماری خود را بهبود بخشید.

شایع‌ ترین عوامل ابتلا به آسم

موادی که سبب ایجاد حساسیت و پاسخ بیش‌ازحد دستگاه ایمنی می‌شوند را مواد حساسیت‌زا می‌نامند. اکثر آلرژن‌های ایجادکننده آسم به‌وسیله هوا منتقل می‌شوند و برای ایجاد یک حالت حساسیت لازم است که به مقدار کافی در هوا موجود باشند؛ پس‌ازآنکه حساسیت ایجاد شد، در برخورد‌های بعدی بیمار نسبت به آلرژن عکس‌العمل شدیدتری نشان می‌دهد به‌طوری‌که مقادیر جزئی از آلرژن موجب تشدید قابل‌ملاحظه بیماری خواهد شد.

این نوع آسم را که توسط آلرژن‌ها ایجاد می‌شود آسم آلرژیک می‌نامند؛ غالباً فصلی بوده و به‌طور شایع در کودکان و جوانان دیده می‌شود.
علل محیطی ایجاد آسم معمولاً با شرایط آب‌وهوا که باعث افزایش غلظت آنتی‌ژن‌‌ها و مواد آلوده‌کننده موجود در هوا می‌شوند، ارتباط دارد. این شرایط معمولاً در شهرهای صنعتی بزرگ و مناطق شلوغ شهر فراهم بوده و غالباً با تغییر درجه حرارت و سایر عواملی که باعث ایجاد توده‌ هوای راکد می‌شوند، همراه است. در این شرایط اگرچه در کلیه افراد جامعه علائم تنفسی پیدا می‌شود ولی شخص مبتلا به آسم با شدت بیشتری درگیر میشود.

  • عوامل آلرژی‌زا در فضای باز: گرده‌های علف، چمن، درختان و گیاهان.
  • عوامل آلرژی‌زا در فضای بسته: شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار، کپک‌ ها.
  • مواد آلوده‌کننده: دود، بخارهای شیمیایی یا مواد معطر قوی.
  • شرایط آب و هوایی: هوای سرد، بسیار خشک، بسیار مرطوب یا هنگام وزش باد.
  • برخی داروها: برخی افراد که آسم دارند، به مصرف آسپرین یا بعضی داروهای ضدالتهابی حساس می‌باشند و مصرف آن در این افراد سبب ایجاد حمله آسم می‌شود.
  • فشارهای عصبی: در حال حاضر اطلاعات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد عوامل روانی قادرند سبب تشدید یا تخفیف بیماری آسم شوند.
  • ورزش و تحرک: فعالیت فیزیکی میتواند سبب بروز آسم شود و همچنین ممکن است حمله آسم را تشدید نماید. استنشاق هوای سرد در ضمن ورزش به‌ طور قابل‌ ملاحظه‌ ای سبب افزایش شدت حملات آسم میشود، در صورتی‌ که استنشاق هوای گرم و مرطوب ممکن است سبب کاهش و یا قطع حمله آسم گردد؛ بنابراین فعالیت‌ های ورزشی از قبیل سرسره روی یخ، اسکی و هاکی روی یخ بیشتر از شنا در استخر گرم و سرپوشیده دارای اثرات تحریکی بر روی مجاری هوایی هستند.
  • عوامل شغلی: در برخی موارد استنشاق ماده‌ای که به‌طور مرتب در محیط کار وجود دارد سبب ایجاد آسم می‌شود که این حالت را آسم شغلی می‌نامند. تقریباً حدود ۲۰۰ ماده مصرفی در مکان‌ها کاری وجود دارند که به‌ عنوان آغاز کننده‌ی آسم شناخته‌ شده‌اند. این مواد عبارت‌اند از:
    رزین‌ها، چسب‌ ها و لاستیک خام، آنزیم‌های بیولوژیک و برخی مواد شیمیایی به خصوص ایزوسیانید که در رنگ‌کاری با اسپری به کار می‌رود.
  • عفونت‌ ها: عفونت‌ های تنفسی از شایع‌ترین علل ایجاد کننده‌ی حملات حاد آسم می‌باشند. تحقیقات نشان داده است که عفونت‌های تنفسی با منشأ ویروسی، سبب حمله حاد آسم می‌شوند و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عفونت‌ های باکتریایی نقشی در این پدیده دارند.
درمان آسم
درمان آسم

برخی از نشانه های آغاز حملات آسم

  • تنفس بسیار سریع و دشوار
  • درد قفسه سینه
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • تنفس صدا دار و خس خس سینه
  • سرفه های مداوم
  • رنگ پریدگی و عرق کردن صورت

درمان خانگی آسم با طب سنتی

درمان خانگی آسم با استفاده از حمام بخار

حمام بخار یک روش بسیار موثر برای بهبود گرفتگی بینی و تنگی نفس میباشد. این روش برای برطرف کردن مخاط بینی مناسب بوده و باعث میشود مجاری تنفسی مرطوب شده و نیز احتقاق را کاهش میدهد.

درمان خانگی آسم با عسل

عسل، یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بهبود آسم و سرفه می‌باشد. مصرف عسل برای بهبود سرماخوردگی، پیشگیری از سرفه و تسکین گلو درد موثر میباشد. برخی از افراد معتقدند در زمان حملات آسم بوییدن عسل به کاهش علائم آسم کمک زیادی میکند. عسل، دارای برخی مواد اتری است که می‌تواند التهاب‌های راه‌های هوایی را از بین ببرد؛ به همین علت نشانه های آسم نیز از بین می‌رود.

طریقه مصرف عسل برای درمان آسم در طب سنتی به این صورت میباشد که شما میبایست مقداری عسل را در یک لیوان آب جوش حل کرده و در طول روز استفاده نمایید؛ اگر به عسل و آب جوش زعفران افزوده شود اثر بهتری دارد.
برای افرادی که بیماری آسم دارند، بهتر است قبل از خواب مقداری عسل را در یک لیوان چای حل کرده و میل کنند. این کار میتواند خلط آنها را کاهش دهد.

درمان خانگی آسم با زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد‌التهابی میباشد. مصرف زنجبیل میتواند علائم آسم شدید و تنگی نفس را کاهش دهد. برای استفاده از زنجبیل شما میتوانید مقداری پودر زنجبیل را در چای با یک قاشق عسل مخلوط کرده و میل کنید. همچنین میتوانید، در هنگام طبخ غذا از زنجبیل در غذای خود استفاده کنید و از فواید زنجبیل بهره‌مند شوید.

درمان خانگی آسم با لیمو ترش

لیمو ترش و مرکبات دیگر سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این ویتامین‌ها می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. کسانی که بیماری آسم دارند و یا دچار سرماخوردگی میشوند کمبود ویتامین C داشته و مصرف لیمو ترش می‌تواند نشانه‌های آسم شدید را در افراد از بین ببرد. افرادی که دچار آسم هستند، می‌توانند آب لیمو ترش را گرفته، و برای تاثیر بیشتر، می‌بایست با مقداری عسل میل کنند. این روش سبب کمتر شدن حملات آسم میشود.

درمان خانگی آسم با پیاز

پیاز، دارای ماده معدنی به نام سولفور است. این ماده میتواند به کاهش التهاب ریه کمک کند. مصرف پیاز می‌تواند التهاب‌هایی که در مسیر راه‌های هوایی ایجاد شده‌اند را کاهش دهد. کاهش این التهاب ها موجب میشود انقباض ماهیچه ها کمتر شده و در نتیجه تنگی نفس و آسم در فرد بیمار کاهش یافته یا برطرف شود. لازم به ذکر است پخت پیاز خواص آن را از بین نمیبرد؛ پس افراد میتوانند پیاز را به صورت پخته یا خام مصرف کنند.

درمان خانگی آسم با مصرف سیر

سیر به دلیل وجود ماده‌ای به نام آلیسین، دارای خواص ضد التهابی بسیار خوبی است. از نظر طب سنتی، سیر به عنوان یک داروی گیاهی برای آسم به شمار می‌رود. سیر دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی میباشد و بنابراین مصرف سیر میتواند به افرادی که دچار آسم هستند کمک زیادی کند.

درمان آسم با بخور
درمان آسم با بخور

درمان خانگی آسم با زردچوبه

آلرژی یکی از عوامل مهم در بیماری آسم می باشد که میتواند بیماری را وخیم تر کند. زردچوبه از جمله موادی است که دارای خواص ضد آلرژی می‌باشد. زردچوبه دارای مواد آنتی هیستامین بوده و هیستامین میتواند بیماری آسم را کاهش داده و سبب جلوگیری از حملات آسم و تنگی نفس شود. پس بهتر است از زردچوبه در طبخ غذاهای روزانه استفاده کنید.

درمان خانگی آسم با آویشن

آویشن، دارای خواص ضد اسپاسم و ضدعفونی کننده بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. دمنوش آویشن برای دستگاه تنفسی بسیار مفید است. لازم به ذکر است دمنوش آویشن را اگر با عسل مخلوط کنید، اثرگذاری بهتری خواهد داشت؛ پس توصیه میکنیم برای درمان سرفه و آسم از این دمنوش به صورت روزانه استفاده کنید.

درمان خانگی آسم با قهوه

قهوه دارای ماده‌ای به نام کافئین است که می‌تواند به مبتلایان بیماران آسم در برابر حملات آسمی کمک کرده و حملات آسم را کاهش دهد. مصرف قهوه سبب تمیز شدن راه‌های هوایی میشود. توصیه میکنیم قهوه را روزی 2 الی 3 بار، به صورت گرم، میل کنید.

درمان خانگی آسم با بذر کتان

بذر کتان دارای منبع بسیار خوبی از امگا 3 می‌باشد. اگر تمایل به خوردن ماهی ندارید، می‌توانید از این گیاه استفاده کنید. روغن امگا 3 برای تسکین التهاب راه‌های هوایی ریه و نیز بهبود عملکرد ریه بسیار مناسب میباشد. بذر کتان سرشار از ماده‌ی معدنی منیزیم است؛ منیزیم سبب جلوگیری از انقباض و تحریک ارگان های مختلف ریه شده و این امر سبب کاهش حملات آسم میشود.

درمان خانگی آسم با ماهی سالمون

مصرف امگا 3 برای افرادی که دچار بیماری آسم هستند بسیار مفید میباشد. ماهی سرشار از امگا 3 است. امگا 3 موجب کاهش التهاب‌های موجود در راه‌های هوایی میشود. زمانی که امگا 3 وارد خون میشود، به ریه ها کمک میکند که نسبت به محرک‌هایی که آسم وارد میکند، عکس‌العمل بهتری نشان دهد.

همه ماهی ها دارای امگا 3 میباشند اما خاصیت ضد التهابی در ماهی سالمون بیشتر از بقیه ماهی‌ است. بهتر است این ماهی را به همراه پیاز و زعفران استفاده کنید چرا که این کار تاثیر بیشتری داشته و علائم آسم را کاهش می‌دهد.

درمان آسم با مصرف سیب قرمز

سیب قرمز حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به مبارزه با آسم کمک کند. سیب‌های غنی از آنتی‌اکسیدان، ممکن است به محافظت از ریه‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند. پوست سیب حاوی یک فلاونوئید به نام کوئرستین است که می‌تواند به تنظیم سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کند.

سیب به این دو شیوه بر آسم و واکنش‌های آلرژیک تأثیر می‌گذارد. سیب‌ها حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی هستند که می‌توانند به تنظیم پاسخ‌های سیستم ایمنی کمک کرده و از بدن در مقابل آسم محافظت کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان به موقع آسم ممکن است از آسیب طولانی مدت ریه جلوگیری کرده و به بهتر شدن وضعیت با گذشت زمان کمک کند. بنابراین با مشاهده‌ی موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر مرتبا سرفه می‌کنید یا خس‌خس سینه دارید که بیش از چند روز طول می‌کشد.
  • بعد از تشخیص، اگر می‌دانید که به آسم مبتلا هستید، کنترل طولانی‌ مدت دقیق تحت نظر پزشک به شما کمک می‌کند روزبه‌روز احساس بهتری داشته باشید و می‌تواند از بروز حملات تهدید کننده‌ی آسم جلوگیری کند.
  • اگر به نظر می‌رسد داروی شما علائم را تسکین نمی‌دهد یا اگر باید بیشتر از دستگاه استنشاقی تسکین‌دهنده‌ سریع خود استفاده کنید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *